X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Når singleplayer bliver til multiplayer


Svar
millenniummillenniumSkrevet 20/05-13 08:40, rettet 20/05-13 08:41 
Det virker som om spilindustrien holder de to spiltyper adskildt, og muligvis ikke for sit eget bedste. Enten SP eller MP. Og hvor mange gange har vi ikke hørt anmeldernes røst: great singleplayer experience, but the multiplayer option is a weak gimmick.

Men herhjemme har vi erfaringer med SP spil, der ligesom forvandlede sig til en kollektiv familieoplevelse. Spil der har en eller anden kvalitet, som gør at tilskuere, uden controlleren i hånden, er lige så aktive og engagerede som spilleren selv. Det er langt fra alle SP spil som har denne egenskab.

Bedste eksempel på denne indfrielse er Luigi's Mansion på GC. Det blev ligesom et fælles projekt at spille det, løse gåderne sammen, fortælle hinanden hvor der gemmer sig energihjerter og dyrke en fælles spænding over den næste boss. Vi har vel gennemført det en 6 - 8 gange. I samme vending ærgrer det mig lidt, at Luigi's Mansion 2 - som er så godt - kun er udviklet til en håndholdt konsol, hvor den kollektive spiloplevelse automatisk er reduceret.

Men jeg synes det er en uopdaget egenskab, der kunne kalkuleres ind i fremtidige spilproduktioner. Ét er, om det er interessant for spilleren. Noget andet er om det er interessant for publikum, på tværs af aldre og køn.

F.eks Tomb Raider og Uncharted 2 kunne jeg forestille mig ville kunne bære et publikum. Mens typiske FPS spil som regel kun er interessant for spilleren selv. Min kone havde i hvert fald ingen interesse for Bioshock Infinite (trods en jaw dropping æstetik), formentlig fordi hele indlevelsen kun lukkede sig om mig.

Kære spiludviklere (hvis nogen lytter), kunne det ikke være et nyt i interesseområde i fremtidige spilproduktioner?
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/05-13 10:10 
Åh gud nej, må jeg ik' godt være fri?!

Personligt kan jeg virkelig, virkelig godt lide at spille alene. Multiplayer er kun noget, jeg kaster mig ud i, når jeg er i humør til det. Hvis alle spil pludselig blev tvunget ud i at skulle være multiplayer only, ville jeg brække mig i lårtykke stråler.

Men jeg kan godt følge dig i, at den gammeldags adskillelse af singleplayer og multiplayer er hjernedød og håbløst forældet. Jeg så bare langt hellere, at singleplayer og multiplayer smeltede sammen til én enkelt spiloplevelse, som ændrede sig, men ikke blev bedre eller dårligere, alt efter om man spillede alene eller sammen med andre.

Jeg tror også, det er én af grundene til, at et spil som Minecraft er blevet så populært.

Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange spil, der ikke er interessante for et publikum. Hvis din kone ikke gider se på dig spille Bioshock Infinite, kan det umuligt være spillets skyld. Jeg brugte en god portion af sidste SSKT på at glo på Scavenger's Bioshock Infinite -spil, og jeg var ganske godt underholdt :D
AV Intelligent Terminal
DarkenDarkenSkrevet 20/05-13 17:47, rettet 20/05-13 17:49 
Nu ved jeg at der er en del af jer der ikke kan lide TotalBiscuit, men en ting som han vender tilbage til er at co-op til tider bliver brugt som undskyldning for dårlig/doven spil design.

Og da jeg typisk spiller enten singleplayer eller spil som ikke har co-op, kan jeg virkelig kun give ham ret. Istedet for at forøge spil oplevelsen ved at spille coop, er det en forringelse at spille SP (hvis dette giver mening). Det er svært at beskrive i ord, men jeg er sikker på jer der har oplevet det samme, ved hvad jeg snakker om.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 23/05-13 09:07, rettet 23/05-13 09:07 
KillerBean2>
Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange spil, der ikke er interessante for et publikum. Hvis din kone ikke gider se på dig spille Bioshock Infinite, kan det umuligt være spillets skyld. Jeg brugte en god portion af sidste SSKT på at glo på Scavenger's Bioshock Infinite -spil, og jeg var ganske godt underholdt :D

Bioshocks Infinites pacing er bare så dårlig, at en tilskuer vil bruge utroligt lang tid på at glo på det samme skyderi, der ikke rigtig ændrer sig i løbet af spillet, hvorimod de "uvoldelige" sekvenser er væsentlig mere publikumsvenlige.

Millennium nævner Uncharted 2 som i min optik er et langt bedre publikumsspil med sin variation, velspillede mellemsekvenser og interaktive actionsekvenser (selvom mange af dem er "korridorscener" grænsende til QTEs). Min kæreste var i hvert fald fuldstændig fanget mens jeg spillede, hvilket ellers sjældent sker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 23/05-13 10:01 
Sumez: "Min kæreste var i hvert fald fuldstændig fanget mens jeg spillede, hvilket ellers sjældent sker."

Det er præcist den stikprøve der viser spillets fænge-evne for andre end spilleren selv. Det er jo spilleren som træffer valgene, sigter med kornet, vælger retning, osv, osv. Men der skal være nogle sekundære egenskaber som gør at sekundære personer stopper op og kigger med. Æstetikken er helt sikkert ikke nok i længden.

Jeg kan forestille mig at de sekvenser i Tomb Raider, hvor Lara render rundt i skoven og søger efter trophies og lign., vil være helt vildt kedeligt at kigge med på. Dette er sekvenser hvor spillerens eksperimentielle og eksplorative indsats er i centrum.

Men de mere handlingsmættede sekvenser eller task orienterede sekvenser, har formentlig større publikumstække. Det er ikke nødvendigvis cutscenes og den filmiske værdi som gør udslaget. Synes også jeg har hørt om et andet tilfælde hvor Shadow of the Colossus udviklede sig til at to-mands projekt mhp hvordan kæmperne skulle fældes.

Fruen og jeg har godt nok også brugt meget tid sammen på Mario Galaxy 1, måske fordi der var så meget variation og fordi vi gik op i at samle alle stjerner. Men som reelt 2player spil, er det ikke interessant.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/05-13 11:48, rettet 23/05-13 11:48 
Jeg har bare svært ved at se, hvad der skulle gøre spil mere publikumsvenlige, hvis man skal se bort fra æstetik og "film-tricks" (cutscenes, quicktime events osv.). Jeg kan kun komme i tanke om to ting. To ting, som egentlig bare er symptomer på den generelt kedelig udvikling inden for gameplay.

1. Lave spil, hvor man rent faktisk skal tænke, så følelsen af udfordring smitter af på tilskueren.
2. Lave spil, hvor man bliver straffet (ordentligt) for sine dumme handlinger, så tilskueren føler, der er noget på spil.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 23/05-13 12:33, rettet 23/05-13 12:33 
Nu har jeg spillet meget adventurespil i sin tid, og mener det er meget muligt at fortælle underholdende og gennemførte historier uden at gå på kompromis med "gameplay" eller forfalde til cutscenes. Det er ganske enkelt bare en anden type spil, og der findes rigtig mange historiedrevne spil, der er rigtig gode.
"Æstetik og filmtricks" er heller ikke altid bare en billig løsning og en måde at brænde sit budget af med blær - et spil som God of War 2 synes jeg spiller ekstremt godt, og er samtidig meget publikumsvenligt. Efter at have set min sambo spille hele spillet igennem havde jeg nærmest en fornemmelse af at have spillet det hele selv. Dét er et godt publikumsspil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/05-13 12:44 
Det nærmeste jeg lige kan komme i tanke om, er Silent Hill serien.
De siger mig intet at spille alene, men at være co-pilot når min kammerat og jeg spillede det sammen derimod! :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 23/05-13 12:59 
Some got it, some don't. Min gamer buddy og jeg prøvede også at spille Dead Space 2 sammen. Det endte med at vi skiftedes til at spille, fra sektion til sektion, men det føltes hurtigt kedeligt at være den inaktive spiller.

Silent Hill 2 kan jeg dog godt forestille mig har nogle evner. Måske også fordi jeg (dengang) synes det var skide uhyggeligt at spille alene, og trængte derfor til en sidemand. :-)
The medium is the message.
HankyHankySkrevet 23/05-13 13:07 
Sådan har jeg haft med med Uncharted-spillene. Har aldrig gennemført dem alene. Min kæreste var tilskuer til de 2 første spil hele vejen igennem, og hun påstod det ikke var kedeligt (fælles om puzzleløsninger, historiefortællingen var spændende for begge parter etc.)

3'eren sad jeg og så min bror gennemføre fra start til slut i én køre - det var sgu meget hyggeligt, selvom jeg måtte tage en lille blunder undervejs i ørkenen :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig