X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox One-lancering


Svar
JmogJmogSkrevet 19/05-13 18:17, rettet 20/05-13 14:49 
Så er der kun to dage til Microsoft kommer med deres bud på hvad vi skal spille på de næste (mindst) fem-seks år. Denne tråd handler ikke om hvad vi håber de vil sige under præsentationen (for så bliver listen dælme lang), men hvad vi regner med der kommer på bordet (og ikke kommer). Jeg lægger ud med mine teorier.

1: Vi kommer til at se controlleren såvel som boksen. Jeg kunne godt ... Se hele indlægget
3'794 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 15:44, rettet 08/06-13 16:28 
SeventhSun>
Når nu Sony lancerer en strategi der matcher Microsofts, hvad vil I så gøre?

Som sagt, hvis Sony gør det samme mht. online-DRM+always-online+kamera-tvang, gælder det det samme for dem for mit vedkommende.


SeventhSun>
Betyder princippet i forbrugerrettigheder virkelig mere end at spille nogle gode spil?

Ja for mig mht. at købe en next-gen konsol. XBO er meget værre end PC, så hvis jeg hopper XBO+PS4 over, bliver det til fordel for andre platforme, f.eks. PC hvor jeg har mere frihed og lavere priser. PS3 vil fortsat få interessante nye spil i et par år og retro vil også få mere kærlighed.


SeventhSun>
ALLE andre platforme går mod digital only - og Wii U er endda allerede digital first.

Du har tydeligvis stadig ikke forstået problematikken. Det handler ikke om digital-only distribution som en naturlig tendens, hvilket jeg er enig i. Det handler om at MS & co. fuldstændig eliminerer forbruger fordelene ved de fysiske udgivelser, f.eks frihed til at håndtere den brugsrettighed du har betalt for, som du vil. Du er ikke længere sikret muligheden for at spille de titler du har køb når du vil og hvor du vil. Du kan ikke længere frit sælge/bortgive/bytte spil. Når MS engang holder op med at supportere platformen, eller deres netværk er nede i mere end 24 timer, vil dine spil ikke længere virke. Udgiverne kan vælge HELT at blokere for alt brugt salg/foræring af deres titler hvis de vil, de kan omvendt ikke vælge at fjerne begrænsningerne så fysiske spiludgivelser fungerer som det har gjort de sidste 30+ år. I virkeligheden lejer man bare et spil på ubestemt når men køber et XBO spil til fuld pris, man ved bare ikke for hvor længe.

De fjerner en masse velkendte fordele og kun indført begrænsninger uden at give os nogle nye fordele - hvis grunden har været at de vil presse forbrugerne over på digital-only distrubution, skal det ikke gøres med en 9-halet pisk, men derimod en gulerod.

Hvis du som forbruger og spil-fan ikke ser det som et problem for mediet, skræmmer du mig... MEGET.


SeventhSun>
Alt efter hvordan det går med New Super Luigi U tror jeg vi kan se Nintendo forlade det fysiske format mere og mere.

Enig, men du er stadig meget bedre stillet der også fordi indholdet kan spilles offline (ingen online DRM) for evigt så længe maskinen virker. Og Nintendo har ikke indført systemer hvor købere af de fysiske udgivelser bliver frataget deres forbrugerrettigheder.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/06-13 16:17, rettet 08/06-13 16:18 
På PC er der fordele ved digital only da der eksistere netbuttikker som Green Man Gaming der sælger dig en kode til spillet som man kan knalde i Steam eller Origin eller whatever og så er man sat.

Mit håb er at man vil få samme mulighed på konsollerne, for at bibeholde konkurrencen, men nu må vi se.
SumezSumezSkrevet 08/06-13 16:47 
Jmog>
Mit internet har været stabilt i flere år, så en reel risiko ser jeg det ikke som. Jeg er langt mere bekymret for MS's authentication servere. De er hermed blevet hackermål nummer et i verden, da det vil skade MS som ind i helvede hvis de kan bringes ned.

Ja, og med Kinect oveni hatten, er der godt nok meget der kan gå galt. Den slags systemer er aldrig 100% sikre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/06-13 17:26 
Beano>
Hvis du som forbruger og spil-fan ikke ser det som et problem for mediet, skræmmer du mig... MEGET.

Jeg forstår ikke hvordan I ikke kan se, at det er "os" selv, der har skabt den her udvikling.
I skriver en masse brok, men hvad er alternativet?
Vi er enige om at digital only er en uundgåelig fremtid, alligevel kræver I en masse fordele, som kommer med et fysisk medie.
Hvordan hænger det sammen?
Microsoft har fremlagt nogle konkrete planer, som nok er begrænsende, men stadig er langt langt bedre end hvad Steam og iOS tilbyder.

Er det virkelig så svært, at bruge sin fantasi til at tænke på de fordele digital only giver?
Microsoft gør det her, også for at konkurrere med Steam og iOS - selvfølgelig vil deres prissystem også afspejle den konkurrence.
Det er som om, at folk ikke forstår, at GameStop osv har været en stor del af grunden til at retailspil har kostet $60, og at download versioner af spil har kostet det samme.

Det er soleklart, at Microsoft og Sony har set succesen med episodisk indhold til f.eks The Walking Dead. F2P hos spil som League of Legends. App-agtige spil med indbygget butik som Subway Surfers. Og EA der tjente noget lignende 100 millioner dollars på DLC alene til FIFA.
Jeg vil vædde hvad som helst med, at vi kommer til at se langt flere forskellige prismodeller til Xbox One og PS4 end den nuværende $60 for et fuldt og under $20 for en downloadtitel.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 18:00, rettet 08/06-13 18:15 
SeventhSun>
Jeg forstår ikke hvordan I ikke kan se, at det er "os" selv, der har skabt den her udvikling.

Hvordan? Ved at købe mange fysiske og digitale udgivelser? Jeg forstår OVERHOVEDET ikke din pointe nu!

Hvis der er nogen der har skab et "problem" er det GameStop der organiseret har scoret kassen på bruge spil, som udgiverne ikke har få et del. Det er essensen.


SeventhSun>
I skriver en masse brok, men hvad er alternativet?

Alternativet til hvad?
Lade være med at fucke forbrugerne?


SeventhSun>
Vi er enige om at digital only er en uundgåelig fremtid, alligevel kræver I en masse fordele, som kommer med et fysisk medie.
Hvordan hænger det sammen?

Jeg kræver ikke fordele, bare at man ikke forringer muligheder man allerede har med både fysiske udgivelser og digitale.


SeventhSun>
Microsoft har fremlagt nogle konkrete planer, som nok er begrænsende, men stadig er langt langt bedre end hvad Steam og iOS tilbyder.

FORKERT! Er ikke Steam bruger, men kan man ikke spille Steam udgivelser uden at være online hver 24. time? iOS spil kan du spille uden at være online.

Hvordan er MS's model langt bedre?

Der er heller ikke fysiske disk udgivelser af Steam/iOS titler. Det er begrænsning af disk udgivelser som kritikken primært handler om.


SeventhSun>
Er det virkelig så svært, at bruge sin fantasi til at tænke på de fordele digital only giver?
Microsoft gør det her, også for at konkurrere med Steam og iOS - selvfølgelig vil deres prissystem også afspejle den konkurrence.

Digitale-udgiivelser har sine fordele - klart - men hvorfor kræve online for spillene virker på XBO? Det gør PS3, 360, Wii, og Wii U I ikke i dag - og det virker fint for både forbrugere og udgivere!


SeventhSun>
Det er som om, at folk ikke forstår, at GameStop osv har været en stor del af grunden til at retailspil har kostet $60, og at download versioner af spil har kostet det samme.

Enig med det sidste - men det er hovedrystende naivt at tro at spillene bliver billigere fordi at MS (og måske Sony) indfører online DRM på både digitale samt retail køb, og hæmmer brugspilmarkedet. Anti-brugtspil systemet vil bare betyde at spillene bliver dyrere når licenserede butikker som Gamestop får monopol på brugspil salg og forbrugerne's egne muligheder er smadret.


SeventhSun>
Det er soleklart, at Microsoft og Sony har set succesen med episodisk indhold til f.eks The Walking Dead. F2P hos spil som League of Legends. App-agtige spil med indbygget butik som Subway Surfers. Og EA der tjente noget lignende 100 millioner dollars på DLC alene til FIFA.
Jeg vil vædde hvad som helst med, at vi kommer til at se langt flere forskellige prismodeller til Xbox One og PS4 end den nuværende $60 for et fuldt og under $20 for en downloadtitel.

Det har vi allerede i dag med en masse forskellige special editions men hvad har det med online-DRM at gøre?
ALT det du skitserer kan gøres uden online DRM og fjerne forbruger rettigheder.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/06-13 18:55 
SeventhSun>
Vi er enige om at digital only er en uundgåelig fremtid...

Men tydeligvis ikke i næste generation. Det synes jeg giver sig selv når begge firmaer inkluderer BD-drev i deres maskiner...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 08/06-13 19:08 
Jeg har nogen forståelse for at en helt masse af det der bøvl med at man skal være konstant online med Xbox One skyldes at man installerer spillene på harddisken og slet ikke bruger skiven når man spiller, og at det så er nødvendigt for at undgå misbrug af denne feature.

Men er der nogen som helst holdbar forklaring på, at man ikke bare i stedet kan have originalskiven i maskinen, for at bevise overfor konsollen at man ejer spillet? Burde alt det der bøvl ikke udelukkende gælde, når man IKKE har skiven i maskinen? Det ville jo løse hovedparten af det problem, som mange af os ser - eller har jeg misset noget?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/06-13 19:17, rettet 08/06-13 19:17 
Jeg har indtrykket at det virker helt fint med Xbox 360'eren, men måske der er fundet en måde at snyde med det?

Jeg synes også det er træls at de ikke laver mulighed for partial-install så den kan læse noget af daten fra harddisken og resten fra skiven, som det fungerer på PS3. Det burde kunne give mulighed for hurtigere loadtider, især på de nye maskiner med meget hurtigere drev.
Jeg kan desuden heller ikke forestille mig at spil kommer til at fylde mindre end de gør nu, så sådan en 500GB harddisk rækker nok ikke til mere end en 30-40-spil før man skal begynde at slette når man vil spille nye. Det er da også pisse irriterende, men selvfølgelig ikke noget der vil ramme mainstream-folket der måske slet ikke når at købe så mange spil i maskinens levetid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 08/06-13 19:20 
Ville det ikke være muligt for MS at "frigive" samtlige spil, når Xbox 361 engang udkommer? Så i stedet for at lukke ned for servere som skal tjekke op på diverse spil hver 24énde time, så simpelthen udgive en update, som rent software mæssigt gør det muligt at annulere hele dette vanvid (vel og mærke efter pengene er tjent self).
Spiller nu: Animal Soccer World
RJKRJKSkrevet 08/06-13 19:22, rettet 08/06-13 19:26 
Men hvorfor skulle de? Det er jo reelt at legalisere kopiering af alle spil til maskinen - det ville udgiverne næppe synes om uanset hvad.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/06-13 19:24, rettet 08/06-13 19:27 
Jo selvfølgelig. Men de gør det næppe, da de vil have så mange folk over på deres nye maskine ASAP. De tjener jo ikke noget på at nogen af os stadig spiller på den gamle maskine.

Os, der har værdierne i orden, må bare håbe at maskinen bliver flækket synder og sammen af hackere så vi kan spille uden alt deres pis ;) Som skrevet tidligere vil det helt sikkert medføre en uhyggelig mængde piratkopiering, men det vil rage mig en høstblomst. Alt deres DRM-pis vil uden tvivl være en stor provokation for hackerne, så et eller andet sted er det deres egen skyld hvis den bliver hacket hurtigere end den normalt ville. Og det gør den forhåbentlig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 19:27, rettet 08/06-13 19:27 
@RJK: Mener du under MS's model eller generelt?

Det kan lade sig gøre teknisk at forhindre/begrænse brugsspilmarked uden at en konsol behøver være online i inden for de 24 timer. Det system har vi faktisk allerede med online-pass, det er bare isoleret til online-komponentet.

Men under XBO's model hvor disken ikke længere er licensnøglen efter installation, er det problematisk da det ellers kan udnyttes.
quadquadSkrevet 08/06-13 19:28 
Nu har jeg endegyldigt lagt spiludvikling på hylden, hovedsageligt fordi jeg ikke er kreativ nok til at lave noget rentabel, men også fordi at jeg bestemt ikke brød mig om at basere firmaets indkomst på enten moralsk tvivlsomme koncepter (Smølfebær....) eller at undgå piratkopiering. Jeg har fuld forståelse for at udgiverne ønsker en bid af kagen ved brugtsalg, men de ting der lægges op til her er forrykte. Som Rune siger bør originalskiven i sig selv være den eneste form for nødvendige DRM. Alternativet bør man kunne vælge online certificering, hvor man så accepterer at skulle være online, men slippe for at have discen i. Er man et sted uden internetforbindelse, er det bare at smide discen i igen og man kan spille videre. Brugtsalg skal kunne foretages et uendeligt antal gange, med et lille 'fee' de første 12 måneder.

Det er selvfølgelig hamrende svært at lave en løsning med digitale produkter samt installering på harddisk og samtidig ikke kræve en form for internetforbindelse. Jeg kan bare ikke se nogen grund til at gøre det til et always-on krav, så længe brugerne har valget, opnår de samme sikkerhed og en langt større kundetilfredshed.
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 19:30 
Konsolkongen>
Alt deres DRM-pis vil uden tvivl være en stor provokation for hackerne, så et eller andet sted er det deres egen skyld hvis den bliver hacket hurtigere end den normalt ville. Og det gør den forhåbentlig.

Helt enig. De nærmest tigger om at få hackers på hakken.
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 19:36, rettet 08/06-13 19:36 
Wagner>
Alternativet bør man kunne vælge online certificering, hvor man så accepterer at skulle være online, men slippe for at have discen i. Er man et sted uden internetforbindelse, er det bare at smide discen i igen og man kan spille videre.

Vil være lækkert den model kan nemt snydes...

Bruger A installerer disken på sin maskine som er online.
Bruger B overtager disken og kan spille så længe hans maskine er offline.

Skal man have en model hvor dette er muligt uden at det kan snydes, vil det kræve en skrivbar chip eller lign. på disken. Det som Sony forsøger at patentere.
RJKRJKSkrevet 08/06-13 20:00, rettet 08/06-13 20:01 
Men det er trods alt ret inddæmmet, da det maksimalt er én person der kan bruge den fysiske skive, og det vil jo så galt lige så snart han går online. I praksis vil det for almindelige forbrugere være besværligt at udnytte dette "hul" særligt meget - det ville være et relativt lille offer udgiverne skulle lave, for at slippe for en masse kritik og få gladere brugere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 08/06-13 20:05, rettet 08/06-13 20:07 
Om brugtsalg skader nysalg er et højt debatteret emne og diverse undersøgelser tyder også på, at det gør det ikke. Men jeg synes tit jeg har hørt, at det kun er de tre første måneder af et spils levetid, som udgiverne ser som et problem, at der er brugte spil i omløb, da det er den primære salgsperiode.

Siden kontrollen med om noget kan sælges ligger hos udgiverne, kunne man sagtens forestille sig, at der de tre første måneder lukkes for brugtsalg. Særligt for singleplayer-spil da der primært er motivation til at beholde multiplayer-spil.
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 20:09 
RJK>
Men det er trods alt ret inddæmmet, da det maksimalt er én person der kan bruge den fysiske skive, og det vil jo så galt lige så snart han går online. I praksis vil det for almindelige forbrugere være besværligt at udnytte dette "hul" særligt meget - det ville være et relativt lille offer udgiverne skulle lave, for at slippe for en masse kritik og få gladere brugere.

Man skal ikke undervurdere udgivernes evne til at få ondt i røven af den slags huller. Husk at Sony blev nødt til at nedsætte antallet af aktiveringer på PSN releases fra 5 til 2 pga. udbredt game-sharing.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/06-13 20:16 
Jmog>
Men jeg synes tit jeg har hørt, at det kun er de tre første måneder af et spils levetid, som udgiverne ser som et problem

Det virker sandsynligt.
Deres probleme er jo klart den periode hvor spillet "burde" blive solgt til ny pris, men i stedet sælges til en smule under i en brugt version. Det er her de skal tjene deres penge.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/06-13 20:27 
RJK>
Men er der nogen som helst holdbar forklaring på, at man ikke bare i stedet kan have originalskiven i maskinen

Jeg vil tro, at de forbereder den fremtid hvor der slet ikke er fysiske medier.
Man kunne også forestille sig, at de nødigt vil have to parallelle systemer kørende til at verificere spil.

Og så kan man jo sige at det eksempel som Beano nævner er et lille offer, men hvis man kigger på musik- og filmbranchen, så er alt den slags rettighedshalløj jo et mareridt uden lige.
Man kan levende forestille sig, at nogle i spilbranchen gerne vil lave dét du nævner, mens der sikkert er en juraafdeling eller lignende, som kæmper imod af rent princip.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
quadquadSkrevet 08/06-13 20:35, rettet 08/06-13 20:35 
Beano>
Wagner>
...

Vil være lækkert den model kan nemt snydes...

Bruger A installerer disken på sin maskine som er online.
Bruger B overtager disken og kan spille så længe hans maskine er offline.

Skal man have en model hvor dette er muligt uden at det kan snydes, vil det kræve en skrivbar chip eller lign. på disken. Det som Sony forsøger at patentere.

Helt korrekt. Men det er godt et snyderi der bringer mange negative følger for brugerne selv. Det minder i øvrigt en hel del om deres nuværende implementering af 'Online Pass'. Hvis alternativet er always-on, og den mængde kritik det medfører, er jeg godt nok chokeret over at det ikke kan betale sig for dem. Er det noget lignende snyd der kan lade sig gøre med Steam, eller er der ingen muligheder for at spille offline dér?
quadquadSkrevet 08/06-13 20:37 
Beano>
RJK>
...

Man skal ikke undervurdere udgivernes evne til at få ondt i røven af den slags huller. Husk at Sony blev nødt til at nedsætte antallet af aktiveringer på PSN releases fra 5 til 2 pga. udbredt game-sharing.

Det vil sige at de allerede har accepteret en løsning med én betalende og én snydende part? ;)
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 20:45, rettet 08/06-13 20:46 
Det kan man måske godt sige men mere besværligt i praksisk pga. man skal dele profil info, passwords, etc., og ikke bare en disk.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/06-13 23:28, rettet 08/06-13 23:41 
Jmog>
Siden kontrollen med om noget kan sælges ligger hos udgiverne, kunne man sagtens forestille sig, at der de tre første måneder lukkes for brugtsalg. Særligt for singleplayer-spil da der primært er motivation til at beholde multiplayer-spil.

Man kan håbe, men når der ikke er fastlagte rammer for at det skal være sådan, har jeg svært ved tro på at det bliver sådan. Hvilket incitament skulle udgiverne have for ikke at forhindre al brugtsalg, når det er muligt? Jeg ville ønske Microsoft havde haft sten nok i pungen til at lave nogle langt mere faste rammer, der i højere grad også kom brugeren til gode - f.eks. I form af en simpel tidsbegænsning på brugtespil.

@Seventh Sun: Når du bliver ved med at råbe op om at vi ingen ting forstår ville det klæde dig at besvare nogle af de punkter f.eks. Beano kommer med som agumentation i sit genmæle. Ellers fremstår dine indlæg ikke som meget andet end støj og afledning.

Edit: Og for at besvare spørgsmålet om hvad "os der brokker sig" vil gøre hvis Sony indfører samme system, igen igen: Svaret til Sony vil selvfølgelig være det samme som til Microsoft! Hvad får dig til at tro at det ville være andereledes? Wii U, Nintendo 3DS og PSVita må så være de platforme jeg holder mig til. Dog forventer jeg at den ottende og syvende generation kommer til at overlappe i en rum tid endnu (mange af de titler der er annonceret til Xbox One og PS4 kommer også til deres ældre brødre). Ellers er der jo altid PC - indie-scenen tiltaler mig efterhånden meget mere end AAA.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
la0sla0sSkrevet 08/06-13 23:37 
Det fortæller også en del om hvor presset markedet er, og hvor paniske udgiverne er, når man arbejder så hårdt for at få sådan en feature gennemført.

Det her er sådan et greb man tager, når man er presset, ikke når man er i et marked hvor alt er grønt og i vækst. Mao. det er et marked "ripe for disruption".

En hurtig prøveballon. Jeg vil nærmest hellere have adgang til en Netflix-agtig streaming tjeneste, frem for den her løsning. Altså en tjeneste, hvor de har et stort bagkatalog af gamle spil, som jeg kunne benytte mig af, uafhængigt af hvilken hardware jeg har i stuen, som bliver forældet eller går i stykker. Man kan sige at med optiske medier data rot vel et begynde problem efter 5-6 år ikke? Så er et stort nok firma nærmest lige så overlevelsesdygtigt i den tid?
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 08/06-13 23:44 
Nej, det er en myte. Dine dvd'er og Blu-rays vil sandsynligvis holde i mere end 20 år, hvis ikke meget længere.
JmogJmogSkrevet 08/06-13 23:48 
la0s>
Det fortæller også en del om hvor presset markedet er, og hvor paniske udgiverne er, når man arbejder så hårdt for at få sådan en feature gennemført.

Det tragiske er at markedet IKKE er presset pga brugtsalg. Diverse undersøgelser har vist at brugtsalget efter al sandsynlighed er en økonomisk gavnlig del af markedet. Salg af spil sker for at folk kan få råd til at købe nye spil til fuld pris. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste artiklen, men den havde nogle ret overbevisende regnestykker der konkluderede at udgiverne ville tjene 10% mindre, hvis brugtmarkedet ikke eksisterede.

Det reelle pres på markedet skyldes stort set kun at budgetterne til udvikling og marketing er steget markant, mens priserne på spillene ikke er det.
SumezSumezSkrevet 09/06-13 01:24 
Plejer det ikke at gå ret godt for salget af drm-fri spil? Altså, at spillene bliver piratkopieret undgår de jo ikke alligevel, og som kk siger, får de nok hackere på nakken med det samme alligevel...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 09/06-13 02:06 
Jeg går udfra du snakker om PC-spil. Det er kun indie-spil der ikke har DRM, så det er umuligt at sige om det hjælper/skader om de er DRM-fri, da salgstallene er for lave og der er ikke noget referencepunkt.
SumezSumezSkrevet 09/06-13 09:37 
Gog.com?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 11:07 
Francis kan ikke li' at Kinect tror han er en sofa...

http://youtu.be/cn_NoMjuFLc
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/06-13 11:25 
Nuclear Detergent>
@Seventh Sun: Når du bliver ved med at råbe op om at vi ingen ting forstår ville det klæde dig at besvare nogle af de punkter f.eks. Beano kommer med som agumentation i sit genmæle.

Jeg synes efterhånden den her diskussion er kørt langt ud.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg er ligeglad med mange af de her tiltag, fordi det ikke berører mig overhovedet.
Så det kommer lidt til at være "jeg synes" mod "du synes".

Principielt set er jeg fuldt ud enig i, at forbrugerrettigheder er vigtige, men som jeg har skrevet flere gange, så kan jeg ikke se hvordan den eksisterende lovgivning er forenelig med den fremtid vi går imod.
Og jeg kan ikke se pointen i at vente med det her skift, bare fordi fysiske medier stadig er relevante.

"Jamen de eksisterende konsoller fungerer fint uden always on" - ja men der kan man så også skyde en hvid pil efter sine rettigheder, når det kommer til downloadede titler.
Husk lige på, at ALT det her halløj er noget Microsoft gør for at give os FLERE muligheder.
Hvis en digital kopi af et spil kunne hentes én gang og var låst til din maskine for evigt, så kunne vi sikkert undgå always on og begrænsninger på brugte spil.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JmogJmogSkrevet 09/06-13 11:51 
"Jamen de eksisterende konsoller fungerer fint uden always on" - ja men der kan man så også skyde en hvid pil efter sine rettigheder, når det kommer til downloadede titler."

Og sådan har det altid været med download titler. Det vi ser nu er en nedgradering af vores rettigheder. Nu kan vi ikke længere spille xbla titler medmindre vi er online.

Jeg forstår ikke hvorfor du siger det her er uundgåeligt. Ja, måske uundgåeligt udfra tanken at udgiverne gerne vil have de her systemer. Men uundgåeligt udfra at de er nødt til at gøre det? Det er der faktisk intet, der tyder på.
dRxLdRxLSkrevet 09/06-13 11:52 
SeventhSun>
Husk lige på, at ALT det her halløj er noget Microsoft gør for at give os FLERE muligheder.

Her divergerer vores syn på store firmaer nok en anelse :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 12:07 
SeventhSun>
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg er ligeglad med mange af de her tiltag, fordi det ikke berører mig overhovedet.

Det kan det meget vel komme til når/hvis du er uden internet i mere end 24 timer, når/hvis MS holder op med at supportere maskinen eller XBL hackes.


SeventhSun>
"Jamen de eksisterende konsoller fungerer fint uden always on" - ja men der kan man så også skyde en hvid pil efter sine rettigheder, når det kommer til downloadede titler.

Det har du til dels ret i men MS har også forringet mulighederne med download titler pga. online-DRM.
Men igen: kritikken handler primært om de fysiske udgivelser.


SeventhSun>
Husk lige på, at ALT det her halløj er noget Microsoft gør for at give os FLERE muligheder.

Gisp!! Vi lader lige ovenstående linje stå et øjeblik.


SeventhSun>
Hvis en digital kopi af et spil kunne hentes én gang og var låst til din maskine for evigt, så kunne vi sikkert undgå always on og begrænsninger på brugte spil.

Du prøver at få det til at lyde som om at MS's XBO model med online-DRM er den eneste løsnings mulighed.
Hvis disken var nøglen til at afvikle den fysiske udgave af spillet og brugte en form for udvidet online-pass (som i dag) vil de stadig kunne begrænse/blokere brugspil salget og ikke behøve anvende online-DRM. Ønsker man ikke at bøvle med disks, køber man bare spillet på XBLM. Ingen behov for online-DRM, helt som i dag. Det er utroligt at du nægter at indse den pointe.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 09/06-13 12:09 
Jeg fatter bare ikke man kan forsvare et lorte firma som ta' fuld pris for en konsol man ikke ejer, man lejre den i måske 8-10 år? Hvor efter den skal til stor skravl.

Det ser man sgu da ikke med musik eller film.
(Og NEJ netflix er ikke DL, men streaming. Der køber man ikke, man lejre film )
Havde de givet konsollen gratis og man skulle Stream spil imod betaling ? Var det en anden snak.

Man skal da heller ikke betale for sin Viasat box, men betale for at se/Stream Tv. Når de lukker for Viasat/eller du siger det selv op , har du kun betalt for tv. Og ikke for den lorte box som er ubrugeligt lige nu.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 12:16, rettet 09/06-13 12:19 
Jmog>
Jeg forstår ikke hvorfor du siger det her er uundgåeligt. Ja, måske uundgåeligt udfra tanken at udgiverne gerne vil have de her systemer. Men uundgåeligt udfra at de er nødt til at gøre det? Det er der faktisk intet, der tyder på.

Jeg tror faktisk ikke udgiverne selv er interesserede i at eliminere de fysiske udgivelser fuldstændig, når man ser hvor meget de scorer kassen på prisopskruede special/collectors editions. Det vil være svært for dem at gøre i en digital-only verden. Kommer naturligvis an på hvor mange CE eksemplarer de sælger.
Tror de "kun" er interesseret i at kunne styre brugtsalget bedre og få penge ud af den del også.
JmogJmogSkrevet 09/06-13 12:19 
Helt leje kan man ikke kalde ens ejerskab af Xbox One, da de ting der ikke kræver online såsom Bluray afspilning og kanalsurfing stadig vil virke den dag de slukker serverne.

Men det er nok de færreste af os der ser den slags som en primær feature. Spillene er hovedfeaturen og det er også dem det går ud over.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 09/06-13 12:21 
Blue ray ja, men la os nu ser hvor meget tv surfing der bliver på den her i pal landene ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
la0sla0sSkrevet 09/06-13 12:24 
Jmog>
Det tragiske er at markedet IKKE er presset pga brugtsalg. Diverse undersøgelser har vist at brugtsalget efter al sandsynlighed er en økonomisk gavnlig del af markedet.

Enten har jeg ikke udtrykt mig tydeligt eller også misforstår du mig en lille smule. For jeg tænker det ikke som at markedet er presset pga. brugtsalg, men at markedet generelt er presset og at disse metoder er udtryk for et presset marked. Det er typisk at man tager grovere metoder i brug og være mere kontrollerende når man er under pres. :)
Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/06-13 12:41 
Desperate tider :)

På trods af, at jeg ikke bryder mig ret meget om N64'eren, må jeg indrømme, at det var den sidste rigtige konsol. De første sygdomstegn viste sig i begyndelsen af 90'erne, og så er der bare gået mere og mere rådenskab i det lige siden. Jeg gider ikke alt det der sjatpisseri med elendighed. Jeg holder mig til min PC. Det er så rendyrket snusket, at det kammer over og bliver helt ærligt :D
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/06-13 12:59 
Beano>
Ønsker man ikke at bøvle med disks, køber man bare spillet på XBLM. Ingen behov for online-DRM, helt som i dag. Det er utroligt at du nægter at indse den pointe.

Jeg synes det er ret åbenlyst, at i samme øjeblik alle spil overhovedet også vil eksistere som digitale kopier, så er Microsoft osv tvunget til at gøre mere for at sikre sig imod piratkopiering.

Vi kan sige: "se på PC" nok så meget vi vil, men faktum er at piratkopiering er et kæmpe problem på PC.
Hvorfor tror I Rockstar ikke udgiver deres spil til PC mere?
Hvorfor laver EA en Origin?
Hvorfor laver UbiSoft Uplay?

Skyrim solgte 10 millioner - 14% af dem på PC. (Officielle tal fra Bethesda: http://www.statisticbrain.com/skyrim-the-elder-scrolls-v-statistics/)
Det er bare ikke holdbart.

I et marked hvor Microsoft skal konkurrere mod downloadede spil til iOS og Steam. Og spil på Facebook eller direkte i browseren osv, er det fuldkommen umuligt for dem, at fastholde en model hvor store AAA titler er bundet til fysiske medier (for at have fysisk DRM).

Tænk på at Valve kommer med deres Steam Box, som vil gøre det endnu nemmere at køre Big Picture på sit tv. Og vi ser allerede hvordan der bliver færre og færre eksklusive titler.
Hvis valget står mellem at downloade Watch_Dogs med det samme til Steam, eller skulle ned i en butik i deres åbningstid og købe det til Xbox (One), oven i købet til en merpris pga. medie og distribution, og hele oplevelsen i øvrigt er den samme. Hvem vinder så?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 13:30, rettet 09/06-13 13:47 
SeventhSun>
Jeg synes det er ret åbenlyst, at i samme øjeblik alle spil overhovedet også vil eksistere som digitale kopier, så er Microsoft osv tvunget til at gøre mere for at sikre sig imod piratkopiering.

For x'ende (og sidste) gang: Der er INTET nyt under solen. De nuværende teknologier (disks som nøgle til brugsret og offline-DRM til digitale køb) virker effektivt og sikkert på konsollerne i dag. Der er ingen udbredte problemer med piratkopiering på PS3 og 360. Desuden kan PS3 fint styre brugsrettigheder med PS+ IGC titlerne (fuld retail spil man lejer) uden at kræve at man er online pr. 24 time.

Og hackes en konsol (inkl XBO) eller brydes DRM'en, er det ligegyldigt om der bruges online eller offline DRM til at beskytte spillet.

At sammenligne med PC/Mac er ikke relevant. PC/Mac er en åbne platforme, konsoller er lukkede.


SeventhSun>
I et marked hvor Microsoft skal konkurrere mod downloadede spil til iOS og Steam. Og spil på Facebook eller direkte i browseren osv, er det fuldkommen umuligt for dem, at fastholde en model hvor store AAA titler er bundet til fysiske medier (for at have fysisk DRM).

Vrøvl. Implementering af online/offline DRM og anti-brugtspil systemer har INTET med prissætning at gøre. Og at give udvalgte spilbutikker monopol på brugspil salg, vil aldrig betyde lavere priser for forbrugerne, tværtimod. Du blander tingene godt og grundigt sammen og nægter at forholde dig til problemerne, det er tydeligt.
JmogJmogSkrevet 09/06-13 14:07 
SeventhSun>
Hvis valget står mellem at downloade Watch_Dogs med det samme til Steam, eller skulle ned i en butik i deres åbningstid og købe det til Xbox (One), oven i købet til en merpris pga. medie og distribution, og hele oplevelsen i øvrigt er den samme. Hvem vinder så?

Det argument forstår jeg ikke. Hvad skulle der være i vejen for at lade folk downloade spillet på udgivelsesdatoen på PSN eller Live? Det KAN man faktisk allerede med alle de store titler på PSN via sin PS3.
JmogJmogSkrevet 09/06-13 14:10 
Og siden Watch Dogs kommer til både Xbox One og 360, så vil man kunne downloade det på Live til begge maskiner. Eneste forskel (DRM-mæssigt) bliver at det kun er 360-udgaven der virker, hvis dit internet er nede i mere end 24 timer.
slk486slk486Skrevet 09/06-13 14:23 
Den her thread begynder at minde om Astroturfing :D
j/k
silverstarsilverstarSkrevet 09/06-13 14:26, rettet 09/06-13 14:30 
SeventhSun>
Husk lige på, at ALT det her halløj er noget Microsoft gør for at give os FLERE muligheder.

Haha, seriøst? :D
Man skal da vist være mere end almindeligt naiv for at tro at MS implementerer deres anti-brugtspil og always-on system for at give forbrugerne flere muligheder.
Det er det samme som at kalde det at pisse forbrugerne op og ned af ryggen for "en mild, forfriskende sommerregn".
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
GreaseballGreaseballSkrevet 09/06-13 15:25 
Nu ser det ud som om at selv udgivere begynder at få lidt kolde føder med alt det her rod omkring brugte spil.
http://www.screwattack.com/news/publishers-unsure-about-blocking-used-next-gen-games
slk486slk486Skrevet 09/06-13 15:35 
Med deres strategiske samarbejde med EA kan man vel hurtigt regne ud hvor hoveddelen af trykket er kommet fra.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 15:47 
MS: "Vi har implementeret et system til at begrænse brugtspilsalg, men det er op til udgiverne at bestemme og deres ansvar."

Udgiverne: "MS har lavet systemet og sat politikken, vi ved ikke noget endnu. Ikke vores skyld!"

Lad os alle vaske vores hænder.
3'794 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig