X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mega Drive pad driver mig til vanvid og er en NTSC NES noget værd?


Svar
CamousCamousSkrevet 06/08-13 16:32 
Som sagt skal jeg flytte tilbage til dk fra Canada og det er gået op for mig at jeg har for meget lort. Forsendelsen beregnes udfra volume så jeg er begyndt at tænke på at skaffe mig af med diverse ekstra artikler der fylder for meget.

For eksempel, jeg har hele 3 NES maskiner. Min egen PAL i boks, som jeg aldrig bruger, og to løse NTSC versioner.

jeg bruger nu ingen af dem siden jeg har en Famicom Titler med herlig S-Video udgang og forkerte farver.

jeg beholder min PAL men de to ekstra NES'er fylder en del så jeg skal bestemme mig om jeg vil have dem med tilbage, for evt at sælge eller bytte til ting jeg har brug for, eller skaffe mig af med dem. Er der efterspørgsel for NTSC NES'er i dk?

Jeg kan næsten forstille mig at det må værre, specielt siden de to jeg har er region fri så de spiller alt i herlig 60hz. men hvad er de værd, sådan circa.

Og næste punkt, hvordan fanden skal jeg holde SEGA's mærkelig 3 knappe system ud?

Er det bare mig eller er 3 knapper på en række en for meget når det kommer til action platformer?

Jeg er igang med at spille Streets of Rage lige nu og lige netop den spil får mig til at hade Mega Drive padden. Det er hektisk spil som kræver masser af button mashing så der går cirka 10 sec i hver bane før min tommelfinger rammer siden af A knappen og spilder min super. Det sker hver gang.

Jeg må erkende at i følge mine preferencer Nintendo var meget bedre til at udtænke knappe layout for NES og SNES. Knapperne på Mega Drive er for store og de ligger skrå på en mærkelig måde. Man kan ikke lave den finte hvor man lader enden af tomlenligge på hoppe knappen og bruger tippen til at skyde.

Er der andre der har samme problem? Jeg har kun 6 knappe versionen af Mega Drive pad, er 3 knappe versionen bedre?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 16:38, rettet 06/08-13 16:43 
3 knap paddet er lidt dårligere, men primært pga. D-paddet. 6-button paddet (det originale fra SEGA) er det bedste pad der nogensinde er lavet :) Nej jeg har ingen problemer med SEGA's 3-knaps layout, men jeg er selvfølgelig også vokset op med det. Nintendo's er jeg så omvendt ikke så glad for, så jeg tror det kommer an på hvad du er vokset op med :)

Hvad NES angår så bør du vægte NTSC over PAL til hver en tid. Simpelthen fordi 60Hz er bedre end 50Hz på alle tænkelige måder. Det burde også være nemmere at få afsat NTSC maskiner i Danmark på fora som dette (dog ikke lige P:R da ingen bruger handelssystemt... ;D). PAL maskiner kan man altid finde herhjemme.

Hvad de reelt bør kunne sælges for? 300kr/stk alt afhængig af stand vil jeg tro.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 06/08-13 17:22 
Jeg voksede faktisk op med flere Mega Drive spil end SNES. Synes bare fra design udpunkt laver man for det meste ikke andet end at hoppe og angribe på de fleste 2D spil, så 2 knapper til den formål ved siden af hinanden giver mest mening.

Jeg er begyndt at overveje at tage A knappen ud af min pad så jeg ikke længer rammer den ved fejl.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 17:30 
Jeg kan i hvert fald slet ikke genkende det du snakker om. Jeg rammer aldrig A ved en fejl på mine Mega Drive controllere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 06/08-13 17:40 
Du må spille noget mere til det ligger på rygraden hvor knapperne er.
I love monster land
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 17:45 
For at kunne bruge de 60hz i en USA NES, skal man ikke også ha spil som er i NTSC for at få 60hz spil til at virke?

Feks:
PAL spil i en NTSC maskine giver ikke 60hz ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 06/08-13 17:50 
Nej der ligger det samme ROM i spillene, det er maskinen selv er kører i NTSC eller PAL.
CamousCamousSkrevet 06/08-13 17:57, rettet 06/08-13 17:58 
Wonderboy>
Du må spille noget mere til det ligger på rygraden hvor knapperne er.

Lokationen ligger allerede der. Problemet er at knapperne på MD 6 pad er for lille og ligger for tæt på hinanden. Hvis man har en bred tommel og skal hurtig fra C til B sker det som regel at kanten af ens finger studser A, også ryger ens super.

Det sker kun i hektiske spil som Streets of Rage. I mere langsomme spil som Revenge of Shinobi gav det mig aldrig problem. Tror sku jeg bar tager A ud indtil jeg er færdig med Rage.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 17:59 
Camous>
Nej der ligger det samme ROM i spillene, det er maskinen selv er kører i NTSC eller PAL.

Er du sikker?
For så sælger jeg min pal NES?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 06/08-13 18:09 
Ja, jeg har spillet mine PAL spil på min NTSC NES. Det virker faktisk næsten altid på samme måde med alle cart spil konsoller. Det er maskinen ikke spillet der bestemmer om ting kører i PAL eller NTSC.
WonderboyWonderboySkrevet 06/08-13 18:10 
Men bliver de sendt ud i 60hz både NTSC og PAL.?.
I love monster land
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 18:13, rettet 06/08-13 18:43 
Ok, så er der ingen grund til at jeg har en Nes pal.
Gælder det også for SNES?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 18:28, rettet 06/08-13 18:28 
Ham her er en YT'er som plejer vide hvad han snakker om.... Ser ud til der er nogle problemer med PAL spil i NTSC maskine??

http://www.youtube.com/watch?v=U34vUdSIBtE
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 06/08-13 18:30 
NTSC NES spiller alle spil, uanset region, i 60hz NTSC og PAL NES alle spil i 50hz PAL. For st spille spil fra andre regioner i ens NES skal man bare løfte en ben på en region lås chip så ercman klar.

Så vidt jeg forstår er det det samme for SNES. Men at spille PAL spil på NTSC maskiner er vist lidt mere problematisk pga region lås på SNES osv. Jeg ved ikke meget om den område siden jeg ikke spiller PAL spil på mit NTSC SNES.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 18:34 
Jeg tester det lige sener... jeg har de spil luke morse prøvet.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 18:37 
ChronoSoUSA har ret. Det er ikke alle EU spil der virker på en US maskine. Der er overraskende mange EU spil hvor musikken er optimeret til 50Hz hastighed og vil derfor køre for hurtigt på en US maskine. Derudover er der nogle stykker (Battletoads bla.) der fucker helt op i grafikken hvis du prøver at køre dem på en US maskine.

Det samme er tilfældet med SNES, MD, SAT* og sikkert også andre konsoller.

*På Saturn er der så vidt jeg ved ikke optimeret musik, og den lyder ens uanset om man spiller i 50/60Hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 06/08-13 18:38 
Ah, det lyder som om musikken i den spil er optimeret for 50hz. Der er få spil som blev Pal optimeret på den måde, vidste ikke at NES havde nogen.

Jeg har kun Mega Man titler til min NES og de er identiske.
CamousCamousSkrevet 06/08-13 18:40, rettet 06/08-13 18:42 
Ja, kongen har ret, vidste ikke at der overhovedet var nogen 8-bit PAL optimeret spil. Jeg kendte godt til spil som Alien Soldier til MD der var, men vidste ikke det var udbredt.

Musik fra Saturn skyldes nok at det kører fra CD.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 18:44 
Camous>
Jeg har kun Mega Man titler til min NES og de er identiske.

MM 1 og 2 er. 3'eren ved jeg ikke, men 4'eren er i hvert fald optimeret (hurtigere musik) i EU.

Ja, kongen har ret, vidste ikke at der overhovedet var nogen 8-bit PAL optimeret spil. Jeg kendte godt til spil som Alien Soldier til MD der var, men vidste ikke det var udbredt.

Der er desværre flere end man lige tror. Men det viser sig på forskellige måder. Ristar i EU kører f.eks. i højere opløsning. 240p vs 224p som US og JAP. Men lige netop det spil må have US rommen inkluderet også, for booter man i 60Hz mode er det så vidt jeg ved identisk med US udgaven og kører 224p.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-13 18:49, rettet 06/08-13 18:50 
Så et godt setup i mit gameroom ville være:
Pal Nes
Twin famicom - Går ud fra der er ingen problemer med alle famicom/ NTSC nes spil? (efter man har sæt en pin convertor i)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 06/08-13 20:30 
Håber sku ikke, jeg kører alle min NTSC NES spil på min Sharp Famicom Titler.

Jeg køber kun Famicom fra nu af alligevel siden jeg kan undgå den grimme konverter.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 20:39 
Det eneste problem ved den løsning er at converteren nok ikke understøtter de ekstra lydkanaler en Famicom har. Men det gør en EU/US NES jo heller ikke (ikke uden et mod). Der er mange EU og US spil der har de ekstra lydkanaler man aldrig hører fordi maskinen ikke har dem tilsluttet.
Så hvis i vil høre dem når i spiller US spil på jeres Famicoms skal i muligvis modde adapteren først :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 06/08-13 21:02, rettet 06/08-13 21:03 
Jeg troede der kun var en håndfuld spil der havde ekstra kanaler.

Jeg har nu også en Famicom version af Akumajo Densetsu, nok det eneste spil jeg vil savne ekstra kanaler på, så mon ikke at det går.

Er der en liste online med alle disse ekstra kanal NES spil?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 21:06 
Ikke så vidt jeg ved. Jeg lavede selv moddet så jeg kunne få gavn af flere kanaler i fremtidige Famicom-spil. Men jeg blev meget overrasket da jeg hørte at Darkwing Duck (US) og Duck Tales (US) havde flere detaljer i lyden efter moddet. Mener også at Mega Man 2 (EU) og Mega Man 3 (US) havde, men jeg er ikke sikker. Skal ha' lavet en ON/OFF switch til moddet alligevel, så bliver det meget nemt at tjekke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 06/08-13 21:11 
Er der en diagram online der viser hvad det skal forbindes med hvad for at det virker?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-13 21:14 
Ja der er nogle billeder. Mener det er en 94K (2stk 47K i serie brugte jeg) modstand mellem pin 3 og 9 på expansion porten. Ellers kan jeg prøve at finde det senere når jeg har bedre tid :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/08-13 21:53 
Blander mig lige...

Har i prøvet nogle af de billige Mega Drive klon pads? junk eller ok?

http://www.ebay.co.uk/itm/2X-6-Button-Game-Controller-Pad-for-SEGA-Genesis-Black/231028686316
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/08-13 23:56, rettet 07/08-13 00:05 
Junk. Det er i hvert fald min erfaring.

Ang. MD-pads vs. SNES-pads, så står jeg lidt i den modsatte situation lige pt.
Er ret glad for det normale 3-button MD-pad og bruger det også på min Master System. Har ikke haft nogen problemer med det i de små 10 år, jeg har samlet spil. Jeg kan også meget godt lide det europæiske 6-button pad, men det er lidt for småt til mine hænder, så jeg bruger det sjældent. Men jeg har lige fået min første Super Famicom og har ret svært ved at forholde mig til, at knapperne ikke sidder i rækker :D
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/08-13 00:13 
Hmm... De kunne vel stadig bruges, hvis man som mig går med en idé om at bruge nogle aflagte dele til at bygge et budgetstick til SMD? :P

- Var lige ved at spørge om controlleren havde et PCB indbygget eller om man bare kunne wire kabler direkte til pins, men med 9 pins og 11 funktioner (samt evt ground) på et 6-knaps pad kan jeg næsten regne det ud :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/08-13 00:19 
Du kan bruge dem til at lave arcadestik ud af :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 07/08-13 18:32 
KillerBean2>Ang. MD-pads vs. SNES-pads, så står jeg lidt i den modsatte situation lige pt.
Er ret glad for det normale 3-button MD-pad og bruger det også på min Master System. Har ikke haft nogen problemer med det i de små 10 år, jeg har samlet spil. Jeg kan også meget godt lide det europæiske 6-button pad, men det er lidt for småt til mine hænder, så jeg bruger det sjældent. Men jeg har lige fået min første Super Famicom og har ret svært ved at forholde mig til, at knapperne ikke sidder i rækker :D

Kan vi ikke bare gå tilbage til NES/SMS to knappe system? Helt erligt, to knapper er det eneste man har brug for når man spiller 2D spil, hop og angrib.

Nintendo landede på et perfekt zen balance med NES padden. Start, Select, D-pap, A og B. Tingene begynde så småt at gå galt allerede da man begyndte at synes flere of flere knapper var bedre for de kommende generationer.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/08-13 18:51 
Du joker forhåbentlig :) Du nævner selv Streets of Rage der er et godt eksempel på et spil der kræver 3 knapper, hop, slå og special.

Jeg bryder mig ikke meget om de NES og SMS-spil hvor man skal trykke begge knapper for at simulere end tredje.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 07/08-13 19:04 
Special, det er det man har select for jo. Det er en funktion som man kun bruger en gang per bane, så det har ikke brug for en action knappe. Til trods for 4 aktion knapper på SNES, or 3 på Genesis var der mange spil der kun brugte 2 til de mest brugte aktioner.

Og selv hvis de brugte alle 3 var der som regel en måde at lave det samme med 2 uden problemer hvis man nu havde lyst som designer. Tag for eksempel Super Mario Land 2 der laver Super Mario World's swirl aktion ved at man trykker ned mens man er i luften.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/08-13 19:06 
Har ikke problemer med mange knapper... dog gik det lidt galt med N64 controller :/
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 07/08-13 19:13 
Fra design udpunkt, hvis jeg skulle lave en 2D spil idag ville jeg kun bruge 2 knapper. Synes bare det er det mest perfekte antal for 2D spil. Men det er måske bare mig.

Hvis man skal have flere knapper så skal man bruge dem godt. Streets of Range er en god eksempel på en spil som kunne have blivet bedre hvis man havde brugt den tredje knappe til at lave kombo systemet bedre.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/08-13 19:54, rettet 07/08-13 19:59 
Jeg er enig i at 99.9% af gameplayet i Streets of Rage kun spilles med B og C-knapperne. At Special sidder på A giver mening da der ikke er så meget andet at rutte med på controlleren. Select på SNES er heller ikke hensigtsmæssigt da den ikke sidder indenfor normal rækkevide og er en knap man så sjældent bruger, at man i hektiske situationer kunne komme til at ramme ved siden af.

Jeg forstår stadig ikke at du kommer til at ramme A-knappen ved en fejl. Du må da have grotesk store hænder :)

Hvordan ser din 6-button controller egentlig ud?

Dette er den originale (som er fremragende IMO):
http://segaretro.org/Six_Button_Control_Pad_%28Mega_Drive%29
Og her i en lidt mindre JAP model, som er den jeg har:
http://segaretro.org/File:Pad_MD_JP_II.jpg

Der er også denne afvigelse, som ikke er særlig god:
http://segaretro.org/6_Button_Arcade_Pad_%28MK-1470%29
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/08-13 22:26 
Konsolkongen>
Du joker forhåbentlig :) Du nævner selv Streets of Rage der er et godt eksempel på et spil der kræver 3 knapper, hop, slå og special.

SoR ville være træls at spille med kun to knapper :(
Hvis special skulle ligge på A+B, ville det ikke kunne lade sig gøre at slå/sparke bagud - et trick som Sega MegaBean2 ikke kendte til :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-13 23:10, rettet 07/08-13 23:14 
Specielt SoR3 ville være sørgelige at skulle spille med to knapper. De fik gjort special-angrebet langt mere andvendeligt i løbet af serien, så det bliver brugt voldsomt meget mere i 3'erne end i 1'eren.

A+B kendte jeg godt. Anede dog ikke, at det stammede helt tilbage fra 1'eren. Jeg har mest spillet 3'eren, men i den vestlige udgave er A+B -angrebet blevet flyttet til en af de ekstra knapper på 6-button -pad'et (hvis jeg ikke husker helt forkert). Det er først nu, hvor jeg har fået øjnene op for, hvor broken SoR3 er, og er begyndt at spille Bare Knuckle III i stedet, at jeg hele tiden kommer til at slå bagud ved en fejl. A+B er åbenbart tilgængeligt i den japanske udgave. Det har bare altid været sådan en 6-button -ting i mit hovede :)

Der er i det hele taget ret mange MegaDrive-spil, der er designet med henblik på brug af 3 knapper. Bare ta' Aladdin. Hop, svinge sværd, og kaste æbler. Det fungerer ret godt. Kan slet ikke se, hvorfor 2D-spil skulle have bedst af kun at bruge 2 knapper. Street Fighter ville f.eks. være helt forfærdeligt :D
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 08/08-13 00:51 
Konge, jeg har den i det første link.

Problemet er at knappen er for følsom, jeg skal bare studse knappen og der ryger min super.

Knapperne ligger bare for tæt op af hinanden synes jeg. Og hvis jeg skulle bestemme ville de ligge på skrå gående ned af istedet for op.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-13 01:04 
Hvis du er snedig med en loddekoble kan du nemt lave et padhack så du kan bygge en SNES controller om til MD :) Det kan selvfølgelig også være at der findes en konverter.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 08/08-13 01:43 
Ja jeg ved godt og jeg er rimlig god med koblen, men tror nu jeg bare tager A knappen ud for Rage.

Eller finder mig en original 3 knappe pad.

Nu hvor jeg tænker på det er mit MD kollektion rimelig ynkelig, jeg skal have købt mig flere.

Det bliver nok til en fremtidig tråd.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-13 02:32 
Streets of Rage findes jo også på Master System. ...det kunne jo være løsningen på dit problem ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 08/08-13 03:05 
Desværre ikke siden jeg synes at Master System padden ikke er det bedste derude. Dpad på Master System et slet ikke af samme kvalitet som på NES.

Hvergang jeg spiller SMS er jeg bange for at den Dpad vil gå istykker sådan som den lyder hver gang jeg rør ved den.

Jeg har stadigvæk mine originale SMS pad, fordi jeg altid passede på mine ting, men jeg kan godt huske hvordan min ven gik igennem flere dpads på hand SMS.

Heldigvis har jeg stortset kun en håndfuld SMS spil.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/08-13 06:12, rettet 08/08-13 06:16 
Spil med SG commander controller, på en master system. Har dem selv

http://segaretro.org/SG_Commander
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/08-13 11:00 
Men er de ikke også sindssygt dyre/sjældne?

Almindelige SMS-pads er rædselsfulde. Kraven på D-padet smuldrer i løbet af ingen tid :(

De tidligste MegaDrive-pads blev lavet efter samme opskrift, så de er også noget bras. De sene 3-button -pads er dog helt fantastiske. Grafitbelægning på kontaktfladerne og kraftigt sammenskruet "kugleleje" i D-pad'et. Det er noget, der rykker. Mit all-time yndlings-pad :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-13 13:04 
Camous>
Desværre ikke siden jeg synes at Master System padden ikke er det bedste derude. Dpad på Master System et slet ikke af samme kvalitet som på NES.

Du kan bruge din Mega Drive controller på Master System, her er det kun B og C der virker så.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Le RoofLe RoofSkrevet 08/08-13 14:05, rettet 08/08-13 14:09 
Ja. det gælder for langt fleste spil men ikke alle. Det irrieterer mig stadig at Wonder Boy in Monster Land ikke virker med Mega Drive controller og at man i stedet er tvunget til at bruge den elendige SMS controller :/

ChronoSousa>
Spil med SG commander controller, på en master system. Har dem selv

http://segaretro.org/SG_Commander

Den SG Comamander du linker til ser godt nok noget bedre ud, men det hul i midten af D-pad'et ligner noget der kan komme til at gøre ondt i længden. Nogen erfaringer med det?
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/08-13 14:33 
Næ, ikke for mig. :) jeg spiller med den eller mega drive controller. Begge giver lige god spillelyst !
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/08-13 14:35, rettet 08/08-13 15:39 
KillerBean2>
Men er de ikke også sindssygt dyre/sjældne?

Almindelige SMS-pads er rædselsfulde. Kraven på D-padet smuldrer i løbet af ingen tid :(

De tidligste MegaDrive-pads blev lavet efter samme opskrift, så de er også noget bras. De sene 3-button -pads er dog helt fantastiske. Grafitbelægning på kontaktfladerne og kraftigt sammenskruet "kugleleje" i D-pad'et. Det er noget, der rykker. Mit all-time yndlings-pad :)

Hmm der er sket noget med prisen. Tror ikke de er sjældne? , det er nok bare en del efter dem, ligesom n64 hori controller ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
CamousCamousSkrevet 08/08-13 15:37 
Ja, jeg kender godt til den SMS pad. Jeg var ud efter den for et par år siden men gav op fordi prisen var for høj.

Kender også til Mega Drive pad til SMS finten, men jeg synes det er underligt at spille 2 knappe spil på 3 knappe pad.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig