X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Game of the Generation


Svar
jaesjaesSkrevet 04/11-13 09:38, rettet 04/11-13 09:56 
Så lige, at Eurogamer er færdige med deres Games of the Generation. Men i stedet for "bare" at poste link til denne, laver jeg i stedet en tråd, hvor man kan poste egne og andres GotG. Kunne være smart/hyggeligt med en officiel P:R-afstemning, da man så kan bruge spildatabasen, og derved få en form for optælling (hint hint ;) ).

NB. De fleste sites medtager også pc-spil, der er udgivet i samme tidsrum. Dvs. i princippet fra 2/12-05 (X360) og frem til 29/11-13 (PS4) for første launch i Europa (så Eurogamer er lidt tidligt ude).

GotG på Eurogamer:
http://www.eurogamer.net/articles/2013-11-04-eurogamers-games-of-the-generation-the-top-50

EDIT: Det skulle så have været Game*s* i overskriften...
BeanoBeanoSkrevet 04/11-13 09:48 
LittleBigPlanet er slet ikke nævnt? Fail.

Platform fysikken er ikke i alles smag men en banebrydende titel som ikke bør ignorere, specielt når man ser hvad der ellers er på den liste. *suk*
SumezSumezSkrevet 04/11-13 09:57, rettet 04/11-13 09:58 
Hvordan definerer du Game of the Generation? Her tænker jeg ikke på Eurogamer's definition, men din definition, eller vores definition, hvad man mener udgør en generations "ultimative" spil i Play:Right sammenhæng, eller rent personligt.

Er det blot det bedste spil udgivet indenfor den fastsatte tidsramme/på en af de relaterede konsoller? Skal spillet på en eller anden måde repræsentere en retning eller tendens der er typisk for den pågældende konsolgeneration, evt. noget der gameplay-mæssigt ikke har været muligt førhen, i tidligere generationer, enten pga. budgetter (GTA5, og AC f.eks.), eller bare rent teknisk (Dead Rising, mv.)?
Snakker vi endvidere om en "personlig" GotG, eller ligger det implicit at spillet skal ramme bredt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 04/11-13 10:03, rettet 04/11-13 10:03 
Hvis der kommer en officiel P:R-afstemning, er det vel jer som skal definere det :)

Hvad der postes her i tråden mht. sites, bliver i sagens natur lidt blandet, da de forskellige sites sikkert har forskellige indgangsvinkler.

Har ikke tænkt over restriktioner i forhold til eventuelle personlige lister - det ville også være omsonst, da folk generelt ikke rigtigt gider overholde regler og retningslinjer, med tidligere sammenlignelige tråde in mente ;P
SumezSumezSkrevet 04/11-13 10:16, rettet 04/11-13 10:31 
Det kommer nok ikke som nogen overraskelse for det fleste at min nominering nok ville være Demon's Souls.
Demon's Souls gjorde noget ingen havde tænkt muligt, i en generation der er plaget af mangel på fokus på den udfordring og reelle spiloplevelse, der førhen altid har defineret computerspil.
En tid hvor ingen større udgiver har turdet risikere at spillere ikke ser det hele, og man stryger gennem spillet som en rutschebanetur, med checkpoints rundt om hver eneste hjørne, ofte med den konsekvens at selve gameplayet efterlades mindre solidt, da det ikke rigtig mærkes når man fejler, og af samme grund skiller dårligt design og fatale tilfældigheder sig mindre ud.

Demon's Souls er alt det modsatte. Det er et velsmurt og superskarpt designet spil, hvor intet overlades til tilfældighederne (måske med undtagelse af nogle enkelte ret sløsede bosskampe). Spillet stiller det skarpe krav at du skal være godt nok til at overkomme alle udfordringerne foran dig før du kan komme videre, og samtidig er det ikke så svært at de fleste ikke kan overleve med nok øvelse.
Der er mange andre spil der har været en del af samme "modspil" til tidens tendens, men her har tit været tale om indie-spil, old school titler og spil der generelt prøver at genfinde oplevelsen fra 80'erne, 90'erne og de klassiske arkadehaller.
Dette gør Demon's Souls også, men den ting jeg synes det gør mere unikt er at der faktisk er tale om et meget moderne type spil. Det er et ufatteligt flot, stort og varieret spil af AAA-kvalitet (trods et budget der ligger noget under de typiske amerikanske AAA-titler) - det stiler stort uden at gå på kompromis med "uha, hvad nu hvis folk ikke kan finde ud af vores spil"-tendensen. Essensen af spillet er et fantasy sværd-og-skjold kampsystem baseret på et simpelt slå/dodge/skjold-system, der alligevel er så dybt at man sidder med en fornemmelse af at tusindvis af spil har forsøgt at finde den samme oplevelse førhen uden samme succes. Det er en stor oplevelse som jeg synes gør spillet nyt og frisk på trods af at det kun -ligner- noget man har set før.


Der hvor jeg synes spillet virkelig repræsenterer et vigtigt knæk i denne generation er det faktum at et spil der på alle måder ligner et niche-spil, der "ikke er for alle", pludselig går hen og vinder "Game of the Year" hos adskillige anerkendte medier, og flere år efter deres udgivelse vinder Demon's og Dark Souls stadig nye fans hos folk, der ellers aldrig har spillet lignende former for "hardcore"-spil.
De to spil har om noget bevist at der stadig er et publikum for "ægte" spil, og at det ikke kun er et niche-publikum, men at der er mulighed for at stort opslåede titler kan få succes med denne tilgangsvinkel. Især siden Dark Souls gentog succesen fra forgængeren, har spillet gentagende gange været namedroppet som inspirationskilde, når spiludviklere har forsøgt at pitche deres kommende spil som noget interessant med mere at byde på end den traditionelle, interaktive AAA-sanseoplevelse, og spillene bringes typisk op i diskussioner rundt omkring når nogen skal bevise overfor skeptikere at moderne spil stadig har noget at byde på.


Iøvrigt synes jeg at det bedste spil i denne generation helt uden sammenligning har været Super Mario Galaxy. :)

EDIT: Jeg skrev ovenstående inden jeg havde læst Eurogamer's liste, som nævner både Dark Souls og SMG som hhv. nummer 2 og 1, så jeg er nok ikke alene.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 04/11-13 10:17 
jaes>
Har ikke tænkt over restriktioner i forhold til eventuelle personlige lister - det ville også være omsonst, da folk generelt ikke rigtigt gider overholde regler og retningslinjer, med tidligere sammenlignelige tråde in mente ;P

Jeg ledte heller ikke efter retningslinjer, blot hvilke tanker du selv har gjort dig om emnet :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 04/11-13 10:20 
GotG=GotYx8. Done.
Bede-xBede-xSkrevet 04/11-13 13:26 
Sumez>
Der hvor jeg synes spillet virkelig repræsenterer et vigtigt knæk i denne generation er det faktum at et spil der på alle måder ligner et niche-spil, der "ikke er for alle", pludselig går hen og vinder "Game of the Year" hos adskillige anerkendte medier

Det er noget af det der har overrasket mig mest. Souls spillene burde være sådan nogen der får folk til at løbe skrigende bort og aldrig vende tilbage, men alligevel synes de at have fået et ret markant eftermæle i industrien, både som eksponenter for noget moderne AAA titler mangler, samt som noget man kan aspirere til at blive. Prøv fx at skimme lidt af en tilsvarende tråd på Gaf:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=510435

Svært tilgængelige som de er sammenlignet med mange moderne spil, så har de nogle kvaliteter som åbenbart resonerer med hardcore gamers.

De er også, sammen med Galaxy spillene, mine personlige yndlingstitler fra denne generation.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
3of193of19Skrevet 04/11-13 23:18 
Heh, jeg sad og tænkte det måtte enten være SMG1 eller 2 inden jeg så listen :)
jaesjaesSkrevet 05/11-13 21:36 
Sumez>
Jeg ledte heller ikke efter retningslinjer, blot hvilke tanker du selv har gjort dig om emnet :)

Ikke så meget før nu :) Men synes en "de subjektivt bedste spil"-vinkel passer bedst ind i denne sammenhæng. Så længe valgene begrundes...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/11-13 23:48 
Valkyria Chronicles


Det er alt.
slk486slk486Skrevet 06/11-13 02:03 
I concur.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/11-13 13:12 
Jep. Ingen grund til en større diskussion når Valkyria Chronicles var del af denne generation :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 01/12-13 23:19 
Det er meget skægt sådan at tænke tilbage på hele generationen. For mig deler spil sig i tre: Singleplayer, multiplayer og co-op. Der har været masser af spændende oplevelser inden for alle tre genrer, men hvis jeg skulle prøve at vælge højdepunkterne:

Singleplayer

1. Skyrim
2. Red Dead Redemption
3. Mass Effect-spillene

Men der er flere boblere, jeg meget gerne vil nævne. Assassin's Creed er jo blevet et helt fænomen. Fez. Oblivion var også stærkt.

Multiplayer

1. Call of Duty: Modern Warfare og Black Ops m.fl.
2. Halo 3 & 4
3. Shadowrun

Her er det til gengæld helt åbenlyst. Pt. er Halo foran Call of Duty, men det i multiplayer skuffende Reach skæmmer helheden, og jeg har lagt fleste timer hos Activision i denne omgang. Shadowrun kunne godt have ligget højere, hvis det var blevet en succes og havde fået mere kærlighed fra udviklerne, en finpudset efterfølger, etc.

Co-op

1. Gears of War
2. Halo 3, 4 og Reach
3. Left 4 Dead

Jeg kan godt have glemt noget - det er trods alt svært at overskue hele generationen. Man burde nok også på en eller anden måde nævne musikspillene, selvom genren meget hurtigt blev udvandet, så leverede især Rock Band noget spændende på flere niveauer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig