X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Søger: Reparation af MD1 og MCD2, Sjælland


Svar
Soren47Soren47Skrevet 05/06-13 17:44 
Hej alle.

Jeg søger en person der kan reparere gamle spillekonsoller, specifikt en defekt PAL Sega Mega Drive I og en PAL Sega Mega-cd II, helst på Sjælland.

Jeg har købt begge af en privat sælger. Om de virkede da personen sendte dem, ved jeg ikke.
- Mega Driven fungerer kun ved få spil. Sonic 1 og De-Cap Attack virker umiddelbart helt fint, bortset fra lidt bzz-lyd når spillene starter op, Sonic 2 virker uden lyd, Street fighter fungerer med ubehagelig skrattende lyd konstant og alle andre spil starter enten slet ikke eller viser kun lige SEGA-logoet og går derefter død.
- Mega-cd'en kan jeg slet ikke få til at fungere. "Access"-lampen har ikke været tændt på noget tidspunkt. Jeg har desuden sat den til en Mega Drive II, hvor alle overstående Megadrive-spil fungerede på, men ikke Mega-cd'en.

Sælgeren sendte to forkerte strømforsyninger med. Jeg fandt først ud af dette, efter jeg havde sat konsollerne til. Jeg tænker at det er denne forkerte volt/ampere der nok har ødelagt noget i konsollerne?
Efterfølgende har jeg dog prøvet med en rigtigt strømforsyning. Dette hjalp dog ikke.
Jeg har desuden renset både connectoren fra Mega Drive til Mega-cd, på Mega Driven og både Sonic 1 og Ghouls and Ghosts. Ghouls and Ghosts fungerede dog stadig ikke efter rensningen.

Jeg har fået det råd at problemet på Mega Driven nok er at connectoren er blevet for løs og problemet på Mega-cd'en nok er en sprængt sikring. (Dette har jeg også læst i en anden tråd her på Playright.dk).
Jeg har dog aldrig loddet noget før og er egentlig også bange for at skulle til at pille ved connectoren for meget, i frygt for at smadre den endnu mere.

Er der nogen der kan hjælpe?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-13 19:01 
Ang. din Mega CD. Kommer der billede frem af menuen når du tænder maskinen?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 05/06-13 19:15 
Nej, intet billede fra mega-cd'en. Megadriven opfører sig på samme måde, når jeg tænder den, som hvis mega-cd'en ikke var sat til. Heller intet lyd. :)
Det er som at mega-cd'en slet ikke 'tænder'.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-13 19:27, rettet 05/06-13 19:29 
Så kunne det meget vel være sikringen. Den sidder meget tæt på strømstikket og der står "F1" på printet hvis jeg husker rigtigt. Måske du kender en i nærheden du kan få til at udskifte den for dig?

EDIT: Sorry glemte lige at det var en MCD2 du havde. Ved ikke hvor sikringen er monteret på den, men den kunne godt være mærket F1 også :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 05/06-13 19:50 
Jeg kender desværre ingen overhovedet der kan lodde. Hvis ingen melder sig herinde, må jeg jo prøve selv :)
- Jeg ville dog helst finde en der kan finde ud af det og muligvis samtidig modde den til at kunne køre i 60 hz :)
Soren47Soren47Skrevet 05/06-13 19:51 
Hov, og ja, har fundet en guide med nogle gode billeder, så at finde sikringen er nok rimelig nemt :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/06-13 20:33 
Soren47>
Jeg har fået det råd at problemet på Mega Driven nok er at connectoren er blevet for løs og problemet på Mega-cd'en nok er en sprængt sikring.

Jep, det var vist mig, der fik fumlet mig frem til den konklusion via e-mails :)
AV Intelligent Terminal
Soren47Soren47Skrevet 05/06-13 21:08 
Haha! Jamen hej igen! Du var skam en stor hjælp.
Tak igen :)
Soren47Soren47Skrevet 14/06-13 17:12 
Gennem hjælp af min far, som åbenbart havde en smule lodde-erfaring, har vi sgu fået mega-cd'en til at fungere! :D
Det var kun bare den ene sikring som den var gal med.

Sega Megadrive 1'en fungerer dog heller ikke optimalt til Mega-cd'en. Den viser umiddelbart Mega-cd-introen helt fint, men går enten i stå ved loade-skærmen i Final Fight, eller viser slet ikke billede, men kun lyd.
Jeg har virkelig ingen anelse om hvad der er galt med den. Umiddelbart kan det jo ikke kun bare være connectoren til Megadrive spil, som den er gal med, for så ville Mega-cd-spil jo fungere fint..
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/06-13 12:12 
Det lyder gustent. Tyder mest på, at der er et eller andet i MegaDrive'en, som har taget skade, da den fik en forkert strømforsyning sat til :/
AV Intelligent Terminal
Soren47Soren47Skrevet 15/06-13 20:27 
Ja, det må det næsten være xD Det rækker mine evner dog ikke til mig at gøre noget ved.
Så nu må jeg lede efter en ny Megadrive! :) De er heldigvis ikke så dyre igen :)
scavengerscavengerSkrevet 15/06-13 22:14 
Vil du ikke hellere have en MegaDrive II der passer "rigtig" til MegaCD II'eren.
Jeg har ekstra af både MD I og II maskinerne hvis du er interesseret.
Nemo me impune lacessit
Soren47Soren47Skrevet 15/06-13 23:36 
Hej Scavenger.
Jeg vil egentlig helst finde en Megadrive 1. Farvekombinationerne passer bedre, med en Megadrive 2, ja, men jeg har allerede den ekstra "klods" man sætter på Mega-cd'en for at Megadrive 1'en kan stå der, Desuden kan jeg også læse mig frem til at der skulle være en del forbedring på lydsiden, med en Megadrive 1, i hvert fald dem med "High Defintion" påskrevet. :)
- Og det kommer selvfølgelig an på prisen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/06-13 23:41 
Jeg synes også Mega Drive 1 + Mega CD 2 ser blær ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 15/06-13 23:46 
Med gamle konsoller skal det helst bare fylde så meget som muligt! :D
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/06-13 00:28 
No,no,nooo
MD1 med mega cd 1 :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/06-13 00:33 
Ja det er det fedeste :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig