X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DS Lite eller GBA SP AGS-101?


Svar
JmogJmogSkrevet 03/01-14 04:31 
Jeg skal have mig et GBA-kompatibelt alternativ til min launch DS. Den skærm er virkelig svær at gå tilbage til, når man er vant til moderne håndholdte.

For det første: Hvordan er skærmene på GBA SP AGS-101 og DS Lite i forhold til en launch DS? Kan det overhovedet betale sig eller er forskellen så minimal at jeg lige så godt kan nøjes med min almindelige DS?

For det andet: Er der andet end skærmene jeg bør være opmærksom på? GB color kompatibilitet og portability pga mindre størrelse er uden betydning. Skærmenes kvalitet og ergonomi er de eneste andre forskelle jeg lige kan komme på. Er batteritiden sammenlignelig? Er det irriterende at bruge en adapter til høretelefoner på SP'en?

Hvad ville DU vælge og hvorfor?
KTCKTCSkrevet 03/01-14 05:30 
DS Lite har en fin skærm, og voldsomt meget bedre end Ds Phat.
De eneste umiddelbare fordele ved GBA SP AGS-101 er, at den er "mere ægte" at spille GBA spil på, og så er der mulighed for at linke med andre GBA'er eller Gamecube i visse spil.
Jeg har faktisk ikke haft mulighed for at se skærmen på en AGS-101, men der er absolut intet at udsætte på DS Lite, for det er rene pixels og jeg har aldrig hørt om eller oplevet kompatibilitetsproblemer.

Jeg har en gammel GBA SP, men bruger altid min DS Lite til at spille GBA spil på.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
amnesiaamnesiaSkrevet 03/01-14 09:11 
Når nu det er muligt at anskaffe sig en AGS-101 for nærmest ingen penge, så ser jeg ingen grund til ikke at eje en sådan maskine også.

Personligt havde jeg nok foretrukket ergonomien i en AGB-001 med AGS-101 skærm, men det pusler jeg også lidt med tankerne om at få stablet på benene.
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 03/01-14 10:48 
Det er ikke så nemt at få fat i en med backlight, så vidt jeg ved?

Lækker skærm, der vel er større end på DSen? Den ligger ihvertfald bedre i hånden :)
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 03/01-14 10:51 
Mange af dem på DBA/GoG er AGS-101 og de handles for 100-200 kroner inkl. et par ligegyldige børnespil og taske som regel.

Jeg har i hvert fald ikke haft nogen problemer med at erhverve mig et par stykker.
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 03/01-14 10:52, rettet 03/01-14 11:00 
Et par stykker?
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 03/01-14 12:44 
Ja, det var den mest fornuftige måde for småbørnene at gøre deres entre ind i den håndholdte konsolverden + en maskine til mig selv = et par stykker :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
DunwichDunwichSkrevet 03/01-14 22:39 
Spøjst at se denne tråd, for mens jeg var på tilbuds jagt i Gamestop i dag, købte jeg et par DS spil, med den hensigt at spille dem på min 3Ds XL. Det føltes dog ikke særligt godt, da placeringen af D Pad'en gør, at man ikke kan holde behageligt på konsollen mens man spiller. Spurgte i butikken om de stadig havde DS Lite på lager, og regnede med at jeg højst kunne få en der var brugt. Blev meget overrasket da de havde en splinter ny rød DS Lite på lager til 297 kr - og et par brugte til 299 kr, altså en besparelse på 2 kr ved at købe et nyt produkt; Sært. Anyway, så føles det meget bedre at spille Aliens Infestation nu, på en maskine hvor D Pad'en sidder bedre placeret, når man nu ikke vil bruge analog pinden på 3Ds XL'en, for at spille et spil der skal styres digitalt.

Jeg skal på jagt efter GBA spil i morgen, til min nye DS Lite.
JmogJmogSkrevet 03/01-14 22:58 
Tak for svarene alle sammen. Lyder ikke som om der er nogen grund til at "nøjes" med en GBA SP.

@Dunwich: 297kr for en ny DS Lite? Jeg skal da godt nok lige have ringet til min lokale Gamestop i morgen og høre om de har nogen til den pris, for det er ikke til at stå for.
slk486slk486Skrevet 04/01-14 01:42 
@dunwich: Helt enig. Jeg er rigtig ked af at være "tvunget" til at bruge analog dimsen til feks. MFS.
j/k
DunwichDunwichSkrevet 04/01-14 10:13 
Jmog>
@Dunwich: 297kr for en ny DS Lite? Jeg skal da godt nok lige have ringet til min lokale Gamestop i morgen og høre om de har nogen til den pris, for det er ikke til at stå for.

Jep, den er god nok; 297 kr for en ny og 299 kr for en brugt. Som ekstra info, så oplyste den ansatte, at de brugte var blevet kaldt retur af hovedkontoret, da en pose som indeholdte alle opladerne til de brugte, var blevet væk, så de måtte ikke længere sælges, da en oplader skal følge med. Mht prisen på den nye DS Lite, så kører alle butikkerne jo med de samme priser, så det er bare et spørgsmål om at finde en der har dem på lager. Der sidder et hvidt prismærke på min kasse, som siger 1099 kr, så det var sgu et godt tilbud. Jeg købte den i Friis i Aalborg og de sagde de også havde en ny pink og turkis på lager, foruden den røde jeg købte.
JmogJmogSkrevet 04/01-14 13:23 
Har lige snakket med filialen på Fisketorvet i Kbh. De havde kun brugte og de koster 299kr. Så længe den er i fin stand (tjekker lige inden jeg køber), så er det stadig billigt nok til at jeg tager en.
JmogJmogSkrevet 07/01-14 23:06 
Så fik jeg hevet en sort DS Lite med hjem. Brugt til 299kr og fik en gratis pung med til den (fordi jeg har så charmerende blå øjne, no doubt). Fik fjernet de beskæmmende skærmbeskyttere og rengjort den med en brillepudseklud og nu ser den ganske fornuftig ud. Nogen meget minimale småridser på skærmen i bunden, men den vil alligevel sjældent blive brugt, da det primært er en GBA maskine for mig og topskærmen er i perfekt stand.

Den står pt til opladning, da batteriet næsten var tomt, men jeg nåede da at tænde den lidt og se at skærmen er ekstremt meget bedre end den på den oprindelige DS. Det er faktisk en helt vild forskel og rigeligt grund nok til at købe den.

Nu er der selvfølgelig gået lidt samler i den og mine afvisninger overfor at købe en GBA er raslet væk, da jeg jo "selvfølgelig" ikke kan leve uden en maskine med god skærm til hvis nu jeg skulle finde på at købe en masse Gameboy og Gameboy Color spil. Det er efterhånden på tide at jeg kommer en tur til Japan igen, og hvis Superpotato er lige så velassorteret på retro-spil, som jeg husker (der hang carts i tykke klaser på væggene), så kunne jeg godt finde på at gå lidt amok der. De vejer jo dejligt lidt de carts :-)

Jeg finder mig nok snart en GBA SP AGS-101 på dba.dk en af dagene.
KTCKTCSkrevet 07/01-14 23:51 
Told you :)
Tillykke med købet. Det er en lækker maskine.

Hvis du får en GBA SP AGS-101, må du meget gerne skrive en sammenligning.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/01-14 23:55 
Jeg burde også få fundet mig sådan en AGS-101.
Selvom jeg kun har gamle GB spil, og ingen GBC spil, så ville en ordentlig belyst skærm nu alligevel være dejligt. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 08/01-14 00:14 
Der er rigtig mange på dba som ikke skriver om det er en AGS-001 (uden backlight) eller en AGS-101 (med backlight).

Nogen der ved, om der er nogen faste kendetegn, man kan gå udfra uden at behøve at vente på, at sælger svarer tilbage? Jeg tænker på, om der er specifikke farver, som kun den ene model er kommet i.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/01-14 00:21 
Jeg ved at Sponge Bob sp er backlit
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 08/01-14 00:37 
Tribal udgaven er en AGS-101
j/k
JmogJmogSkrevet 08/01-14 00:39 
De havde dælme noget om det på wikipedia. I Europa kom AGS-101 kun i tre farver:
Tribal (sølv med noget tatoo-udsmykning)
Pink
Surf blue

Surf blue er den eneste der er unik for AGS101. Det er ikke ligefrem perfekt, men om ikke andet, så ved man da at alle andre farver end de tre kan udelukkes. Medmindre selvfølgelig det er en importeret model.
JmogJmogSkrevet 08/01-14 00:40 
slk486>
Tribal udgaven er en AGS-101

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er rigtigt, men Wikipedia hævder at den og pink også var blandt den oprindelige SP's farver.
slk486slk486Skrevet 08/01-14 00:43 
Ok, så ignorer det jeg skrev :)

Det plejer ikke at være svært at få folk til at kigge efter model nr.
j/k
JmogJmogSkrevet 08/01-14 17:13 
KTC>
Told you :)
Tillykke med købet. Det er en lækker maskine.

Hvis du får en GBA SP AGS-101, må du meget gerne skrive en sammenligning.

Det bliver intet problem. Lige pludselig gik der "gotta catch'em all" i den og nu har jeg vundet tre auktioner. Så det bliver nemt at lave noget sammenligning. Også interessant at se om backlighten er lige god på dem alle. Det vil sige noget om hvor holdbar den er (medmindre de alle sammen er lige gamle/brugte selvfølgelig)
KTCKTCSkrevet 08/01-14 19:01 
Så det du siger er, at du har to GBA SP AGS-101 i overskud?
Jeg kan godt være interesseret i den pæneste af dem, hvis du sælger, altså :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JmogJmogSkrevet 08/01-14 20:45 
Det skal vi nok kunne finde ud af :-). Siger til når jeg har fået dem. Den ene er på mandag (henter) og de to andre (ok... måske tre) skal sendes så det er nok slutningen af ugen.

Når jeg har bestemt mig for hvilken en jeg selv foretrækker og hvilke spil jeg vil beholde, så tager jeg nogle lækre billeder og smækker salgsannoncer op.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/01-14 21:44 
Jeg kunne også være frisk på at aftage en 101'er, så du kommer næppe til at brænde inde med et helt lager :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 08/01-14 23:06 
Uden egentlig at være meningen, så har det her udviklet sig til et uofficielt fællesindkøb ;-)

Medmindre nogen af sælgerne brænder mig af, så ser det ud til, at jeg får fem AGS-101 til salg fra næste uge.
WehnerWehnerSkrevet 08/01-14 23:14 
Fedt :) Jeg købte en DS Lite på tilbud i Co-op sidste år, fordi jeg ikke rigtig gad lede, men jeg kunne også godt være interesseret.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/01-14 23:21 
Nice!

Jeg havde overvejet at kigge på nogle auktioner også, men set i bakspejlet havde det sgu også været træls hvis vi endte med at sidde i en budkrig på samme vare, uden at være klar over det. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KTCKTCSkrevet 09/01-14 15:27 
Jeg vil faktisk være i stand til at lave en komplet sammenligning, hvis jeg får nallerne i sådan en: GBA SP AGS-001 vs GBA SP AGS-101 vs DS Phat vs DS Lite :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
slk486slk486Skrevet 09/01-14 15:37, rettet 09/01-14 15:37 
Top $!

Glæder mig til sammenligningen KTC ;)
j/k
JmogJmogSkrevet 09/01-14 20:08 
Bortset fra AGS-001, så synes jeg at jeg er rimelig godt med ;-)

2 styk Pink GBA SP AGS-101
2 styk Tribal GBA SP AGS-101
1 styk Sølv GBA SP AGS-101
1 styk surf blue GBA SP AGS-101
1 styk sølv DS Phat
1 styk hvid DS Lite
1 styk sort DS Lite
1 styk rød 3DS XL

Når de alle er fremme (får de første GBA'er i morgen regner jeg med) så skal der dælme tages gruppebillede.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 09/01-14 20:17 
Jeg ved godt at mange ikke kan li Gameboy spil på tv (grim billedet)
Men hvilken er bedst/flottes på et tv? Snes Gameboy-player eller Gamecube gameboy-player?
Eller er de enes?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 09/01-14 20:21, rettet 09/01-14 20:22 
Gamecube dimsen kan tage GBA spil, mens SNESen har 240p vs 480i/576i på GC. Billedet burde være pænest på SNES, men jeg tester gerne, hvis du presser ;)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 09/01-14 20:23 
Kan ikke huske om Snes gameboy spiller i farver med gammel gameboy spil?
Den spiller vel også GBC spill?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 09/01-14 20:27 
Der er farve på SNES, med gamle gameboy spil, ja. Mener GBC spil også virker, men har ikke prøvet.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-14 20:39 
Det er pænest på SNES, ingen grund til at tjekke ;) GB Player på GCN har et træls filter der gør spillene uskarpe, og ja så er der 240p vs 480i/p tingen. Med begge løsninger hakker billedet en smule på TV'et fordi Nintendo ikke var kloge nok til at lave deres håndholdte præcis 60Hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 11/01-14 19:30, rettet 11/01-14 19:30 
Nu har jeg leget lidt med mine GBA SP'er, og det er godt nok en dejlig lille maskine. Lysstyrken er fremragende i skærmen og så vidt jeg kan se identisk med min DS Lite (begge maskiner på max brightness). Farverne er stort set ens, muligvis med en lille fordel til GBA'en. Jeg synes jeg kunne spotte en lille fordel til GBA'en i Super Mario Advance, hvor DS Liten virkede en lillebitte smule mere udvasket.

Og hvor er det dog praktisk at kunne sætte brightness via en knap på maskinen istedet for at slukke maskinen, tænde igen og vælge det i menuen. Opstartstid er også fantastisk. Kort visning af Gameboy Advance logoet og så starter spillet med det samme. Oldschool cartridge-platforme er altså noget helt særligt. Prøvede også Sonic Advance 3 og for satan da hvor ser det godt ud på GBA. Ekstremt lækre farver.
WehnerWehnerSkrevet 11/01-14 20:44 
Fedt, tak for review. Det lyder markant bedre end en 001.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
amnesiaamnesiaSkrevet 11/01-14 20:58 
001 står slet ikke mål med 101, det er helt sikkert. Der er en verden til forskel i præsentationen af spillene.
Græsset ER grønnere på den anden side!
JmogJmogSkrevet 11/01-14 21:05, rettet 11/01-14 21:08 
Sammenligning mellem DS Phat, GBA og DS Lite:

DS Lite eller GBA SP AGS-101?
WehnerWehnerSkrevet 11/01-14 21:08 
Jeg rettede lige dit link til.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 11/01-14 21:54 
Takker. Hvad havde jeg skrevet forkert?
WehnerWehnerSkrevet 11/01-14 21:56, rettet 11/01-14 22:02 
Du skal helt ind og have fat i linket, der indeholder '.jpg' - det er ikke nok at indsætte link til den side, billedet ligger på.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 11/01-14 22:01 
Doh! Selvfølgelig.
JmogJmogSkrevet 12/01-14 12:22 
Imponerende så holdbare batterierne er for så gamle maskiner. Jeg har ladet maskinerne stå tændt siden i går aftes for at teste dem, og de er stadig tændte nu uden at være gået døde.
JmogJmogSkrevet 17/01-14 04:01 
Så er der GBA SP AGS-101'ere til salg :-)

Sølv/Tribal med 6 spil:
http://www.playright.dk/handel/salgsannonce/160207

Surf Blue med 5 spil:
http://www.playright.dk/handel/salgsannonce/160208

Sølv/Tribal med 5 spil:
http://www.playright.dk/handel/salgsannonce/160209

Pink med 6 spil:
http://www.playright.dk/handel/salgsannonce/160210
FancyPantsFancyPantsSkrevet 17/01-14 04:32 
Jeg har lyst til at smide et bud efter hver eneste af dem, bare for at være sikker på jeg ender med en :P

Hælder mest til den lyserøde (jeg er mandig nok til at kunne bære det), men spilpakken dertil er underordnet - hvis der nu skulle sidde en som udelukkende vil have den pga. de spil der er med :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 17/01-14 04:39 
Som mand er det egentlig overraskende hvor diskret lyserød den egentlig er, når man sidder med den i hånden. Nintendo har været ret smarte at lave den i en slags metallisk light-pink, som ser ekstremt godt ud og ikke skriger "østrogeeeen". Jeg synes de allesammen er dødflotte, men er selv ret begejstret for dens finish.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig