X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Uærlig sælger eller er jeg et fjols?


Svar
OdinOdinSkrevet 15/08-13 10:09, rettet 15/08-13 10:30 
Hej alle.

Jeg har netop erhvervet mig en længe ønsket titel - Duck Tales 2 til NES (løs cart) - gennem en fyr på DBA for 325kr. plus forsendelse.

Nu har jeg så langt om længe modtaget det, og spillet viser sig at være tysk, hvilket jeg selvsagt er meget ærgerlig over, da det ikke var nævnt noget som helst om dette på DBA-annoncen.

Jeg har efterfølgende skrevet til ham, og han nægter at tage det retur med den begrundelse, at han ikke selv mener, at han har holdt noget skjult, og at jeg selv burde have regnet det ud, da han ikke havde skrevet "SCN".

Jeg synes personligt det er et pænt stort stretch at køber selv skal regne det ud baseret på information han har udeladt. Han mener i øvrigt, at jeg ikke vil have nogen problemer med at videresælge det til prisen, hvilket jeg så er lodret uenig i, med mindre jeg selv vælger at tilbageholde information om spillets sprog overfor en eventuel køber (hvilket jeg pure nægter at gøre).

Så hvem har ret her? Er det mig der har været et blåøjet fjols eller er det ham som er uærlig?

Her er annoncen, i øvrigt, så I kan se mit købsgrundlag:
http://www.dba.dk/nes-spil-nintendo-saelger/id-1002588694/
slk486slk486Skrevet 15/08-13 10:12 
Uærlig måske ikke, men shady og klamt. Ville selv blive pænt grumpy.

Man skal virkelig være på dupperne med de sjældnere titler.
j/k
SumezSumezSkrevet 15/08-13 10:20, rettet 15/08-13 10:21 
Det er selvfølgelig lodret uærligt af ham! Især når han tydeligvis er en person, der godt ved hvad han skal tage for spillet (og bruger udtryk som "SCN"), og ikke bare en eller anden der losser sine gamle spil ud gennem DBA uden at vide hvad han sælger.
Det er nok svært at overbevise DBA (hvor meget ansvar tager de overhovedet overfor uærlige sælgere?), da de formentlig ikke ved noget om den slags, men hvis du sælger et produkt og ikke informerer om at det er en udenlandsk udgave af produktet med diverse kendte komplikationer (som f.eks. sprogbarrieren), så er du da helt klart uærlig. Hvis spillet KUN var udgivet på tysk ville det selvfølgelig være en anden sag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 15/08-13 10:21, rettet 15/08-13 10:22 
Jeg syntes det virker uærligt at sælger ikke har angivet spillet til at være på tysk når det sælges på en dansk side og både sælger (?) og køber er danskere. Med mindre PAL B udelukkende betyder Tyskland? Men alligevel!
SumezSumezSkrevet 15/08-13 10:25 
Nej, alle spil udgivet i skandinavien er PAL-B. PAL-A er England.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 15/08-13 10:31 
Ok, så er annoncen direkte misvisende da det aldrig kan være på tysk i PAL B området.
RJKRJKSkrevet 15/08-13 10:33 
Selvfølgelig er det en uærlig sælger. Og man kan ikke gøre noget som helst ved det.

Det kunne dog være værre. Jeg købte fx en gang fire SNES RPG'er på DBA, der også viste sig at være på tysk, da de dukkede op...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 15/08-13 10:34, rettet 15/08-13 10:35 
På cartet vist på billedet står der PAL B... hvordan kan det så være på tysk?
slk486slk486Skrevet 15/08-13 10:36, rettet 15/08-13 10:52 
PAL B er ikke udelukkende skandinavien. Jeg har både UK, ES og RU PAL B carts.

@Odin: Anmeld sælger og se om der kommer noget ud af det.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 15/08-13 10:45 
Ok, syntes nok :)

Men stadig uærligt.
Per SPer SSkrevet 15/08-13 11:08 
Voldsomt uærligt og uacceptabelt i mine øjne. Til den pris ved han godt hvad det drejer sig om og han burde returnere det.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 15/08-13 11:11 
Fedt, jeg prøvede at læse noget om DBA's garantier, og linket "Sikker handel på DBA", som flot står øverst på forsiden, virker ikke.... Meget betryggende :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 15/08-13 11:11, rettet 15/08-13 11:14 
Tak til alle. Jeg har lige skrevet til ham igen med nogle af argumenterne herfra. Hvis han ignorerer mig, kan jeg jo ikke gøre andet end at sende en klage over ham til DBA (for whatever it's worth - Rune og Sumez har nok ret i at det ikke gør en fis) og advare andre på hans annonce via kommentarsystemet. Dernæst må jeg jo prøve at se om jeg kan trække lidt af beløbet hjem igen ved at sælge det videre via ebay.de eller noget.
SumezSumezSkrevet 15/08-13 11:15 
http://www.dba.dk/annonceringsregler/

Sjovt at de har alle mulige regler om hvad man må og ikke må sælge, men der står ikke et ord om korrektheden af varebeskrivelsen. Formoder man bare at det er indforstået, eller er de komplet ligeglade med løgnagtige annoncer?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 15/08-13 11:18 
Sumez>
Fedt, jeg prøvede at læse noget om DBA's garantier, og linket "Sikker handel på DBA", som flot står øverst på forsiden, virker ikke.... Meget betryggende :P

Ja, det har jeg også lige opdaget, og havde fuldkommen samme tanke.
RJKRJKSkrevet 15/08-13 11:19 
Sumez>
Sjovt at de har alle mulige regler om hvad man må og ikke må sælge...

Som overhovedet ikke bliver overholdt, og som de ofte er helt ligeglade med...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
slk486slk486Skrevet 15/08-13 11:20, rettet 15/08-13 11:22 
@Sumez: Jeg tror godt de er klar over det påvirker dem negativt når det sker, men også at de har utrolig svært ved at skulle gå ind i sager som denne og styre det.

@Odin: Du får desværre heller ikke meget ud af at advare via kommentarsystemet, da han bare kan slette dem igen som ejer af annoncen. Der mangler et rating system på dba, selvom det selffølgelig er umuligt at styre uden en registreret køber.

Hvis du nu ikke får noget ud af at skrive til ham igen, må vi jo alle bare presse ham :D

Er dba's sikre handel ikke bare via paypal?
j/k
OdinOdinSkrevet 15/08-13 11:57 
Hvis du nu ikke får noget ud af at skrive til ham igen, må vi jo alle bare presse ham :D

Awww. You guys. Min helt egen lynchmob.

Er dba's sikre handel ikke bare via paypal?

Det, og NemID. Men jo.
OdinOdinSkrevet 15/08-13 15:06 
Nå. Han bad mig i andre vendinger om at hoppe i havet.

Han fastholder, at han handlede ærligt, at jeg burde vide bedre, og at det er min skyld, at jeg ikke spurgte først. Desuden svarede han, at jeg bestemt ikke skulle fortælle ham om hvad der er ærligt eller uærligt, hvorefter han lukkede diskussionen med at kalde mig "spejlblank" og sige, at jeg bare skal acceptere, at jeg har kvajet mig.

Fed fyr.
SumezSumezSkrevet 15/08-13 15:08 
Uanset om DBA gør noget ved det eller ej, havde jeg nok indsendt en klage, med fuld mailudveksling vedhæftet, for den slags BURDE ikke kunne være muligt for sælgere at slippe afsted med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 15:41 
Kontakt de lokale HA i Holstebro, måske de kan få ham til at opføre sig ordentligt, nej spøg til side :-), han er et kæmpe fjols.
I love monster land
slk486slk486Skrevet 15/08-13 15:43 
Husk at tage et screenshot, så du evt. kan bevise annoncens tilstand ved køb.
j/k
JmogJmogSkrevet 15/08-13 16:20 
Hvad er mandens "argument" for, at du burde have regnet ud at spillet var på tysk?
ElgenElgenSkrevet 15/08-13 16:24, rettet 15/08-13 16:28 
Sikke dog en sympatisk person };-S

EDIT: Iøvrigt ser ud til at du kan sælge det til en fyr ved navn "Brian H" for 850kr (se annoncen)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 15/08-13 16:30 
Brian H er desværre fræk nok til faktisk at skrive at han leder efter SCN udgaven (et udtryk jeg ikke engang har hørt før den her tråd)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 16:31 
Det er mig der er fræk :-)
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 16:37, rettet 15/08-13 16:37 
Der er kommet svar til mig på DBA, ved ikke om i alle kan se dem?.
I love monster land
SumezSumezSkrevet 15/08-13 16:38, rettet 15/08-13 16:38 
Wonderboy>
Det er mig der er fræk :-)

Nåja selvfølgelig. :) Så giver det mening

Wonderboy>
Der er kommet svar til mig på DBA, ved ikke om i alle kan se dem?.

Nope, den er ikke synlig
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 15/08-13 16:39 
Post gerne svarene her i tråden };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 16:40 
Min besked til ham.
Øv du har solgt Duck Tales 2, har kigget efter det længe i Pal B SCN, ville gerne have givet dig 850,- for det.
Og de 2 svar jeg har fået.
1. besked. Det var en NOE version. Prisen havde også været højere hvis det var ;).
2. besked. altså mere end de 300,- jeg tog for det.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 16:40 
Ved ikke lige hvad jeg skal svare ham?, nogle ider?
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 17:43 
Her er lidt om købeloven ved brugt.

Link...
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 15/08-13 17:46 
Men hvem gider køre en retsag.
I love monster land
XiwanaXiwanaSkrevet 15/08-13 17:54 
Helt klart en uærlig sælger!
Hvor meget tekst er der egentlig i spillet? Er det "kun" i mellemsekvenser, eller er der tekst på HUD'et? Min kopi af Kirby's Adventure er også gennemsynkroniseret (desværre), og det i en sådan grad, at det nærmest hæmmer spiloplevelsen.
[inspirational quote here]
CamousCamousSkrevet 16/08-13 00:44 
Så er det vist tid til at putte alt den tysk undervisning vi alle blev tvunget igennem i folkeskolen til noget godt.

Personlig er jeg ligeglad med sproget af 8/16 bit spil medmindre det er en RPG.

Jeg købte selv famicom versionen selvom jeg forstår kun en smulle Japansk, specielt på skrift.

Men den var billig med boks og jeg ville bare spille spillet.

Ham sælgeren er en dog en lort for ikke at nævne regionen.

Hvorfor skal tysker også oversætte alt til deres sprog?
slk486slk486Skrevet 16/08-13 07:47 
Det er noget andet når det er japansk - det passer lissom bedre end ... Tysk...
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig