X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Final Symphony", spilmusik i Århus


Svar
SumezSumezSkrevet 01/12-13 22:01, rettet 01/12-13 23:26 
Aarhus Symfoniorkester fremfører den 9. maj "Final Symphony", en symfoni bestående af musik fra tre Final Fantasy-spil, 6'eren, 7'eren og 10'eren. Lidt underligt kun at udvælge tre, men bestemt ikke det værste man kunne vælge.

Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
67 emne(r).
1 2 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 01/12-13 22:01, rettet 01/12-13 23:26 
Aarhus Symfoniorkester fremfører den 9. maj "Final Symphony", en symfoni bestående af musik fra tre Final Fantasy-spil, 6'eren, 7'eren og 10'eren. Lidt underligt kun at udvælge tre, men bestemt ikke det værste man kunne vælge.

http://www.aarhussymfoni.dk/da-DK/Koncerter.aspx?PID=10&Action=1&NewsId=328

Min kammerat har overtalt mig til at vi skal med, så det bliver jo spændende. :) Nogen herfra der føler sig nørdede nok til at kombinere spilmusik og symfoniorkestre, og tænker på at tage til det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 01/12-13 22:50 
Det lyder ret spændende, og netop nummer seks og syv er de to, jeg har spillet mest, så der må være masser af genkendelighed. Hmmm...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HankyHankySkrevet 01/12-13 23:13 
Det er ikke fra 9'eren, men 10'eren ;)

Tak for tippet - værd at overveje.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 01/12-13 23:26 
Fumlefejl. 10'eren selvfølgelig, og IMO også et bedre soundtrack end 9'eren :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/12-13 09:56 
Sumez>
Nogen herfra der føler sig nørdede nok til at kombinere spilmusik og symfoniorkestre, og tænker på at tage til det?

Bestemt. Hvis jeg bare havde spillet nogen af dem :)
j/k
RJKRJKSkrevet 02/12-13 11:14 
Jeg er på :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 02/12-13 11:55, rettet 02/12-13 11:56 
Puha, virkelig tåkrummende læsning ang. FF i det link der til aarhussymfoni.dk.

Det skal dog sikkert nok blive godt, jeg har hørt en del FF musik fra andre orchestra og det plejer at lyde ret godt.

Fedt nok at det er i DK, dog en smule for langt til Århus for mit vedkommende.
NaieraNaieraSkrevet 02/12-13 12:07 
RJK>
Jeg er på :)

Og det er jeg så os' ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 02/12-13 12:17 
Husk at komme i passende outfits.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 02/12-13 12:18, rettet 02/12-13 12:19 
Kjole og hvidt eller Final Fantasy cosplay?

EDIT: Og hvis man googler "kjole og hvidt" kommer Anders Brækvig fandme frem...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 02/12-13 12:20 
Ha ha, jeg kan lige forestille mig en flok cosplayers komme til en kjole og hvidt koncert :D
j/k
NaieraNaieraSkrevet 02/12-13 12:21 
"Final Symphony", spilmusik i Århus

Det blir' fandme emo...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 02/12-13 12:26 
Er det en pige eller dreng, tænker jeg?
j/k
vyssenvyssenSkrevet 02/12-13 13:38 
Fedt event, men en skam de begrænser sig til FF musik. Og så endda kun til de senere. Jeg var på hvis de havde valgt at spille noget bredere hvad angår titler. Det er nu engang langt hen ad vejen genkendelsens glæde, der rykker til sådan en koncert.
RJKRJKSkrevet 02/12-13 13:46, rettet 02/12-13 13:46 
"Kun de senere"?

I
II
III
IV
V
VI *
VII *
---
VIII
IX
X *
XI
XII
XIII
XIV
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 02/12-13 13:56, rettet 02/12-13 13:59 
6'eren, 7'eren og 10'eren er vel også nogle af spillene i den serie, der har skabt mest genkendelse?

Der er lavet flere andre symfoniske koncerter over spilmusik, både over andre spilserier, blandet spilmusik, og over hele rækken af FF-spil, så der burde være lidt for enhver (hvis man lige ser bort fra at ingen hidtil har haft succes med at blive opført i Danmark).

Jeg synes det er helt fint. Ved at indsnævre sig rammer man et mere målrettet publikum, og undgå at halvdelen af publikummet er uforstående overfor halvdelen af koncerten, eller lignende. Som du nævner, er det jo netop genkendelsens glæde der spilles på.

F.eks. var der for nogle år siden koncerten "Play!" med musik fra bl.a. Halo, WoW, diverse C64-spil og andre der ikke ville sige mig noget som helst, blandet sammen med Chrono Cross, Ys og andre spil der ville være en stor oplevelse for mig, men måske ikke for andre. :)


Rent personligt er jeg dog enig med dig i at det kunne være sjovt med mere musik fra de tidligere spil i serien, især 4'eren og 5'eren, men cd'en "Symphonic Suite" har også bevist at musikken fra FF1 og 2 er ret fantastisk til formålet.

http://www.youtube.com/watch?v=uRMe5mAaQJE&list=PLECEB02F562D4064F
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
vyssenvyssenSkrevet 02/12-13 19:13 
@RJK:
Ja, okay, point taken. Jeg glemmer den enorme mængde spil der er i den serie. Hænger vel sammen med jeg gik død i starten af 6'eren og aldrig er vendt tilbage.

Min pointe er bare at koncerten sættes op i Århus, en trods alt ret lille by. Tager vi delmængden ud, som har interesse i en koncert med spilmusik er den ret lille. Tager man så den delmængde, som har spillet de pågældende FF spil så meget at koncerten er nok til at hive dem ned i koncerthuset, så bliver det nok temmelig svært at fylde salen. Jeg forestiller mig bare at det var nemmere at få fuldt hus, og dermed en finansiel succes, såfremt der var musik fra et lidt bredere spekter af spil. ER man fan af netop de pågældende spil, ja så er det da den fedeste aften længe. Bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.
ChronoChronoSkrevet 02/12-13 19:35 
Play! skulle jo have været København, men blev aflyst pga. for få solgte billetter. Så vidt jeg husker.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
AzzkikrAzzkikrSkrevet 02/12-13 19:43, rettet 02/12-13 19:48 
vyssen>
Fedt event, men en skam de begrænser sig til FF musik. Og så endda kun til de senere. Jeg var på hvis de havde valgt at spille noget bredere hvad angår titler. Det er nu engang langt hen ad vejen genkendelsens glæde, der rykker til sådan en koncert.

Jeg tror ikke helt du har fattet meningen med eventen eller hvordan FF serien overhovedet hænger sammen.

Hele koncerten er jo opbygget i samarbejde med square-enix og composer Nobuo Uematsu (som de også har gjort i mange andre lande i årenes løb med andre orkestre), FF er hele temaet med koncerten, så det rimelig håbløst at brokke sig over at "de begrænser sig til FF musik". Det svarer lidt til at kritisere en metallica koncert for kun at spille metallica.

Derudover de 3 FF spil her suverænt de 3 mest populære, så netop det at de indskrænker sig til disse gør at de vil ramme en meget stor %-del af alle FF fans i landet, frem for hvis de fx valgte at spille 1-2 numre fra hvert spil i serien. Der findes næppe ret mange FF fans der vil vælge det fra fordi der ikke er musik fra 1,2,3,9,11,12,13 i hvert fald, hvor imod flere nok ville vælge det fra hvis der var begrænset musik fra 6,7,10. Man argumenterer for at der er en del gode numre i 4,5,8 også, men jeg ser ikke noget galt i at man vælge at indsnævre det til blot de 3 mest populære spil.
SumezSumezSkrevet 02/12-13 20:42 
Chrono>
Play! skulle jo have været København, men blev aflyst pga. for få solgte billetter. Så vidt jeg husker.

Var det derfor det blev aflyst? Jeg husker det som om der var udsolgt før jeg nåede at bestille, men det var nok bare en undskyldning jeg opfandt for mig selv så :P

Håber da at dette bliver gennemført. Jeg tror nok de skal få solgt godt med billetter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/12-13 21:22, rettet 02/12-13 21:22 
Vent lige, spiller Metallica kun Metallica musik? Skod.
Desværre er publikum til den slags nok ret begrænset i lille dk.
j/k
ChronoChronoSkrevet 02/12-13 23:17 
Vi havde en tråd om koncerten i sin tid:
http://www.playright.dk/forum/emne/19025-play-en-spilmusik-symfoni
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 02/12-13 23:21 
Tak for genopfriskning af hukommelsen :D Håber godt nok det går bedre denne gang. Få spredt ordet!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
vyssenvyssenSkrevet 03/12-13 00:02 
Azzkikr>

Jeg tror ikke helt du har fattet meningen med eventen eller hvordan FF serien overhovedet hænger sammen.

Hele koncerten er jo opbygget i samarbejde med square-enix og composer Nobuo Uematsu (som de også har gjort i mange andre lande i årenes løb med andre orkestre), FF er hele temaet med koncerten, så det rimelig håbløst at brokke sig over at "de begrænser sig til FF musik". Det svarer lidt til at kritisere en metallica koncert for kun at spille metallica.

Derudover de 3 FF spil her suverænt de 3 mest populære, så netop det at de indskrænker sig til disse gør at de vil ramme en meget stor %-del af alle FF fans i landet, frem for hvis de fx valgte at spille 1-2 numre fra hvert spil i serien. Der findes næppe ret mange FF fans der vil vælge det fra fordi der ikke er musik fra 1,2,3,9,11,12,13 i hvert fald, hvor imod flere nok ville vælge det fra hvis der var begrænset musik fra 6,7,10. Man argumenterer for at der er en del gode numre i 4,5,8 også, men jeg ser ikke noget galt i at man vælge at indsnævre det til blot de 3 mest populære spil.

Kan ikke lige se hvordan det har undsluppet mig hvordan FF serien hænger sammen, hvad mener du med det? Jeg kan se din pointe med Metallica. Det ændrer bare ikke ved at FF er en subgenre indenfor spilmusik. Jeg fastholder min tvivl på at det kommer til at sælge. Jeg mener kvaliteten af numrene er langt hen ad vejen subjektiv, så den sidste del af din kommentar køber jeg kun pga det er de 3 mest spillede i serien.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 03/12-13 00:41 
Du skriver "kun de senere spil", selvom vi vi taler om at 2 af titlerne udkom i 94 og 97 og vi snakker en serie på 14 spil + XX antal spin off titler, hvor de 3 titler er nr 6,7 og 10.

Derudover efterlyser du musik fra et bredere antal FF titler, selvom det klart giver langt mere mening at indskrænke det til de mest populære titler, som jeg argumenterede for i forrige post. De første 3 NES titler er det kun virkelig hardcore FF kendere der vil genkende noget musik fra og fra 11- og frem har soundtrackene generelt ingen mindeværdige numre.

Baseret på det, er det svært at konkluderer andet end at du nok ikke helt ved hvad du snakker om.

Der heller intet subjektivt over "kvaliteten" af musikken, vi snakker om en af de mest anerkendte spil musik komponister og den mest kendte RPG franchise overhovedet der siden de første spil i serien altid har fået ros for lyd siden. Det er selvfølgelig individuelt om man kan lide musikken eller ej, men der intet i vejen med kvaliteten af den.

Hvorvidt det kommer til at sælge er totalt irrelevant for diskussionen.
vyssenvyssenSkrevet 03/12-13 13:35 
De første titler er jo genudsendt på div formater siden. Så de er ikke kun for NES folk, sådan som du skriver. Kvalitet af musik er en subjektiv størrelse, uanset om musikken er af samme komponist. Det er heller ikke alle, der er enige om hvilke af Metallicas plader der er de bedste.

Hvorvidt det kommer til at sælge er relevant, idet manglende billetsalg kan sætte en stopper for lignende kocerter og evt aflyse denne.

Når jeg har gennemspillet FF 1 til 5, så har jeg clocket de første 150 timer i universet tror jeg. Så jeg ved delvist hvad jeg snakker om. Jeg er bare lidt biased i forhold til dem som har spillet 7 til 10 eksempelvis.
SumezSumezSkrevet 08/05-14 19:50 
Nu er det lige pludselig i morgen, og jeg ved der er andre herinde fra der skal derop, så det må være tid til hype! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 08/05-14 20:17, rettet 08/05-14 22:59 
Ja, vi har fyldt en bil her fra Sjælland. Terkel, Phillip (J-Popcon), Capt. Nintendo og undertegnede herfra.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Le RoofLe RoofSkrevet 08/05-14 20:24 
Undertegnede samt en af mine venner, som bor lige udenfor Århus, købte billetter for et par uger siden og jeg har varmet op med Final Fantasy X HD Remaster den sidste uges tid. Jeg glæder mig pænt meget :)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 08/05-14 20:51 
Jeg er der også - det må da være et rimeligt kraftigt P:R-rykind i alt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 08/05-14 21:36 
Jeg snupper en bus om formiddagen fra Kbh(*), ankommer om eftermiddagen og leger turist indtil koncerten om aftenen.

Glæder mig!

(*: Har tænkt mig at tage hul på FF-X i bussen på min Vita som opvarmning)
SumezSumezSkrevet 08/05-14 22:35 
Jeg tror jeg er med samme bus, så :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 08/05-14 22:39 
Rødbillet?
SumezSumezSkrevet 08/05-14 22:42 
Jep
Personligt varmer jeg op med 5'eren på min GBA. Ikke helt on-topic, men min mobile 6'er er ikke ankommet endnu :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 08/05-14 23:00 
Jmog>
Rødbillet?

Fik du løst problemet med tilbageturen?
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
KajikaKajikaSkrevet 08/05-14 23:12 
Bare lige et heads up, der er kapsejlads i Uniparken imorgen, så områderne deromkring bør nok undgås :)
Spiller nu: Final Fantasy XI: The V..., World Of Warcraft [Coll...
NaieraNaieraSkrevet 08/05-14 23:16 
Siden hvornår har kapsejladsen været farlig? :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KajikaKajikaSkrevet 08/05-14 23:17, rettet 08/05-14 23:18 
Haha, det er nu mere mængden af berusede medicin studerende der kan være til gene, specielt hvis de vinder igen! Og så selvfølgelig udfordringerne for den offentlige transport!
Spiller nu: Final Fantasy XI: The V..., World Of Warcraft [Coll...
NaieraNaieraSkrevet 08/05-14 23:21, rettet 09/05-14 12:55 
Alt i Aarhus C er heldigvis indenfor gåafstand af alt :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 09/05-14 05:44 
Per S>
Jmog>
Rødbillet?

Fik du løst problemet med tilbageturen?

Fandt desværre ikke noget alternativ til tog/DSB. På den positive side, så ligger afgangen klokken 22 praktisk i forhold til at koncerten slutter 21:30.
FizbanFizbanSkrevet 09/05-14 08:27 
Jeg tager konen med der ind, og en ven har fået den ekstra billet jeg vandt =)
Spiller nu: Rocket League, World Of Warcraft
CamousCamousSkrevet 09/05-14 10:31 
Naiera>
Siden hvornår har kapsejladsen været farlig? :p

Ja, jeg er der lige nu og det ser ikke farlig ud endnu, men folk skal lige have et par øl ned i maven så kan det sagtens blive noget helt andet.

Jeg fik ikke mit billet med posten, faktisk er der en del breve til mig som mangler eller dukker andre steder op for tiden.

Så skal jeg finde en printer og skrive den digitale version ud selv.
CamousCamousSkrevet 09/05-14 12:09 
Hvis folk udefra mangler noget at lave indtil lortet begynder kan vi da sagtens mødes et sted i byen.

I siger bare til.
Per SPer SSkrevet 09/05-14 12:14, rettet 09/05-14 12:35 
Bemærk at der er en "pre-talk" om koncerten:

Pre-talk i Symfonisk Sal fra ca. 19.00-19.20 med Musikchef Palle Kjeldgaard og arrangører/komponist Roger Wanamo.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
slk486slk486Skrevet 09/05-14 12:18 
Det er godt nok en kort koncert.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 09/05-14 12:56 
Nej, det er det ikke. Du kan ikke læse ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 09/05-14 13:05, rettet 09/05-14 13:06 
Bemærk, at der er rettet efter min kommentar ;)

Før stod der noget i stil med "Bemærk der er tale om koncerten fra 19-19:20".
j/k
NaieraNaieraSkrevet 09/05-14 13:12 
Så var det da stadig dine læseevner der fejlede ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 09/05-14 13:18, rettet 09/05-14 13:22 
Nej :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 09/05-14 13:30 
Jo :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
67 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig