X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Final Fantasy - tilbage på sporet?


Svar
jaesjaesSkrevet 17/01-14 12:22, rettet 17/01-14 12:35 
Serien har jo væltet lidt rundt de seneste mange spil, som en spritstiv, gammel mand, der ikke rigtigt kan finde den rigtige fod at stå på. Og bedst som han tror den er der, så vælter han over på den anden fod, eller røven - de seneste fire spil har alle mere eller mindre prøvet noget nyt, og for mange er spillene ikke kvalitet i samme grad som tidligere (ja, der er nok anmeldelser ude om Lightning Returns). Og med FF15 vil Square igen-igen forsøge at finde en ny fod at stå på.

Kunne være sjovt at høre hvordan I ser serien udvikle sig, så den både er noget I gad spille og kunne løbe rundt økonomisk. Eller skal Square bare fortsætte med at eksperimentere?
-----

Jeg har tænkt lidt over, hvad jeg synes er kernen i serien og taget den der fra:
- Party med prædefinerede personligheder
- Tætvævet historie
- Tydeligt japansk aftryk stilistisk set

Ja, det er sådan set alt. Nogenlunde sådan kunne det måske fungere:

Udforskning m.m.:
Kamera i 3. person "bag ryggen". Udforskning direkte i verdenen (ikke opdeling af world og area map) i alle tre dimensioner, men uden at der går Assassin's Creed i den. Dertil det klassiske battle map. Semi-åben verden - i praksis nok en række store områder hvor af nogle er forbundne.

Kamp:
Klassisk FF-kampsystem. Der kunne så varieres fra spil til spil med turbaseret eller ATB, størrelse på party og andre parametre. Ingen random encounters.

Spillervalg m.m.:
Vigtigt at der ikke er interaktiv dialog og "store moralske valg" som i mange vestlige RPG'er, jvf. det med party og historie. Men der kunne godt være mindre valg og forskellige måder at løse visse opgaver på. Bare vigtigt at man ikke kan bryde ind i de fleste hjem og dræbe næsten alle, igen som i mange WRPG'er - med mindre historien selvfølgelig er bygget op om en gruppe kriminelle. Men man kunne godt udvide det klassiske gameplay med evner og skills, der kan bruges i specifikke områder/situationer (og uden for kamp) - stealth, lockpicking, traps osv.

Øvrigt gameplay:
Puzzles og minispil integreret med verden og historie. Ikke nødvendigvis meget af det, bare for variation og så verden og historie føles troværdigt og helstøbt.
SumezSumezSkrevet 17/01-14 12:43, rettet 17/01-14 12:43 
Nu startede FF15 jo slet ikke som FF15, men har vandret rundt uden reel identitet siden projektet startede. Jeg synes det lugter af et "Kingdom Hearts" spil, men med en egen setting, baseret på standarder kendt fra FF-universet, i stedet for Disney-temaet.
Jeg tror ikke Squenix har gjort sig de store tanker omkring at "eksperimentere" eller finde et ståsted med FF-serien i forbindelse med at det skal være det næste spil i serien, jeg tror de har kigget på spillet og konkluderet at det ser rigtig godt ud, og fortjener det ekstra PR det giver når et spil er det næste nummer i FF-hovedserien.

Serien i sig selv døde jo lidt da bagmanden Hironobu Sakaguchi forlod Square, og nu fungerer navnet vel mere som et stærkt brand end som en reel spilserie med et fokus. Lost Odyssey minder mere om et klassisk FF-spil end nogen FF-spil har gjort siden 10'eren.

- Party med prædefinerede personligheder

Siden 4'eren har hovedpersonernes historie været i højsædet. Det peakede IMO især med 6'eren og 7'eren, der har nogen af spilhistoriens mest farverige persongallerier, og det er faldet lidt med tiden.

- Tydeligt japansk aftryk stilistisk set

Her er jeg rimelig uenig, omend det er subjektivt. Det var på ingen måder det "japanske" der fangede mig med serien, og er først noget der blev indført med de senere titler i serien, der startede ud som et stærkt derivativ af Ultima og D&D.
Det "japanske" synes jeg fungerer bedst begrænset til de allerede nævnte farverige persongalleri og det overordnede plot, der har tendens til gå rimelig vidt - de bedste spil i serien har en setting inspireret af klassisk fantasy, med europæisk eller nordisk islæt, tilsat en god mængde magi, originalitet og steampunk eller "retro-scifi". Jo mere FF-serien begyndte at minde om hysterisk anime, jo mere må jeg indrømme at jeg faldt fra.

Kamp:
Klassisk FF-kampsystem. Der kunne så varieres fra spil til spil med turbaseret eller ATB, størrelse på party og andre parametre. Ingen random encounters.

Jeg så gerne at random encounters blev bibeholdt, selvom det ofte ses som værende for "old school" for mange. Kampsystemet peakede interfacemæssigt med FFX, og dette måtte de gerne vende tilbage til, tilsat den strategiske dybde fra 4'eren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/01-14 12:46 
Og tilbage til turnbased og steampunk, tak!
j/k
SumezSumezSkrevet 17/01-14 12:51 
Helt enig. Rent bortset fra det, ser FF15 supergodt ud. Det jeg er mest bange for er faktisk at de, i forbindelse med det ekstra fokus spillet får af at være FF15, prøver at strømligne fra ledelsens side af, i forsøget på at ramme bredere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/01-14 12:54 
Jeg har ikke fulgt med i hvor godt de seneste FF har solgt, men det er vel netop det de har gjort med dem - og fejlet. Kan godt forstå din frygt, men jeg tror (eller er det mere et håb i forklædning, mon?:)) faktisk de er på vej baglæns.
j/k
jaesjaesSkrevet 17/01-14 12:54, rettet 17/01-14 13:22 
Sumez>
Jeg tror ikke Squenix har gjort sig de store tanker omkring at "eksperimentere" eller finde et ståsted med FF-serien i forbindelse med at det skal være det næste spil i serien, jeg tror de har kigget på spillet og konkluderet at det ser rigtig godt ud, og fortjener det ekstra PR det giver når et spil er det næste nummer i FF-hovedserien.

Jeg er ikke uenig, men det er det samme bare set fra forskellige vinkler, IMO :)

Siden 4'eren har hovedpersonernes historie været i højsædet. Det peakede IMO især med 6'eren og 7'eren, der har nogen af spilhistoriens mest farverige persongallerier, og det er faldet lidt med tiden.

Jeg er ikke helt med. Så du at jeg opdelte karakterer og historie? Er du enig eller uenig? Anyway, rigtigt mht. hovedpersonen, men de fleste personer i éns party lærer man at kende godt gennem mange af spillene - dét var pointen mht. karaktererne.

Her er jeg rimelig uenig, omend det er subjektivt. Det var på ingen måder det "japanske" der fangede mig med serien, og er først noget der blev indført med de senere titler i serien, der startede ud som et stærkt derivativ af Ultima og D&D.

Jeg mente sådan set bare, at de skiller sig tydeligt ud fra vestlige spil - selv de stilmæssigt mere realistiske spil i serien er man ikke i tvivl om stammer fra Japan, eller minimum Østasien. Jeg gider heller ikke hysterisk anime :)

EDIT: Citater.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/01-14 21:24, rettet 17/01-14 21:25 
FF15 ser ok ud, men det er ikke noget jeg forbinder med FF, det ligner kingdom hearts i realistisk stil på crack. Det kan selvfølgelig også blive meget godt.

Men "tilbage på sporet" ville i min verden betyde, world map, random encounters, kontrol over hele party i traditionel turnbased stil med fokus på taktisk brug af diverse skills og abilities istedet for bare at spamme chains af angreb/heals af indtil man vinder eller taber.

Jeg forstår ikke hvorfor at det skal være så "over the top" nu, både i kampene og diverse scener igennem spillene. Blot fordi at man har teknologien til at lave vilde kampscener med kæmpe monstre og 50 millioner angreb og eksplosioner på skærmen betyder ikke at det er nødvendigt. Det samme gælder plot og historie, hvorfor lave det hele så langt ude at de bliver latterlige og direkte begrænser mulighederne for et ordenligt setting og figure i spillene. Resultatet er noget overfladisk bæ uden dybde og en flok ligegyldige figurer uden personlighed, der er tilpasset det forfærdelige plot og som man ikke kan holde ud at høre på.

De burde prøve at tage udgangspunkt i de parametre der gjorde FF til FF i 90'erne i stedet. Gå mere simpelt til værks og få noget mere dybde i spillene. Blot fordi et spil har et simplistisk udgangspunkt betyder ikke at det ikke kan have dybde, især hvad angår figurerne, som imo er de vigtigste for at man kan holde fokus igennem spillene. Et simpelt "ond man vil overtage verden"- plot kan fint fungere og blive dybt så længe figurerne i spillet kan løfte det, det er der mange eksempler på i spilhistorien. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan inkorporere klassisk FF med nutidens konsol teknologi uden at det skal blive crap som FF13 med fokus på de helt forkerte ting.

Jeg tror desværre ikke at FF nogensinde bliver hvad det var engang, square-enix laver jo næsten ingen spil selv længere udover remakes og handhelds. De har stort set ikke selv lavet rigtig godt spil i over 10 år som ikke var et handheld eller remake. Forfærdeligt selskab.
CamousCamousSkrevet 17/01-14 21:57 
Square-Enix har lavet flere spil til dem der bare vil have mere 16bit rpg'er. Men det er ligesom de skal hedde Final Fantasy ## før de folk er glade ellers kunne disse personer bare spille Bravely Default, FFIV after years og Four heroes of ligh fremfor at trygle SE om at tage main FF serien 20 år tilbage i tiden.

Men de spil jeg nævnte solgte vist ikke så godt selvom de tilsynladende var gode og præcis hvad folk bliver ved med at trygle om.
slk486slk486Skrevet 17/01-14 22:33 
Det er jo "små fedtede" håndholdte spil, så jeg kan da godt forstå folk gerne vil have et ordentligt main series spil ;)
j/k
CamousCamousSkrevet 17/01-14 23:06, rettet 17/01-14 23:07 
Den slags gammeldags design som folk beder om er bedre forbeholdt til håndholdte og mobiler anyway så jeg giver SE fuld medhold.

Jeg har ikke meget kærlighed til RPG'er generelt. Synes deres design er ret braindead og fanget i tidlig 80'er.

Hvorfor er det at ingen klager over at i alle menu based RPG'er kan man vinde over 90% af alle battles ved bare at slukke hjernen og vælge Attack commando igen og igen?

Udviklerne viste det godt selv hvilken er hvorfor de gav folk Auto Battle funktionen. Det synes jeg bare siger meget om den genre.

Det er kun i boss battles at man skal lige huske at bruge heal også udover lidt super light "strategi".

Jeg savner bestemt ikke de "gode" gamle dage af RPG'er.

Giv mig noget som Dark Souls any day. Det er et RPG med faktisk gameplay som man kan blive bedre til. Hell, når det kommer til old school SE er det eneste jeg vil have tilbage Vagrant Story. Det var i min mening det rigtige svar på hvordan post 16bit RPG'er skulle være designet som.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 18/01-14 09:39 
Haha ja ALLE rpg'er skal laves som ARPG'er, genial ide, det ville godt nok være en (endnu mere?) kedelig spilverden hvis den kun bestod af folk som dig.

Du har åbenbart ikke helt fattet konceptet i sub-genres.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/01-14 12:26 
Jeg foretrækker lidt blandet når det kommer til RPG genren, så jeg priser mig lykkelig for at alle spil ikke følger én opskrift til punkt og prikke.

Det eneste FF spil hvor jeg direkte har kedet mig gennem størstedelen af spillet, var da jeg spillede FF12
Med spillets macro settings var det sådan set kun nødvendigt at gnubbe lidt på venstre analogpind i ny og næ, når man skulle fra A til B - og så lige tilpasse sit party og deres macros lidt, hvis der var væsentlige ændringer i fjenderne man var imod.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 19/01-14 10:53, rettet 19/01-14 11:47 
"så jeg priser mig lykkelig for at alle spil ikke følger én opskrift til punkt og prikke."

Ja! Noget af det fedeste ved genren er, at kamp - som jo på godt og ondt fylder mest i de fleste spil - kan være så forskelligt. Sad en gang og forsøgte at tælle hvor mange forskellige kampsystemer, jeg kunne komme på + i tanke om (altså en blanding af eksisterende systemer og egne idéer), og gad ikke mere efter vist omkring de 15. Det er selvfølgelig inkl. varianter, men det viser bare, at der er sindssyge muligheder for variationer, og derfor er det meget svært at presse saften ud af genren. Der er så til gengæld andre problemer, udviklerne bør kigge på...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig