X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anmelderen siger "Undskyld".


Svar
millenniummillenniumSkrevet 07/10-13 11:06, rettet 07/10-13 11:06 
Så vidt jeg ved er der mere end et par anmeldere i blandt forummets medlemmer her i P:R. Måske kan dem af jer genkende nedenstående, og måske har i også et par skeletter i fortiden, som I gerne vil rode bod på.

Anmeldere er jo også (en slags) mennesker, som kan komme til at ride på bølgen og være påvirket af omstændighedernes hype. Forventningerne til et spil kan være så store, at vi ikke ser fejlene. Det, og så kan deadlines være så stramme at vi ikke når at trække os lidt væk fra værket, inden der bliver sendt en karakter afsted.

Så vidt jeg erindrer har jeg "kun" lavet to af den slags tilfælde:

- Det første var for mange år siden, da jeg skrev for et lille filmsite. Mine forventninger til Spider-Man 3 var så skyhøje, og jeg var som en lille dreng der glædede mig til at se den levende udgave af Venom. I mit hoved hentede jeg alle mulige analyseredskaber og tematiske værdier frem der argumenterede for at filmen var enestående. Det blev skrevet og sendt afsted med en skyhøj karakter. Åh Gud, hvad pokker skete der?! Det var min første brøler.

- Den anden fejl var møntet på Uncharted 3, som jeg skrev til det daværende Hyped.nu og blev sendt videre til TV2 Beep. Jeg var vidst ikke den eneste som faldt for det, men symptomet var det samme: Forventningerne til at spille var godt, overvandt enhver kritisk sans. Jeg nåede slet ikke rigtigt at tygge på spillet, og overveje oplevelsen i retroperspektiv, før anmeldelsen skulle sendes af sted. Den ros jeg gav, var slet ikke berettiget, men hjernen havde valgt side for mig, før jeg overhovedet var påbegyndt spillet.
Link: http://beep.tv2.dk/test/den-vilde-skattejagt

Det er en mærkelig oplevelse, når man selv med en kritisk indsats kan blive opslugt af sine forventninger.

Er der andre som vil sige undskyld for noget...? :-D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 07/10-13 11:18 
Hmm, man kan jo altid ændre mening om noget i bakspejlet, men spørgsmålet er, om det gør anmeldelsen mindre værdifuld(*). En anmeldelse vil jo altid være baseret på, hvordan man selv personligt oplevede produktet første gang. Det kan så være farvet af hype og forventninger, men det gør vel ikke den oplevelse, man havde, mindre ægte? Og så længe man gør læseren opmærksom på, at man for eksempel er fan og derfor nok ser gennem nogle ting, som andre vil være irriterede over, så de har en referenceramme, så synes jeg der intet er i vejen for at "give efter" så længe den karakter og beskrivelse, man laver, afspejler hvad man selv oplevede.

(*: Ok, reelt ikke et spørgsmål, for jeg mener jo at den IKKE er mindre værdifuld)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/10-13 11:25 
Det har altid den modsatte effekt, når jeg har skyhøje forventninger til et spil eller en film. Jeg bliver som regel bare mere eller mindre skuffet. Ofte bliver jeg direkte rasende, når oplevelsen ikke viser sig at være 120%. Alle mine bedste oplevelser har jeg fået, når jeg ikke anede, hvad det var, jeg gik ind til/i gang med :)
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 07/10-13 12:05, rettet 07/10-13 12:08 
Jeg er med KB her - jo højere mine forventninger er, jo mere skuffet bliver jeg, men jeg forsøger stadig at være så objektiv som muligt, uanset hvad.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 07/10-13 12:20, rettet 07/10-13 12:21 
Men det er vel fint nok - skuffelsen afspejler jo så også en del af læserstabens og dermed holder anmeldelsen stadig for den del.

Det er langt værre når anmeldere falder i spiller-alt-for-mange-spil fælden eller anmelder en helt forkert genre.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 07/10-13 12:29, rettet 07/10-13 12:31 
I forhold til genre, så er jeg i hvert fald tilstrækkeligt modnet til at sige fra, så jeg ikke anmelder spil jeg ikke har ekspertise i. Hypet eller ej, det ville være fuldstændig malplaceret at stikke mig et Final Fantasy, Fifa eller Blizzard spil. Så melder jeg klart ud, at jeg simpelthen ikke kan give spillet en retfærdig vurdering, i stedet for at forsøge mig.

Vi kan i hvert fald håndtere (store) forventningerne på to måder: At resultatet ikke lever op til forventningen eller, at man ikke vil erkende dets problemer.

Men, den bedste oplevelse for en anmelder, IMO, er den komplet "rene" oplevelse, hvor et fuldstændig ukendt spil kommer ind fra højre og fejer benene væk under én.
The medium is the message.
The DaneThe DaneSkrevet 07/10-13 15:13, rettet 07/10-13 15:15 
Mens man have sin mening påvirket af forskellige ting (og det er jo hvad billeder / demoer til spil skal) kan man på samme måde påvirkes til en negativ holdning efterfølgende. Men det er da ellers kun godt hvis man kan reflektere over en holdning, og på den måde rette den ind selvom det så er år efter.

Og det giver da mere respekt for skribenten hvis personen er i stand til at forklare sig.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
slk486slk486Skrevet 07/10-13 15:16 
Eller en anmelder kan bygge en hype op, der bare giver skuffelse hos læseren :)

I gamle dage var det ikke unormalt med 2 sider af et review - et par andre øjne. I dag har vi hundredevis af profesionelle- og lommeanmeldere, så man kan vist uden problemer danne sig sin egen holdning et sted i midten.
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig