X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oculus Rift


Svar
SumezSumezSkrevet 08/08-13 12:22 
Lad os fortsætte diskussionen om Oculus Rift her - der kommer vist meget at snakke om :)

Kan se at flere andre også modtog deres prototyper i går, og vi har selv fået to ude på mit arbejde, som vi leger med i pauserne.
Er der nogen demoer/spil I særligt kan anbefale, som demonstrerer effekten godt? De bedste jeg har kunne finde anbefalet på nettet kræver også en eller anden wii... Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
147 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 08/08-13 12:22 
Lad os fortsætte diskussionen om Oculus Rift her - der kommer vist meget at snakke om :)

Kan se at flere andre også modtog deres prototyper i går, og vi har selv fået to ude på mit arbejde, som vi leger med i pauserne.
Er der nogen demoer/spil I særligt kan anbefale, som demonstrerer effekten godt? De bedste jeg har kunne finde anbefalet på nettet kræver også en eller anden wiimote-knockoff, desværre.



For lige at svare på et par indlæg i "hvad kom ind ad døren"-tråden:

KillerBean2>
Sidst jeg var så meget oppe at køre over VR, var da jeg så Manden Med Plæneklipperen som knægt. Så jeg glæder mig også ret voldsomt til at få fat i et sæt Oculus Rift, når de engang kommer i handlen. Har hørt, at opløsningen er ret lav på dev kits, men at der skulle være en HD-udgave på vej?

Jeg har hørt at man skal køre 1280 x 800, men jeg lavede et test-spil i Unity hvor vi fyrede op for opløsningen, og det fungerede helt fint. Men der er stadig mange pixels der går til spilde, i og med at opløsningen bruges til at vise begge øjne, som hver kun fylder ca. 1/8 af hele skærmen, i forhold til normal skærmvisning. Og dit periferære syn vil altid være mere pixeleret pga. den måde linserne spreder billedet ud.

Det bliver den med en milliard procents sikkerhed ikke. Trådløs og lagfri overførsel af 1080p uden at udgiften bliver markant større - det sker ikke.

Forskellen på dev og den færdige version bliver opløsning, design og ergonomiske indstillinger. De har flere gange sagt, at de vil holde prisen på samme niveau.

Det er rimelig skidt hvis den ikke bliver trådløs. Så håber jeg i det mindste at kablet bliver tyndere og væsentlig længere, og gerne med et stik i, så man kan fjerne det fra brillerne når man skal rode ledningekludderet ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/08-13 12:29, rettet 08/08-13 12:29 
Jeg ikke dyrket OR så min viden kan ligge på et meget lille sted... men hvordan er responsen hos brugerne mht. søsyge og svimmelhed? Konceptet lyder meget disorienterende.
SumezSumezSkrevet 08/08-13 14:24 
Vi har lige snakket om det her. Det varierer meget fra spil til spil, men i nogle demoer bliver jeg helt vildt svimmel og får brækfornemmelser. Ved ikke om det mest er når det kører dårligt og lagger en smulle eller blurrer når man drejer.

F.eks. I Tuscany demoen til Unity, får jeg det virkelig, virkelig skidt rigtig hurtigt. Prøv evt. en variation her:
http://www.riftenabled.com/admin/app/32
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 08/08-13 15:11, rettet 08/08-13 15:12 
Et par demo-anbefalinger herfra:

Alone in the Rift
http://www.riftenabled.com/admin/app/207
Et kort gyserspil, hvor man kan gå rundt i en mørk skov, og har kun en meget sparsom lommelygte til at lyse op med. Vælg "sitting", selvom du står op, standing mode spiller underligt, synes jeg. Tag høretelefoner eller de store højtalere og skru godt op for lyden. Det demonstrerer virkelig flot hvordan Oculus Rift kan bruge til at skabe indlevelse. Der er et par sjove ting rundt om hvis man udforsker lidt, men jeg vil ikke spoile noget. :)

Cartoon World
http://www.riftenabled.com/admin/app/179
Ikke et spil, men en demo lavet af en grafiker, med tre forskelliger verdener man kan gå rundt i, i FPS mode. Der er kun collision detection på gulvet. Det er en af de klart flotteste demoer jeg har spillet, som ikke gør mig søsyg.

Super Mega Mega
http://www.riftenabled.com/admin/app/303
En sjov "alternativ" idé til hvordan Rift kan bruges. I stedet for at bruge en førstepersons synsvinkel, er det et 2D platformspil med tre dybde-niveauer (a la Mutant Mudds, men hvor man kan skifte frem og tilbage når man vil, også midt i et hop, hvilket fungerer som puzzle-element) - Banerne går i en cirkel rundt om kameravinklen, som er centreret på hovedpersonen, men man kan altid kigge rundt, ned og op, for at se hele banen, der typisk bevæger sig langt opad.
Det er ikke så teknisk imponerende som de andre, men jeg synes det er interessant fordi det viser hvordan Rift kan bruges til at tilføje originale nye "gameplay"-elementer, i stedet for bare at klistre 3D-briller på typiske førstepersons-oplevelser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 08/08-13 20:11 
Jeg har kørt simracing i mange år nu, og det hotte lige nu er seups med 3 skærme, så man har et stort synsfelt. Gad virkeligt godt prøve OR i iRacing, hvor man har frihed til at kigge hvorhen man vil. Det lyder som den ultimative løsning, og alt andet lige, må sådan et par goggles være billigere end 3x 27" pc skærme.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
slk486slk486Skrevet 10/08-13 09:31 
Retail, please :)
j/k
3of193of19Skrevet 10/08-13 10:01 
Sumez>
Vi har lige snakket om det her. Det varierer meget fra spil til spil, men i nogle demoer bliver jeg helt vildt svimmel og får brækfornemmelser. Ved ikke om det mest er når det kører dårligt og lagger en smulle eller blurrer når man drejer.

F.eks. I Tuscany demoen til Unity, får jeg det virkelig, virkelig skidt rigtig hurtigt. Prøv evt. en variation her:
http://www.riftenabled.com/admin/app/32

Det er vel meget naturligt.
Brækfornemmelser og køresyge kommer ofte fra at der er uoverenstemmelser fra balance og synssanserne, dvs, in balancesans mærker at du bevæger dig, men fordi du har hovedet nede i en bog mens du sidder i en kørende bil giver siger din synssans at du står stille.
Med Rift er det bare omvendt, din balance sans siger du står stille og dine øjne melder at du suser rundt.
BeanoBeanoSkrevet 10/08-13 10:34 
Men effekten er den samme :P
SumezSumezSkrevet 10/08-13 11:34 
Hauke, du har fat i noget af det rigtige, men som jeg har læst det er der flere forklaringer (der vistnok alle spiller en rolle), men heller ikke nogen definitiv viden om emnet. Det er åbenbart en af de ting der stadig er lidt af et mysterie for videnskaben, så alle konklusioner er formodninger baseret på erfaring.

At man bevæger sig rundt uden balanceevnen følger med er ikke så slemt i sig selv, men når det går hurtigt, bliver det sværere at håndtere. Det værste er dog når man drejer hovedet uden selv at have gjort det - mouselook kombineret med den indbyggede gyro-styring er noget af det der rammer mig hårdest når jeg bruger OR'en, især hvis musen drejer hovedet hurtigt. Hvis gyro'en er slået fra samtidig, er det sjovt nok mindre slemt, men dog stadig til stede. Team Fortress 2 var et af de eksempler der ødelagde mig mest, og jeg havde det ret skidt i et temmelig langt stykke tid efter at have prøvet det.

Men som nævnt tror jeg også input-lagget har meget at skulle have sagt. Igen er der uoverensstemmelse mellem hvad du ser og hvad du oplever. Det må være en meget høj prioritet at få has på det!

Der skulle også være en række ting der er relevant at konfigurere, som er individuelt mellem hver person - noget med hvordan pupilerne sidder i forhold til hinanden, hvor høj man er, osv. Har desværre heller ikke haft mulighed for det endnu, da konfigurationsprogrammet ikke kan køre på vores arbejdscomputere. Men det spiller nok også en stor rolle, når nu folk siger det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 14/08-13 15:44 
Hvem forudbestiller....?
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 14/08-13 17:39 
Det er sjovt, jeg bliver køresyg af at sidde og læse i et køretøj, men Oculus Rift rører mig ikke.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 15/08-13 09:34 
millennium>
Hvem forudbestiller....?

Man kan ikke forudbestille retail endnu, men når man kan... :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 15/08-13 11:16 
Er det kun mig der tænker, at pornoindustrien sikkert meget gerne vil kunne producere til Oculus Rift. (Der er sikkert allerede holdt mange møder om dette).

:-D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 15/08-13 11:18 
Demolition Man siger jeg bare :)
j/k
SumezSumezSkrevet 15/08-13 11:26 
Jeg ville nok vente med at bestille en til den ER udkommet. Det kan godt være de lover at minimere input lag og understøtte højere opløsninger, men jeg ville ikke turde smide penge efter en med mindre de får givet den en rimelig kraftig overhaul i forhold til det de har nu,
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/08-13 11:26 
millennium>
Er det kun mig

Nej
http://www.gametrailers.com/videos/qx69d2/mega64-a-rift-between-sexes
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 15/08-13 13:24 
Det er allerede på vej:
http://www.wickedparadise.com/
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
slk486slk486Skrevet 15/08-13 13:26 
Uh, hvor kan man hente en demo!! :D
j/k
millenniummillenniumSkrevet 15/08-13 14:00 
LOL det bliver et paradigmeskift i hudfilmsbranchen. Der er sikkert nogen der kan lugte penge. :)

nåmenbacktotopic
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 15/08-13 14:03 
Kunne vi være mere on topic? :p
j/k
millenniummillenniumSkrevet 15/08-13 17:39 
Jeg ser en tag-line for mig...

Oculus Rift
- now you don't need a girlfriend
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 15/08-13 19:46 
Er der da nogen der er ved at udvikle en nagging simulator?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 15/08-13 21:42 
Nej, den trækker bare penge fra din konto med jævne mellemrum. :D

Apropos porno, så er der nogen der har lavet noget ... har jeg hørt fra en ven ... som jeg selv har fortalt det til. Der er et par rimeligt gyselige Unity-demoer med noget der skulle ligne mennesker, der har noget der skulle ligne sex.

I den ene ligger manden bare og ... stirrer ud i luften og er korsfæstet, mens han bliver tortureret på det grummeste af en kvinde. Det ser i hvert fald ud til at gøre ondt.

I den anden er han bare en blå torso, der klasker underliv mod en eller anden dame.

1/10, would not replace porn.

For science!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 15/08-13 21:45 
Dem må jeg prøve, hvor fås de?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/08-13 22:10 
Tak dRxL og Herold. Den gik lige i lattermusklerne.
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 16/08-13 00:14 
Kinda NSFW - det er dog censureret i artiklen. :D

http://www.pcgamesn.com/hands-first-pornography-oculus-rift-nsfw
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 16/08-13 09:22 
"Skaaat... hvad spiller du..?!"

"Øh, ikke noget særligt. Bare et dansespil. My hump. My hump. My hump, my hump, my hump".
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 08/11-13 11:28 
Prøvede Oculus Rift Dev Kit i går:

Først lidt rolige demobaner; Et provence hus jeg kunne gå rundt i, fornemme følelsen af det og vænne hjernen til illusionen. På den negative side var opløsningen lavere end jeg havde ventet og jeg kunne fokusere på RGB linjerne, hvis jeg ville. (Opløsningen hører jeg bliver meget bedre når den går public). På den positive side er dens præcission super og følelsen af skala og størrelse er uovertruffen.

Dernæst en auto-pilot rejse rundt i solsystemet; meget betagende, men opløsningen bakser lidt med de små detaljer.

Prøvede lidt andre forskellige dev spil, som kæmper lidt med spilkonceptet til Rift. Bedst var et AAAAaaAAAAaaaAAAAaaaRift spil, hvor man basejumper fra rummet mod jorden, gennem forhindringer.

Sidst Half Life 2. Meget indlevende, men det var så første gang jeg havde mulighed for fri bevægelse med mus og tast. Indlevelsen er komplet. Personerne omkring mig ER der virkelig. Jeg interagerer med dem i øjenhøjde. Frygten for højder tidobles. Men efter 10-15 minutters spil, fik jeg lidt sved på panden, måtte sætte mig og holde pause.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 08/11-13 11:53 
10 minutter med Half Life 2 i Oculus Rift er nok til at få mig til at kaste op. Bogstaveligt talt. :(

AAAAaaAAAAaaaAAAAaaa må jeg prøve, er det Unity?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 08/11-13 12:05 
Er det svimmelhed fordi det er uvandt?
j/k
millenniummillenniumSkrevet 08/11-13 12:06, rettet 08/11-13 12:18 
....mener det var Unity, ja.

Jeg prøvede også et 3D Arkanoid, hvor man styrede pladen med hovedet, og et lidt mislykket forsøg på at lave et platformspil med en 3rd person avatar.

@slk486> lidt uvist. Er helt sikkert på at nogle mennesker er mere sensitive end andre. Det er ret meget som køresyge da jeg var barn; Når bilen bevæger sig, omgivelserne flytter sig og hovedet står stille. Det var en cocktail jeg ikke kunne klare, men er vokset fra. Muligvis kan man det samme med OR.

EDIT: Vi talte meget om potentialet bagefter, og hvilke drømmescenarier vi har med OR. Særligt bilspil er højt på listen, fordi nutidens bilspil reelt er optisk ret amputerede oplevelser, hvor man enten har en back-mirror knap eller et bakspejl der er kunstigt placeret indenfor billedrammen. Så ved jeg ikke om der er risiko for dobbelt-dobbelt-køresyge. :)
Det virker også som et oplagt medie til edutainment. Rejsen i solsystemet var i hvert fald en yderst engagerende måde at fortælle om astronomi. Så kan Tycho Brahes Planetarium godt lukke for billetlugen eller indføre gratis entre.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 08/11-13 12:58, rettet 08/11-13 12:59 
slk486>
Er det svimmelhed fordi det er uvandt?

Nej, det er fordi de ting du oplever ikke stemmer overens med den måde din krop/hoved bevæger sig. Ligesom folk med tendens til køresyge kan få det bedre af at kigge ud af vinduet.

Det er bl.a. den lave opløsning, og muligheden for at ændre kigge-retning uden at dreje hovedet (mouse look) der forårsager det, men input lag tror jeg næsten er den værste offender, det er sådan noget der virkelig kan smadre hjernen. Men det er vist også lidt et mysterie for videnskaben hvordan det præcis fungerer den slags. Der er også folk der mener at mennesket kan vænne sig til det [oculus rift effekten], men spørgsmålet er hvor meget smerte man skal gå igennem først.

Jeg har iøvrigt aldrig haft tendens til køre- eller søsyge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 08/11-13 13:18, rettet 08/11-13 13:22 
Det virker måske også derfor mere naturligt med bilspil eller andre lignende koncepter, hvor man normalt sidder ned i spillets univers. ... måske peppet op med et force feedback rat som komplet illusion. :-D

Hvis de optimerer opløsningen, sætter prisen tilpas lav og finder de rette software-koncepter til hardwaren, så er OR ikke en døgnflue men kan IMO blive et paradigmeskift i mainstream teknologi. Jeg tror dog ikke traditionelle FPS spil er vejen frem.

Her, tag mine penge.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 08/11-13 13:22 
Yep, vi prøvede selv at lave et simpelt fysikbaseret bilspil herinde, og det kan jeg sagtens spille uden at få det skidt.
Kroppen kan dog stadig godt mærke at den ikke bevæger sig, som den kan når du sidder i en bil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 08/11-13 14:11, rettet 08/11-13 14:14 
millennium>
IMO blive et paradigmeskift i mainstream teknologi.

I forhold til hvad? OR bliver aldrig erstatning for displays - det er for "besværligt", men det kan vinde ind som noget mere tilgængeligt og sidestilles med et racing setup, eller bare et rat - i bedste tilfælde.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 08/11-13 14:52 
Jeg tror i hvert fald MS og Nintendo tænker "Åhhhh, hvorfor opfandt vi dog ikke den...?"
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 08/11-13 15:01 
Det tror jeg ikke - det er jo ikke nogen ny opfindelse, det er bare implementeret bedre. Hvis de gerne vil have teknologien kan de købe sig til den :)
j/k
SumezSumezSkrevet 08/11-13 15:01, rettet 08/11-13 15:02 
Er der nogen grund til at de ikke kan lave deres egen? Er der noget teknologi, OR har patent på som er påkrævet, for at få den til at virke?

edit: Som slk486 siger er det jo ikke en ny opfindelse, selve idéen kan vel ikke være beskyttet :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 08/11-13 15:03, rettet 08/11-13 15:04 
Nej nej, Sony har jo allerede deres egen udvikling på området. Jeg mente bare at det i mange tilfælde bedre kan betale sig at købe sig til en allerede udviklet implementering og hvis Ninty eller MS hiver tegnedrengen op af lommen... :)
j/k
JmogJmogSkrevet 08/11-13 15:06 
Tværtimod, jeg tror de glæder sig over at nogle andre har fokustestet behovet og eroderet de tekniske hurdles der er i starten.

Hvis de vil lave et X1 eller PS4 headset med headtracking, så er det pludselig meget nemmere for dem, end hvis Oculus ikke havde gjort forarbejdet. Og hvis de laver en model, som er proprietær og ikke virker med PC, så kan de være bedøvende ligeglade med Rift som konkurrent. Det er blot noget som et stort antal af deres kunder vil elske.

Der er dog et kæmpe "men...." for udviklerne er nødt til at understøtte headsettet (Rift eller deres eget) i spillene, hvilket betyder at allokere ressourcer, hvilket kan resultere i lavere framerates eller opløsning. Reelt skal der en stor firstparty titel med fed understøttelse til for at sælge den og overbevise udviklerne om at det kan betale sig at lave et headtracking/3D mode.

Gran Turismo 7 og Forza 6 er faktisk de allerbedste bud på titler, hvor det vil have gennemslagskraft og hvor headtracking vil fungere genialt.
JmogJmogSkrevet 08/11-13 15:17 
Sumez>
Er der nogen grund til at de ikke kan lave deres egen? Er der noget teknologi, OR har patent på som er påkrævet, for at få den til at virke?

intet. Det eneste specille der er i Rift er headtrackingen og det har de ikke patent på. MS og Sony har endda mulighed for at lave den endnu mere imponerende via Kinect og PS Eye kameraet, da det kan måle hvor headsettet er i lokalet. Det vil sige at man kan kode ind i spillet at det ikke kun skal reagere på hvor man kigger hen, men også at man for eksempel læner sig frem. Den mulighed er der selvfølgelig også i Rift med et almindeligt headset og de har da også snakket om at det er på tegnebrættet.
slk486slk486Skrevet 11/11-13 14:45 
The Forest.

http://www.youtube.com/watch?v=KwImGYR2rwg&feature=youtu.be
j/k
millenniummillenniumSkrevet 11/11-13 16:43 
Ha ha, prøver de helt bevidst at give os spillere nervesammenbrud?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 11/11-13 17:02 
Spil som en sindssyg eneboer? Jeg er hooked! Håber der er hold i de kraftige Silent Hill 2 vibes. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/11-13 21:14 
Det ser for fedt ud. Rig grund til at få fat i en OR :D
j/k
millenniummillenniumSkrevet 12/11-13 15:00, rettet 12/11-13 15:01 
Formula 1 i Rift

(Eller "Rift Racer"?? Tø-hø)

Med et force feedback rat er oplevelsen formentlig også normal, end FPS shooting med mus. :)

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 12/11-13 15:06 
Eller "Rift Racer"?? Tø-hø

Det kaldte jeg mit spil :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 12/11-13 15:49 
Mailede lige med en Rift-buddy som har prøvet det.
Spillet er ikke noget særligt, men forskellen er igen: Man ER der. Det hele er kæmpestort og overvældende.
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 12/11-13 16:18 
millennium>
Formula 1 i Rift

(Eller "Rift Racer"?? Tø-hø)

Med et force feedback rat er oplevelsen formentlig også normal, end FPS shooting med mus. :)

Det er ikke Formel 1 ;)

Det var også IRacing og andre Racing games jeg havde tiltænkt at skulle indkøbe en Oculus Rift til. Kan man gå ud fra at det at man skal synkronisere hele tiden er fordi det er beta?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
jaesjaesSkrevet 18/11-13 13:14 
Adventurespillet Obduction fra Myst-skaberne, Cyan, nåede heldigvis deres stretch goal for OR:
http://www.obductiongame.com/

I det hele taget virker adventurespil som et godt match med VR, synes jeg. The Gallery virker også lovende, og understøtter ligeledes OR:
https://www.thegallerygame.com/
147 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig