X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Taito F3 System


Svar
nerosnerosSkrevet 19/05-13 09:21, rettet 19/05-13 09:45 
Tænker at et Taito F3 System ville være et godt sted at starte til mit arkade eventyr.

Hvordan er det med dipswitches kan man ligesom PGM og MVS gå ind i de forskellige spil og ændre lidt på settings osv.

Er der ting jeg bør vide inden køb?

F.eks de spil som kræver 6 button layouts hvad kræver det af tilslutning?
Bashful Neophyte
83 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 19/05-13 09:21, rettet 19/05-13 09:45 
Tænker at et Taito F3 System ville være et godt sted at starte til mit arkade eventyr.

Hvordan er det med dipswitches kan man ligesom PGM og MVS gå ind i de forskellige spil og ændre lidt på settings osv.

Er der ting jeg bør vide inden køb?

F.eks de spil som kræver 6 button layouts hvad kræver det af tilslutning?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/05-13 14:07 
Tror ikke, der er dips på F3. Det er vist software settings det hele. På nær en enkelt jumper til at skifte mellem optisk sensor og joystick.

Ved ikke, hvordan det virker med 6 knapper. Gå ud fra, at man skal bruge et kick harness af en slags, men kan ikke lige finde noget info :/

Er også selv ret tændt på F3. Det er jo ikke ligefrem et hav af titler, som findes til systemet, men det har godt nok en ret høj procentdel af guf :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 19/05-13 14:35 
Ok ja det må jo nok egentlig være sådan et kick harness ligesom til Capcom man skal bruge. Et spil som Kaiser Knuckle som er en fighter har 6 button layouts nemlig.

Ja der er pænt meget guf til det system ;-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 20/05-13 11:31, rettet 20/05-13 11:31 
Medmindre du er handy med en loddekolbe skal du være opmærksom på regionerne. Selve hardwaren er regionsfri, men soklerne har regionshuller (so to speak), så du rent fysisk ikke kan bruge forskellige regioner sammen, uden at smelte plastik.
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/05-13 11:35 
neros>
Ok ja det må jo nok egentlig være sådan et kick harness ligesom til Capcom man skal bruge.

Jeg har søgt lidt på det og er kommet frem til, at F3 muligvis bruge samme stik og pinout til kick harness som CPS1.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 20/05-13 11:59 
slk486>
Selve hardwaren er regionsfri, men soklerne har regionshuller (so to speak), så du rent fysisk ikke kan bruge forskellige regioner sammen, uden at smelte plastik.

Ok har læst at man kan modde motherboardet til regionfrit også.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 20/05-13 11:59 
KillerBean2>
Jeg har søgt lidt på det og er kommet frem til, at F3 muligvis bruge samme stik og pinout til kick harness som CPS1.

Se det ville jo være rigtig dejligt :-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 20/05-13 15:28, rettet 20/05-13 15:28 
neros>
Ok har læst at man kan modde motherboardet til regionfrit også.

Jep, ved at smelte plastik :)
j/k
nerosnerosSkrevet 20/05-13 17:25, rettet 20/05-13 21:06 
Ok :-)

Jeg tror nu alligevel jeg starter med alm jamma det er vist det letteste at forholde sig til når man er nybegynder i arkade business.

Men jeg skal helt sikkert have et Taito F3 system på et tidspunkt.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/05-13 10:23 
Jeg har 3-4 F3-systemer liggende (de kommer rigtig tit sammen med spillet, ligesom CPS/2), så hvis du vil vide noget, spørger du bare - helt sikkert en af mine yndlings arkade-platforme, der er ikke supermange spil udgivet på den, men dem der er, er til gengæld superfede. Og det er vist de færreste af dem, der kræver kick harness, det eneste jeg lige kan komme i tanker om er Arkanoid Returns der kræver en spinner (jeg leder stadig :()

Jeg mindes ikke at der er nogen dip switches på boardet, men der er en fysisk testknap på det, så du kan komme ind i menuen og pille ved indstillingerne ganske som alt andet arcade hardware.
Det mest "irriterende" ved F3 er at hvis man holder "coin" knappen nede, tolker den det som en fejl, så hvis du skal lave en knap til mønter i stedet for et rigtigt møntindkast, vil jeg anbefale en knap der sender impulser i stedet for en normal switch. Dog kun en lille detalje. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 10:59 
Du skal ikke bruge kick harness til Arkanoid Returns. Der sidder en jumper på printet til at skifter mellem input-type på dets Jamma-connector.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/05-13 11:06 
Ja, men det er komplet uspilleligt med joystick. Det er tydeligvis designet til analogstyring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 11:10 
...øhhh, ja. Jeg har da ikke påstået andet?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/05-13 11:17 
Nårh, jeg misforstod dig så. Så vil du sætte spinneren til JAMMA-connectoren?

Så er det da noget mere fornuftig at bruge kick, hvis man har planer om at bruge sin supergun eller kabinet til andre spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 11:19, rettet 22/05-13 11:21 
Du kan ikke bruge kick-connectoren. Spinneren SKAL forbindes til Jamma-connectoren. Der er ikke andre muligheder :)

Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Eller er der en software setting, som giver mulighed for input på kick-connectoren?
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 22/05-13 11:32 
Kaiser Knuckle som jeg gerne en dag vil eje bruger 6 knappers layout?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 11:35 
Jep, det bruger 6 stk. pr. spiller :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/05-13 12:26 
KillerBean2>
Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Eller er der en software setting, som giver mulighed for input på kick-connectoren?

Der er en hel del kick-connectors på boardet, og så vidt jeg ved er en af dem lavet specifikt til spinneren. Sætter jeg jumperen til at bruge JAMMA, styrer jeg bare paddet med venstre/højre på mit joystick, og det er stort set uspilleligt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 13:00 
Hehe, så kan det sgu godt være, det er mig der har misforstået systemet fuldstændigt :)

Jeg aner heller ikke hvad hverken S1, AA, Z eller M2 bruges til. Der er vel kun én af dem,der er en kick-connector? Og så er der tre andre som er ren mystik. Men den ene af dem skulle så være beregnet til en spinner?

Jeg var bare næsten 100% sikker på, at den skulle sættes til Jamma-connectoren. Er det ikke det, der var det mest normale?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/05-13 13:11 
Jeg er helt i tvivl nu, men mindes at have set et billede en spinner til F3 med et stik i enden, der bestemt lignede noget kick-halløj.
Og ja, der er vist flere af de der connectors, der er store mysterier - måske ubrugte til evt. spil der aldrig kom?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 22/05-13 13:38, rettet 22/05-13 13:41 
En spinner tilsluttes blot JAMMA for højre og venstre. Der skal dog også sættes en jumper ved skiftet fra joystick til sensor jf. følgende billede. Det vil dog være nærliggende at tro at en af de ekstra connectors på boardet vil kunne bruges for tilslutning af en spinner, så jeg skal ikke kunne afvise det :-)

http://humblekro.dk/F3_IO_JUMPER.PNG

Nedenstående billede forklarer hvordan den tilsluttes.

1. +5V (red)
2. +5
3. ground (black)
4. ground
5. sensor out 1 (white-red or red-yellow) (corresponds to joystick right)
6. sensor out 2 (white-green or green-blue) (corresponds to joystick left)

http://humblekro.dk/F3_SCAN.jpg
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 22/05-13 13:50, rettet 22/05-13 13:51 
Det er egentlig også ligemeget, hvis jeg alligevel aldrig får fat i en F3-kompatibel spinner. :P De er godt nok dyre, og ved ikke helt hvor meget jeg stoler på de tricks med at lave dem selv (alle guides er rettet imod USB-interfaces til en PC/MAME)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 22/05-13 14:11 
Hehe http://forum.arcadeotaku.com/viewtopic.php?f=26&t=24284&sid=8308f8472e5ed62012a4ba98dabdf2e9
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 14:17, rettet 22/05-13 14:21 
Jep, det bekræfter meget godt, at den skal forbindes til Jamma. Li'som Amnesia skriver :)

Men findes der virkelig en "F3-kompatibel" spinner? Jeg troede bare, at en spinner var en spinner? På samme måde som at et stick er et stick.

Og ja, det er helt ubeskriveligt irriterende med alt det MAME-lort, man får smidt i hovedet, når man leder efter den ægte vare.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/05-13 14:20, rettet 22/05-13 14:21 
Det tror jeg også det er, men Arkanoid Returns kom en del år efter spinnere var almindelige på arkadekabinetter, og mener nok at de producerede en serie specifikt til F3'en?

Med "F3-kompatibel" mener jeg dog sådan set bare en der ikke er lavet til PC, Atari osv. som størstedelen af de mere tilgængelige spinners ude på markedet er.

Jeg har prøvet at kigge på alternativer som man kan "konvertere", men tror man kan løbe ind i alle mulige problemer.

edit: Elgens link nævner i hvert fald et dedikeret spinner-panel til Arkanoid Returns.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 22/05-13 14:25 
Det er vel bare at finde en spinner der kører med +5V, GND og X1/X2 retninger, hvilket de fleste vel gør.

Der kan så være forskel i forhold til gearingen, som man måske lige skal kigge nærmere på.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 22/05-13 14:39, rettet 22/05-13 14:39 
De er præcis "gearingen" jeg er bekymret for mht. konverteringer, men hvis Taito er fornuftige har de lavet spillet så det passer til "standarden" fra dengang i de tidlige firsere. Men jeg ved bare ikke særlig meget om pre-JAMMA perioden, så spørgsmålet er om der overhovedet er en standard?

Det gør det dog stadig ikke nemmere at finde. Hvis du "bare" ser en arcade spinner til en fornuftig pris, må du da i hvert fald hjertens gerne sige til, eBay er ikke meget værd her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 14:44 
Jeg forstår det heller ikke helt. Arcadeshop.de sælger f.eks. en spinner (til en heftig pris), men den skal tilsluttes USB. WTF?! Det giver jo ingen mening :(
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 22/05-13 14:49, rettet 22/05-13 14:51 
Alle Folk(TM) tror efterhånden, at hvis det drejer sig om arcade, så er det MAME-shit de unge vil ha'...tsk, tsk...

EDIT: Eller måske er problemet at det NETOP er det De Unge(TM) vil ha', og det er os der er blevet nogle gamle røvhuller?! };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 22/05-13 14:50, rettet 22/05-13 14:50 
Det er præcis det jeg snakker om! Har haft kig på flere (inkl. den på arcadeshop faktisk!) der har vist sig at være møntet på MAME, og det samme gælder de hjemmelavede som man kan lave fra en mekanisk mus, hvis man er fingernem. Ingen kærlighed til original arcade hardware.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-13 14:59, rettet 22/05-13 15:00 
Elgen>
EDIT: Eller måske er problemet at det NETOP er det De Unge(TM) vil ha', og det er os der er blevet nogle gamle røvhuller?! };-P

Nahh, bare fordi de unge absolut vil ha' simili, betyder det jo ikke, at ægte ædelt metal og dyrebare sten pludselig er værdiløst ;)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 23/05-13 23:17 
Sumez>
Jeg har 3-4 F3-systemer liggende (de kommer rigtig tit sammen med spillet, ligesom CPS/2), så hvis du vil vide noget, spørger du bare

Hvordan er det med Kick Harness til spil som bruger 6 knapper. Tænker på fighters osv. Skal man selv bikse noget sammen eller kan man bruge det samme som CPS1, og hvor sætter man det fast henne. Har prøvet at finde ud af det, men der er godt nok ikke meget info om det nogen steder :-(
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/05-13 08:12 
Jeg mener i hvert fald at selve stikket er det samme som CPS1, om pinoutet også er det ved jeg ikke, men eller kan man vel måle sig frem.

Det er et ret simpelt stik, der sidder forrest på boardet, så du kan i princippet bruge næsten alt til at forbinde til det - krokodillenæb, hvis det går helt galt. :P

Taito F3 System
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/05-13 11:49 
neros>
Har prøvet at finde ud af det, men der er godt nok ikke meget info om det nogen steder :-(

Ja, det er ret så mystisk. Jeg har har også søgt lidt på det, men fandt nul og nix. Der er masser af folk, der stiller det samme spørgsmål rundt omkring, men absolut ingen af de stakkels mennesker får et svar :(

Det er åbenbart en utroligt godt bevaret hemmelighed, hvad S1, AA, Z og M2 skal bruges til.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 24/05-13 11:55, rettet 24/05-13 11:55 
Jeg kan da prøve at sætte en F3 til og kortslutte nogen af dem i test-menuen og se om noget reagerer? :\

Der er nok ikke så mange der spiller de spil, der bruger de ekstra tilslutninger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/05-13 12:03, rettet 24/05-13 12:35 
Måske... hvis jeg havde et ekstra F3 motherboard, som jeg ikke havde kært.

Den smule info, jeg har kunnet skrabe sammen, hentyder til, at F3 bruger samme pinout som CPS1 og skal tilsluttes den connector, der hedder "AA". Men det er vist mest gætværk :/
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 24/05-13 12:38, rettet 24/05-13 12:39 
Der er vel ikke noget man kan smadre ved at kortslutte pins lavet til ekstra inputs? Kan de havde andre formål?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/05-13 12:45, rettet 24/05-13 12:47 
Der er jo netop ingen, som lader til at vide, hvilke formål de har. Man kunne godt gå ud fra, at de alle er alm. inputs, men så er det bare en formodning, og formodninger er det bedste redskab, man kan bruge, hvis man gerne vil lave røv i ting :D

http://www.youtube.com/watch?v=wg4trPZFUwc
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/05-13 14:40 
Sumez>
Der er vel ikke noget man kan smadre ved at kortslutte pins lavet til ekstra inputs? Kan de havde andre formål?

Hvis der er 5V på en af de pins er det ikke særlig smart...
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 24/05-13 14:59, rettet 25/05-13 09:29 
Ja det har jeg også læst den justere strømmen i boardet eller sådan noget og kan fucke det helt op!

Et spil som Kaiser Knuckle er ikke ret svært at finde derude og købe. Så spillene må jo være i omløb det vil vel sige folk spiller dem? Men ja det er meget sært der ikke er noget info omkring dette emne?

Hvad siger RJK aka Rune den alt vidende arkademand og samler?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 30/06-13 10:36, rettet 30/06-13 10:38 
Er Super Cup Finals og Hat Trick Hero 93 et og samme spil?

Synes det er meget svært at blive klog på?

Jeg vil gerne finde det spil som ser sådan her ud med musikken osv:
http://www.youtube.com/watch?v=QdwNCAs80-E&list=HL1372581288&feature=mh_lolz

Det har måske noget med regionerne at gøre synes ihvertfald ikke Hat Trick Hero 93 har samme opstart med menu og musikken?
http://www.youtube.com/watch?v=QOCZvKEH-U0
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/06-13 11:38, rettet 30/06-13 11:38 
Så vidt jeg kan se, hedder Hat Trick Hero '93 "Taito Cup Finals" i vesten. Super Cup Finals er tilsyneladende en anden udgave (kun udgivet i Japan?). Aner ikke, hvad forskellen er.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 30/06-13 13:11 
Aha ok det var det jeg ikke kunne finde ud af så.

Super Cup Finals er noget jeg har dyrket meget på arkaden den gang derfor bliver det lige den titel frem for de andre jeg bedst kan lide. Musikken og lydene synes jeg også er bedre her. Det findes vist også kun som PCB og ikke til F3 systemet kan jeg se.

Det er virkelig et sjovt spil også meget bedre end Saturn versionen.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 17/12-13 21:49 
KillerBean2>
Den smule info, jeg har kunnet skrabe sammen, hentyder til, at F3 bruger samme pinout som CPS1 og skal tilsluttes den connector, der hedder "AA". Men det er vist mest gætværk :/

Har googlet det lidt igen omkring kick harness til Taito F3 men det er faktisk utroligt så lidt der er om det! Mange spørger om de samme ting men ingen svar??

Lidt et mysterium nu..
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 07/02-14 21:23, rettet 07/02-14 21:25 
Så fik jeg sku lavet et kick harness til Taito F3 af selveste JNX :-)

Han fandt frem til at pinout er det samme som CPS1 så man behøver en adapter mellem CPS2 til CPS1 eller noget i den retning så vidt jeg kunne forstå.

Iøvrigt har jeg jo et CPS2 kick harness (lavet af Konsolkongen), så min tanke er at det sikkert skal bruges, men jeg er ikke sikker nu må vi se når kablet ankommer.

Kablet ankommer om et par dage.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 12/02-14 16:49, rettet 12/02-14 17:23 
Nu fik jeg mit andet Taito F3 motherboard.

Alt vitker som det skal bortset fra at det larmer af helvede til?

Til jer der har F3 hvordan lyder jeres når i tænder det op? Mit lyder lidt som om man har sat blade i en ventilator..!? Vildt underligt eller er det bare sådan det lyder måske :-(

Det er jo tiltænkt et cabinet det ved jeg godt, men alligevel.
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 12/02-14 17:24 
Jep. Blæseren er ikke sjov at høre på. I de fleste tilfælde kan du koble den fra. Boardet er beregnet til at sidde i et arcade cab, hvor det ikke kan komme af med varmen. Hvis du er nervøs kan du sætte en anden blæser på.
j/k
nerosnerosSkrevet 12/02-14 17:44 
Ok fedt hvor sidder blæseren egentlig henne er det på motherboardet eller cartridge? :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02-14 17:50 
Har du det ikke stående lige ved siden af dig? :D

Motherboardet er jeg 99% sikker på. Havde ikke gang i så meget F3 da jeg havde et motherboard selv :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 12/02-14 17:54 
Hvad koster sådan et Taito F3 System?.
I love monster land
83 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig