X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ballmer trækker sig som CEO hos Microsoft


Svar
Per SPer SSkrevet 23/08-13 15:45, rettet 23/08-13 15:45 
Kilde: Gamesindustry

Steve Ballmer is to retire as Microsoft CEO within the next year, the company has revealed today.

Ballmer will oversee the choice of his successor before taking retirement and remain as CEO during that process. The Microsoft board has appointed a special committee chaired by lead independent director John Thompson and including chairman of the Board ... Se hele indlægget
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
109 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 05/09-13 15:18 
Sony og "andre"(?) har ikke lånt fra andre end dem microsoft har lånt fra. Og "lån" er måske endda lidt for ladet et ord. Det var helt trivielle ting der blev gjort med live.
Der var ikke noget genreskabene over live. Der blev ikke gjort noget som ikke havde være gjort før, og interfacet blev ikke kopieret af Sony.
Det eneste microsoft gjorde var at samle butik og game matching under een hat. Big deal. Og det var de ikke engang de første til at gøre.
Hvis vi ser på hvorfor for eksempel iPod (for nu at blive ved alles yndlingseksempel for tiden, Apple) kom til at dominere på markedet, så var det fordi den gjorde nogle helt specielle ting som ingen andre, og ingen andre har kunnet efterligne, eller lave ækvivalenter til på tilfredstillende vis.
PSN virkede godt fra starten, et år efter live til 360 (ikke nok tid til at kopiere) og blev hurtigt så godt så det var mere end et match for live, til hvor det i dag er utvetydigt den bedste tjeneste.
Born to kill space
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/09-13 15:25 
PS+ er "bedre" end Live med de gratis og billige spil.
På alle andre væsentlige områder er Live overlegen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 05/09-13 15:43 
Helt enig med SeventhSun her.

Zzap!>
PSN virkede godt fra starten, et år efter live til 360 (ikke nok tid til at kopiere)

Vi kan ikke rigtig diskutere, at hvad angår online konsolgaming, så var det Microsoft, der ledte vejen og Sony, der fulgte efter. Du ignorerer og undervurderer helt betydningen af det originale Live. Der var rigelig tid til at plagiere.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 05/09-13 16:25 
Hvad var det helt præcist de plagierede? Det svarer til at sige at microsoft plagierede Sony ved at lave en konsol (hvilket måske har lidt mere kød på benene selvom "efterabe" måske er et bedre ord end "plagiere"
Hvis du vil have match-making så giver det kun mening at lave et centralt hub for det, og hvis du vil sælge spil online skal du bruge en butik..?


SeventhSun>
PS+ er "bedre" end Live med de gratis og billige spil.
På alle andre væsentlige områder er Live overlegen.

Og hvilke områder er det?
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/09-13 16:43 
Jeg har endnu kun oplevet "downtime" 1-2 gange med Live. Ville ønske jeg kunne sige det samme om PSN.

Ud over det, så klør jeg mig stadig i nakken hver gang jeg forsøger at forklare mig selv at PS3s OS er logisk og overskueligt.
Men det er vist bare en smagssag :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 05/09-13 17:23 
Jeg er selv glad for Live, men må indrømme at jeg også har ret svært ved at finde ud af hvad der var originalt ved det? Det er bare en paraplybetegnelser for alle de online-services de har smidt på Xboxen, hvoraf intet var noget nyskabende. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-13 17:42, rettet 05/09-13 17:42 
Der var mange konsoller der havde online gaming før Xbox Live. Saturn, Dreamcast og PS2 for at nævne nogle stykker. Men der var intet der fungerede ligeså godt som Xbox Live der forsøgte at kæde alt sammen med friendslister og havde voice chat i alle (? I hvert fald 99%) af spillene.

Jeg synes det er indlysende at Xbox Live var milevidt foran konkurrenterne og de løsninger der havde været førhen, men om der har fandtes noget tilsvarende på PC før Live aner jeg ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 05/09-13 18:28 
Det undrer også mig, at nogle debattører i den grad vil sætte deres troværdighed på spil ved at komme med så langt ude påstande. Mange landvindinger synes så åbenlyse set i retrospekt, men det er klart, at det ikke er et tilfælde, at Microsoft sendte en konsol med harddisk og ethernet på gaden, mens konkurrenterne kom med dyre eksterne netkort, der ikke kunne bruges til ret meget.

Allerede inden Halo 2 for alvor satte online konsolgaming på landkortet, fungerede især Ubisofts spil også fremragende online - og ofte med meget gratis downloadable content.

Live er resultatet af en langsigtet, målrettet strategi. Det er ikke opstået ved et tilfælde, og hvis det havde været så åbenlyst for alle, at tiden var moden, netop da Xbox udkom, så have PS2 og i hvert fald Gamecube haft noget lignende.

Jeg er ikke gladere for Microsoft end alle andre (lige som jeg heller ikke bilder mig ind, at der overhovedet findes 'good guys' oppe i den liga, som nogle eksempelvis gør med Apple), men credit where credit is due.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 05/09-13 19:00, rettet 05/09-13 19:01 
Visse ting ér helt åbenlyse lang tid før de sker. Det er bare et spørgsmål om at en lineær udvikling fortsætter.
At føje de dele sammen som xbox gjorde var så åbenlyst at det ikke er værd at tale om, hvis ikke de havde gjort det var det blevet gjort generationen efter af en anden.
Det har vist mere at gøre med at xbox fans skal have eet eller andet som er deres "ting".

Den første xbox var ekstremt dyr at producere. Hovedsageligt netop på grund af detaljer som ethernet, HD og 64Mb RAM. Den tjente med stor sandsynlighed ikke en dollar i den periode den eksisterede, hvilket så også var meget kort, for microsoft droppede den som en varm kartoffel så snart de havde muligheden. De var bare desperate nok til at æde tabet.

Det var Nintendo og Sony så ikke. Sony solgte 157 millioner PS2er mod 24 millioner xbox, og da live var på toppen var der 8 millioner brugere, så ingen markedsmæssig fordel at spore dér. Nintendos problem var at deres konsol lignede en blanding mellem en duplo kasse og en dametaske og ikke havde DVD afspilningsmulighed. Ikke at de ikke havde online.

Live var for tidligt og for lidt længere er den ikke.
Derefter har det været dødt løb (hvis man skal være sød mod microsoft)
Det samme kunne siges om så mange andre "firsts" fra microsoft, som tablet PCen for eksempel.
Born to kill space
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-13 21:23 
Jeg synes du blander mange ting ind i diskussionen der ikke har noget med sagen at gøre. Jeg er enig i at havde MS ikke lavet Live så var andre firmaer kommet frem til det samme, på et senere tidspunkt. Live var så meget fremme i skoene at Xbox i EU og US var det eneste seriøse valg hvis man ville spille online på en konsol. Det tvang heldigvis de andre firmaer til at efterligne og selvom PS3'en virkede godt så var sammensætningen stadig bedre på 360 (hvis altså man ville betale for det...), Nintendo fattede ingenting og online på Wii fungerede ad lort til sammenlignet med de andre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 06/09-13 16:19 
Jeg forsvarer ikke Nintendos online strategi i denne generation. Den har været helt til grin med Wii.
Men Sonys derimod har været rigtig god. Til prisen på et spil en gang om året, manglede det da også bare, at live gold havde lidt ekstra at byde på. Men langt de fleste brugere har været ret ligeglade med de features når det koster ekstra, at dømme ud fra det samlede antal brugere af begge services (ingen af parterne frigiver tal om antallet af betalende brugere) 40 millioner på 360 og 90 millioner totalt på alle Playstation platforme.
Portalen er jo når alt kommer til alt kun en middel til målet. Den er ikke så god oplevelse i sig selv, eller en værdifuld del af spillet når det først er i gang.
Fakta er, at langt de fleste er enige om at PS+ har overhalet live gold grundigt for et godt stykke tid siden.

Hvis vi nogen stadig vil argumentere for en revolution på den første xbox, så husk lige at live kun var relevant på den i 3 år indtil 360 launchede, plus at under en tredjedel af køberne nogensinde registrerede en profil.
Hvis vi ser bort fra kvaliteten af oplevelsen (som kan diskuteres vil jeg mene) så var det ikke en killerfeature eller noget der stjal kunder fra Sony.
Born to kill space
DunwichDunwichSkrevet 06/09-13 18:28 
Zzap!>
Nævn eet revolutionerende eller bare rigtigt nytænkende produkt *nogensinde* fra microsoft.

Xbox Live.

Xbox Live inkl. Moto GP Online, var fuldstændigt nyskabende og nytænkende. Lagfri online gaming med 16 spillere på en spille konsol. Inden Xbox Live var officielt lanceret i Danmark, sad jeg sammen med et væld af andre danskere, som - med vores svenske Live abonnementer - sad og skiftevis spillede og måbede over, at det her rent faktisk fandt sted og overhovedet kunne lade sig gøre. Ikke nok med at vi spillede - og havde svært ved at stoppe - så snakkede vi med hinanden, live, over headsettet. Og det hele foregik lagfrit. Der var af og til nogle dropouts, men for the most part, så kørte det simpelthen som en drøm. Og ingen andre havde gjort det før Microsoft.

På samme tidspunkt, rodede Sony vist med nogle eksterne ethernet adaptere til PS2'en, som nogle gange kunne et eller andet, jeg aldrig fandt ud af hvad var.
Zzap!Zzap!Skrevet 06/09-13 22:47, rettet 06/09-13 23:55 
Jeg kan ikke sige andet end at der ikke skal meget til at imponere dig.
Det virkede som forventet og I gjorde noget som PC spillere havde gjort i årevis, bare på en konsol (som i virkeligheden var en PC). Woopti fuck'n doo!
Tre år senere var Sony fuldt ud med. Da verden og økonomien var moden vel at mærke.

Er du også en af de personer der var vildt imponeret over win7 fordi det rent faktisk virkede lidt og ikke var fuldstændigt forfærdeligt som vista eller me? Nu var det kun godt og grundigt middelmådigt. Ligesom din fornemmelse for hvad der udgør en revolution.

Playstation 3D grafik i 94, 157 millioner solgte PS2er, som var en af hovedfaktorerne i at popularisere DVDer som filmmedie, 230 gigaflops Cell CPU (Jaguar i PS4 og xbone er på 102.4 GFLOP). Se dét er revolutioner der er til at tage at føle på.

Dét der var fuldstændigt afgørende for online spil var WiFi. Kun fanatikere vil trække kabler, oftest igennem hus eller stue, for at spille på stuealtret. Og ingen vil købe en ekstra WiFi dims til "kun" at spille på, især ikke når de ikke engang er sikre på kvaliteten af oplevelsen.
WiFi gjorde det muligt "lige at prøve", for så at blive hooked.
Men, behøver jeg at nævne at 360 ikke kom med Wifi indbygget i laaang tid, mens PS3 og selv Wii havde det indbygget?
Derimod kostede WiFi til konsollen med det "revolutionerende" live over femhundrede kroner.
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/09-13 00:06 
Hvor må det dog være træls at skulle leve i en verden hvor folk ser forskelligt på ting, og alle ikke foretrækker det samme.

Der sælges stadig PSA biler som varmt brød, men derfor vil jeg alligevel ikke bytte min gamle stabile og underlegne lorteSkoda for sådan et stykke fransk bølgepap ;)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Zzap!Zzap!Skrevet 07/09-13 00:33, rettet 07/09-13 00:38 
Men formentlig kan vi godt blive enige om at visse ting er bedre end andre. Liv bedre end død, mæthed bedre end sult, Bach bedre end dansktop? Eller hvad? Jeg spørger, fordi relativismen er en udbredt politisk korrekt lidelse.
Hvis vi er enige, hvorfor skulle det ikke være på samme måde med alt andet? Givet i langt mindre grad og skala med konsoller, men alligevel.
Selvfølgelig er der mange tilfælde hvor tingene er komplicerede og tågede og faktorerne mange. Men nogle gange er størst bare størst og bedst bare bedst.
Men ok, hvis du kan lide at slumme den med Skoda og xbox så værsågod.
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/09-13 00:57 
Jeg købte begge konsoller, og brugte mindre tid på at fedte rundt i hvad der overordnet er "bedst", og mere tid på at nyde hvad de hver især kunne byde på. Det kan anbefales. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DunwichDunwichSkrevet 08/09-13 10:34 
Zzap!>
Dét der var fuldstændigt afgørende for online spil var WiFi. Kun fanatikere vil trække kabler, oftest igennem hus eller stue, for at spille på stuealtret. Og ingen vil købe en ekstra WiFi dims til "kun" at spille på, især ikke når de ikke engang er sikre på kvaliteten af oplevelsen.
WiFi gjorde det muligt "lige at prøve", for så at blive hooked.
Men, behøver jeg at nævne at 360 ikke kom med Wifi indbygget i laaang tid, mens PS3 og selv Wii havde det indbygget?
Derimod kostede WiFi til konsollen med det "revolutionerende" live over femhundrede kroner.

Nå for dælen, det var slet ikke Xbox Live som tilbage i 2003 revolutionerede online gaming på konsol. Der kom først rigtig gang i online gaming på konsollerne, flere år senere med Wii.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/09-13 13:36 
Zzap!>
Playstation 3D grafik i 94, 157 millioner solgte PS2er, som var en af hovedfaktorerne i at popularisere DVDer som filmmedie, 230 gigaflops Cell CPU (Jaguar i PS4 og xbone er på 102.4 GFLOP). Se dét er revolutioner der er til at tage at føle på.

Din blinde fanboyfanatisme er seriøst ikke til at holde ud.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Zzap!Zzap!Skrevet 08/09-13 18:02 
Så skal vi forstå det sådan at du er ikke enig i at de nævnte eksempler var revolutioner, eller i hvert fald mere betydningsfulde end de to - tre år live havde på markederne inden PS3 og 360 launchede?

Dunwich>Nå for dælen, det var slet ikke Xbox Live som tilbage i 2003 revolutionerede online gaming på konsol. Der kom først rigtig gang i online gaming på konsollerne, flere år senere med Wii.

Næh, der tager du fejl. Det var PS3 der launchede med WiFi, som gjorde online til mainstream. Først langt senere kom WiFi som standard på 360, og gjorde at microsoft endelig i år turde fortælle verden at ca. halvdelen af de konsoller de har solgt de sidste otte år havde registreret en gratis profil.
Born to kill space
JmogJmogSkrevet 08/09-13 18:58 
Hvis din logik skal være konsekvent, så kan du ikke bruge 3D på Playstation som et eksempel på noget revolutionerende. Det fandtes jo allerede på PC og arcademaskiner.

JEG synes det var revolutionerende, men du mener jo åbenbart, at hvis andre har opfundet x så kan firma y's implementering aldrig være revolutionerende. Hvilket er en rimelig fjollet holdning at have, for så skal vi helt tilbage til hulemænd der gnider et par mamutter mod hinanden for at skabe statisk elektricitet før vi finder noget revolutionerende.

Apple opfandt ikke smartphone, men de revolutionerede det og banede vejen for hvordan de er i dag.

MS opfandt ikke online gaming på konsoller, men de revolutionerede det og banede vejen for hvordan det er i dag.

ILM opfandt ikke 3D-grafik i film med Jurassic Park, men de revolutionerede det og banede vejen for hvordan det er i dag.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/09-13 19:30 
Vi skal heller ikke glemme at da PS3 launchede var der næsten ikke andet end brok over deres online-del. Jeg mener f.eks slet ikke at man kunne tilgå friendsliste og tjekke beskeder mens man var inde i et spil. Det var først features der blev tilføjet senere. Og det fungerede altså på Xbox Live da 360'eren launchede.

Jeg bryder mig ikke om Live længere og gider ikke betale for det, men i PS2 og Xbox dagene var Live laaaaaaangt foran, og i PS3 og 360 var Live igen langt foran da det bare havde styr på de mest basale features fra starten. Man kan vel sige at PS3 kom godt med her til sidst, men OS'et er stadig langsomt og det er ikke nær så nemt at udveksle beskeder og invites til spil med venner.

På PS4 og Xbone regner jeg med at de begge fra starten vil fungere lige godt. Det manglede da bare.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 08/09-13 19:48 
Enig med kongen!
Og jeg er også træt af Live, generelt set, både fordi jeg spiller meget lidt multiplayer, og fordi kvaliteten af indholdet er dalet ret meget, mens man drukner i reklamer i deres dashboard. Det er bare ikke godt nok når man betaler for skidtet!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 08/09-13 23:44 
Zzap!>
Sony og "andre"(?) har ikke lånt fra andre end dem microsoft har lånt fra. Og "lån" er måske endda lidt for ladet et ord. Det var helt trivielle ting der blev gjort med live.
Der var ikke noget genreskabene over live. Der blev ikke gjort noget som ikke havde være gjort før, og interfacet blev ikke kopieret af Sony.
Det eneste microsoft gjorde var at samle butik og game matching under een hat. Big deal. Og det var de ikke engang de første til at gøre.
Hvis vi ser på hvorfor for eksempel iPod (for nu at blive ved alles yndlingseksempel for tiden, Apple) kom til at dominere på markedet, så var det fordi den gjorde nogle helt specielle ting som ingen andre, og ingen andre har kunnet efterligne, eller lave ækvivalenter til på tilfredstillende vis.
PSN virkede godt fra starten, et år efter live til 360 (ikke nok tid til at kopiere) og blev hurtigt så godt så det var mere end et match for live, til hvor det i dag er utvetydigt den bedste tjeneste.

Det er ikke trivielt at samle noget til en velfungerende helhed. Dertil var de som sagt forgangsmænd i forhold til indiespil (Steam og lign. services var meget små på det plan i 2005, og ellers var der kun casual portalerne).
dRxLdRxLSkrevet 09/09-13 10:12 
Zzap!>
...230 gigaflops Cell CPU (Jaguar i PS4 og xbone er på 102.4 GFLOP)...

Hvorfor sammenligninger du appelsiner med æbler?

Uanset hvor begejstret jeg er for principperne i CELL BE arkitekturen, er det svært at konkludere andet end at dens resultat i forhold til marledet var lidt som en fugtig prut i en hornlygte. Næppe nogen revolution.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 10/09-13 18:58, rettet 11/09-13 14:10 
Jmog>
Hvis din logik skal være konsekvent, så kan du ikke bruge 3D på Playstation som et eksempel på noget revolutionerende. Det fandtes jo allerede på PC og arcademaskiner.

Ikke til den pris i den kvalitet.
Playstation var den første til at gøre rigtig texturemapping på arbitrære polygoner (i modsætning til ID softs begrænsede version på trapezer) til allemandseje. Der gik to år før PCen kunne følge med, og selv dér til en langt, langt højere pris.

JEG synes det var revolutionerende, men du mener jo åbenbart, at hvis andre har opfundet x så kan firma y's implementering aldrig være revolutionerende.

Slet ikke. Der er forskel på at udvikle noget iterativt (mere af det samme, lidt billigere, lidt anden udforming etc), og så gå til det med en ny indgangsvinkel eller strategi.

Apple opfandt ikke smartphone, men de revolutionerede det og banede vejen for hvordan de er i dag.
MS opfandt ikke online gaming på konsoller, men de revolutionerede det og banede vejen for hvordan det er i dag.

De gjorde en hel række ting og udelod med omhu en række andre. Som for eksempel at fjernede de knaphelvedet og havde ingen pen, for bare at nævne to af et væld af små og store ting, som tilsammen gjorde iPhone til noget særligt.
De tog ikke bare to eksisterende features, online spil og online software butik, som i sig selv ikke er super interessante (det er de ting der kan gøres med dem der potentielt er interessante) og føjede dem sammen.

Konsolkongen>
Vi skal heller ikke glemme at da PS3 launchede var der næsten ikke andet end brok over deres online-del. Jeg mener f.eks slet ikke at man kunne tilgå friendsliste og tjekke beskeder mens man var inde i et spil. Det var først features der blev tilføjet senere. Og det fungerede altså på Xbox Live da 360'eren launchede.

Her taler du om bagateller, på noget som i forvejen er en mere eller mindre perifær del af spil oplevelsen og dertil kun relevant for en vis procentdel af spillene.
Det primære ved en konsol er at spille spil, og at have en god oplevelse mens man gør det. Hvis man sidder og fedter rundt i startup softwaren for underholdning, så er det fordi spilproducenterne ikke gør det godt nok.
Selvfølgelig skal en service være ordentligt lavet, og så indbydende som muligt præsenteret. Det er den også blevet på PS3 om ikke 100% fra starten så hurtigt efter. Og glem så ikke, at PSN hele tiden har været gratis, med features, som xbox brugere skulle betale dyrt for. Dét i sig selv er også en feature.

jaes>
Det er ikke trivielt at samle noget til en velfungerende helhed. Dertil var de som sagt forgangsmænd i forhold til indiespil (Steam og lign. services var meget små på det plan i 2005, og ellers var der kun casual portalerne).

Det var meget forudsigeligt at det ville ske. Nu var microsoft bare villige til at brænde dollars for at gøre det før tid, for at kunne sige at de havde noget som de andre ikke havde. Det er dét der er trivielt. At få det til at fungere som en enhed burde være meget trivielt for et firma der lever af at lave styresystemer, store kontorkolosser og diverse webservices.
Men du mener måske at de skal roses, netop fordi det var dem?


dRxL>
Zzap!>
...230 gigaflops Cell CPU (Jaguar i PS4 og xbone er på 102.4 GFLOP)...

Hvorfor sammenligninger du appelsiner med æbler?

Uanset hvor begejstret jeg er for principperne i CELL BE arkitekturen, er det svært at konkludere andet end at dens resultat i forhold til marledet var lidt som en fugtig prut i en hornlygte. Næppe nogen revolution.

Nej, det mener jeg ikke at jeg gør. Det kan godt være at en del af de FLOPs tunge vector beregninger er blevet (potentielt) læsset over på GPUen nu, men det ændrer ikke ved at det er godt at have en CPU der er god til det når vi taler videospil.
Cell var sammen med EE i PS2 en af de først kommercielle heterogene multikerne CPUer, hvor der var lagt meget vægt på scratchpad/ikke associativ hukommelse direkte på selve chippen. En strategi som, om ikke helt i den version Cell præsenterede den, kommer til at være måden at bryde kraft/varme og båndbredde muren i de nuværende arkitekturer.
De ARMprocessorer som højst sandsynligt kommer til at rydde x86 arkitekturen af banen om kort tid, er allerede nu baseret på mange af de samme ideer.
Cell revolutionerede ved ikke bare at være først med mange ideer, men også ved at sørge for at konsollen aldrig havde for lidt CPU kraft. Selv ikke nu, er der nogen udviklere der vil påstå at de har udtømt alle muligheder.
Man kan så indvende, at Sony skulle have været bedre til at lave værktøjer fra starten der bedre tillod dét.

BTW FYI: Fisen i en hornlygte er et lille (kun få gange dyppet) tællelys. Så derfor et discountlys i en discountlygte (det bedste var selvfølgelig glasplader og ikke horn).
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 10/09-13 19:09 
Zzap!>
De [Apple, red.] gjorde en hel række ting, som for eksempel at fjerne knaphelvedet og ingen pen, for bare at nævne to af et væld af små og store ting, som tilsammen gjorde iPhone til noget særligt.

Det er sødt, hvordan dine elskede æblemænd skal have fuld kreditering for deres succes, mens konkurrenterne bare har lavet helt uundgåelige iterationer, hver gang de har søsat et nyt produkt. Derudover oser det ud af dine indlæg, at du ikke var online på konsollerne i pionerperioden, som bl.a. konSolkongen snakker om.

De fleste helt ukritiske fanboys er i årenes løb faldet fra herinde - det er vel ganske få, der har haft fodfæste for alvor - og jeg må indrømme, at det at diskutere med en ikke falder i min smag.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 10/09-13 19:29, rettet 10/09-13 22:50 
Nu bruger vi bare af een eller anden grund Apple som eksempel og forbillede hele tiden (selvom jeg prøver at få Sony med).
Jeg kunne sagtens skrive flere sider om hvad jeg ikke kan lide ved Apple. Det skal jeg dog nok spare jer for. De er dog det firma der IMO, og i følge mange andre, gør mest rigtigt for tiden.

De eneste jeg taler imod er microsoft, som hvis det skulle være gået jer forbi, i øjeblikket er i et stadigt accelererende styrtdyk mod jorden. Nogen vil mene at det har været meget længe undervejs, at det er meget velfortjent, og at den løfteraket som IBM gav dem i 1981 langt om længe er brændt ud.
Prøv at tænke efter hvordan det kan være?

Hvis mine indlæg oser, hvad er det så nøjagtigt jeg siger der er forkert?
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 10/09-13 19:59 
Du kan bare genlæse tråden her og lægge mærke til alle de, der modsiger dig, hvis du skal have det genopfrisket.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkenDarkenSkrevet 10/09-13 20:27 
Apple er ét af de værste firmaer for tiden. Det er et firma hvis grund kerne startede ud med at "tage" eksisterende ideer og gøre dem bedre. Det var fantastisk, det er netop sådan (som jeg ser det) at teknologi skubbes fremad. Tag så Apple idag. De gør alt for at bremse konkurrenter og gør selv det de sagsøger andre for. Og hvor mange andre også bære meget af skylden, så står Apple i blandt spidsen af dem der virkelig har fået patent krigen til at rulle.

Men ok tilbage til Microsoft, der kunne man måske nævne DirectX? Det tog lang tid før det rigtig tog fat og selv en del OpenGL spil, benyttede sig af visse ting fra directx. Meget kan man sige om de forskellige Windows versioner. Men ved at kunne standardisere, har udviklingen af spil kun gavnet af det.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Zzap!Zzap!Skrevet 11/09-13 14:37, rettet 11/09-13 14:39 
Du har tydeligvis ikke læst op på din historie. For bare at tage to tidlige eksempler. Apple II var en af de allerførste appliance computere i 77 og til og med i farver og med lyd og til en betalelig pris. Det var cutting edge om noget.

Apple Lisa launcede kun et år efter Xerox egen kluntede og ekstremt dyre Star workstation, som andet og mere successfulde forsøg på at tage Smalltalk interfacet ud til masserne. Apples andet forsøg med Macintosh et år senere, som havde en udvandet udgave af Lisa interfacet, er så mere eller mindre det interface vi stadig sidder med i dag, plus en række kludges smækket på (man kunne faktisk sige at det oprindelige Mac GUI er en stor forbedring over det vi har i dag).

Det der sker med megen iterativ udvikling er at der kommer featurebloat, indgroethed og et generelt tab af bevisthed om hvad der var den oprindelige intention med "paradigmet", med fokus skiftet over på mere eller mindre ligegyldige sub-mål.

Apples sagsmål er da ikke andet end rimelige i det store hele. Android og Samsungs telefoner og tablets navnligt, er jo skamløse kopier uden nævneværdige egne kvalitetsideer. Husk på hvordan Android oprindelig skulle have set ud, indtil de pludselig "så lyset" da iPhone launchede.
Det værste er at Android sagtens kunne have haft success uden at kopiere Apple. iPhone tilgangen er ikke den eneste rigtige, selvom Apple er gode til at få det til at se sådan ud.

Og directx?!
APIen hvis logo og navn (xbox x og radiaktive logo) er valgt som en metaphor på amerikanernes bombning af Hiroshima og Nagasaki, fordi det var hvad microsoft ville gøre med den Japanske spilindustri. Hvor røvhulsagtigt og smagløst er det ikke lige, og hvad siger det om den generelle ånd i det firma?

APIen som var så dårlig, at det tog den 15 år at indhente OpenGL bare tilnærmelsesvist? Hvor OGL dog stadig er langt det mest behagelige og produktive at arbejde i.
Hvis ikke det havde være for microsofts kvælertag om PC branchen så havde directx aldrig overlevet et år.
directx har ikke indført nogen nye teknologier. De har rebrandet eksisterende, og pisket buzzwords op for at give det indtryk.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 11/09-13 18:08 
Citation needed?

Med andre ord: Du slynger en masse påstande ud, men uden at underbygge dem.

Ud fra dit svar mht. CELL BE vil jeg tillade mig at gætte på at du heller ikke har et tilstrækkeligt grundlag for at sammenligne OpgenGL og directX. Jeg har ikke selv lavet noget særligt i directX, men det er mit meget klare indtryk at de to stort set er ens mht. grafik (OpgenGL er jo ikke alt det andet directX er) nu hvor alting handler om shader programmer og HLSL og GLSL stort set er ens.

Det med metaforen for atombombningerne, er det også noget du hiver ud af røven, eller har du en kilde? Husk på at directx har eksisteret længe før den første xbox.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Bede-xBede-xSkrevet 11/09-13 20:02, rettet 11/09-13 20:04 
Tror Zzap! tænker på nogle af de interviews der har været været med Alex St. John:

Alex St John: [laughs] Speaking of controversy, I think you'll like this. You know why the "X" on the Xbox is a glowing green X?

Shack: No.

Alex St John: You'll never hear this from anybody else because they probably don't know. The original codename for Direct X was "the Manhattan Project," because strategically it was an effort to displace Japanese game consoles with PCs and ultimately the Xbox. We called it "The Manhattan Project" because that was the codename for the program developing the nuclear bomb. We had a glowing radiation logo for the prototype for Direct X, and of course as soon as that got out and the press covered it, it caused a scandal. Microsoft PR said, "You have got to change that. You cannot be using a radiation symbol and calling this thing 'The Manhattan Project'." So we renamed it Direct X but we said, "Everybody loves the radiation symbol, so what we'll do is add legs to it to make it an 'X'." There are probably 3 people in the entire world that know how that came about. Microsoft was very funny when the Xbox launch, they said, "Oh, well, some artist made the green thing, and we thought it was cool," and I just said, "Oh stop, that was the color scheme for the Direct X logo from the very beginning."

http://www.shacknews.com/article/46338/alex-st-john-interview
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 11/09-13 21:01 
xactly ;-)

Skulle jeg så bruge havard standard, eller er links ok?
Jeg vidste dog ikke at det var normalt at skulle backe alt man siger på et forum op med referencer? Det er jo ikke en akademisk tekst.
Specielt når det er noget der er så let at søge frem selv.
Men ok.

Jeg er ikke stor fan af IDs spil, men jeg lytter gerne til Carmack (uden dog at sluge at råt for usødet)

http://www.bluesnews.com/archives/carmack122396.html

Og

http://chrishecker.com/images/3/33/Gdmogl.pdf

Femten år senere.

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-directx-better-opengl/1

Men

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX

Og ang. min post om Cell/EE og heterogen multiprocessing; hvad er det præcist du vil have uddybet?
Start evt. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/MPSoC
http://www.inf.ufrgs.br/gppd/wsppd/2013/papers/wsppd2013_submission_2.pdf.mod.pdf

Og evt. læs også op på FPGA supercomputere og BEE - BEE3/Beehive.

Interessant, at det var lige netop den retning Ceymour Cray var på vej ud af med sit nye firma, da han blev dræbt i et trafikuheld i 96. Måske branchen havde set anderledes ud nu, hvis han og Gunpei Yokoi havde kunne passe bedre på sig selv i trafikken, dér for små tyve år siden. :-)
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 11/09-13 21:29, rettet 11/09-13 22:18 
Zzap!>
Det var meget forudsigeligt at det ville ske. Nu var microsoft bare villige til at brænde dollars for at gøre det før tid, for at kunne sige at de havde noget som de andre ikke havde. Det er dét der er trivielt. At få det til at fungere som en enhed burde være meget trivielt for et firma der lever af at lave styresystemer, store kontorkolosser og diverse webservices.
Men du mener måske at de skal roses, netop fordi det var dem?

Jeg synes ikke, det er mere forudsigeligt og trivielt end så mange andre af de forløb og begivenheder vi har set gennem historien mht. innovation eller revolution inden for teknologi og sammenlignelige brancher.

Det eneste der er 100% sikkert er, at næsten alt der savnes af tilstrækkeligt mange mennesker vil blive opfundet og udviklet før eller siden - dét har historien især vist os. Så ja, det er klart, at en Live-agtig tjeneste med pondus ville dukke op før eller siden. Men det kan jo siges om de fleste gennembrud fra den personlige computer til smartphones, tablets og digital distribution + tusindvis af andre ting. Så snart der er anstrøg af noget brugbart i et produkt vil det komme i en banebrydende udgave 5, 10, 20 år fremme i tiden.

Ingen benægter jo, at MS ikke har været de bedste til at bryde igennem med deres ting, men jeg står fast på, at Live i anden generation var et gennembrud, og om ikke andet tæt på en revolution.
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 10:27, rettet 12/09-13 18:44 
Som sagt, vi kan diskutere side op og side ned om selve servicen var revolutionerende, eller endog bare ny. Jeg mener at have argumenterne på plads. Men i sidste end handler der vel om om parterne overhovedet er parate til at høre efter hverandre.
Hvis vi så vælger at se på helt enkle og faktuelle tal (hvis vi går ud fra at parterne ikke lyver), så er live ikke videre imponerende. I hvert fald ikke noget der kan siges at have fået åbnet et helt nyt marked, eller at have drevet salget af konsoller i nævneværdig grad.
Sony og PS3, selv med deres fuckups i starten, som pris og design, og så det at PS3 launchede et år senere end 360 har stadig langt bedre takeup af gratis online tjenester på deres konsol platforme end microsoft (og ser for øvrigt også ud til at vinde den generation hvad angår salg af de to, omend knebent).
Ingen af parterne har frigivet separate tal for betalingstjenesterne, så vi må gå ud fra at de ikke er videre imponerende.

Edit: BTW. Det er ikke de opfindelser, som er savnet af flest mennesker der har den største effekt. Det er derimod de opfindelser som giver folk noget det ikke havde forstillet sig at de ville synes om eller kunne bruge, og derved skaber en helt ny kategori. Og måske endda formår at smugle ideen ind med noget kendt, som en trojansk hest, hvis betydning først senere går op for folk.
Dér passer live ikke rigtigt ind.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 12/09-13 12:25, rettet 12/09-13 12:29 
Der har dog været tal på bordet fra tid til anden. For at tage et par eksempler:

Xbox Live i 2009 angiveligt ifølge internt dokument:

Just more than half of Xbox 360 owners who use the video game console’s online service pay to play games online, according to an internal Microsoft document reviewed by the Seattle P-I.

(..)
“We’ve said before that Xbox LIVE is experiencing incredible growth; in January we had more new LIVE members join than any other month in the history of Xbox LIVE,” the spokesman said. “With more than 17 million active members, a majority of whom are paying members, LIVE is a rich social entertainment and gaming experience that is unmatched in the industry.”

http://blog.seattlepi.com/microsoft/2009/02/22/just-over-half-of-xbox-live-subscribers-pay-to-play/

2010 fra Microsoft selv:

Microsoft says about half the service’s 25 million users paid an annual fee to play games online like “Call of Duty: Modern Warfare 2” in the year ended June 30. That would be about $600 million. Sales of products like movie and TV show downloads topped subscription revenue for the first time, Dennis Durkin, Xbox’s chief operating officer, said in an e-mail.

http://www.bloomberg.com/news/2010-07-07/xbox-live-sales-probably-topped-1-billion-for-the-first-time.html

2013 fra Microsofts Lisa Nelson:

This was the breakout success for Microsoft in the most recent quarter, with revenue of $2.53 billion, up 56% year over year. That said, deferments were at play. On a non-GAAP basis, the revenue figure was up a more modest, but still impressive 33%.

For a company as mature as Microsoft, and for a division with revenue in the billions, such percentages stand out. In conversation with Microsoft’s Lisa Nelson – the company’s director of investor relations – she informed TNW that roughly half of the now 46 million Xbox Live subscribers pay the company. Membership costs roughly $60 per year, if paid all at once.

Thus, back of the envelope, $1.4 billion in revenue is recorded per year by Microsoft from Live subscriptions. However, membership was up 18% in the most recent quarter. Also, the company sold 1.3 million Xbox consoles during the time period.

http://thenextweb.com/microsoft/2013/04/19/inside-microsofts-earnings-windows-8-and-the-xbox-money-machine/

IHS analytiker Piers Harding-Rolls sagde tidligere i år om PS Plus:

“IHS forecasts that Sony’s change in strategy will help generate $1.2bn in annual consumer spending on PlayStation Plus subscriptions by 2017 and will give Sony access to an essential and substantial new revenue stream, one which Microsoft has enjoyed since the launch of Xbox Live way back in 2002.”

The firm claims that to-date, PS Plus subscriptions have earned Sony $140 million as it is not yet a mandatory requirement for online play.

http://www.vg247.com/2013/08/15/ps4s-playstation-plus-memberships-will-net-sony-1-2-billion-by-2017-says-analysts/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 18:39 
Ok, tak.
Det ser ud til at det er ca. det kvarte af den installerede base som betaler (uden at sige noget om med hvilken regularitet de gør det). Ydermere ser det ud til at det tal har ligget mere eller mindre fast siden i hvert fald 2009. Ikke videre imponerende vil jeg mene.

Specielt ikke sammenlignet med Sonys tal på 90 mil totalt.

Gad vide hvor meget RRoD skandalen kostede dem totalt, med bad press, forbruger utilfredshed og alt? Hvor mange års live fortjeneste røg i ned i det hul?

Og omvendt, hvor meget har Sony tjent på generel goodwill og "vi prøver lige fordi det er gratis, kun for at blive hængende"-faktoren, ved at have PSN gratis, og nu med PS Plus der er væsentligt bedre end live på en række punkter?
Hvor mange ekstra spil er blevet solgt og hvor mange udviklere vundet over?
Born to kill space
DarkenDarkenSkrevet 12/09-13 19:02, rettet 12/09-13 19:03 
Zzap!>
Apple

Steve Jobs>
Good artists copy; great artists steal.

Jeg synes det var godt, at han så senere nærmest indleder et korstog mod Android er en skam og spild. Men sådan er det jo når kreative hjerner også skal til at spekulere i penge ting. Og Apple som i dag har det fint med at sagsøge Samsung, men når Samsung gør det modsatte OG VINDER, så kryber de til den Amerikanske regering og får veto så de ikke skal fjerne deres produkter fra hylderne... comon, jeg siger ikke Samsung er bedre, men Æblet er i den grad råddent helt ind til kernen.

Og directx?!
APIen hvis logo og navn (xbox x og radiaktive logo) er valgt som en metaphor på amerikanernes bombning af Hiroshima og Nagasaki, fordi det var hvad microsoft ville gøre med den Japanske spilindustri. Hvor røvhulsagtigt og smagløst er det ikke lige, og hvad siger det om den generelle ånd i det firma?

Irrelevant og ubrugeligt argument i denne diskution. Har intet med produktet at gøre, det håber jeg godt selv du kan se.

APIen som var så dårlig, at det tog den 15 år at indhente OpenGL bare tilnærmelsesvist? Hvor OGL dog stadig er langt det mest behagelige og produktive at arbejde i.Hvis ikke det havde være for microsofts kvælertag om PC branchen så havde directx aldrig overlevet et år. directx har ikke indført nogen nye teknologier. De har rebrandet eksisterende, og pisket buzzwords op for at give det indtryk.

Og det kan godt være at udviklerne ikke bryder sig om directx (det ved jeg godt de ikke gør), men tror du selv på at spilverden ville se ud som den gør i dag, hvis ikke de havde presset deres eget ud, netop for at fremme deres platform... måske kunne der så være lidt ligevægt af spil til andre operativ systemer. Apple havde helt bestemt ikke fokus på spil og Linux har altid være at skyde med spredhagl. Bevares det er blevet bedre, meget endda.

Det er sandt at Microsoft stadig sidder hårdt på PC market, men det fandermer Apples egen skyld. Det er svært at give Linux for mange hak på dette punkt, da netop diversitet og åbenheden er dens fornemmeste feature og distributioner som Ubuntu har godt nok banet vej til en fremtid hvor det bliver endnu mere udbredt blandt "casuals".

Jeg arbejder med windows og microsoft produkter hver evig eneste dag, har windows på alle mine egne maskiner. Og kunne jeg få alle mine spil over og køre på Ubuntu, havde jeg aldrig rørt det på hjemmefronten igen. Men sådan ligger landet bare ikke pt.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 20:32 
Prøv lige at tjekke hvad der egentlig menes med Steve Jobs citatet (som oprindelig bla. tilskrives Picasso). Jeg tror oven i købet, at jeg nævnte det længere oppe i tråden.

Man kan mene hvad man vil om Samsung affæren, men det er uden for enhver fornuftig persons tvivl, at Samsung råkopierede iPhone og iPad for at ride på Apples succes. Om de så skal have lov til det, kommer vel an på ens holdning til kopiprodukter. Men man kan ikke fortænke Apple i at gøre et forsøg på at stoppe dem. Det er ikke bare tabt fortjeneste hér og nu, det er også lige så meget en udvanding af brandet og look and feel.

Manhatten metaforen er da i allerhøjeste grad relevant. Den fortæller (som mange andre ting) hvad det er for en bande ukultiverede middelmådigheder, der står bag næsten alle microsofts produkter. Selvfølgelig afspejler det sig også i kvaliteten af produkterne.

Hvis OpenGL var blevet standard (eller for den sags skyld noget der var bedre), så havde vi haft et langt mere åbent spil marked. Med i sidste ende bedre spil, fordi markedet ikke var segmenteret i samme grad som i dag og udviklingen ville gå hurtigere. Udviklerne ville derfor ikke være så forsigtige og bange for at eksperimentere.
Born to kill space
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/09-13 20:46 
Zzap!>
Specielt ikke sammenlignet med Sonys tal på 90 mil totalt.

Har du et link der bekræfter at de 90mil alle er brugere der aktivt bruger online-funktionerne på maskinen? Hvis det også tæller folk der kun har hentet opdateringer eller demoer fra PSN kan det tal ikke bruges til at sammenligne online gaming på PSN og XBL Gold.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 20:51, rettet 12/09-13 20:53 
Men det gælder jo begge veje.

Om noget burde det da være Sony der havde flest online spillere (ikke bare brugere), fordi den del af servicen er gratis hos dem, og baserne er næsten fuldstændig lige store.
Born to kill space
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/09-13 20:52 
Nej, man må da formode at de mennesker der aktivt betaler for Gold også bruger det regelmæssigt til at spille online.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 21:10, rettet 12/09-13 21:12 
Selv hvis vi leger djævelens advokat, og antager at der er en eller anden kosmisk kraft der gør at uanset service, så vil det altid kun være det kvarte af konsolejerne der spiller online. Selv dér kommer Sony ud på toppen.
Men hvis folk har opdateret deres konsol og købt spil på PSN, hvorfor i alverden skulle de så ikke også spille når det er gratis, og det efter sigende skulle være så "revolutionerende".

Nu vil du måske indvende at det måske er sket fra midlertidige WiFi forbindelser. Men det ville så implicere at PlayStation brugere skulle være ringere stillet på det punkt, hvilket er svært at tro.
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/09-13 21:16 
Steve Jobs>
Good artists copy; great artists steal.

Og Nokia bliver beærede :3

På vegne af iPhone 5C
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 21:28 
Apple har haft farvede produkter længe før der var nogen der havde tænkt på en smartphone.
Born to kill space
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/09-13 21:30 
Zzap!>
Selv hvis vi leger djævelens advokat, og antager at der er en eller anden kosmisk kraft der gør at uanset service, så vil det altid kun være det kvarte af konsolejerne der spiller online. Selv dér kommer Sony ud på toppen.
Men hvis folk har opdateret deres konsol og købt spil på PSN, hvorfor i alverden skulle de så ikke også spille når det er gratis, og det efter sigende skulle være så "revolutionerende".

Nu vil du måske indvende at det måske er sket fra midlertidige WiFi forbindelser. Men det ville så implicere at PlayStation brugere skulle være ringere stillet på det punkt, hvilket er svært at tro.

Jeg siger ikke noget om hvor mange der har spillet online på PS3. Jeg påpeger bare at din sammenligning mellem 90mio og "det kvarte af solgte 360 konsoller" ikke holder nogen steder. Om PS3 faktisk har flere aktive online gamere aner jeg ikke, men de tal du sammenligner holder i hvert fald ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 21:48 
Ok, så bare nøjes med at se på det tal som blev rapporteret af Sony foråret sidste år (90 millioner), hvor alle har gratis adgang til online spil, hvis de skulle få lyst.
Mod det tal som microsoft gav for ganske nylig (46 millioner), hvor vi kan være temmeligt sikre på, at det kun er halvdelen af dem der rent faktisk betaler og kan spille online.
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/09-13 21:53 
Zzap!>
Apple har haft farvede produkter længe før der var nogen der havde tænkt på en smartphone.

Bevares... Jeg er stadig vild med designet på den ældre iMac :)
Nokia prikkede bare lidt med en pind, fordi 5C ligner Lumia serien på mere end bare farverne.
Designet er nu nok taget lige så meget fra nuværende generation iPod Touch, men jeg trak alligevel på smilebåndet da jeg så det tweet
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-13 22:02 
FancyPants>
Lumia serien på mere end bare farverne

Som for eksempel?
Born to kill space
JmogJmogSkrevet 12/09-13 23:01 
Jeg synes inspirationen er langt kraftigere i selve OS'et. iOS 7 ligner godt nok Windows Phone meget.
109 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig