X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Square-Enix: Det sidste spadestik!?


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 06/11-13 11:19 
Square-Enix har frigivet deres resultater for seneste kvartal, og samtidig en ny strategi (se linket). Rygterne vil vide at SE har været i økonomiske problemer længe, og har haft en "svær" generation, hvor de, i hvert fald på konsollerne, ligesom mistede fodfæstede. Den ny strategi indebærer tilsyneladende at lade det gamle Eidos fokusere på at producere online-titler, og lade de japanske udviklere fokusere på spil til "smart-devices". Det lyder rent subjektivt som lidt af et mareridt: SE er indehaver af nogen af de IP'er jeg holder mest af, og at dømme efter deres bestræbelser på områderne online og iOS er det vist ikke kvalitet der bliver fokuseret på. Med andre ord kan mange af de titler der hidtil har været store singleplayer-oplevelser blive til rene online spil: Deus Ex Online, Tomb Raider Online, Hitman Online, Dragon Quest F2P, Final Fantasy F2P, Kingdom Hearts F2P osv.

Et eller andet sted håber jeg lidt af denne strategi slår fejl, og at den store mængde af IP'er går til andre hænder. SE har IMO ikke produceret noget på konsollerne der for alvor var godt (Eidos-titlerne ikke medregnet).

I et lidt bredere perspektiv kunne det diskuteres om det er den vej de fleste store udgivere stille og roligt bevæger sig hen?

Square-Enix Financial results
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JmogJmogSkrevet 06/11-13 11:30 
Eidos udvikle online-titler? Håber satme ikke der menes rene multiplayer-oplevelser, for det nye Tomb Raider var et klassekesempel på en god singleplayer blockbuster. Jeg ved godt de ikke solgte så meget som de regnede med, men det solgte stadig i stor stil og fik fremragende anmeldelser, så hvis de bare kan holde deres forventninger indenfor rimelighedens rammer, så må de meget gerne lave mere af den slags.
slk486slk486Skrevet 06/11-13 11:43, rettet 06/11-13 11:43 
På den anden side er Tomb Raider vel også klasseeksemplet på hvor meget omkostningerne til spiludvikling er blevet bloated efterhånden.
j/k
SonicSonicSkrevet 06/11-13 11:58 
For at snakke om bloatede udviklingsomkostninger, går det vel meget godt hånd i hånd med, at flere og flere spil idag skal ligne film, mere end noget andet. Jeg syntes generelt det er lidt kedeligt.

Men back on topic. Ærgerligt der satses så ekstremt meget på smartphones. Der ligger mange penge i det marked, helt sikkert, men meh :/
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 06/11-13 12:00 
For min skyld må de gerne skære kraftigt ned på budgettet. Tomb Raider var flot, men det var ikke AAA-finishet der gjorde det til et fornuftigt spil.

Jeg skal bare have Final Fantasy Hvaddetnuhedderfortiden... 15? Og Kingdom Hearts 3 færdigt. Derefter må "Square Enix" lave lige hvad de har lyst til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/11-13 12:05, rettet 06/11-13 12:06 
Helt enig. De må nu også gerne lade Crystal Dynamics lave hvad de har lyst til, med lidt mere loft muligvis.
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/11-13 12:05 
Jeg var virkelig imponeret over Sleeping Dogs, så hvis nu Square-Enix går til, så håber jeg ikke at United Front Games ikke kan finde en udgiver til deres planlagte fortsættelse.
jaesjaesSkrevet 06/11-13 12:23, rettet 06/11-13 13:26 
Nuclear Detergent>
I et lidt bredere perspektiv kunne det diskuteres om det er den vej de fleste store udgivere stille og roligt bevæger sig hen?

Ikke kun de to veje, synes jeg tendensen er. Som vi tidligere har snakket om, er der også mid-tier-området. Det er stadig er relativt uudforsket, men der er trods alt den tendens, at både små og store udviklere søger mod midten. Den første kategori (indies osv.) har lært på den hårde måde, at de ikke kan være ligeglad med produktionskvalitet, hvis de vil sælge spil, samt at indie ikke behøver være lig med 2D-spil. Og flere af de store udviklere er tilsyneladende ved at se et marked for 'dobbelt-A' frem for 'tredobbelt-A'.

Og da udviklingen alligvel går mod DL-only (eller tæt på), så kan man jo håbe, at der kommer en masse middel-store produktioner på XBLA, PSN osv. i næste generation. Dette kan faktsisk vise sig at være en fordel på sigt, da produktionerne så skal trimmes. Så ikke utænkeligt, at udviklerne i mindre grad end nu prøver at lave "spil for alle", men i stedet laver mere fokuserede spil, der har specifikke målgrupper (hardcore, casual, old scool, online osv.).
SumezSumezSkrevet 06/11-13 13:15 
Hvis "dobbelt-A" betyder flere spil som dem vi ser fra f.eks. From Software og Atlus, må det meget gerne være den sti flere følger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 06/11-13 16:48 
Darkbeat>
Jeg var virkelig imponeret over Sleeping Dogs, så hvis nu Square-Enix går til, så håber jeg ikke at United Front Games ikke kan finde en udgiver til deres planlagte fortsættelse.

Helt enig! Det var godt nok en positiv oplevelse det spil.
JmogJmogSkrevet 06/11-13 16:50 
slk486>
På den anden side er Tomb Raider vel også klasseeksemplet på hvor meget omkostningerne til spiludvikling er blevet bloated efterhånden.

Se det er jo spørgsmålet. Jeg har kun hørt om, at spillet solgte mindre, end de havde regnet med. Forventningerne var urealistiske. Men solgte spillet mindre end det tjente ind? Det har jeg faktisk ikke set noget om nogen steder. Det kan meget vel være at spillet var en stor økonomisk succes, men at det blot var en mindre en end de håbede på.
SumezSumezSkrevet 06/11-13 17:01 
Hvorvidt TR tjente sig ind eller ej ændrer ikke på at det repræsenterer en tilgangsvinkel der måske ikke er super-sund for spilindustrien. Denne video fra Jim Sterling siger det meget fint:

http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7121-Dark-Souls-and-Dark-Sales

Hvis Dark Souls er et "low budget" spil, er det tydeligvis ikke præsentationen man går på kompromis med ved at skrue lidt ned for omkostningerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/11-13 20:31 
Jeg tror nu nok at TR tjener sig ind i levetiden, men bare det at 3 millioner solgte ikke var nok til at dække omkostningerne (iflg Square-Enix) tyder på en noget usund udvikling, som Sumez skriver.
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig