X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Betaling for ekstra nøgle til lejlighed


Svar
solid snakesolid snakeSkrevet 12/06-13 18:04 
Mig og en kammerat bor i en 3 værelses lejlighed på 96 m2, vi har begge nøgler til lejligheden, men nu hvor min kammerats kæreste vil flytte ind, har vi brug for en nøgle mere. Det taler jeg så med udlejeren om, hun fortæller vi godt kan få en ekstra nøgle for 625kr, da det er en system nøgle. Men det er ikke nogle penge vi får retur når vi flytter..

Så er mit spørgsmål er det lovligt, er det fair at udlejeren forlanger det..
Hvorfor får vi ikke penge tilbage, er det ikke bare en form for bondefangeri..?

Fordi som jeg ser det må det jo være i udlejerens interesse at holde på os så længe som muligt.
Så det undre mig bare hun har den holdning. Men hvad mener i andre om det, og hvad ville i gøre i denne situation..?

Ekstra Info det skal siges vi bor bag et jerngitter til en baggård, som flere har en nøgle til, da det er gennem et firma vi lejer. Det er medarbejder som har nøgle til den port. Men nøgle passer desværre også til vores hoveddør, hvilket ikke er så fedt. Dog har vi en dør til lejligheden som kun vi kan aflåse.

Men man kan vil evt få skifte den lås i hoveddøren, også ville det ikke være så stort et problem, men det går udlejeren nok ikke med til.. Da det er en ekstra udgift.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/06-13 18:08 
Jeg kender desværre ikke til hvordan reglerne er på det område, men du kunne få job i det firma dér og så få en ekstra nøgle på den måde :D
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/06-13 18:32 
Det eneste jeg kunne finde noget om, var vedr. udlejers ret til at have en ekstranøgle til din lejlighed, så det er vist ikke meget bevendt :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
HeroldHeroldSkrevet 12/06-13 18:36 
I får ikke penge tilbage, fordi nøglen ikke er en del af specifikationen i lejligheden, vil jeg skyde på. I skal jo bruge ekstranøglen - hvorfor skal udlejer betale for det? Det står nok i kontrakten hvor mange nøgler der hører med.

Jeg har lidt samme problem hvor jeg bor. Smider jeg opgangsnøglen væk, skal jeg betale for nye nøgler til alle i opgangen - kældernøglen der giver adgang til opgangen fra kælderen kan man dog kopiere lige så tosset man vil. D:
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 12/06-13 18:40 
Hvorfor skulle udlejer betale for at i kan få en ekstra nøgle? Og hvorfor skulle i få penge tilbage for det når i flytter? Normen er, at man har 1-2 nøgler til en lejlighed, vil man have mere, så må man selvfølgelig selv betale for det, såfremt udlejer tillader at der laves flere nøgler.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
--Skrevet 12/06-13 18:52 
Som allerede skrevet, kan jeg godt forstå at udlejer ikke vil finansiere ekstra nøgler ud over det "normale". Udlejer får jo ingen gavn af at der er 3 nøgler - i stedet for 2 - knyttet til et lejemål. Ligeledes vil den potentielle efterfølgende lejer ikke vælge lejligheden til eller fra pga om der er 2 eller 3 nøgler. Konklusionen må være at det er en udgift for udlejer, som ikke giver noget som helst værdi. Derfor synes jeg at det er fair nok, af vedkommende ikke vil betale gildet.

Når det så er sagt, så er i sikkert også i jeres gode ret til at destruere den 3 nøgle den dag i flytter, hvis i ikke vil "støtte" foretagenet :P Dette kan dog virke som en smålig og primitiv løsning :D
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/06-13 19:11, rettet 12/06-13 19:17 
Bare lige for at få det afklaret, er det så samme kammerat som med fladskærmspræmien du bor sammen med?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/06-13 19:26 
Løl :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SonicSonicSkrevet 12/06-13 19:41 
Elgen lukker og slukker xD
Parental Advisory: Explicit Lyrics
solid snakesolid snakeSkrevet 13/06-13 00:24 
Tak for info, det var rart lige at høre disse synpunkter, jeg har selv tænkt det samme, hvorfor skulle udlejeren have ekstra udgifter, men da jeg ikke har stået i denne situation før, ville jeg høre hvad er lov og ret osv..

Og Elgen: Det lader til du måske ikke læste afslutningen på den historie om tv'et, hvis du gjorde ville du vide at det ikke er ham.. Men bortset fra det var det en god joke du kom med... :P
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 14/06-13 14:23 
Mig og min kammerat snakkede om det, klart det er en udgift for udlejeren, men når hans kæreste flytter ind skal leje kontrakten jo ændres alligevel, så er det vel en mulighed at få det skrevet om på lejekontrakten, så vi får en nøgle mere..
Men ville det evt være fair at forslå en 50/50 betaling for nøglen?
Fordi udlejeren får jo lov at beholde nøglen når vi flytter ud igen..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 14/06-13 14:35 
Selv om det er en ekstranøgle du har betalt for kan du ikke undgå at skulle indlevere den når du udflytter engang. Men kan ikke ske noget ved at foreslå det med prisen ifm. ændring af kontrakten, de er bare ikke forpligtet til at give rabat :)
SumezSumezSkrevet 14/06-13 14:38 
solid snake>
Mig og min kammerat snakkede om det, klart det er en udgift for udlejeren

Okaaaaay?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 14/06-13 14:48 
solid snake>
Mig og min kammerat snakkede om det, klart det er en udgift for udlejeren, men når hans kæreste flytter ind skal leje kontrakten jo ændres alligevel, så er det vel en mulighed at få det skrevet om på lejekontrakten, så vi får en nøgle mere..
Men ville det evt være fair at forslå en 50/50 betaling for nøglen?
Fordi udlejeren får jo lov at beholde nøglen når vi flytter ud igen..

Hvad får udlejer ud af at have 3 nøgler at tilbyde den næste lejer, frem for 2? Intet... Hvorfor skulle udlejer så overhovedet have interesse i at finansiere dette?
Spiller nu: Animal Soccer World
solid snakesolid snakeSkrevet 14/06-13 15:16 
Beano: Det var også bare en tanke, men som du siger man kan jo altid forslå det ;)

Sumez: hvis du ikke har noget fornuftigt og skrive, så lad være med at komme med ligegyldige kommentar..
Det er ikke for at være på tværs eller sur eller gnaven eller noget, men no shit Sherlock ville have være mere passende som kommentar.. :P

m1chelsen: Jo længere tid vi blivere boende, ja det betyder en mere sikker og fast indtægt for udlejer så det ville da være dumt andet efter min mening.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 14/06-13 15:33 
Jo flere nøgler, jo større risiko for at en nøgle til lejligheden går tabt.

Der er kun ulemper for udlejer. Så længe lejen bliver betalt er de jo ligeglade med hvem/hvor mange der bor der.

De vil helt klart ikke dække den udgift.
solid snakesolid snakeSkrevet 14/06-13 16:28 
Den synsvinkel har du ret i, men som sagt er der flere end os som lejer stedet der har nøgler til porten. Ofte låser medarbejderne den ikke, selvom de sådan set skal gøre det. Så det er ulemper for os og udlejeren at medarbejderne er sløset.. Men ja det ved udlejeren godt, da vi har viderebragt meddelsen..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 14/06-13 17:27 
Alle har argumenteret fornuftigt for at udlejer ikke burde have noget med den udgift at gøre, så det er ikke rigtig muligt for mig at komme med yderligere fornuftige kommentarer til at udlejeren "klart" skal tage den udgift.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/06-13 17:38, rettet 14/06-13 17:39 
Han skrev det klart var en udgift for udlejeren, ikke at udlejeren skal tage udgiften ;)
SumezSumezSkrevet 14/06-13 18:07 
OK fair :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 15/06-13 01:47 
Men tak fordi i byder ind med råd.. :)
Når det drejer sig om system nøgler er der vel ingen steder de kan laves,
så den kan fåes billigere end de 625kr evt? Eller er der. :)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 15/06-13 02:07 
Det kommer vist an på hvilken type systemnøgle det drejer sig om.
Er det f.eks. en ældgammel Ruko, så er 'patentet' udløbet, og en nøglebar eller muligvis et byggemarked, kan lave en kopi af den til fornuftige penge. :)

Hvis det er en nyere type, så skal der medbringes det sikkerhedskort din udlejer uden tvivl besidder (medmindre der er tale om en rigelig lyssky nøglebar, som skider højt og flot på regler og patenter)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 15/06-13 11:59 
Dem er der til gengæld mange af
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-13 07:55, rettet 20/06-13 07:55 
Noget mere om lejligheden, jeg mente at når man bor i lejlighed og hvis køkkenvasken eller toilettet stopper, så skal udlejeren sørge for at fikse det og ikke lejerne...
Men det mener min udlejer ikke.. Udlejeren påstår, at det skal vi selv sørge for..... Kan det være rigtigt...?

Alle de steder jeg har boet før, har viceværtet taget sig af de ting kvit og frit.. Så det virker meget underligt..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 20/06-13 08:44, rettet 20/06-13 08:44 
Det kommer vel an på årsagen. Er der noget galt med udstyret (jeg går ud fra at du har det som en del af lejligheden, i forhold til din kontrakt), så har du ret.
Er der blot tale om et stoppet rør som kan ordnes med noget afløbsrens, eller kalk der sætter sig i klemme eller cisternen eller lignende, skal du nok ordne det selv. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-13 08:56 
Du har nok ret Sumez, men det var mere fordi jeg virkelig undrede mig over det, når man sidder som lejer..
Så ville jeg tror at udlejeren skulle sørge for at disse ting er iorden..
Når jeg har oplevet det alle de andre stedér jeg har boet..
Jeg tror jeg vil prøve det med afløbsrens, men jeg ville bare gerne høre andres mening om det først. :)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 20/06-13 09:12 
Den slags en lejerforening vil kunne hjælpe med at få afklaret - jeg har haft stort gavn af det :)
SumezSumezSkrevet 20/06-13 11:53 
Altså, almen vedligeholdelse er dit eget ansvar, du skal ikke regne med en udlejer der kommer og gør rent i din lejlighed. At de medfølgende hårde hvidevarer fungerer som de skal er udlejers ansvar. Ganske simpelt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-13 12:32 
Nej sikkert ikke Sumez, Jeg har nok været mega heldig i de andre lejligheder :)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 20/06-13 12:34 
Jeg har også tidligere haft en flink vicevært som hjalp med ting udlejeren ikke var forpligtet til. Så man kan være heldig :)
solid snakesolid snakeSkrevet 25/06-13 21:15 
Okay nu er det hele så blevet renset, og har fået afløbsrens, men er stadig meget stoppet.
Går det så ikke ind under vedligeholdelse af lejligheden, så det ikke er lejerne de hænger på den eller hvordan?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 27/06-13 10:06 
Ingen hjælp?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 27/06-13 10:12, rettet 27/06-13 10:12 
Det er stadig dig der hænger på den, uanset om du selv kan afklare det eller skal have en håndværker til det. Men prøv at ringe til viceværten (eller udlejer), sker jo ikke noget ved at spørge pænt.
Overvej evt. at melde dig ind i en lejerforening så dine interesser kan varetages.
HeroldHeroldSkrevet 27/06-13 12:29 
Det kommer lidt an på hvilken type lejlighed det er, og hvad der står i kontrakten. Normalt er det op til et vist fysisk punkt - hos mig er det dér hvor første deling af røret er. Alt over det er mit ansvar og alt under er andelsforeningen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig