X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Første SNES RPG


Svar
slk486slk486Skrevet 19/07-13 00:16 
I forbindelse med at Earthbound lige er udgivet på eshoppen, gik det op for mig at jeg ikke har et eneste RPG til min SNES. Med det for øje vil jeg investere i et, men hvilket?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-13 00:19 
Chrono Trigger er ret godt :) Ikke perfekt, men godt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 19/07-13 00:21 
Chrono Trigger er næsten 100% perfekt. Skal man kun spille ét SNES RPG, så er det Chrono Trigger.

FFVI er også godt, men jeg foretrækker de næste fire spil i serien.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 19/07-13 00:45 
Jeg synes, FInal Fantasy VI er en tand stærkere end Chrono Trigger, men de er begge hyggelige.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-13 00:53 
Jeg vil tro at gameplayet er bedre i Chrono Trigger, men historien er bedre i FFVI :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 19/07-13 01:00 
Heh, jeg kan ikke huske, at der var nogen synderlig forskel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-13 01:06 
Kampsystemet i Chrono Trigger synes jeg var rigtig godt. Jeg vil tro (for jeg har ikke spillet det mere end et par timer), at det er meget traditionelt i FFVI og derfor godt kan blive småkedeligt i længden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 19/07-13 01:13 
Der var nu et system med nogle Espers, og alle mand har en unik kampevne, der ikke kan læres af de andre, så man er nødt til vælge efter det. Det giver godt til karakteridentiteten også.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkenDarkenSkrevet 19/07-13 01:24 
Det kommer lidt an på hvad man har spillet før, hvis man ikke har stiftet bekendskab med random encounters, kunne jeg forstille mig at spil som FF og BoF kunne blive lidt frustrerende.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
slk486slk486Skrevet 19/07-13 08:42, rettet 19/07-13 08:44 
Betyder det man i Chrono Trigger skifter rundt mellem aktive karakterer - ala Fire Emblem?

Uder over Tales serien, findes der vist dårligt et JRPG uden random encounters i større eller mindre grad :)
j/k
SumezSumezSkrevet 19/07-13 08:56, rettet 19/07-13 08:58 
Konsolkongen>
Kampsystemet i Chrono Trigger synes jeg var rigtig godt. Jeg vil tro (for jeg har ikke spillet det mere end et par timer), at det er meget traditionelt i FFVI og derfor godt kan blive småkedeligt i længden.

Forskellen er primært at CT er meget mere tilgængeligt og "unobtrusive" mht. kampene. De føles naturlige og er som regel hurtigt overstået.
De er til gengæld heller aldrig særlig taktiske med særlig mange valgmuligheder, hvilket især skyldes at man kun er 3 ad gangen i sit party. FF6 er klart bedre på det punkt, ligesom esper-systemet man benytter til at udvikle sine figurer, og de kreative start-classes de kommer med kan være ret sjove.

Men hvis man ikke er så vant til den slags kampe, ville jeg aldrig anbefale at starte med FF6, selvom jeg mener det er klart det bedre spil. Chrono Trigger er helt klart stedet at starte mht. RPG'er på SNES, det kan der slet ikke være tvivl om. :)

Betyder det man i Chrono Trigger skifter rundt mellem aktive karakterer - ala Fire Emblem?

Der er en række forskellige karakterer, og den første del af spillet placeres de i dit party afhængigt af historien, indtil et godt stykke inde hvor du frit kan bytte ud. Som i de fleste andre spil af den type. :)
Efter noget tid kan du endda udskifte hovedpersonen.

Uder over Tales serien, findes der vist dårligt et JRPG uden random encounters i større eller mindre grad :)

Der er da alle action-RPG'erne. Dem er der vist næsten ligeså mange som, som dem med tur/kommandobaserede kampe. Og så er der jo spil som Lunar, Super Mario RPG, FF12, BoF5, osv. hvor fjenderne er synlige før man kommer i kamp med dem, dvs. statiske og med mulighed for at flygte for dem. Det er også sådan Chrono Triggers fungerer, så der er altså ikke random encounters i CT :)

edit: De Tales-spil jeg har spillet har da vist egentlig også random encounters, selvom det er actionbaserede kampe? Men kan selvfølgelig godt være de er gået væk fra det med tiden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 19/07-13 10:20 
Hvis du vil ud over de dér JRPG'er, så er der også Shadowrun der er ret meget mere actionpræget.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 19/07-13 10:24, rettet 19/07-13 11:02 
Ja, du har ret, der er masser af JRPG, hvor man kan se fjenderne på forhånd - Ni No Kuni er jo på samme måde. Tror det værste i random encounters jeg har oplevet er Dragon Quest :)

Esper lyder interessant - er det ligesom Titles i Tales, hvor man "aktiverer" en mindre klasse/skillgroup, som man så udvikler og beholder, indtil man skifter?

Jeg er mest til mere tekniske kampe. Nu har jeg aldrig prøvet de gamle FF, men det nye "realtime" i feks. X2 er forfærdeligt.

Chrono Trigger fås jo så også på DS, med forbedringerne fra PS udgaven, så det kan vel ikke svare sig at snuppe det på SNES?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-13 13:44 
Sumez>
Og så er der jo spil som Lunar, Super Mario RPG, FF12, BoF5, osv. hvor fjenderne er synlige før man kommer i kamp med dem, dvs. statiske og med mulighed for at flygte for dem.

Måske det er ændret i de nye udgaver af Lunar, men i originalerne på Mega CD kan man ikke se fjenderne før man angribes :)
Grandia glemte du på din liste. Det er også toppen af poppen hvad kampsystemet angår (toeren i hvert fald, etteren er lidt for let).
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/07-13 14:02 
slk486>
Jeg er mest til mere tekniske kampe. Nu har jeg aldrig prøvet de gamle FF, men det nye "realtime" i feks. X2 er forfærdeligt.

Det tror jeg gerne - det spil orkede jeg aldrig. De bedste FF-kampe (uden af gå fuld TRPG) får du i DS-udgaven af FF4, de er ordenligt udfordrende og ret taktiske for genren. Til gengæld kan jeg rigtig godt lide den måde systemet flyder i FFX, hvor ventetiden skrottes, og du hele tiden giver den næste kommando i din egen "kø" mens den forrige animation udføres, uanset hvor lang figurens "cooldown" fra sidste handling var. Teknisk set fungerer det som klassisk ATB, men det har et langt bedre flow, og ingen unødvendig venten, samtidig med at tiden heller ikke kører videre hvis du er langsom til at vælge kommando.

Chrono Trigger fås jo så også på DS, med forbedringerne fra PS udgaven, så det kan vel ikke svare sig at snuppe det på SNES?

Nej :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/07-13 14:03, rettet 19/07-13 14:03 
Konsolkongen>
Måske det er ændret i de nye udgaver af Lunar, men i originalerne på Mega CD kan man ikke se fjenderne før man angribes :)

Ja, det er anerledes i PS1-remaken af Lunar (som klart er the way to go :)). Mener dog at MegaCD Lunar 2 havde det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 19/07-13 14:26 
^ Eller PSP udgaven, vel?

Lyder faktisk rigtig godt med FFX. Glæder mig til remaster udgaven :)

Så indtil videre er bedste bud på mit første SNES RPG FFVI?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-13 14:26 
Nej det har det ikke :)

Mega CD versionen af Lunar 2 er rigtig god selv i dag. Det er Lunar 1 på Mega CD dog ikke, men jeg har set folk påstå at PSP versionen skulle være den bedste udgave.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/07-13 14:35 
Chrono trigger bedste RPG EVER!!!! :P
FF 6 er også stærk, sammen med secret of mana
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 19/07-13 14:40, rettet 19/07-13 14:40 
:D

Har tidligere brugt lidt tid med Lufia II (på xbox via emulator), som jeg fandt ganske fornøjeligt. Ærgeligt at point of entry skal være så dyrt.
j/k
SumezSumezSkrevet 19/07-13 16:17 
slk486>
Så indtil videre er bedste bud på mit første SNES RPG FFVI?

Hvis dit argument for at vælge det over CT, er at du foretrækker DS-udgaven af CT, så ja. Men jeg ville stadig vælge at spille CT først. Jeg gik selv i stå med FF6 første gang jeg spillede det, fordi jeg ikke kunne forlige mig med kampsystemet og random encounters. CT var helt klart med til at opdrage mig på det punkt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 19/07-13 16:32 
FFVI var det først jrpg, jeg spillede, og det der for en periode gjorde mig hooked på genren. Så jeg tror roligt, man kan begynde der.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 19/07-13 19:32, rettet 19/07-13 19:33 
Jeg kan slet ikke se hvorfor CT skulle være mere tilgængeligt og alt det andet er skrevet her i tråden i forhold til FF6. Begge er encounter og ATB baseret, om man kan se fjenderne på skærmen, kan vel være et fedt. Det er stadig en encounter, du kan alligevel i 90% af tilfældene ikke undvige dem i CT, så det er nærmere tvungne encounters i CT end "random".

FF6 tilbyder i større grad mulighed for at specialisere dine figurer i forhold til stats og hvilke spells de skal have, selvom de også har unikke skills som andre ikke også har. I CT har samtlige figurer et unikt skillset.

Figurerne i FF6 har væsentlig mere personlighed personlighed end dem i CT, de kan godt virke lidt ligegyldige i CT til tider, det gør de aldrig i FF6. Det er lidt subjektivt om man synes den ene eller anden historie er den bedste, jeg dog vil mene FF6 gør det bedre, men det er også en kombination af det overlegne figur cast. Musikken mener jeg er klart bedre i FF6.

Det er lidt hip som hap hvad man vælger imo. CT er dog ca. 2,5x dyrere end FF6, så det er også værd at tage med hvis man vil ud og købe en af dem.

Alternativt er Breath of Fire 1 også rigtigt godt (2'eren er lort).

Hvis det da overhovedet skal være turbaseret RPG? Hvis det må være ARPG, vil jeg anbefale secret of mana eller selv secret of evermore der imo er meget undervurderet, det er faktisk ret godt.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/07-13 19:36, rettet 19/07-13 19:38 
Jeg er nu også ret vild med terranigma, som er i serie med soul blazer og illlusion of time/gaia

Azz:
Du ved at CT sparker FF6 røv altid! :D
Kamp systemet er sjover i CT. Men det er rigtig at der er gjort mere ud af person historie i FF6
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 20/07-13 00:10, rettet 20/07-13 00:15 
Det behøver ikke nødvendigvis være turbaseret, der er bare typisk mere taktik i dem, hvilket tiltaler mig.

@Sumez: Det vil ikke være mit første JRPG, bare mit første til SNES, så jeg er rimelig vandt til random (eller tvungne) encounters.

Især prisen gør også at jeg læner mig mere op af FF6 end CT ihvertfald til SNES. SoM er også lidt pebret, men i alletilfælde er det mest fortoldningen oveni, der vejer. Nogen der kender steder indenfor EU, hvor de kan anskaffes i NTSC udgaver - udover at være heldig på ebay?

Edit: Kan se FF5-6 også findes til PS. Strenge loadtider eller andet der gør SNES er mere fornuftig?

Edit2: Kunne selvfølgelig også købe jp udgaver (for deres bedre artwork) og så snyde og spille selve spillet via min everdrive..
j/k
SumezSumezSkrevet 20/07-13 00:16 
Der er lidt load-tider i FF4-5-6 til PS1, ikke meget, men nok til at det irriterer mig i forhold til SNES-udgaverne. FMV'erne er ikke det værd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/07-13 01:58, rettet 20/07-13 02:03 
Har lige haft ff 6 og ct som bytte :) i cib. Skal nok huske på dig næste gang jeg har dem i hænderne . Dog har jeg ff6 til ps1 i cib i nu. ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/07-13 02:01, rettet 20/07-13 02:03 
Ps1 Ct har dumme load tid, fra settings og tilbage til spillet igen. Virkelig noget lort, da man gør det meget! :( find ct på snes eller ds!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 20/07-13 02:06 
Ja, det er de der ekstra par sekunder når man går ind og ud af menuerne, der er belastende, og det er vist i alle PS1 portsne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 20/07-13 10:45, rettet 20/07-13 10:46 
@ChronoSousa: US? (samler hovedsageligt kun US udgaver)

Spørgsmålet ender vel så med at blive om prisforskellen er tidsbesparelsen værd :)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/07-13 11:01, rettet 20/07-13 11:02 
nej de er i pal mine ps1 spil :)

Kig på noget game play fra soul blazer til snes, det har jeg i usa. men kun cart alene. CIB af det spil er røv dyrt!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
DarkenDarkenSkrevet 20/07-13 16:20 
Bemærk at Soul Blazer og Illusion of Gaia er middelmådige spil, sammenlignet med andre SNES spil. Forstået på den måde at har man ikke Terranigma eller Zelda, så er det dem man skal gå efter hvis man er til action rpg.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/07-13 14:19 
Load tiderne i CT og FF6 til PSX er ret overvurderet imo, det er kun hvis man har SNES udgaverne og har spillet dem for nyligt at man rent faktisk bliver irriteret over det.

ChronoSousa>
Azz:
Du ved at CT sparker FF6 røv altid! :D

Nah, på ingen måde. CT er faktisk ikke engang blandt min top 5 af bedste jRPG'er.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig