X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 4-tråden


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 24/05-13 10:18 
Jeg synes det er en god ide med en dedikeret tråd til PlayStation 4 nyheder, annonceringer, spørgsmål etc.

Jeg starter med dette billede fra en Engelsk avis.

PlayStation 4-tråden

Betyder det at vi kan regne med at konsollen også kommer i EU i 2013?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
2'025 emne(r).

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02-17 23:36 
Den så jeg godt tidligere i dag. Spillede det med letterbox (før det blev patchet og man kunne slå lortet fra), der var ret store framedrops engang imellem, dog aldrig noget der ødelagde spiloplevelsen for mig. Men jeg er helt sikkert fristet til at spille det igennem igen, hvad jeg ikke var i forvejen, nu hvor det ser ud til at have fået så pænt et boost :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 05/02-17 17:06, rettet 05/02-17 17:07 
Min lillebror's PS4, gav ham denne besked i dag, som den ikke har gjort før, og han har spurgt mig til råds, men jeg ved ikke hvad fejlen betyder eller indikerer. Kan I hjælpe med opklaringen? Det er en standard model, købt i 2015.

PlayStation 4-tråden
JmogJmogSkrevet 05/02-17 17:32 
Det kunne skyldes noget er gået helt galt under en firmwareopdatering. Jeg mener du kan hente nyeste non-beta og lægge på en USB og så starte den i Safe mode og opdatere via den.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02-17 18:33 
Det oplevede jeg også allerførste gang jeg skulle opdatere min Pro. Jeg downloadede filen til en USB-pind og genstartede, og så fortsatte den fint installationen som om intet var sket. Den brugte ikke engang USB-pinden... :/

Den har virket fint siden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/02-17 18:38 
Dunwich>
Min lillebror's PS4, gav ham denne besked i dag, som den ikke har gjort før, og han har spurgt mig til råds, men jeg ved ikke hvad fejlen betyder eller indikerer. Kan I hjælpe med opklaringen? Det er en standard model, købt i 2015.

Helt af sig selv, uden han har gjort noget?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02-17 23:32 
Korte beskrivelser af hvordan Boost mode virker på en god håndfuld PS4-titler:
http://www.psu.com/feature/32125/ps4-pro-boost-mode-games-compatibility-list

Oddworld skulle nu køre locked 30fps, men det er jo et Unity-spil, hvordan er det muligt?! :O

Soma skulle køre rigtig dårligt med Boost mode slået til. Det pt. eneste spil jeg har læst skulle have problemer. Kunne være rigtig fint hvis det er noget man kommer til at kunne justere for hver enkel titel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 06/02-17 01:21 
Beano>
Dunwich>
Min lillebror's PS4, gav ham denne besked i dag, som den ikke har gjort før, og han har spurgt mig til råds, men jeg ved ikke hvad fejlen betyder eller indikerer. Kan I hjælpe med opklaringen? Det er en standard model, købt i 2015.

Helt af sig selv, uden han har gjort noget?

Han siger, at han bare har flyttet den fra et rum, til et andet, og da han satte den til strøm igen, fik han fejlen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-17 01:25 
Har han forsøgt at gøre noget ved det eller står den stadig og viser samme fejl?
Hvis den virker fint efter han har forsøgt at udbedre fejlen ville jeg ikke tænke mere over det, med mindre det sker igen meget hurtigt efter.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 06/02-17 01:30 
Han har prøvet at gemme updaten på USB, men skriver at det vil den ikke tage i mod, og virker stadig ikke, så vil vist ta den ud til Elgiganten i morgen. Han er ikke så teknisk mindet, så ville ikke undre mig, han gør noget forkert med den USB. Måske kan de i Elgiganten få den op at køre igen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-17 01:38 
Det er vigtigt at USB'en er formateret til FAT. Update filen skal ligge i følgende sti: /PS4/UPDATE/

Dvs at han skal lave disse mapper, og de skal skrives med store bogstaver. Håber det hjælper :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 06/02-17 01:42 
Den eksterne HDD man tilslutter, kan den så bruges med en hvilken som helst PS4, ligesom man gør på Xbox One? Eller vil den blive bundet til en bestemt maskine?
slk486slk486Skrevet 06/02-17 06:08, rettet 06/02-17 06:17 
Konsolkongen>
Korte beskrivelser af hvordan Boost mode virker på en god håndfuld PS4-titler:
http://www.psu.com/feature/32125/ps4-pro-boost-mode-games-compatibility-list

Ha ha, love it :D

Life of Black Tiger

Not even a Titan X Pascal could save this mobile port.

Jeg kunne godt ønske mig, at man kunne indstille Boost mode pr. spil udover den generelle indstilling, så man bare kunne nøjes med at slå det fra på de enkelte titler, der åbnbart ikke virker ordentligt.

Glæder mig til at få nyeste opdatering :) Giver mig faktisk lyst til at få fat i nogle af de ældre titler, der nu kører bedre - såsom JC3 O:)
j/k
JmogJmogSkrevet 06/02-17 14:02 
Dunwich>
Beano>
Dunwich>
Min lillebror's PS4, gav ham denne besked i dag, som den ikke har gjort før, og han har spurgt mig til råds, men jeg ved ikke hvad fejlen betyder eller indikerer. Kan I hjælpe med opklaringen? Det er en standard model, købt i 2015.

Helt af sig selv, uden han har gjort noget?

Han siger, at han bare har flyttet den fra et rum, til et andet, og da han satte den til strøm igen, fik han fejlen.

Kunne være hvis restmode har været tændt da han hev strømmen.
BeanoBeanoSkrevet 06/02-17 15:05, rettet 06/02-17 15:16 
Så skulle han have den stået til at den opdaterer system softwaren i rest-mode da strømmen blev hevet. Det er nemli' en option.

Edit: Kunne også være HDD fejl men virker underligt hvis fejlkoden vises uden noget anden system-fejl inden, uanset hvad man har gjort.
DunwichDunwichSkrevet 06/02-17 16:38, rettet 06/02-17 16:40 
Vi prøvede med USB metoden, og indefra den menu som maskinen booter op med - menuen på skærmbilledet jeg postede - der genkender den ikke USB og/eller update fil. Så vi prøvede at genstarte i safe mode, og vælge opdater systemet i menuen der, og der kan den godt finde 4.07 updaten på USB, og den ser ud til at opdatere fint - skærmens opløsning bliver bla hævet til 1080p under processen, i stedet for de der 576p den kører med, i fejlsikret tilstand. Den så osse ud til at blive færdig med opdateringen, og genstarter - men kun for at genstarte med den samme skærm, som jeg postede billedet fra, og så ville den ikke mere. Men han tager den med i Elgiganten i morgen - der er stadig garanti på den, til juni, og så må de rode med den.

Han vil lige prøve at gå i fejlsikret tilstand i aften, og gå tilbage til fabriks indstillinger osv, for at se om han kan tvinge den i gang, og så få den opdateret via nettet.
BeanoBeanoSkrevet 06/02-17 16:44 
Fra safe mode, prøv database rebuild.
DunwichDunwichSkrevet 06/02-17 19:17 
Det kan den heller ikke, for den forlanger at han opdaterer til 4.07 og det vil den stadig ikke. Han smider den ud i Elgiganten og så må værkstedet rode med den.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-17 20:01, rettet 06/02-17 20:18 
Jeg fik adgang til betaen i dag. Jeg kan egentlig bare støtte op om dét der er postet adskillige steder på nettet allerede. Boost mode gør en pæn forskel :)

Den største forskel jeg endnu har oplevet er i Evil Within (uden letterboxing), som kører markant bedre nu. Vi snakker ikke locked 30, her er enkelte dips, men intro-sekvensen og kaptilet hvor man bliver jagtet i bussen er kører vildt meget bedre. Jeg har ikke prøvet at enable letterboxing igen, som sikkert ville øge frameraten yderligere.

Efter man har tilsluttet en ekstern harddisk installerer maskinen automatisk alle fremtidige titler på denne, uden at spørge. Det er vel okay, såfremt loadtiderne er mindst ligeså hurtige som med den interne. Det er nemt at flytte installationer frem og tilbage. Tog 8 min at flytte Fallout 4 + al DLC og patches (45,7GB) til den eksterne.
Både den interne og den eksterne harddisk jeg bruger er en 1TB Seagate SSHD. Jeg har ikke bemærket nogen forskel i loadtider, men det er heller ikke noget jeg kommer til at teste.

Patches installeres på den eksterne harddisk sammen med installationen (giver mening), savefiles er så vidt jeg forstår kun på den interne.

3of19 > Ved ikke om man kan gøre som du efterspørger. Har kun den ene PS4 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/02-17 22:54, rettet 06/02-17 22:57 
Tak for info.

Kan man anvende samme HDD til backup af saves, eksportere captures, afspille musik, etc?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-17 22:58 
Det sad jeg sjovt nok og var lige ved at tjekke. Man kan ingen af delene. Hele harddisken bliver formateret til det format PS4'eren nu bruger. Jeg fik ingen mulighed for at partitionere heller, da jeg satte den til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/02-17 23:01 
Ok, så vil jeg gætte på den heller ikke kan anvendes på anden PS4.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-17 23:17 
Sidder og bikser med at få custom wallpapers til at virke. Det var svært nok at få PS4'eren til at vise noget fra Media Playeren via USB, men nu da jeg har adgang hjælper det faktisk intet.

Som jeg forstår det kan man KUN bruge screenshots som wallpapers, og man kan ikke tage screenshots i Media Player'eren... >_<

Så dvs. man skal ind via webbrowseren, finde det billede man gerne vil have som wallpaper, finde en måde at få det i fullscreen og så tage et screenshot. Ubrugeligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/02-17 23:29, rettet 06/02-17 23:36 
Ja det lyder underligt hvorfor de ikke bare har udvidet capture gallery eller media player med USB billede browser og "set as wallpaper" funktion. Det kunne PS3 for 10 år siden.

Edit: Jeg vrøvler, Media Player understøtter allerede billeder fra USB kilde - måske vil den blive opdateret med wallpaper feature ifm. FW 4.5?
3of193of19Skrevet 07/02-17 09:21, rettet 07/02-17 09:22 
Tvivlsomt. At tage screenshots er en system feature der slås fra i apps der kan have copyright-beskyttet indhold, som f.eks. Media Player (og Netflix, og Hulu osv.) som standard. Som udgangspunkt kan man tage screenshots i alle apps, medmindre det med vilje er slået fra.
BeanoBeanoSkrevet 07/02-17 09:30 
Jeg taler ikke om at tage screenshots.
slk486slk486Skrevet 07/02-17 09:54, rettet 07/02-17 09:54 
Spændt på om det viser sig at en extern disk er hurtigere - ala Xbox One, fordi USB3 er hurtigere end det interne interface. I så fald skal jeg have min nye disk ud igen :D
j/k
3of193of19Skrevet 07/02-17 10:13, rettet 07/02-17 10:13 
Ved ikke helt hvordan PS4A/P er sat op internt, men selv på PS4Pro, hvor selve harddisk interfacet nu er SATA 3, er der en anden flaskehals der bremser throughput fra SSD drev. Hvis den flaskehals sidder efter USB controlleren bliver det det samme.
slk486slk486Skrevet 07/02-17 10:14, rettet 07/02-17 10:15 
Det er jo derfor jeg skriver at jeg er spændt på om det er tilfældet, eller ej. Helt sikker på, at DF er på sagen :)
j/k
QQSkrevet 08/02-17 23:34 
Så kom den

Digital Foundry's dom
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 08/02-17 23:39 
Så kom Digital Foundry på banen med en Boost Mode video:
https://youtu.be/ftBB3ffc5A8

Dejligt med nogle konkrete framerate sammenligninger. Kort og godt så er der forbedret performance i alle spil de testede, som ikke kørte perfekt i forvejen. Hvor meget, de er forbedrede, er svingende, men flere spil, der før havde konstante drops fra enten 30fps eller 60fps, er stort låste på deres target framerate nu.
JmogJmogSkrevet 08/02-17 23:39 
Haha, nåede det næsten :-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-17 00:03 
Mighty No. 9 ser pludselig spilbart ud :O

Ikke godt eller sjovt ud, men spilbart :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 09/02-17 09:12, rettet 09/02-17 09:13 
Release af den firmware kan ikke komme tidligt nok :)

Tænk sig, der skulle kun en ny konsol og et halvt års udvikling af firmware til at få MN9 til at køre ordentligt. Godt håndværk!
j/k
BeanoBeanoSkrevet 09/02-17 09:41 
Det er vanvittigt slapt :/
JmogJmogSkrevet 09/02-17 10:25 
Ret imponerence potentiale, der er tilbage, hvis det DF siger i videoen holder stik. Forskellen mellem PS4 og PS4 Pro er primært at GPU'en er clocket lidt højere og har det dobbelte antal CU'er. Den performanceforskel DF kan måle på framerates stemmer præcist med hvis man KUN ændrer på GPU clockspeed.

Så boost mode er muligvis kun en forsigtig unlock af en smule af potentialet i GPU'en. Sikkert for at undgå ustabilitet. Det betyder at der måske med tiden kan komme endnu bedre performance. Hvor sandsynligt det er at de vil prøve at optimere det mere er dog tvivlsomt, da alle spil udgivet efter november sidste år aldrig vil udnytte det, da de er kodet mod Pro fra starten.
BeanoBeanoSkrevet 09/02-17 12:19 
Er det blevet bekræftet at alle nye titler skal udnytte Pro nu?

Yakuza 0 gør det ikke, men anses måske som en 2015 titel pga. udgivelse i Japan?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-17 14:03 
Jeg tror det er derfor ja, at det ikke har Pro mode.

Det kunne være interessant hvis de prøvede at låse op for den større GPU også, men jeg tænker at det vil medføre en hel del problemer i mange af spillene :)

Dark Souls II virker som fuldstændig locked 60 nu i øvrigt. Sammenlignede med det mest laggy område i en af DF's gamle artikler. Det var aldrig værre end dyk til 50 en sjælden gang imellem, men stadig lækkert at det tilsynelandende ikke længere er tilfældet :)

Dark Souls III kører stadig ret dårligt grundet framepacing. Kunne ikke se den store forskel.

Det er dog værd at huske på at Sony har udtalt at de kun overvejer at inkludere denne feature i den officielle firmware. Men med den opmærksomhed den allerede har fået, tror jeg godt vi kan regne med at de gør :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 10/02-17 12:45 
Dunwich>
Det kan den heller ikke, for den forlanger at han opdaterer til 4.07 og det vil den stadig ikke. Han smider den ud i Elgiganten og så må værkstedet rode med den.

Elgiganten ringede til min lillebror, og han får en ny PS4 som han kan hente i dag. De gad åbenbart heller ikke rode med den.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-17 13:59 
Vildt god stil. Men hvorfor sendte de den ikke videre til Sony? Har han købt udvidet garanti i butikken?
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 10/02-17 14:07 
Niks, men der var et halvt år tilbage af den almindelige to års garanti.
BeanoBeanoSkrevet 10/02-17 14:42, rettet 10/02-17 14:44 
Men nu har du 2 års garanti igen :)
JmogJmogSkrevet 10/02-17 17:39, rettet 10/02-17 22:24 
Imponerende. Der er kun et år garanti men to års reklamationsret, så de havde mulighed for at tørre det af på din bror.
DunwichDunwichSkrevet 10/02-17 19:51 
Det bliver bedre: Efter han havde været derude, så skrev han at de havde betalt ham pengene (3000 kr) retur.
JmogJmogSkrevet 10/02-17 22:27 
Whoa, det er sindssygt god stil. Så har de reelt foræret ham en Slim og penge til et par nye spil. Eller gjort et Pro køb meget billigt.
DunwichDunwichSkrevet 11/02-17 01:15 
Jeg spurgte ham hvorfor han valgte at få pengene retur, når han jo gerne ville have en PS4 under alle omstændigheder, hvortil han svarede, at sælgeren sagde, at han måtte bruge pengene som han havde lyst - altså at returneringen ikke bandt ham til noget specifikt. Men han købte også en PS4 Slim for nogle af pengene.

Er glad for jeg købte min PS4 Pro i Elgiganten, hvis der nogensinde skulle blive noget med den. Håber ikke brormands oplevelse, bare var en enlig svale, men at deres service faktisk er sådan.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-17 02:41 
Vildt god service. Godt at høre at han fik det afklaret så nemt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/02-17 02:54 
Dunwich>
Håber ikke brormands oplevelse, bare var en enlig svale, men at deres service faktisk er sådan.

Det er længe siden jeg har haft returneret noget, men min oplevelse har også altid være positiv på det punkt.
Deres ansatte i kundeservice/vareudlevering virker altid langt mere glade og afslappede... Måske fordi de ikke er presset af, at skulle prakke folk noget på for at tjene lidt ekstra selv. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BeanoBeanoSkrevet 12/02-17 17:26 
Flere titler testet med PS4 Pro boost-mode...

https://youtu.be/BLFatxFg0nM
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/02-17 04:40, rettet 13/02-17 06:04 
Har harddisk loadtider mellem intern og ekstern været diskuteret her? Jeg har lavet nogle tests i Fallout 4 som kan ses herunder.

Både den interne og eksterne harddisk er identiske Seagate 1TB SSHD-diske. Det eksterne USB 3.0 enclosure var noget af det billigste jeg kunne finde på ebay. Den er identisk med denne her (farve og det hele):
http://www.ebay.com/itm/ORICO-Blue-USB-3-0-2-5-SATA-External-HDD-Hard-Disk-Box-External-Enclosure-Case-/151876856058?hash=item235c90e8fa:g:R7MAAOSw7hRWPFx2

Jeg brugte en savefile i Nuka City midt inde i byen som test. Spillet blev lukket ned hver gang. Regn med plus/minus et halvt sekund for hver tid da det hele blev gjort manuelt med et stopur ;)

Første test var af den eksterne disk hvor jeg har spillet ca 10 timer i dag. Jeg valgte derfor kun at lave to loads her, da jeg tænkte at SSD-delen sikkert allerede var brugt rimelig optimalt:

1 - 1:01:93
2 - 1:00:49

Herefter overførte jeg installationen til den interne harddisk, og kørte fem tests, da det var sådan Digital Foundry vurderede SSHD'en i deres Battlefield test:
https://www.youtube.com/watch?v=hftHjOvcUtc

1 - 1:30:89
2 - 1:28:82
3 - 1:26:56
4 - 1:13:43
5 - 1:13:54

Jeg tænkte her at jeg lige ville give den et par forsøg mere, bare for at se om tiden kunne presses yderligere, for at få et mere fair resultat når jeg nu havde spillet så længe på den eksterne.

6 - 1:06:27
7 - 0:58:50
8 - 0:58:05
9 - 0:57:40
10 - 0:51:82

Noget af en vild forskel SSD-delen gør når bare spillet er loadet nok gange :O Spillet blev nu overført tilbage til den eksterne harddisk igen og jeg lavede her ti målinger:

1 - 1:49:41 (!)
2 - 1:38:20
3 - 1:20:12
4 - 1:12:56
5 - 1:16:86
6 - 1:12:13
7 - 1:04:16
8 - 1:00:05
9 - 0:57:05
10 - 0:54:43

Fem mere, bare for at se om vi kan få den ned under intern-hastighed:

11 - 0:58:20
12 - 0:58:95
13 - 0:52:58
14 - 0:52:67
15 - 0:56:66

Så den interne startede markant bedre end den eksterne gjorde (1:30:89 vs 1:49:41) . Den interne havde også hurtigste tid (0:51:82 vs 0:52:58). En skam at jeg ikke lavede flere målinger af den interne da den måske kunne blive endnu lavere.

Jeg kan konkludere at trods den eksterne harddisks dårlige start så følges de to faktisk meget godt ad, dog næsten altid til den internes fordel. Man kan spekulere i om tiden på den interne kunne forbedres yderligere havde jeg forsat.
Der er også den mulighed at en dyrere USB 3.0 enclosure ville gøre en positiv forskel for den eksterne disk. Håber Digital Foundry laver en bedre sammenligning end jeg har mulighed for, og lyst til :)

PlayStation 4-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/02-17 05:42 
Nice. Godt at vide at der ikke er nogen sådan rigtig flaskehals på den eksterne løsning
2'025 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig