X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

No Man's Sky


Svar
jaesjaesSkrevet 08/12-13 19:37, rettet 09/12-13 07:04 
Så at Joe Danger-folkenes næste spil blev annonceret i nat på VGX. Jeg er godt nok ikke den helt store fan af ekstrem randomisering, men damness, det ser imponerende ud. Hav, planeter, atmosfæren og rummet kan udforskes i 1. person i én køre. Og det er udviklet af kun fire personer.

Ser ud til, at det bliver et af de nymodens spil, der blander singleplayer og multiplayer. Indtil vide... Se hele indlægget
528 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 16/08-16 08:38 
WTC easter egg :D

Jeg har set en den del varianter af monolitterne men ikke lige den. Der var ikke et par knowledge stones i nærheden?

Hvorfor startede du forfra, kom du igennem?
DarkenDarkenSkrevet 16/08-16 09:27 
Nej uden den der hyperdrive recipe sat jeg fast i system nr 4. Jeg havde gjort noget ud af at finde en masse ord for de forskellige racer, så det er mest det jeg savner... og et større multi-tool hehe
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
slk486slk486Skrevet 16/08-16 09:28 
Hvis der havde været den mystik hele vejen igennem havde jeg været solgt :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 16/08-16 09:52, rettet 16/08-16 09:52 
Darken>
Nej uden den der hyperdrive recipe sat jeg fast i system nr 4. Jeg havde gjort noget ud af at finde en masse ord for de forskellige racer, så det er mest det jeg savner... og et større multi-tool hehe

Åh ja :(

Så nåede du heller ikke at få Atlas stones?
HolisticHolisticSkrevet 16/08-16 10:21 
Jeg gik i gang i går og kastede omkring 5 timer i mit første run... Spillet er lidt en blandet fornøjelse synes jeg, specielt med en pricetag på 60EUR. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, men allerede efter 5 timer virker det som en uendelig grindfest, hvor jeg ikke var fuldstændig blown away på noget tidspunkt.
Og det er ikke fordi jeg ikke er til survivalgames, har smidt uhyggelig mange timer i Subnautica, som jeg elsker og selvom spillene har visse ligheder, så fungere det bare ikke nær så godt IMO.
Spillet er stort, og idéen er rigtig god, men synes simpelthen ikke at det fungere i praksis...
Jeg har nu besøgt 3 planeter og spacestation'en men det hele virker bare "tomt" ikke som i, jeg er næsten helt alene i universet tomt, mere som i afsnittet i futurama hvor de besøger forlystelsesparken på månen = alt virker bare som en tom skal uden dybde og en anelse falsk.
Igen ved jeg ikke hvad jeg havde forventet, men måske mest af alt bare "mere" og en følelse af at jeg ikke hovedløst render rundt og miner resourcer for at komme til det næste.

Jeg kaster en stak timer mere i det i aften, håber spillet ender med at fange, hvis ikke... Så har jeg altid muligheden for at spille Subnautica i stedet :)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
BeanoBeanoSkrevet 16/08-16 10:45 
Ser slet ikke uinteressant ud, det der Subnautica :) Håber på en PS4 version...
HolisticHolisticSkrevet 16/08-16 11:44 
Altså de har lige haft møde med Sony... Så alt er muligt :D
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
BeanoBeanoSkrevet 16/08-16 12:03 
Åh cool :)
jaesjaesSkrevet 16/08-16 18:32, rettet 16/08-16 23:59 
Hoppede i fælden og har lagt 8-9 timer i spillet. Selvom jeg godt kan sætte mig ind i det meste af kritikken, så mener jeg samtidig den ofte er lidt overdrevet. Fortryder i hvert fald ikke at have givet fuld pris for spillet. Jeg ligger på 7-8/10 nu.

De første par timer er på min top 10 over bedste første tid i et spil - jeg følte mig nærmest som Jules Vernes der lige var ankommet til et farligt og biologisk umuligt sted. Men også ret smukt. Da rumskibet fungerer lidt som 'regen' så var det ud at lure et par minutter og så hurtigt tilbage i skjul. Med tiden, som jeg lærte mekanikker og planeten lidt at kende, kunne jeg blive længere og længere ude, men kunne aldrig gå langt væk da målerne i min dragt relativt hurtigt faldt.

Noget andet fantastisk er at planeterne jo er i virkelig størrelse - det er udforskning på et helt nyt plan, og pga. rumskibet og dets boostere tager det ikke specielt lang tid at komme rundt.

Er også vild med interaktionen med aliens som er lidt dybere end forventet. Da jeg (endnu) ikke kan forstå ret meget af hvad de siger lever kommunikationen på velskrevne tekstbeskrivelser og interaktion der oftest giver mening - og man kommer ud for en del mere end bare at fx handle og få healing.

Men er det ensformigt og 1 mil bredt og 1 tomme tykt og nogle siger? Tjo, snarere 1 mil bredt og 50 meter dybt. Og jo der da er en del gentagelser, men samtidig er planeterne tilpas forskellige og jeg har oplevet nye ting i hvert solsystem. Mindre ting, men det også helt ok. Her i mit sidste solsystem var det en planet med storme der tærede godt på en af mine målere og nogle fjolser der ville stjæle min cargo da jeg lige var ankommet i atmosfæren på en anden planet.

Bygninger og strukturer er som forventet lidt kedelige og skabelonskårne. Og der kan argumenteres for - tør næsten ikke sige det - at det er 50% Assassin's Creed: Spillet er fyldt med gentagne 'aktiviteter' som outposts og nedstyrtede rumskibe og der er endda noget der minder om tårne der kan unlocke flere aktiviteter. Men det føles langt mindre gamey og er, som de fleste andre gentagelser, en del bedre integreret i spillet, så i praksis er det ikke slemt.

Det føles indtil videre som en slags chill udgave af Diablo med langt mindre kamp (med mindre man opsøger det) - masser af loot også - samt overlevelseselementer, handel, crafting m.m.

Beklager hvis der er gentagelser i ovenstående - skimmer kun indlæg da jeg vil have en så frisk oplevelse som muligt.

Lidt feriebilleder:
No Man's Sky
No Man's Sky
No Man's Sky

Min slæde (jeg synes spillet har givet den et meget godt navn, lidt moderne Arthur C. Clarke-agtigt):
No Man's Sky
JmogJmogSkrevet 16/08-16 23:37 
Jeg har vist været på seks planeter. Har stadig ikke fundet nogen nedstyrtede rumskibe. Ser frem til det :-)
jaesjaesSkrevet 16/08-16 23:58 
Jeg ved ikke om man kan falde tilfældigt over dem.

Tip til hvis du skulle miste tålmodigheden:

SPOILER-TEKST:
I nogle tradeposts og lign. er der en maskine med en rund skive foran den tilstedeværende alien. Aktivér maskinen og løs den simple puzzle. Det er muligt at den type maskiner kan give andre opgaver også, kan ikke helt huske det.
BeanoBeanoSkrevet 17/08-16 06:42, rettet 17/08-16 09:29 
Jeg har fundet et par stykker blot ved at flyve rundt, men ellers brug en signal scanner (kræver en override chip) og scan efter transmissions. Så bør du ledes i retning at det som jaes nævner ;)
NaieraNaieraSkrevet 17/08-16 13:12 
No Man's Sky
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 17/08-16 22:01 
Super fair, igen som jeg skrev tidligere, så tror jeg at forskellige biomes hvor de forskellige dyr er delt op i, ville hjælpe bare en bitte smule på at det var mere interessant.

Jeg dismantlede dyr-plante-m.m. scanneren efter første planet jeg fandt alle dyrene på, selvom man får en bonus, så er den for lille for den mængde arbejde man skal igennem og nå så de kan spawne hvor som helst, kan man ikke engang fokusere et sted. Og så er det ene slot i multi toolet super nødvendig i starten til andre ting.

Og så kunne algoritmen for dyr også være fin pudset "lidt". F.eks. burde et dyr med hove på forbenene ikke gå oprejst (IMHO).
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
BeanoBeanoSkrevet 18/08-16 17:13, rettet 18/08-16 17:31 
Update 1.04 er ude på PS4 nu, men ingen patch notes :(

Edit: Spillet crashede lige igen for mig, så ikke fixed på det punkt.
jaesjaesSkrevet 18/08-16 20:15 
Prøv at genstarte konsollen - det lyder til at spillet er mere stabilt end før 1.04, men at spillet er lidt forvirret indtil man genstarter.
BeanoBeanoSkrevet 18/08-16 21:49 
Ok, det var et forsøg værd men crashede igen efter. Denne gang midt under warp til et andet system, ikke sket før :\
WehnerWehnerSkrevet 20/08-16 02:16 
The Guardian har en fin artikel om spillet:

https://www.theguardian.com/technology/2016/aug/19/no-mans-sky-elite?CMP=fb_gu
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-16 07:12, rettet 20/08-16 18:10 
Jeg synes den artikel illustrerer fint hvordan narrativet omkring spillet har ændret sig. I opløbet til udgivelsen handlede det om at begrunde alt det man kunne i spillet og der blev gerne smurt tykt på:

You can be a trader, you can be a warrior, you can be a pirate, you can be...

Og ja, det kan man da. Du kan også være en handlende i The Witcher 3, som ikke er voldsomt meget dårligere på det punkt :) I takt med at det er blevet afsløret at mekanikken for alt det man kan er ekstrem primitiv, tangerende det ringe og der ikke er særligt meget indhold i spillet, er dialogen skiftet til, at det faktisk ikke handler om hvad man kan, men mere bare det at være i spillet: Oplevelsen.

Og det kan naturligvis ikke kritiseres på samme måde. Hvis man nyder at gå rundt i miljøerne, så nyder man det selvfølgelig. Det samme gælder hvis det var Assassin's Creed historiske settings, Wild Hunts krigshærgede verden, Call of Dutys slagmarker eller ethvert andet spil.

Men når skribenten fra The Guardian skriver følgende om det gamle Elite og siger det også gælder om No Man's Sky, så er det altså noget personen opdigter i sit eget hoved:

There was no point to any of this. If you got rich you could upgrade your ship with better weapons and defence systems, and as you did that, you became more formidable in battle, increasing your rank. But it wasn’t really about that, it was about the experience. I’d drift in space for hours, scooping fuel from suns, mining asteroids, watching the vector-based planets withdraw into the distant nothingness behind my craft. I’d pretend to be in Alien, world-weary and skittish, terrified of passing too close to LV-426. When I bought a docking computer, I’d listen to the game’s simple but beautiful rendition of the Blue Danube as my craft spiralled delicately toward the space station entrance. I’d imagine myself leaving the ship, wandering the white, brightly lit corridors of the station, finding trading partners, discussing deals.

Den mekanik der skal forestille at understøtte opdigtningen er enten ikke eksisterende eller slet og ret dårlig. Men som jeg sagde, hvis man nyder det, nyder man det og det kan ingen tage fra en. Det samme gælder selvfølgelig hvis man spiller Assassin's Creed og inde i sit hoved digter de vildeste begivenheder, frem for de Ubisoft indkøbsliste gøremål spillet rent faktisk sætter dig til. Eller ethvert andet spil. Man kan jo digte sig til alt muligt, som et spil ikke indeholder.

Det er bare sjovt at se, hvor travlt de havde med at begrunde alt det man kan før udgivelse og efter udgivelse handler det om alt det andet. Alt det spilleren er nødt til at opfinde, for overhovedet at kunne fremskabe noget indhold.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 20/08-16 10:51 
Efter en bølge af middelmådige anmeldelser:

http://www.eurogamer.net/articles/2016-08-19-no-mans-sky-refund-sony
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-16 11:32 
Det lyder ikke som om at det er pga. anmeldelser at folk vil have deres penge tilbage. Det er fordi at spillet er buggy og ikke har de lovede features.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 20/08-16 14:25 
Jeg forstår sku godt folk er pissed over spillets store bugs, for jeg er det selv :!

Det sker kun fordi udgiverne kan slippe afsted med det, og nærmest er blevet normen. Trist.
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-16 15:46, rettet 20/08-16 16:17 
Konsolkongen>
Det lyder ikke som om at det er pga. anmeldelser at folk vil have deres penge tilbage. Det er fordi at spillet er buggy og ikke har de lovede features.

Den Reddit tråd der refereres til i artiklen går langt ud over den sædvanlige visuelle downgrade fra vertical slice til ægte spil og manglen på multiplayer funktioner, som spillet med rette beskyldes for at snyde omkring. Det er ikke noget kønt syn. Måske har de haft vildt store ambitioner under udviklingen og ikke været i stand til at indfri dem, men som forbruger virker det som, de har villet sige hvad som helst for at få spillet solgt. Også ting de helt åbenlyst ikke ville implementere.

Det er sådan nogle tilfælde man godt så Sonys refund policy blive ændret fra, ingen refunds hvis man er begyndt at downloade et køb, til noget i stil med Steams.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-16 15:59, rettet 20/08-16 16:01 
Før udgivelse: DLC bliver gratis:

No Man's Sky will have lots of free updates but no paid DLC
(..)
And according to studio head Sean Murray, any future efforts will come to players free of charge.

"We do want to add a ton of features, like we've just discussed: Freighters, bases, these type of things. But we want to do it for free," Murray said in a recent interview with Red Bull. "You've paid for the game, so you should get this stuff without paying even more money. So no, there will be no paid DLC, just patches."

http://www.gamesradar.com/no-mans-sky-free-dlc/

Købt spillet? Det kan godt være det ikke bliver gratis alligevel:

Talking to Daily Star Online, Murray told us he was "perhaps naive" for suggesting he wants No Man's Sky to have nothing but free updates.(..) But when pushed on whether the game will always remain free, Murray couldn't categorically rule out paid for DLC further down the line, explaining that it could happen if "Maybe in the future there’s some reason why we just couldn’t possibly afford to do a certain feature without charging for it".

http://www.dailystar.co.uk/tech/gaming/537967/No-Mans-Sky-Updates-DLC-Paid-Xbox-One-release-PC-PS4-Review-Best-Deals

Jeg har ikke noget i mod de tager betaling for udvidelser til spil, men det er simpelthen så dumt at gå ud at sige, at man ikke vil gøre det og så vende på en tallerken kort efter udgivelse. Murray skal have en PR medarbejder, der kan holde ham i kort snor, hver gang han får lyst til love mere end han kan holde.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-16 17:00 
For prisen af $60 burde season passes være inkluderet når der ikke er mere indhold :/

Hold da op hvor Murray giver Moleneux kamp til stregen hvad løgn og fantasi angår :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
PapandPapandSkrevet 20/08-16 18:20 
Synes for længst Moleneux er overgået her. Tror aldrig jeg har været så skuffet over et spil før.

Køber normalt alt multiplatform til pc, men pga. de rapporterede problemer med framerate valgte jeg PS4 denne gang. Efter 2 timer var jeg så skuffet,at jeg egentlig ville give op. Har dog tvunget mig selv til at fortsætte, men efter knap 10 timer er følelsen fortsat den samme. Jeg synes det er noget skrammel.

Har du set 5-6 planeter,har du stort set oplevet det hele. Det hele er bare en tom skal, der ikke hører nogen steder hjemme som fuldprisspil. Early Access på Steam til 10$, i bunken sammen med de andre halvfærdige survival spil, havde været den rette plads for No Man's Sky. Selv der kunne man nemt finde spil med mere kvalitet og indhold.

Konsollerne har desperat brug for en refund mulighed som Steam, så den her type svindel kan stoppes. Indtil da køber jeg aldrig noget digitalt på hverken PS4 eller Xbox One igen. Det var lærepenge.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/08-16 20:10 
Refund efter 10 timer ??

Nok verdens dårligest ide på en konsol.
Mange spil er kun 7-9 timer lang.
Hold op, mange gratis spil man kunne komme igemmen. :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-16 20:20 
Jeg synes kun refunds giver mening hvis spillet direkte er i stykker. Det kan man jo diskutere om det er tilfældet her. Mængden af indhold kan jeg ikke se bør komme bag på nogen, jeg havde jo som sagt forudset at der ikke var mere at komme efter.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PapandPapandSkrevet 20/08-16 20:53 
ChronoSousa>
Refund efter 10 timer ??

Nok verdens dårligest ide på en konsol.
Mange spil er kun 7-9 timer lang.
Hold op, mange gratis spil man kunne komme igemmen. :D

Jeg skriver ikke refund efter 10 timer. Jeg skriver refund på samme måde som Steam tilbyder, dvs. efter max 2 timers spilletid.

Som jeg ser det, er det eneste måde at stoppe denne form for skrammel og bremse udgivelsen af ufærdige spil.

Konsolkongen -> Så fordi du havde forudsagt, at der ikke var mere at komme efter, så kan det ikke komme bag på nogen?! :P
Jeg forventede at få et spil der var nærmere det som blev lovet, det er No Man's Sky ikke. NMS er markedsført og prissat som et færdigt spil. For mig er det ren fup.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-16 22:40, rettet 20/08-16 22:40 
Med den forholdsvis begrænsede mængde jeg havde sat mig ind i spillet, kom det ikke bag på mig nej. Jeg vil mene at det kun er fair at forvente, at folk der er klar til at smide penge efter et spil har sat sig nogenlunde ind i hvad de køber :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
PapandPapandSkrevet 21/08-16 00:09 
Så hjælper det jo ikke meget, hvis den information man får slet ikke står mål med virkeligheden. I forhold til reaktionerne, så står jeg vel ikke alene med den oplevelse. Bare ærgerligt for mig, at jeg købte på konsol i stedet for pc. Det gør jeg så ikke igen.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/08-16 00:23 
Behøver du købe præcis i samme sekund spillet udkommer? Det er jo den risiko du løber ved ikke at kunne vente og der ikke er reviews ude før udgivelsen.

Hvad NMS angår, så kan der måske argumenteres for at et refund kan berettiges, da udviklerne tydeligvis har løjet og snydt deres kunder. Omend jeg synes man har været naiv hvis man troede at det ville være alt dét det var hypet op til at være, frem for det de rent faktisk havde vist.
Det burde dog kun tilbydes til de kunder der havde pre-ordret spillet i forvejen, eller købt lige på launch-minuttet. Det er så nemt at finde informationer om spil i vore dage, at det ikke burde være nødvendigt med en to timers demo.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 21/08-16 12:23 
Hvordan kan der kun "måske" argumenteres for et refund, når du mener udviklerne har løjet og snydt deres kunder? Ifølge dig, har der allerede fundet urent trav sted, og så burde kunderne vel ret beset, uden tvivl, få deres penge retur.

Hvorfor har kunderne været naive ifbm det lovede omkring spillet? Der er ikke rigtigt lovet noget, som ikke burde kunne lade sig gøre, med de nuværende konsoller og PC'ere, så hvor i består naiviteten, på forbrugernes side i dit indlæg?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/08-16 13:33, rettet 21/08-16 13:36 
Som allerede skrevet, så bør kunderne være bedre til at sætte sig ind i hvad de køber. Jeg synes ikke et refund er berettiget hvis man er skuffet over et spils indhold og/eller kvaliteter, hvis man i forvejen havde chancen for at undersøge hvad spillet reelt indeholdt.
Det er derfor det er så snot dumt med digitale pre-orders, da man hænger på lorten, allerede inden det er udkommet.

Folk burde have ventet, i stedet for at ride med på hype-bølgen.

Man er godt naiv når man tror at et spil der er 99% genereret ud fra tilfældige formler vil indeholde oceaner af spændende verdener og veludtænkt gameplay, med spandevis af unikke ting at udforske. Det gav næsten sig selv at det ville være de samme øde landskaber, med copy-paste bygninger smidt ind tilfældigt med en skovl.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/08-16 13:37 
Bortset fra det med at det var usandsynligt at man mødte andre spillere (hvilket jeg så regnede med aldrig ville ske), så er der ikke noget i spillet, og hvad jeg havde læst om det før udgivelse, som gør at jeg føler mig vildledt. Spillet indeholder rent faktisk, hvad jeg forventede.

Man kan helt klart diskutere hvor godt spillet er, men jeg synes det er virkelig fjollet at folk råber om refunds, fordi de blev vildledt af marketing. Det her var bestemt ikke mere vildledende end Destiny var.
SumezSumezSkrevet 21/08-16 13:56 
Måske skal der svares i Destiny-tråden, men hvad var der vildledende omkring det? Synes faktisk det spil overgik mine forventninger :) At det var MMO-grind lå jo i papirerne, men gameplayet er suverænt
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 21/08-16 14:01 
Konsolkongen>
Man er godt naiv når man tror at et spil der er 99% genereret ud fra tilfældige formler vil indeholde oceaner af spændende verdener og veludtænkt gameplay, med spandevis af unikke ting at udforske. Det gav næsten sig selv at det ville være de samme øde landskaber, med copy-paste bygninger smidt ind tilfældigt med en skovl.

Jmog>
Bortset fra det med at det var usandsynligt at man mødte andre spillere (hvilket jeg så regnede med aldrig ville ske), så er der ikke noget i spillet, og hvad jeg havde læst om det før udgivelse, som gør at jeg føler mig vildledt.

Uden at have spillet det endnu, men dog efter at have fulgt nogenlunde med, så beskriver jeres citater præcis det, jeg har tænkt fra sidelinien. Til normal pris for et indiespil havde jeg bestemt købt det med det samme. Det kom bag på mig, at de satte det til 500,- - men ikke er det er, som det er.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 21/08-16 14:07, rettet 21/08-16 14:08 
Sumez>
Måske skal der svares i Destiny-tråden, men hvad var der vildledende omkring det? Synes faktisk det spil overgik mine forventninger :) At det var MMO-grind lå jo i papirerne, men gameplayet er suverænt

Marketing lagde op til at spillet var meget større end det egentlig var. Alle troede det var løgn, da det viste sig, at det man spillede i betaen var en fjerdedel af spillet. Old Russia var hele "Jorden". Flere lokationer i trailerne var slet ikke med i spillet.
PapandPapandSkrevet 21/08-16 16:58 
Konsolkongen -> Reviews på Steam samt tråde på Reddit vidner vel meget godt om, hvor mange som føler sig snydt. Godt du er rigtig klog, så du ikke lod dig narre. :)

Ligesom med film, så vil de fleste jo prøve spil når de udkommer. Det er ikke os alle der finder det nødvendigt at vente til spillet kan samles op i en tilbudsspand. Hvis det var tilfældet, så var spilbranchen da død og begravet for længst. I det seneste har vi dog set alt for mange spil, som overhovedet ikke var færdige, når de blev udgivet. Da størstedelen af salget typisk genereres på udgivelsesdagen, så kan udgiverne fint slippe af sted med det uden konsekvens, for pengene er jo kommet ind. Eneste middel vi som forbrugere har er vel refunds. Jeg tror nok at Warner fik sig noget af en forskrækkelse med Batman: Arkham Knight, når refunds pludselig væltede ind på Steam. Havde vi fået samme reaktion uden? Jeg er ikke så sikker.

For mit eget vedkommende har Steam refunds også gjort mig mindre påpasselig ved køb af nye spil. Jeg har efterhånden købt og beholdt mange spil, som jeg aldrig havde kastet penge efter, hvis jeg ikke havde haft refund som sikkerhedsnet.

Om Steams håndtering og regelsæt er det rigtig er jeg ikke sikker på, men refunds i en eller anden form vil med garanti give os bedre spil på udgivelsesdagen.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/08-16 17:15, rettet 21/08-16 17:28 
Jeg er med på at mange føler sig snydt, men det ændrer ikke på at det kunne være forhindret hvis man havde slået koldt vand i blodet og ventet på first impressions. Det er den risiko man må tage når udviklerne tilbageholder reviews til spillet er udkommet.

"Da størstedelen af salget typisk genereres på udgivelsesdagen, så kan udgiverne fint slippe af sted med det uden konsekvens, for pengene er jo kommet ind. Eneste middel vi som forbrugere har er vel refunds."

Refunds kan være en løsning, ja. Men en bedre en ville være hvis folk lod være med at give udviklerne penge forud for release, uden sikkerhed for at få et ordentligt produkt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/08-16 17:54 
Folk bør i al almindelighed støtte sig mere til anmeldelser. Hvis man forudbestiller et spil og er skuffet over produktet, så er der kun en synder og det er hverken udgiveren eller udvikleren. Når jeg forudbestiller noget ved jeg udmærket, at jeg tager en chance. Det er min beslutning.

NMS er for eksempel ikke et universelt dårligt spil. Nogen kan lide det og andre kan ikke. At læse anmeldelser er en god måde at finde ud af om det er noget for en.

Filmindustrien er en god sammenligning. Hvis man går ind og ser en film, der havde en fed trailer, og man så ikke kan lide filmen, forlanger man så pengene igen? NEJ. Man ærgrer sig over, at man ikke læste anmeldelserne først. De første anmeldelser af NMS var ude tre-fire dage efter launch. Vent dog. Spil bliver ikke dårligere af, at man venter nogle dage med at købe dem. Tværtimod faktisk.

(Bemærk, jeg snakker kun om "er det godt/dårligt". Crasher spillet konstant, har man selvfølgelig ret til at få pengene igen)
BeanoBeanoSkrevet 21/08-16 19:04 
Nogen her som har gennemfør og kan fortælle hvad man skal efter de 10 a**** s*** er fundet?

Måske er spillet glitchet for mig IGEN....
SumezSumezSkrevet 21/08-16 19:43, rettet 21/08-16 19:48 
Eneste middel vi som forbrugere har er vel refunds.

Tjoooo... Eller alternativt det Konsolkongen har advokeret for i 7-8 indlæg nu? :)
Jeg er helt enig i at hvis man selv har valgt at forudbestille et spil, så kan man heller ikke give andre end sig selv skylden hvis det ikke var det man håbede på. Især i den moderne informationsalder hvor alle og deres bedstemor kan være anmeldere.

Som jmog siger er spillet jo ikke ubestridt dårligt eller uspilleligt. Det er ikke fordi filmen gik i stykker midt under forevisningen, du kunne bare ikke lide den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 21/08-16 19:57 
Jeg vil da kunne spille på dag 1, ligesom størstedelen af alle andre der elsker spil! Det uden at skulle studere anmeldelser og videoer først. Produktet skal sgu være i orden, men med jeres løsning bliver det aldrig realistisk at sætte en stopper for udgivere der smider spil ud til fuld pris før de er klar. De fleste vil jo være med fra starten.

Alternativt skal vi have demoer på banen igen, som var fast kutyme i "gamle dage".

Jeg ser ikke problemet med refunds. De eneste tabere er dem der hælder skrammel på gaden.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/08-16 20:06, rettet 21/08-16 20:06 
"...men med jeres løsning bliver det aldrig realistisk at sætte en stopper for udgivere der smider spil ud til fuld pris før de er klar."

Øhm, jo det vil det netop. Det er netop når du pre-ordrer at du bekræfter dem i, at de kan udgive halvfærdigt bras, da pengene allerede er sikret.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PapandPapandSkrevet 21/08-16 20:56 
Når jeg skriver realistisk, så er det fordi 70-80%(?) af salget i dag genereres på dag 1. Det er utopi at tro så mange vil ændre deres købevane. Refund er allerede implementeret og funktionelt.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JmogJmogSkrevet 21/08-16 21:02 
Jeg har indtil videre fået en 15-20 ganske underholdende timer ud af NMS. Det er crashet en enkelt gang. Jeg købte det digitalt.

Spillet føles for mig færdigt i forhold til hvad det var beskrevet som, så jeg ved ikke hvor den her ide om at det ikke skulle være klar kommer fra. Det blev solgt på at være et procedurally genereret scifi univers med udforskning og crafting. Det er hvad de har leveret.

Er inventory management noget man bliver træt af? Ja!
Er skydedelen dårligere end et gennemsnitligt FPS? Ja!
Er det irriterende at man så ofte skal genopfylde fuel og lignende ting? Ja!
Er der reelt ingen historie? Ja!
Laver man i bund og grund det samme på de fleste af planeterne? Ja!

Er et eneste af ovenstående punkter gyldig grund til at forlange pengene igen? Nej!
JmogJmogSkrevet 21/08-16 21:07 
Papand>
Når jeg skriver realistisk, så er det fordi 70-80%(?) af salget i dag genereres på dag 1. Det er utopi at tro så mange vil ændre deres købevane. Refund er allerede implementeret og funktionelt.

Men et totalt ubrugeligt koncept til alle spil. For at undgå misbrug er man nødt til at sætte en grænse for hvor længe man kan spille det. Steam siger to timer. Det går så ud over korte indie-spil, hvor folk kan gennemføre dem og få pengene igen. Til spil på 10-15 timer fungerer det fint. NMS er så i den modsatte grøft. Man kan ikke på to timer danne sig et ordentligt indtryk af hvordan hele spillet er.

Igen, det er hvad vi har anmeldelser til.
Bede-xBede-xSkrevet 21/08-16 21:15, rettet 21/08-16 21:27 
Papand>
For mit eget vedkommende har Steam refunds også gjort mig mindre påpasselig ved køb af nye spil. Jeg har efterhånden købt og beholdt mange spil, som jeg aldrig havde kastet penge efter, hvis jeg ikke havde haft refund som sikkerhedsnet.

Det har det helt sikkert også gjort i mit tilfælde, men jeg ville nu gerne se en større undersøgelse både om hvordan det påvirker købemønstre, men også udvikler siden. Kunne man fx forstille sig at en udvikler ville have større chance for at bevæge sig fra udviklingen af korte spil, fordi de kan gennemføres og returneres indenfor to timer? Jeg siger ikke at det sker, bare at jeg kunne tænke mig at der var et bedre statistisk grundlag til at danne ramme om en eventuel diskussion.

Indtil da er det vigtigt at huske på at næsten alle de store klienter på PC markedet (med Uplay som eneste undtagelse sidst jeg undersøgte det), tilbyder en eller anden form for refund system, omend detaljerne kan veksle en del fra udbyder til udbyder. Det er jo ikke anderledes end mange fysiske butikker, som også har valgt at indføre deres egen fortrydelsesret uden om lovgivningen og det gør man, fordi der er en forestilling om, at den slags forbruger tryghedsrammer leder til flere køb. Bliver det misbrugt til tider af folk der fx køber et par bukser om fredagen, tager dem på til fest og returnerer dem om mandagen igen? Absolut, men i det perspektiv handler det om helheden og det står den fysiske butik frit for at fjerne det, hvis de ikke finder det gavnligt. Men måske er kunder lidt mere villige til at tage en chance på ting de ellers ikke ville, hvis de føler sig trygge ved rammerne?

Det er svært at sige, men hvad vi kan sige er, at mange butikker vælger at beholde deres egen indførte returret, ligesom de store udbydere af PC spil gør. Det kan man jo tænke lidt over.

Hvad man yderligere kan sige er, at som forbruger har man et valg. Vil man købe i den butik der tilbyder en gunstig fortrydelsesret eller den der ikke gør? Indtil der foreligger et større statistisk grundlag for at vælge anderledes, ved jeg godt hvor mine penge går til.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 21/08-16 21:23, rettet 21/08-16 21:28 
Jmog>
For at undgå misbrug er man nødt til at sætte en grænse for hvor længe man kan spille det. Steam siger to timer. Det går så ud over korte indie-spil, hvor folk kan gennemføre dem og få pengene igen.

Måske. Jeg siger ikke at det er forkert, blot at vi ikke ved det. Er der en mulighed for at en type kunde automatisk ville sige nej til et spil, der kun er to timer langt, men alligevel vælger at tage en chance fordi der er et refund system og ender det med at beholde det pga den gode oplevelse? Jeg aner det ikke, men ville gerne se tal på det.

De eneste tal vi har i sammenhængen er normale salgstal og med Steams salgstal er der ikke mange udviklere af korte spil der tør undgå platformen, med mindre de er direkte eksklusive andetsteds. Burde de korte spil ikke langsomt forsvinde fra servicen, hvis de altid blive refunded, i stedet for at vi ser mængder af dem på platformen? Og ofte er det der de sælger bedst.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
528 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig