X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Final Symphony", spilmusik i Århus


Svar
SumezSumezSkrevet 01/12-13 22:01, rettet 01/12-13 23:26 
Aarhus Symfoniorkester fremfører den 9. maj "Final Symphony", en symfoni bestående af musik fra tre Final Fantasy-spil, 6'eren, 7'eren og 10'eren. Lidt underligt kun at udvælge tre, men bestemt ikke det værste man kunne vælge.

Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
67 emne(r).
« < 1 2

Svar
slk486slk486Skrevet 09/05-14 14:08 
Narj
j/k
ChronoChronoSkrevet 09/05-14 15:01 
Jeg er der også - og jeg har medbragt de to måske yngste deltagere :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JmogJmogSkrevet 09/05-14 15:33 
Jeg ser det som min samfundsskyldige pligt, når nu jeg er i Aarhus, at undersøge om MASH Steakhouse har samme kvalitet, uanset om det er Kbh eller Aarhus.

Jeg gør det for jer. For JER, mine kære medborgere.
JmogJmogSkrevet 09/05-14 22:21 
Det var en herrefed koncert. Mange tak til Play:Right for præmien.

Havde troet koncerten varede til 21:30. Det blev så 21:50 med ekstranumrene. Spænede fra Musikhuset til stationen og satte fod på perronen præcist da toget afgik. Doh!

Det kan kun betyde een ting: Kompensations fransk hotdog i 7-11 :-)
CamousCamousSkrevet 10/05-14 15:17, rettet 10/05-14 15:19 
Fint koncert. Understregede hvor meget jeg er apatisk overfor VII og X, og især hvad musik angår.
Kunne ikke genkende en eneste stykke musik udover starten af forstillingen som var tilegnet VI.

Men den del var intet mindre end fantastisk. Jeg havde gåsehud hele vejen igennem.
ChronoChronoSkrevet 10/05-14 16:36 
Også her, VI-delen var klart min favorit! Virkeligt godt sat sammen.

Jeg kunne heller ikke genkende meget fra X'eren og jeg hører da ellers musikken jævnligt. VII-delen synes jeg derimod var meget genkendelig - og igen rigtig godt sat sammen. Bare ikke helt så godt som VI-delen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 10/05-14 20:56, rettet 10/05-14 20:57 
Samme her, første del var det absolutte højdepunkt. Jeg vil også godt fremhæve dirigenten, som jeg synes var en del af oplevelsen, og så bare hele fremmødet, totalt udsolgt som jeg så det og rigtig mange udlændinge - det kan ikke have været den sidste spilkoncert i Danmark.

Stod det til mig, så kunne de godt have droppet anden del, og så i stedet have forlænget første del, så hende pianisten kunne have spillet noget fra Final Fantasy VI, og især Terra's Theme, i stedet. Hvilket lige giver mig lejlighed til (igen?) at linke til denne fortolkning, som jeg havde håbet at høre noget i retning af.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CamousCamousSkrevet 10/05-14 23:04, rettet 10/05-14 23:10 
At der ikke var en version af opera scenen fra VI var en missed opportunity.

Jeg kunne sagtens have høret på en 90 min symphony bare baseret på VI. Spil musik shat the the bed efter 16 bit gen. Michiru Yamane er den eneste exception.

Link...
SumezSumezSkrevet 12/05-14 11:03 
Jeg er helt klart med på FF6-båden, men jeg tror måske det hænger sammen med den personlige oplevelse.
Musikken i FF er et soundtrack, og lavet til at blive oplevet i en bestemt sammenhæng. At opleve musikken fra spillene i så storladet en opsætning er noget der spiller på følelser og minder i mindst ligeså stor grad som den umiddelbare oplevelse af fremførelsen.
Netop af samme grund gav FF6-delen mig både gåsehud og tæt på en tårer i øjnene. Så snart jeg hørte imperiets tema fra prologen blev jeg taget direkte tilbage til den dag det spil viste verden præcis hvor meget man kan gøre med et computerspil.

Til sammenligning kunne jeg tydeligt mærke at det efterhånden er en del år siden jeg har spillet FF7, og at jeg samtidig først spillede det efter både 4'eren, 5'eren og 6'eren, og spillet derfor ikke har gjort nært så stort indtryk for mig, på trods af at soundtracket næsten er på niveau med forgæneren. Jeg kunne genkende alle numrene men ikke kæde dem sammen med nogen oplevelser fra spillet, og derfor efterlod den del af opførslen heller ikke nær så stort et indtryk på mig. Største undtagelse må være Red XIII's tema, der netop minder om en scene som faktisk gjorde stort indtryk på mig da jeg spillede det spil første gang.
FFX-fremførelsen gjorde så selvsagt også endnu mindre personligt indtryk på mig, men her må jeg til gengæld tage hatten af for at det var fantastisk flot fremført. Pianisten gav det virkelig alt hvad hun kunne, og sammen med orkesteret formod hun at genskabe stemningen fra FFX, samtidig med at de fik overbevist mig om at soundtracket er væsentlig bedre end jeg umiddelbart havde opfattet det.

Selvom det er svært at lægge sin bias fra sig, vil jeg også mene at det var FF6-delen der var teknisk set mest imponerende. FF7 var et mere direkte miskmask af kendte numre, hvor det virkede som om der var en langt, langt stærkere rød tråd i det symfoniske digt der udgjorde den første del af koncerten, og arrangementerne af de individuelle numre er nok nogle af de bedste jeg overhovedet har hørt. Jeg tror faktisk det er første gang jeg har hørt en fornuftig symfonisk udgave af Kefkas tema, som lever op til det nummer.
Af samme årsag vil jeg ikke hænge mig i om de spillede det ene eller det andet nummer. FF6-delen fungerede som den var lavet, og hvis de skulle spille andre numre fra det spil, behøvede det ikke i hvert fald være en del af samme akt. Jeg er dog enig i min kammerat Tomas om at "Searching For Friends" havde passet perfekt ind hen imod slutningen.
For mit vedkommende kunne de godt have brugt samtlige 90 minutter på FF6, og det var "rart" lige at få brudstykker af både "Dancing Mad" og "Fierce Battle" i det boss-medley de sluttede af med som anden encore. Men det er selvfølgelig bare min personlige tilgangsvinkel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 12/05-14 11:48 
Så iøvrigt ikke noget til Le Roof derinde? Måske er det bare så længe siden at jeg ikke kan genkende dig længere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Le RoofLe RoofSkrevet 12/05-14 12:15 
Jeg var skam derinde. Nåede dog kun lige at hilse på RJK, Naiera, Per S og Terkel inden der skulle skylles fadøl ned. Jeg undrede mig også over hvor pokker du var henne. Vi sad på 1. balkon helt ude til højre for orkestret - hævet over pøblen - hvor jeg sad og kiggede rundt for at se om jeg kunne spotte dig, men jeg fik kun øje på Per S da vi var på vej ud til pausen.

Synes i øvrigt at det var en fremragende koncert langt hen af vejen og er helt enig med ovenstående angående 1. Act, og afslutningen var genial :)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
SumezSumezSkrevet 12/05-14 12:21 
Jeg sad to pladser foran Per. Det var også en forfærdelig kort pause. Jeg havde hørt 25 minutter, men da vi var på vej tilbage fra toiletterne for at snakke med folk, var alle allerede kaldt ind igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/05-14 13:27 
Fantastisk rosende anmeldelse fra Jyllandsposten:

"Final Symphony", spilmusik i Århus
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 13/05-14 13:46 
Jeg tvivler nu også på det fungerer specielt godt for folk, der ikke er fans - og set med den hat op, har han sikkert ret.
j/k
SumezSumezSkrevet 13/05-14 13:53, rettet 13/05-14 13:53 
Ja, han har ret i nogle af de ting han siger. Musikken er fyldt med klichéer, og som jeg også skrev, utroligt kontekstafhængigt, hvilket helt klart får den til at fremstå ligegyldigt når den står for sig selv.
Han lægger dog heller ikke skjul på at han er latterligt forudindtaget, hvilket er en anelse uprofessionelt. Hele hans beskrivelse af typerne blandt publikum, og hans tanker om at koncerten er et rent kommercielt koncept (hvilket strider lidt imod historien med hvor svært det har været at sætte den slags på benene pga. svigtende publikum), tegner et billede af en anmelder der har dannet sig et indtryk allerede inden han har hørt musikken. Men omvendt, hvis der var noget at hente fra folk med hans tilgangsvinkel, ville det nok også have fremgået af anmeldelsen.

Der er slet ingen tvivl om at det er en koncert der er henvendt fans, så det er heller ikke et fornuftigt udgangspunkt for sådan en anmeldelse, men jeg ville alligevel gerne se en anmeldelse udfra et rent musikalsk perspektiv, fremfor en anmeldelse hvor kun 2-3 linjer reelt vedrører musikken - selvom jeg ikke tror den ville være mere positiv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 13/05-14 13:53 
Fuldstændig ligegyldig musik!? Han er jo ikke rigtig klog...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
slk486slk486Skrevet 13/05-14 14:20, rettet 13/05-14 14:22 
Sjovt, jeg læser bare han beskriver hvor forskelligt publikum er, men at der er tale om fans. Det kommercielle aspekt kan jeg ikke kommentere så meget på, da jeg generelt ikke ved hvor godt koncerten har solgt i andre lande. Dog er mit umiddelbare indtryk at det er gået godt både i USA og Tyskland og hvis der er tale om en franchise (som han skriver), hvordan kan det så være andet end kommercielt? Hvis det ikke lige er fordi man har fået indprentet musikken, efter at have hørt den utallige gange i combat, ville man så huske den som noget specielt?
j/k
67 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig