X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Retro crash, er det muligt?


Svar
CamousCamousSkrevet 22/08-13 04:28, rettet 22/08-13 07:42 
Vi er nok mange her der samler på retro spil og vi kender nok alle til de stigende priser der gøre vores hobby mere vanskelig hver år.

Priserne stiger og stiger, men hvis økonomisk historie har lært mig noget er det at når pris på ting stiger på denne måde er der som regel snakke om en slags bobble.

Det er muligt at jeg tager fejl, men der er flere faktorer der får mig ... Se hele indlægget
57 emne(r).
1 2 > »

Svar
CamousCamousSkrevet 22/08-13 04:28, rettet 22/08-13 07:42 
Vi er nok mange her der samler på retro spil og vi kender nok alle til de stigende priser der gøre vores hobby mere vanskelig hver år.

Priserne stiger og stiger, men hvis økonomisk historie har lært mig noget er det at når pris på ting stiger på denne måde er der som regel snakke om en slags bobble.

Det er muligt at jeg tager fejl, men der er flere faktorer der får mig til at tænke på at der måske er en crash forude som kommer til brænde en helt masse re-sellers af.

Det er ikke svært at se at bag alt den samler mani og nostalgi som gør gamle spil eftertragtet er der en hel hær af folk der spekulere i brugte spil som har haft hånd i at tvinge priserne oppe ad.

For virkelig sjældne og unikke sager er prisstigningen nok reelt nok, og den kommer nok heller ikke til at ændre sig selv hvis der er en crash. Men det beskriver kun de færeste spil. For det meste snakker vi om spil der solgte i hundrede tusinder, ja selv millioner af eksemplar som også stiger støt i pris. Det er den slags kunstige prisstigninger som jeg ikke tror kan vedligeholdes i længden.

Vi er midt i en sweet spot for 8/16bit spil hvor folk som voksede op med dem er i deres 30'er, og bliver af nostalgi drevet til at købe deres barndom tilbage med alle de penge de har som voksen. Det betyder at der er god udbud hvilken giver re-sellers gode muligheder for røvrende folk og skrue op for prisen.

Men hvad med om et par år hvor disse gutter har for det meste børn på og mindre penge, tid eller lyst til at være nostalgiske?

men selv hvis det ikke sker følger disse prisstigninger samme mønster som mange økonomiske bobbler synes jeg. Det kan ikke bare blive ved, ikke?
nerosnerosSkrevet 22/08-13 06:48, rettet 22/08-13 06:49 
Jeg ved ikke med jer andre men jeg køber ikke spil på grund af nostalgi tror jeg.

Noget andet er at spil som Metal Slug (AES) vil KUN stige i pris fremover. Det vil alt Neo Geo! Samme vil (Hyper Duel) til SS, men så har vi heldigvis MAME.

Sorry hahaha kunne ikke lade være :D
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 22/08-13 07:40, rettet 22/08-13 07:43 
Heller ikke mig men gennemsnittet er nok drevet af nostalgi.

Og AES spil og arkade boards skal nok holde deres værdi, de var dyre til at begynde med og de fleste af dem blev ikke produceret i alt for mange eksemplar.
nerosnerosSkrevet 22/08-13 08:12 
Helt enig ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/08-13 08:36, rettet 22/08-13 08:37 
Det er sjovt, AES spil slog mig ellers som nogen af de eneste som jeg kunne forestille mig kommer til reelt at miste værdi. Deres nuværende værdi er fuldstændig arbitrær, og baseret på enkelte personers forestilling om hvad et spil skal være værd i deres bog.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 22/08-13 08:39 
Ja, når der er så begrænset et antal af nogle af dem, bliver det sælgers marked. Det tror jeg ikke kommer til at ændre sig, medmindre nogen flooder med boots.
j/k
nerosnerosSkrevet 22/08-13 10:06 
Er Radiant Silvergun egentlig ikke blevet lidt billigere end før nu da det kan downloades på XBL ?
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 22/08-13 10:37 
Not much, desværre.
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 11:01, rettet 22/08-13 11:03 
Radiant Silvergun er ca 200-250kr billiger end for 2-3 år siden.
Prisen på det spil er også for høj ! Masser af kopier derude.

Nogle her der er tæt på 40år?
For de må jo ha' atari 2600 som deres nostalgi trip?
Dog ser vi meget små priser!

Jeg tror mere på at grunden til at vi ser 16bit spillene så dyre:
Er at Hand-drawn-sprites er tidløs, for hold da op PS1/saturn/3do 3D grafik kan være grimt at se på i dag :D

Og AES rammer 2 ting , flot "16bit grafik" og spil som er svært at finde. = dyrt!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 22/08-13 11:24, rettet 22/08-13 11:24 
Sikker? RS går typisk for $150-200 - det gjorde det også da jeg begyndte at kigge efter det for 3-4 år siden.
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 11:50 
Priser går op og ned. Men kan lige kigge på nye solgte RS spil:

mange ligger under 850kr
http://www.ebay.co.uk/sch/Games-/139973/i.html?_sadis=200&_ipg=50&LH_SALE_CURRENCY=0&_from=R40&_samihi=&_samilow=&_fpos=&_oexkw=&_udhi=&_udlo=&_adv=1&LH_Sold=1&_dmd=1&LH_Complete=1&_okw=&_nkw=Radiant+Silvergun&LH_PrefLoc=2&_sop=2

2 år siden var prisen tætter på de 1000kr
Men det kan går op og ned igen :)

54£
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 22/08-13 11:54 
Det burde også gå ned, nu hvor mange stiller sig tilfredse med XBLA udgaven, men det var ikke den tendens jeg så, da den blev released. Jeg er selv slet ikke interesseret i det længere :D

Prisen kommer jo så også an på stand og spinecard.
j/k
phipscubephipscubeSkrevet 22/08-13 13:00 
I'm actively collecting PC Engine Hu Cards, and in the last year alone the prices of many high volume releases have risen quite a bit. Last year the only game to go above $200 was Magical Chase, now Terra Cresta, Tatsujin and Coryoon have all hit above, Coryoon is currently hitting $300!! Admittedly these games are rare, but have been as low as $80 -$100. There are many creeping up to and above $100, that a year ago were no more than $40. I could go for the Everdrive PC Engine, but I like my original games and boxes. And even though I "collect" and like "Good condition"I don't intend to sell on, so it bums me a bit to see the next game I want has suddenly hit double price to what it was only the month before (E.g. Devil Crash, Pc Genjin 3). And then we have good old Customs to rape us more now that ebay have imposed the "anything above $50 has to have a tracking number" policy!
phipscubephipscubeSkrevet 22/08-13 13:34 
And my point was I don't see prices going down any time soon on the 16bit era, at some point in the distant future when we are all dead and nobody cares for them, then maybe they will :D
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/08-13 14:16 
I think part of the fun collecting modern games is also wondering what might end up becoming rare. It rarely measures up, as "collectors editions" are mass produced to such an extend that you'll probably always be able to find one for the next 20 years, but there are a few items out there which are really rare, even at launch.
phipscubephipscubeSkrevet 22/08-13 14:50 
I never buy "collectors editions" for that reason. And its nice to have bought a modern GOOD game in a bargain bin for next to nothing only to find its worth something more in the future. My PS2 ICO springs to mind, I bought that really cheap and realised how awesome it was when nobody gave a crap. a few years ago it was going for a fair bit. Its dropped alot in value since the HD remake came out though. If you want to get modern games that are possible rarities later, then keep your eyes on the very last releases for Xbox 360/PS3 over the next year or so ;)
CamousCamousSkrevet 22/08-13 15:18, rettet 22/08-13 17:14 
Er problemet med AES spil ikke at de bliver købt og solgt af og til den samme lille gruppe mennesker? De har skabt deres eget lille indavlet verden.

Det er som om de penge de giver for de spil er bare deposit som de får tilbage når spillet skifter hænder.

Og jeg føler virkelig det med PC Engine prisstigning. Selv kunne jeg meget godt tænke mig en kopi af Magical Chase og Coryoon. Jeg elsker den slags shooter, de minder mig om PC Denjin som er min favorit.

Prisen forhindre mig dog. Heldigvis er der Yamatoku classic som på de sidste par år har dumpet ti tusindvis af Japanske spil til alle slags retro maskiner på ebay som lav pris auktion.

Det har helt sikker holdt priserne nede. Hvis Yamatoku en dag løber ud af spil så tror at priserne ryger op for alle gode PCE titler.

Lige nu er det sidste chance for for PC Engine collecting, eller Japanske import spil overhovedet. Det er også nu at man skal have fat i alle de PS2 /PSP spil som man vil have, de kommer nok til at stige om et par år når folk der voksede op med dem runder 30.

Og siden der snart er grenerationsskifte, som nok bliver den sidste vi oplever i min mening, falder spil til PS3 osv støt i pris over de næste par års tid. Så skal man hoppe ind for alvor hvis man har lyst til de spil.

Problemet med denne generation af spil er dog at alle konsoller fik PC syndrom og havde en masse patches, DLC osv. Så man skal nok være forsigtig med hvilken version af spillet man køber siden online services for disse systemer ender nok en dag.

Jeg kan forstille mig at game of the year releases som kommer med alt DLC og patches på disk bliver mere værd i fremtiden.
nerosnerosSkrevet 22/08-13 21:28 
Neo Geo AES spil har været dyre at lave, og visse spil findes ikke i ret stort antal i forhold til andre spil fra samme tid. Så det siger sig selv.
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 22/08-13 21:42, rettet 22/08-13 21:42 
Er det tal på hvor mange kopier der findes af diverse AES spil?

Hvor mange kopier af Metal Slug findes der?

For så kan man sammenligne med titler på andre systemer som kun findes i nogenlunde samme antal.

Tag US/NTSC Panzer Dragoon Saga eller Taromaru. De koster ikke flere tusinder at eje.

Synes bare selv hvis man tager alt i bettagtning er AES spil priser stadigvæk i deres eget liga.
nerosnerosSkrevet 22/08-13 22:44, rettet 22/08-13 23:02 
Igen AES spil vare dyre at lave i forhold til andet på det tidspunkt.

F.eks blev der vist kun lavet 5 af Kizuna Encounter i EU !

Metal Slug er fra 1996 = Cartridge > cd
Bashful Neophyte
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/08-13 22:50 
Var de så forfærdelig meget dyrere at fremstille, end MVS cartridges?
Et sted hænger det sikkert også sammen med, at AES har været noget nær den dyreste konsol fra ny :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
nerosnerosSkrevet 22/08-13 23:01, rettet 22/08-13 23:01 
Ja meget :-) Det var jo ja en arkademaskine bygget som konsol !
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 23:02, rettet 22/08-13 23:02 
Neo geo aes og 3do konsoller kostet næste det same. (da de kom)
Men 3do holder lang fra sin pris :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 22/08-13 23:02 
slk486>
Not much, desværre.

Tænkte det nok..hmm!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 22/08-13 23:03, rettet 22/08-13 23:03 
ChronoSousa>
Neo geo aes og 3do konsoller kostet næste det same. (da de kom)

Konsollen ja men spillene NOT ;-)
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 23:04 
Hvad kostet et AES spil som nyt?
Er vi over 1000kr?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
NaieraNaieraSkrevet 22/08-13 23:05 
FancyPants>
Var de så forfærdelig meget dyrere at fremstille, end MVS cartridges?

MVS koster også en mindre formue fra ny.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 22/08-13 23:08, rettet 22/08-13 23:08 
Jeg mener at have læst AES spil kostede omkring 200-300$ den gang fra ny, men i må ikke hænge mig op det.
Bashful Neophyte
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/08-13 23:18 
Naiera>
MVS koster også en mindre formue fra ny.

Uden tvivl :)
Jeg tænkte dog på produktionsomkostningerne, og ikke retailprisen.

Til gengæld husker jeg også at både Master System og Mega Drive spil sjældent var under 500 kroner i butikkerne da jeg var knægt - Medmindre man var så heldig at der var specialtilbud... Eller også hang det bare sammen med, at Merlin var de eneste i området der forhandlede Sega spil da vi endelig fik sparet sammen til en MD. (Tør ikke tænke på hvad nye udgivelser ville koste i dag, hvis priserne havde fulgt samme udvikling som mange andre ting)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 23:26 
neros>
Jeg mener at have læst AES spil kostede omkring 200-300$ den gang fra ny, men i må ikke hænge mig op det.

Sendte lige en sms til en neo geo fan:
Han skrev tilbage, at de lå på 250 - 300$ (hvad han kan huske)
Så det er der omkring :O
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-13 23:29 
FancyPants>

Uden tvivl :)
Jeg tænkte dog på produktionsomkostningerne, og ikke retailprisen.

Til gengæld husker jeg også at både Master System og Mega Drive spil sjældent var under 500 kroner i butikkerne da jeg var knægt - Medmindre man var så heldig at der var specialtilbud... Eller også hang det bare sammen med, at Merlin var de eneste i området der forhandlede Sega spil da vi endelig fik sparet sammen til en MD. (Tør ikke tænke på hvad nye udgivelser ville koste i dag, hvis priserne havde fulgt samme udvikling som mange andre ting)

Ja i BR lå SNES på 600-899kr' min ven michael ga' 899 for mortel kombat ><
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HankyHankySkrevet 22/08-13 23:47 
Poor boy - satme mange penge.

Da jeg var knøs, plejede vi at leje MegaDrive-spillene hos den lokale døgner' - 25 kr, da spil ellers var for dyre at erhverve :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/08-13 00:14 
Til gengæld gav det en helt anden følelse af at have opnået noget, når man endelig havde skrabet lommepenge sammen til at kunne købe et ny spil!
Det er en lidt mere flad fornemmelse, når jeg i dag bare kan skovle en digital indkøbskurv fuld af spil på Steam eller via forskellige charity bundles hist og her på nettet - Og stadig slippe færre penge end vi dengang gjorde for et halvfladt Vectorman spil :D

Jeg husker kun udlejning af spil fra PS1 tiden - Måske jeg bare ikke lagde mærke til det før.. Det eneste jeg kan huske vi lejede som børn, var diverse VHS film/tegnefilm hos den lokale bager.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
CamousCamousSkrevet 23/08-13 02:26 
Nu ejede jeg kun en håndfuld spil i mit lorte barndom. Husker dog stadigvæk den dag jeg gik inde i Fona, eller var det Merlin, og smid en små 500kr for en ny kopi af Mega Man 5. Det må have været i '94 '95.

Hold da helt kæft hvor blev min far dog sur da han fandt ud, så stod menuen på tæsk for hvor vovede jeg spilde penge på denne måde.

Og det var enda købt med penge som jeg selv havde tjent. Han tvag faktisk min lille bror til at tage den tilbage til butikken. Men idet at den var åbnet gav de gudskelov ikke pengene tilbage.

Jeg har stadigvæk spillet, og tager den også med mig til graven.
phipscubephipscubeSkrevet 23/08-13 10:39 
Thanks god for Yamatoku classic! But unfortunately they don't often get the rare games. Its a great place to fill up with cheap classics though. I have Magical Chase and its Ok, not the best shooter on PC Engine. There are so many good solid shooters on the little white wonder that even very good games have a hard time :) I recently got Terra Cresta, that IS good! I'm still looking for a good deal on Coryoon (And Tatsujin... I know its not the best version, but I like its difficulty. I had an opportunity to get it for $99 last year and I thought it was too expensive! HA! now its double!!).

I've been badgering Akihabara games over on amazon.com to allow shipping to Europe too as they have some rare games for good prices. They said they have a mistake in the system that makes Amazon block shipping to Europe, which is a bit ass.

I do also remember plonking down silly money for games back as a kid, i'd lie about the price (half it) and STILL get shouted at! :D My friend saved his lunch money for weeks and went without dinner so he could afford and secretly buy Final Fight on Super Famicom (£65 on import) in 1991. Man... .that was such an exciting moment., the first time that game fired up, pure magic! LOOK AT THE SIZE OF THE SPRITES! LISTEN TO THE FUCKING AWESOME SOUND! FUCK ME!

I used to drool over Neo Geo AES too, and now have one (yay!). the games were indeed between $200 and $300 newly released. The first wave of games were exactly $200 retail, but soon dropped to much lower. I remember Blues Journey (Raguy) dropping to $80 new not long after release. I even still have my home made Neo Geo fan booklet (from old magazine cutings) with grey importers price lists. Raven Games for example :) As was usually the case though, the prices in £ normally had the exact same number as was next to the $. After about two years (with wave 3 of games, like Burning Fight, ASO II etc) the average UK price for games was £120. Still alot, but much cheaper than they go for now!
slk486slk486Skrevet 23/08-13 11:31, rettet 23/08-13 11:34 
Have you tried Tatsujin on PCE? It's the most brutal thing I've ever experienced and I'm good at my arcade pcb! :D

I like Magical Chase better than Terra Cresta, but there's no accounting for (bad) taste ;)
j/k
phipscubephipscubeSkrevet 23/08-13 12:17 
Haha! Yes mate, i've tried it on emulation, I like really hard shmups (Even if i'm not the best at them). I think the best conv was on Megadrive though. the PCE Version was made hard for all the seasoned users I guess, but still its difficulty killed it in sales (maybe it was a bit too late released as well), and hence why its now rare. I knew you'd like the opposite of me, typical! :D They are both good games, but there are better (and much cheaper) on PCE.

Something on topic, there can be quite rare, or hard to get games that simply don't got for high prices based purely on the fact that nobody wants to buy them! So sometimes high prices can be because of demand, not necessarily rarity. A few years ago Final Fantasy VII rocketed past $100 and its a common as shit! some crazy drive happened for a period that thankfully has calmed down now!
slk486slk486Skrevet 23/08-13 12:38 
Here's to secretly hoping that this retro gaming thing is a phase that everyone will forget in a year or two, so we can get all our favorites to decent prices :D

Burst that bubble!
j/k
NaieraNaieraSkrevet 23/08-13 13:25, rettet 23/08-13 17:05 
Det er i orden at phipscube skriver på engelsk, hvis han ikke kan skrive dansk, men alle andre bør stadig skrive på dansk.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
phipscubephipscubeSkrevet 23/08-13 14:25 
I wish that too slk486! :D

Naiera, I can put my text through Google translate if its causing an issue... I should learn to write in Danish! I'm such a lazy ass! :D Sorry, I don't often post here, I do know many here well in person through SSKT, and was just passing to see if another SSKT was coming when this topic caught my eye. If everyone replies in Danish I can translate it (or in some cases understand most of the text). So writing back in Danish is fine for me :)
CamousCamousSkrevet 23/08-13 14:53 
Musikken i PC Engine Tatsujin er legendarisk. Overgår alle andre versioner.
phipscubephipscubeSkrevet 23/08-13 15:37 
I agree, PC engine sound in games is also generally incredible for its time :)
CamousCamousSkrevet 23/08-13 16:35 
Min favorit system for musik er nu og vil altid være Famicom/NES. Der var bare noget over musik for den lille maskine. Det hjalp selvfølgelig at Nintendo fik de bedste komponister via Castlevania og Mega Man serien.

PC Engine har dog flere gode eksemplar. PC Denjin har en soundtrack som jeg fandt jeg fløjtede ofte efter spillet. Soldier serien er også god, men alt det gemmer vi til et andet tråd.

Det med prisstigningerne de sidste 5 år. Jeg synes retro gaming er for alvor blevet en trend. Der er sgu mange retro personligheder på youtube som er blevet meget kendte. Det hele begydte med ham James Rolfe, men der er nu mange der laver underholdning der drejer sig om gamle spil. Jeg synes at det har hjulpet til at vokse markedet for retro spil.

Jeg undre mig om der ikke er mange unge der faktisk ikke voksede op med disse spil som også startet på at intressere sig for det, eller om det hele bare er en hold gamle prutte der har fået mani for at samle.

Hvis det der retro trend flader ud som alle trends jo gøre på et eller andet tidspunkt så kan det godt tag priserne med sig på vejen ned tror jeg.

Men det tager nok flere år hvis det sker.

Priserne på diverse sager er så højt oppe at jeg er startet for alvor at overveje repros. Jeg er mere gamer end samler, så lige så længe jeg kan spille den på maskinen og der er æske til så er jeg ligeglad om det teknisk set er "ægte" eller ej.

Tag Sapphire reproen for eksempel, den er af super god kvalitet, du kan ikke se forskel på den og den originale release, så for mig gør det ikke forskel om jeg har den ene eller det andet. Så jeg tager den der ikke koster flere tusinder.

Ville bare ønske der var kvali repros af Magical Chase og Coryoon. Men Hu-cards er ikke så nemme som CD'er.
nerosnerosSkrevet 23/08-13 20:09 
MAME og Repros er det de unge vil ha' !
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 23/08-13 20:13, rettet 23/08-13 21:26 
Repros, hvorfor vil de unge have dem? Du mener vel MAME og flash carts.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/08-13 20:45 
Jeg samler også på repros, dog kun hvis de ikke er blevet udgivet her hjemme.
Ville aldrig samle på super famicom RPG'er, Der går jeg repros vej. !
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 23/08-13 21:26 
Hvis du er handy kan du kan udskifte ROM chippen på en SFC cart med en oversat flash version.

Siden SFC er så billige kan det faktisk betale sig. Det er stortset hvad repromagerne laver men du får original æsken med i købet på den måde.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/08-13 21:43 
Pirateri er det de unge vil have.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 23/08-13 21:46 
Ja, roms, det er nok det de er mest til.
nerosnerosSkrevet 23/08-13 21:46, rettet 23/08-13 21:47 
Alt ned i et flashcart og spar dine penge! YEAH :D
Bashful Neophyte
57 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig