X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Saturn mods


Svar
3of193of19Skrevet 27/12-13 19:00 
Er der nogen herinde der kan lave denne slags mod some Wolfsoft tilbyder?
http://www.wolfsoft.de/shop/product_info.php/products_id/14755/cPath/30_301/sega/sega-saturn-switchless-mod.html

Kender ikke nogen forretninger i DK der laver Saturn nogetsomhelst.

Kan en sådan mod kombineres med en "Shining Force 3 oversættelses" mod?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:12 
Ja sagtens. Har lavet det på min egen bla.

Dog vil jeg gerne advare om at 50/60Hz moddet på nogle Saturn-modeller dræber video chippen :( Det er sket for mig nogle gange (heldigvis kun på mine egne maskiner), selvom jeg har lavet alt perfekt og efter bogen. Det er bla. også sket for Druid II på Assembler som er mindst lige så god som jeg er. Der er ingen af os der ved hvorfor det sker desværre :(

Jeg vil gerne hjælpe dig og jeg kan gøre det ordentligt. Men der er den lille risiko skal du vide. Det har dog i alle tilfælde været på model 2 maskine (runde knapper) :/

For at du kan spille brændte spil (altså patchede SF3-spil) skal du have modchip i maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 27/12-13 19:14 
Kongen>
... heldigvis kun på mine egne maskiner

*host* :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:16, rettet 27/12-13 19:17 
Ah ja sorry :( Men både du og Killer Bean kunne bekræfte at jeg havde lavet det ordentligt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 27/12-13 19:18 
Ja, det var helt efter bogen. Det er noget underligt noget :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:20, rettet 27/12-13 19:23 
Men undskyld at jeg glemte din. Mente sgu nok det var sket på tre maskiner, men kunne kun tælle to af mine egne :/

EDIT: 1 EU, 1 US (din) og 1 JAP er det sket på, så ikke noget mønster, ud over at de alle var model 2. Jeg har haft fingrene i mange Saturns efterhånden, men har endnu ikke set andre der var opbygget ligsom din Hanky, hvis du kan huske den underlige måde reset-knappen var monteret på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 27/12-13 19:22, rettet 27/12-13 19:28 
Har selv et gammeldags region og 50/60Hz mod på min PAL launch maskine og den ser stadig ud til at virke fint. Det ser bare desværre ud af helvede til med 5 grimme røde switches på fronten, og den har altid haft en skavank at den nogen gang simpelthen ikke gider tænde (havde den også til reparatur hos Sega dengang, men det hjalp ikke).
Så evt bedst at finde en model 2 NTSC maskine så man ikke behøver skifte billedfrekvens så ofte og dermed skåne chippen?
3of193of19Skrevet 27/12-13 19:24 
Ja, patchede spil kræver modchip, men maskinen skal jo også være i stand til at spille spil fra den region hvis jeg husker rigtigt.
Men ved ikke hvorvidt det er ok at snakke om dem her da de jo af de fleste bruges til mindre fine ting end at rette på en af de største bommerter Sega nogensinde har lavet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:25 
Det ville være en idiotsikker løsning. Så kan vi bare smide regionsfri bios i den og en modchip i. Så spiller den alt uden at du skal pille ved nogen kontakter overhovedet :)

Personligt spiller jeg aldrig noget i 50Hz, selvom min maskine er moddet til det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 27/12-13 19:29 
Det er vel også kun meget få spil der er 50Hz tilpasset? Virtua Fighter 2 måske?
HankyHankySkrevet 27/12-13 19:29 
Var min ikke en PAL? Jeg har altid kun ejet JAP Saturn spil, så jeg mener regionsmoddet var for at jeg kunne bruge min Action Replay + spil i rigtig hastighed. Jeg husker sikkert forkert :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
3of193of19Skrevet 27/12-13 19:31 
Det må den have været. Action Replay ville lade dig spille JP spil på en PAL, men i slomo. Havde selv en i starten og blev så træt af det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:33 
Den var US (sorte knapper) :)

Det er vel også kun meget få spil der er 50Hz tilpasset? Virtua Fighter 2 måske?

Meget få ja. Jeg har skaffet de fleste af mine 50Hz optimerede titler af vejen og købt dem igen i US eller JAP. Mener kun jeg har Discworld 1 og 2 der skal afvikles i 50Hz.

Sådan ser min ud, 50/60Hz i midten og regionsfri bios til højre:
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Various%20mods/Thisiscoolregionandhz.jpg
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/12-13 19:39 
Konsol-K
Kan du lave samme ting med mega drive/mega cd/32x? :O
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HankyHankySkrevet 27/12-13 19:42 
Konsolkongen>
Den var US (sorte knapper) :)

Det var satans - skal nok passe, så husker jeg bare ikke hvorfor vi moddede :D
Oh well, den jeg har nu (Juggernauts tidligere) er vist også en du har pillet ved (JAP maskine, PAL PSU og regionsswitch via resetknappen som øverst i tråden). Det er satme den dejligste maskine jeg har ejet.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:42, rettet 27/12-13 19:44 
ChronoSousa>
Konsol-K
Kan du lave samme ting med mega drive/mega cd/32x? :O

Med switchless mods? Kan jeg sagtens, men har aldrig gjort det før. Kan godt lide fysiske switches på MegaDrive siden man tit skal skifte fra 50 til 60Hz når man skal tvinge EU-spil i 60Hz. Så switchless giver ikke så meget mening på MD for mig :)

Ville dog gerne ha' haft en regionsfri bios (ingen switches, afspiller alt) i min Mega CD, men det fandtes ikke dengang jeg moddede den :)

Hanky>
Det var satans - skal nok passe, så husker jeg bare ikke hvorfor vi moddede :D
Oh well, den jeg har nu (Juggernauts tidligere) er vist også en du har pillet ved (JAP maskine, PAL PSU og regionsswitch via resetknappen som øverst i tråden). Det er satme den dejligste maskine jeg har ejet.

Jo det var min den gamle, fra før jeg købte en "COOL" Saturn. Godt at høre den spiller som den skal :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/12-13 19:51 
Damn, jeg ville være glad for hvis du var frisk på at lave det bedste set up i mellem de 3 consoler. Er så træt af alle de der action replays. 1 til mega drive 1 til mega cd.....

Op til dig hvordan, du ved helt sikkert mere end mig i mod af konsoler... At åben den, skal jeg ha' en tutorials fra YT :D

Du ved jeg nok skal smide spil/penge din vej.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 19:52 
Det kan vi sagtens finde ud af :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/12-13 19:56 
Word. Vi skreves lige ved, Måske du kunne låne min sofa, så kunne vi combo gamehunting i KBH/retro spil aften/mod konsol hos mig i det nye år?

Sorry 3of9, men tak for lån af din tråd! :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 20:02 
Ja bare smid mig en PM :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/01-14 16:02, rettet 07/01-14 16:09 
Varmtvand skrev til mig i forbindelse med tråden her at han gerne ville have lavet sin Saturn regionsfri, og sendte den til mig i går. Her er nogle billeder jeg tog undervejs mens jeg moddede den, så 3of19 kan se hvad hans skal udsættes for ;)

Saturn mods
- Maskinen's originale BIOS. På undersiden af Varmtvand's maskine, men sidder på oversiden af min egen.

Saturn mods
- Den gamle BIOS skal ikke bruges mere, så benene klippes af. Her bruger jeg en såkaldt "micronipper" købt hos Elsupply. Den kan lige præcis få fat og klippe benene over. I samme fart lavede jeg en opadgående bevægelse så benene bliver bøjet opad og man er derfor pænt sikker på at det er klippet over ;) Undervejs fjernede jeg resterne der sad på boardet så de ikke kom i vejen når jeg skulle klippe næste ben i rækken.

Saturn mods
- På nogle maskiner er chippen limet (epoxy?) fast. Det var den som man kan se på Varmtvand's og det betød at jeg måtte lave et forsigtigt vrid i chippen, med en spidstang for at få den af. Det resterende på boardet er svært at få af og man risikerer at beskadige printbanerne under. Det er af ingen betyding da den nye chip kommer til at sidde lidt højere end den gamle.

Saturn mods
- På forrige billede var loddepunkterne grimme og beskidte og ikke særligt ideelle at lodde på. Her er boardet blevet rengjort med isopropyl alkohol og loddepunkterne har fået fjernet det gamle loddetin vha. tinsugetråd.

Saturn mods
- Den nye BIOS er af en anden type. Den er bredere og kan derfor ikke loddes ordentligt på loddepunkterne, som kan ses på billedet.

Saturn mods
- Det klares dog nemt ved at bøje benene lidt indad på den nye chip. Jeg bruger en lineal til det som sørger for et meget ensartet tryk på alle ben, uden risiko for at nogle brækker. Det at benene bøjes indad betyder også at chippen kommer til at sidde lidt højere, og derfor er førnævnte lim/epoxy ikke noget problem :)

Saturn mods
- Forskel før og efter. Ikke meget, men nok ;)

Saturn mods
- Den nye BIOS har ikke samme pinout. Faktisk har den nogle overskydende ben som skal bøjes opad. De skal senere loddes til 5V og GND. Ben 1 skal ikke bruges, så væk med det :)

Saturn mods
- På med den nye chip. Der startes med at lodde de fire ben i hvert hjørne fast, således at chippen ikke kan flytte sig. Derefter tilføjes en masse liquid flux som gør lodningerne super lette og er med til at fordele loddetinnen så den kommer ordentligt ind bag benene og sikrer en god forbindelse.
Normalt ville man kunne lodde alle ben på een gang med en flad loddespids, men siden de nu er bukket indad er det smartest at lodde dem enkeltvis.

Saturn mods
- Og fra den modsatte side.

Herefter blev boardet renset med isopropyl igen for at fjerne det overskydende flux.

Saturn mods
- Færdigt arbejde. Den røde ledning er 5V og den blå GND. Efterfølgende blev boardet renset i isopropyl, igen, for at fjerne det flux der var kommet efter ledningerne blev loddet på.
Den gamle kvæstede BIOS er lagt ved siden af til sammenligning.

Maskinen virker, er nu totalt regionsfri uden nogen kontakter eller knapper der skal holdes nede. Har testet med Hyper Duel (JAP), The Legend of Oasis (US) og NiGHTS (EU).

:)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 16:12 
Fa'me lækkert arbejde det der, KK };-P
Har du fået dig en EPROM-brænder? Eller hvor har du fået brændt den regionsfri BIOS?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/01-14 16:14 
Tak :) Desværre har jeg ingen brænder endnu. Jeg købte dem fra en bruger på Assembler:
http://www.assemblergames.com/forums/showthread.php?39971-For-Sale-Modding-parts-chips-etc
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 16:17 
Ah, ok... Men damn, du er sej til det der SMD-halløj };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/01-14 16:19 
Tak :) Men med liquid flux er alt jo nemt ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 07/01-14 16:26 
aka Flydende Magi };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/01-14 16:38 
Jeg havde nok bare forsøgt med en hammer og en lighter.
Rart at vide man kan teknisk assistance her, når det er nødvendigt :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 07/01-14 19:00 
Konsolkongen>
Tak :) Men med liquid flux er alt jo nemt ;)

Ikke heeeelt enig :D God arbejde, som altid. Venter stadig på min consolized PSP...
j/k
varmtvandvarmtvandSkrevet 07/01-14 19:32 
Super fedt at se hvad der sker med min maskine. Ser lækkert ud. Glæder mig.
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
WehnerWehnerSkrevet 07/01-14 23:03 
Godt at se, når brugere virkelig gør noget for at leve op til deres brugernavn :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig