X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dummeste ting vi samlere gør?


Svar
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/01-14 16:58, rettet 07/01-14 18:21 
Jeg har mødt mange mærkelig ting, som er vigtig for nogle samler, og ligegyldig for andre.

F.esk
Dem der skal ha' et SCN logo på deres spil?
Eller dem der samler på kun forseglet spil?
Og la' mig ikke komme i gang med , de "tosser" som også køber VGA spil!
Dummeste ting vi samlere gør?

Men nummer 1 må være dem som betaler 1000+$(6000+) for sonic 1 på master system i US udgave.
(EU i cib koster under 100kr)

Spillet er præcis det samme. Spil, manual, æske, og cover på æsken.
dog er er sat en US bar-code over spillet. (så spillet kan blive solgt i en usa butik)
Dette lille klister mærke koster så 1000$. Spillet er fra EU, men sega sat lige et klister mærke på æsken.

Har i nogle ting som i ikke forstår indefor vores "hobby"?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SonicSonicSkrevet 07/01-14 17:28 
Nu er jeg ikke samler som sådanne, men jeg kan godt forestille mig jeg ville gøre sindsyge ting for en bubble bobble, ghost'n'goblins og/eller r-type arcade maskine. De har en særlig plads i min mindebog :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
spectrespectreSkrevet 07/01-14 17:37 
Der er 2 ting jeg aldrig har forstået ved nogen af de der samler:
1. Dem der samler, men ikke spiller?
Hvorfor har man en brugsvare man ikke bruger? Det giver slet ingen mening.

2. Dem der vil have en komplet samling til en bestemt konsol?
1000-vis af kroner ud af vinduet på shovelware og pisse dårlige spil der ingen der vil genopleve. Ja, de var sikkert billige, de dårlige titler, men det er stadig penge ud af vinduet, og læner sig op ad nr.1, da samleren garanteret heller ikke gider genopleve skidtet.

Dette er dog min holdning, og undskylder på forhånd hvis nogen føler sig stødt.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
CamousCamousSkrevet 07/01-14 17:58, rettet 07/01-14 18:01 
Folk der samler på ting er generelt lidt sindsyge. Det er faktisk synd at man ikke har to forskellige ord i vores hobby for folk der køber masser af spil fordi i min mening kan man grovt set dele dem i to af slagsen.

Jeg har ikke navn på den del som jeg tilhører, men den anden del er samlerne.

Folk der samler, samler bare for at samle. Det gælder dem som går efter complete sets eller betaler tusindvis af kroner for spil fra en region når de kan få samme spil til næsten ingen penge til en anden region uden at miste noget.

Folk som dem salmer bare. At det er spil som de samler på er faktisk bare en tilfælde, det kunne lige så godt have været alt andet, frimærker for eksempel. Fordi selvom det de køber er fysisk set det samme som vi køber, altså spil, er det mental set noget helt andent for dem.

Når jeg køber spil, er det fordi jeg vil spille det, og for mig er det kun det, et spil som købes. For folk der samler er det ikke et spil som købes, det er et samleobjekt. Det eneste formål et samleobjekt har er at det er sjovt at samle på, og ting som er nemt at få fat i er ikke sjove at samle på.
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 18:29, rettet 07/01-14 18:30 
Synes du fremstiller det meget sort/hvidt, men jeg vil vurdere mig selv til at være ca. 50/50 af det (af Camous) beskrevende... };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 07/01-14 18:56, rettet 07/01-14 21:26 
Ja, de samme ting som du skrive CS :) ISÆR forsejlede spilsamlere.
j/k
--Skrevet 07/01-14 19:51, rettet 07/01-14 19:56 
Helt enig i dine betragtninger CS.

Personligt ser jeg mig selv som en gamer / samler, hvor der så derimellem er et stærkt bånd. Når alt kommer til alt bruger jeg fx 90% af min gamingtid på PS3 / X360 spil, og kun måske 10% på reel retrogaming, og her vil jeg endda mene at 10% er sat højt. Men her er jeg så også underligt indrettet, eftersom store dele af mine gamingoplevelser her også omhandler at skaffe Trophys / Gamerscore, hvilket i sig selv - vandvittigt nok - gør at jeg bruger min WiiU ufattelig sjældent. Havde Nintendo implamenteret et lignende Trophy / achivement system, ville jeg give den mega gas med WiiU spil :P

Sjovt nok nyder jeg at samle på specielt de gamle spil, og hive dem frem af og til, og så bruge måske en halv til en hel time på noget Metal slug, men det er yderst sjældent at jeg har haft lange retro gamingsessions.

Men det er vel også lidt noget underligt noget, når man som voksen vælger at købe en Collectors Edition, hvor man betaler x2 pris for at få noget "ubrugeligt skrammel" med i en unødvendig stor kasse? Sjovt nok elsker jeg disse pakker, men hånden på hjertet, så får jeg det sjældent gennemgået specielt meget eller brugt.

Tror generalt hele dette samlerhalløj bliver nemmere at forstå, hvis man sørger for at anskue hver del (gamer delen / samler delen) individuelt. Når en spilsamler derfor vælger at samle forseglede spil, svarer det vel blot til en frimærkesamler, som kun samler frimærker med alle tænder indtakte, eller med flot stempel, eller noget i den stil. Det er heller ikke fordi han skal til at sende breve med dette frimærke :P

Edit:

Sjovt nok har jeg det også lidt på samme måde når det kommer til modding. Jeg elsker at rode rundt i de gamle maskiner og lodde ledninger, og har også brugt en hel del timer på mine consolized Neo Geo maskiner. Det sjove er så når jeg ser i bagspejlet, så har jeg måske samlet set brugt 5-6 timer på at nørde CMVS og under en time på min CHNG64, og hver af disse maskiner har måske taget 30-40 timer at bygge. Det er lidt som at bygge med Lego... Det er sjovt imens det står på :D
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/01-14 19:59 
Jeg har intet i mod folk der samler på spil - Og ikke spiller dem.
Kender nogle der samler på Marvel figure - Han leger heller ikke med dem :)

Folk skal gøre hvad de har lyst til. MEN:
Jeg forstår ikke VGA systemet! Eller det SKAL være forsegled, før jeg køber et spil?
Ikke fordi jeg mener de spil skal spilles, men hvorfor gør det så svært for sig selv?
Good luck med at købe Chrono trigger snes forseglede :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 07/01-14 20:17 
Men ja, det VGA halløj synes jeg nu også virker lidt latterligt. At sende dit spil ind til "professionelle" (det kunne vel være skolebørn som laver en god deal på dette stunt?) som sidder med en lup og leger dommer over standen på en kasse. Det virker i min verden direkte dumt, men samtidig udviser jeg nok også en adfærd, som i andres verden virker dumt. Jeg er jo fx i færd med at samle et komplet PAL N64 sæt, hvilket indbefatter køb af lortespil, hvilket jo i sig selv virker dumt :P

Men hvor er det alligevel herligt med så mange forskellige syn på ting, og værdigrundlæg :)
Spiller nu: Animal Soccer World
scavengerscavengerSkrevet 07/01-14 21:20 
Jeg har altid været mere samler end gamer. Folk der har været til SSKT ved også, at jeg som regel sidder i et hjørne og tester en større stak spil som jeg har fået samlet men aldrig prøvet. For et par år siden, fik jeg et kompliceret brud i foden, og sad stille i 9 mdr. I den periode var jeg mere gamer end samler, men nåede alligevel kun at kradse overfladen.

Jeg ser med frygt i øjnene de programmer og tvangssamlere i TV, og er sikker på jeg har lidt af det i blodet, men heldigvis kun når det gælder spil. For mig er selve jagten ofte mere spændende end byttet. Jeg vil hellere bruge tid på at finde et spil til en rigtig god pris, end vælge den nemme udvej og købe det til fuld pris. Det giver en fed rus at have jaget et spil i flere år, og så finde det til næsten ingen penge, og vide at andre har betalt blod for det. Hvis spillet så ydermere er forseglet er oplevelsen bare endnu bedre.

Sygt, ja, og psykologer kan sikkert få meget ud af det :-)

Jeg har fået et mere normalt forhold til at åbne forseglede spil efter jeg har fået børn, for de ønsker sig jo spillene for at spille dem. Alligevel har jeg flere ting i min samling, som jeg ikke selv nogensinde kommer til at pakke ud.
Nemo me impune lacessit
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 21:41 
Er der nogen der lige kort kan forklare hvad VGA går ud på (da jeg af konteksten kan forstår, at det ikke drejer sig om billedsignaler?!) Gerne med link el. lign.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 21:45, rettet 07/01-14 21:45 
Jeg kender iøvrigt folk der samler på penge. De køber og sælger aktier, obligationer osv og overskuddet bruges til at lave flere forretninger af samme slags. De bruger ikke pengene på noget fornuftigt; de bliver bare rigere og rigere.
Hvor sygt er det lige?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/01-14 21:45, rettet 07/01-14 21:49 
http://www.vggrader.com/
https://www.youtube.com/watch?v=THYD9vVtxaM
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/01-14 21:48, rettet 07/01-14 21:49 
Tror det betyder Video Game Appraisal i denne sammenhæng.
"Professionelle" der sidder og vurderer hvor meget dit spil er værd.

Vi har jo i forvejen rigeligt med tosser der maser priserne kunstigt i vejret, ved at bilde sig selv ind at alt er guld. :P

Ah, fandt et link til dem der efter sigende skulle være blandt de værre af slagsen:
http://www.vggrader.com/

Edit: CS kom mig i forvejen :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 21:49, rettet 07/01-14 21:51 
Hmm, ok? Kan stadig ikke se hvad man skulle få ud af at få "vurderet" sit spil der. Er det sådan lidt ligesom hvis man har en hund og tager på udstilling med den eller en hest og tager på dyreskue? Får man så en medalje eller roset eller noget til at hænge på væggen?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 07/01-14 21:50, rettet 07/01-14 21:51 
Elgen se http://vggrader.com/

Derudover, så se evt. http://www.sealedvideogames.net/vga/ - Denne forklaring rammer meget godt mine tanker omkring disse gradueringer :D
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/01-14 21:54 
Gætter på det er så man kan retfærdiggøre en tårnhøj pris over for sig selv.
"Jamen ham der manden fra det her firma siger at mit Vectorman er 1000 kroner værd!"

Det eneste brugbare jeg sådan lige fandt på den side, er at de sælger "preservation cases" i akryl (til både spil og figurer), hvis man skulle have lyst til at putte sine ting i sådan nogle :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
teddyboyblueteddyboyblueSkrevet 07/01-14 22:26 
Hvis jeg skal prøve, at se på mig selv som samler vs det at være gamer, så når jeg frem til disse dumme ting.

Jeg er nok som også flere andre nævner, mere samler en gamer

1. Jeg skal helst have spil som ikke er Greatest hits/Platinum/Best sellers osv.
(på en måde er det jo dumt for spillet er jo det samme, men det ser pænere ud på hylden)

2. Jeg vil hellere bruge lidt ekstra på en collectors edition
(igen dumt for mange gange ved jeg, at det bare kommer til at stå på hylden)

3. Jeg køber flere spil end jeg kan nå at spille

4. Det dummeste jeg dog nogensinde har gjort, var da jeg på et tidspunkt solgte meget af min samling og begyndte at leje mine spil.

Til sidst vil jeg da også lige fremhæve det positive i at være gamer/samler, hvor man kan komme til at møde ligesindede "nørder" i alle aldersgrupper :-)
Youtube er min ven
millenniummillenniumSkrevet 08/01-14 11:24, rettet 08/01-14 11:26 
Jeg kan godt lide Collector's Editions, men det dumme er jo, at jeg altid opbevarer det i intakt indpakning, så figuren, eller hvad der end følger med, aldrig bliver vist frem eller anvendt.

Max Payne figuren står pakket ind i flamingo. De flotte litografier bliver ikke hængt op. patron-nøgleringen sidder ikke i mit nøglebundt.

Resistance 3 tasken kommer jeg aldrig til at gå med. Lommelærken vil nok aldrig se skyggen af whisky.

Men hvis jeg havde en "AVGN kælder", dedikeret til gaming, så så det nok anderledes ud med pynten. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/09-14 21:05 
Kender I det når man "som sædvenlig" sidder og ærgrer sig over at have misset et par fornuftige eBay-auktioner.. Og så et par uger senere at indser at man allerede ejer det spil, man bandede over at være gået glip af?

Det er tredje gang i år, det sker for mig. Jeg må se at få styr på min samling. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/09-14 21:37 
@Sumez: Det var præcis derfor jeg fik registreret min samling herinde også, da jeg købte det samme Kingdom Under Fire spil til Xbox flere gange :D
Trydie76Trydie76Skrevet 05/09-14 05:41 
Hvadfor samler vi ikke demo s....dem burde være mere sjældne;)
Trydie76Trydie76Skrevet 05/09-14 06:23 
Og hvad med en voksemand som købe My Horse2 til xbox360 bare fordi den er lidt svær at få fat i.....dlc med at skyde zombier kom aldrig til denne titel
Trydie76Trydie76Skrevet 13/09-14 11:00 
Fik hurtig talt min xbox360 spil...har 200 nu....og spillet 5-6 spil af dem færdig.....min spille tid er bare for lidt i forholdt til min køberi...
slk486slk486Skrevet 13/09-14 13:29 
Der er ikke noget i vejen med at købe et spil man synes virker interessant for kun at spille det 20 minutter, fordeí det viste sig ikke at holde ens interesse :)
j/k
Trydie76Trydie76Skrevet 13/09-14 13:55 
Nej det er ikke det jeg ikke har interesse i dem. Det er mere fordi at jeg har alt for lidt tid til bare at komme lidt i gang med dem. Og så købe jeg flere som jeg ikke har tid til og flere,og flere.lol
De 2 gratis spil men få ville enlig være nok for mig,hehe
(har kun samlet knap 2 år)
millenniummillenniumSkrevet 24/05-15 08:23 
Et ting jeg både kan forstå, men ville have rimeligt svært ved...
At købe gamle factory sealed spil, velvidende at jeg mister 70% af værdien hvis jeg bryder forseglingen, og derved aldrig kan tjekke indholdet eller teste spillet.
Det gør spillene mindre til spil og mere til museumsgenstande, som ikke må røres.

Men på den anden side; at f.eks eje Super Metroid i ubrudt emballage ville da være cool. Så kan man altid købe en playable version ved siden af.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 24/05-15 08:29 
Værsgo: http://www.ebay.co.uk/itm/SUPER-METROID-Super-Nintendo-SNES-Game-NEW-SEALED-ORIGINAL-RELEASE-NICE-/131304425277?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e925a873d
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 24/05-15 08:50, rettet 24/05-15 08:52 
Ouch!

My point. Crazy, ikke?

Jeg faldt bare lige over denne.... (Fedt cover art)

Link...
The medium is the message.
Captain NCaptain NSkrevet 25/05-15 04:16 
The struggle is real -_-;
Har lidt det samme problem med at bryde forseglingen på mine spil.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
millenniummillenniumSkrevet 25/05-15 09:28 
Hvilket vel kræver to udgaver. En intakt og en playable.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 25/05-15 10:01 
Jeg åbner altid mine spil når de skal spilles, osse de dyre af dem.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 26/05-15 14:38 
Jagten på variationer i emballage/covers selvom indholdet er det samme - noget de fleste (hvis ikke alle) samlere, uanset samlerområde er stødt på...
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
SumezSumezSkrevet 26/05-15 14:44, rettet 26/05-15 14:45 
Må indrømme at jeg aldrig er stødt på det. :) Jeg foretrækker som regel originaludgivelsen, men kunne ikke finde på at købe flere af samme spil for at få flere variationer, og kender heller ikke andre spilsamlere der gør det.

Har dog enkelte spil som jeg ejer i flere regioner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 29/05-15 17:15, rettet 29/05-15 17:17 
Skulle måske have skrevet 'Variant Jagt' :c)

For et par år siden grublede jeg over de forskellige måder at samle på og lavede denne oversigt:
Omnipaths of the Collecting Society - A Basic Steriotypical "Guideline" of the Collecting Behavior

Dummeste ting vi samlere gør?

Omnipaths of the Collecting Society (Mere læseligt billede)
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig