X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Udforskning i spil


Svar
jaesjaesSkrevet 28/04-13 09:52, rettet 28/04-13 10:55 
Jeg tror ikke, jeg er den eneste, som har det sådan, at udforskning er et af de vigtigste elementer i de spil, hvor det nu engang giver mening, at der er et stort fokus på udforskning. Det er tæt på, det ligefrem er det vigtigste aspekt for mig i disse spil - jeg tror jeg kunne spille et spil helt uden gameplay i traditionel forstand.

Så jeg dedikerer denne tråd til emnet. Skriv om gode, personlige oplevelser (helst uden spoilers), spil du synes "objektivt" har god udforskning, hvad du gerne ser mere/noget af. Osv. osv.

Et par subjektivt gode oplevelser:
GTA3/Vice City - Kan ikke huske hvilket spil, der gjorde mest indtryk, men GTA3 var nyt inden for sandkasse i byer, så det var fedt bare at sjoske rundt i byen eller tage en køretur. I Vice City var det herligt at cruise fra bil til bil - sætte en af de geniale radiostationer på og opleve omgivelserne og bilernes forskellige fysik (omend køreoplevelsen selvfølgelig havde mangler). Håber de genindfører kameraet indefra køretøjerne i GTAV. Hvis der var mere at lave i byerne i disse spil, ville udforskning være et reelt alternativt til missionerne - med andre ord, kunne det være fedt hvis minispillene typisk var bedre end det er tilfældet.

Final Fantasy VII - Utroligt interessante, varierede og veldesignede miljøer (Area Maps, World Map er temmelig kedeligt IMO). De interaktive elementer og minispil hjalp også, omend kvaliteten igen var lidt blandet.

"Objektivt":
I Tomb Raider: Underworld er udforskning og gameplay rigtig godt koblet sammen: Middelstore områder, puzzles der rent fysisk tit er ret store eller kræver at man finder eller aktiverer genstande eller lign. andre steder på banen, relativt få fjender og en lille smule puzzle-oplevelse i selve det at finde vej, er en god blanding. Og så er miljøerne i sig selv oftest vildt flotte. Det klassiske Tomb Raider-kampsystem, og et lidt suspekt kamera, trækker dog ned.

Nogle flere spil der tør nedfokusere kamp og opprioritere overlevelseselementer kunne være smukt. Det kommende adventure-agtige spil, Cradle, ser også cool ud mht. udforskning: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LbaLPrxdeHw
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/04-13 10:42 
Fallout 3 er nok et af de spil, hvor jeg har hygget mig mest med udforskning. Der er gjort meget for at afrunde kanterne på "copy-paste" elementerne, så man ikke lægger specielt meget mærke til gentagelserne. Kontrasten mellem byerne, undergrunden og det åben landskab fungerer også rigtig godt. Det er et af de få spil, hvor jeg ikke på noget tidspunkt følte, at det var "arbejde", når jeg gik efter at finde alt på kortet.

Et dårligt eksempel må være Just Cause 2. Det er et meget sjovt spil, når man bare har lyst til at lege, men hvis man giver sig til at udforske, bliver det hurtigt dødens pølse.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 28/04-13 11:16, rettet 28/04-13 11:17 
Helt sikkert wow (word of warcraft) jeg var en af dem der startet hvor man kun kunne raide MC , at løbe rundt i sådan en stor verden var vild fedt! Så mange ting man kunne røre og se. De lange løbe ture om natter i den lækker nature , sidder stadig fast som et godt minde! :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 28/04-13 12:00 
Jeg har sikkert alle de samme spil i tankerne, som er nævnt eller bliver nævnt, men udforskning var dælme også en stor faktor i mine gamle c64 og amiga spil.

Jeg husker f.eks Starquake (C64) som et spil hvor jeg ikke kendte målet, men hvor jeg brugte dagevis på at udforske grotter.

http://www.c64-wiki.com/index.php/Starquake

Lidt same deal med Damocles (Mercenary II) på Amiga. Det var SÅ fedt at man kunne flyve frit mellem forskellige byer, lande, stige ud af rumskibet, gå ind i bygninger og udforske korridorerne - i én sømløs strækning. Tror aldrig rigtigt jeg spillede det. Jeg udforskede kun.

http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=1192

Hvis jeg kunne tale på min søns vejne, så er Simpsons Hit and Run helt sikkert højdepunktet i udforskning.
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 28/04-13 13:29 
Jeg kan indtil videre kun tilslutte mig hvad der allerede er skrevet.

Dog brugte jeg mere tid på FF8 end 7... Og det var endda uden nogensinde at få gennemført 8'eren selv.
Til gengæld kan jeg huske at jeg brugte rigtig længe på at samle alle materialerne til at bygge det bedste våben til hver character.
... Længere tid end jeg i dag ville grinde efter noget i et MMO spil :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 28/04-13 15:52 
Fable (Xbox) må være det spil jeg har brugt mest tid på at udforske (omgivelser), når det kommer til RPG spil. Det har været et af de RPG spil, som har sagt mig allermest, fordi det også var så lige til :P

Men er nok mest til liniere spil, hvor der sker en masse hele tiden :D
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 28/04-13 15:55, rettet 28/04-13 21:18 
Final Fantasy og Fallout er nok mine favorit-serier, og det er også der, jeg har brugt mest tid på at udforske.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 28/04-13 20:53, rettet 28/04-13 20:54 
Fallout 3 kan jeg også være med på mht. udforskning (og generelt), men det gælder sådan set de fleste open-world-RPG'er. Hader bare det der med at finde 5 mønter i en krukke, 2 mønter i en anden, 3 stykker flæsk på en hylde og en ubrugelig og grim dagger på et bord - man føler man bør samle alt lortet sammen, nu man alligevel er der, og for at være sikker på ikke at mangle noget, men ville foretrække hvis RPG'er generelt havde halvt så meget loot, men at det meste til gengæld var værd at rage til sig :P

millennium>
men udforskning var dælme også en stor faktor i mine gamle c64 og amiga spil.

Hehe, dengang var jeg ret ligeglad med udforskning, det gjaldt normalt bare om at skyde på ting med så mange kugler som muligt, men var ret fascineret af konceptet med at bevæge sig gennem de forskellige rum i Henry's House. Husker også et Knight Lore-agtigt spil, hvor det var interessant at gå på opdagelse. Noget med at samle krystaller, men kan ikke lige huske titlen...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 28/04-13 21:16 
Hørt!
Spil som Fallout 3 + NV og The Elder Scrolls: Oblivion + Skyrim er virkelig noget der kan give mig spil-OCD :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/04-13 21:21 
Tror også, det var det, der fik mig til at gå død i Oblivion. Alt, alt for meget ubrugeligt lort, som jeg ikke kunne lade være med at samle op :D
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 29/04-13 10:34 
Er også træt af, at loote lig og undersøge alle tønder og kasser i BioShock Infinte. Bare for konstant at holde ammo-niveauet oppe. Det virker ikke som den rigtige opgave at presse spilleren til.

@jaes: Generelt var de klassiske isometriske spil ret gode til at pirre hangen til udforskning. Også sådan noget som Head over Heals, Nosferatu the Vampyre og The Great Escape.
Men jo, fire-knappen blev da også brugt rigeligt.

Se et fantastisk Knight Lore kort :-)
http://maps.speccy.cz/maps/KnightLore.png
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/04-13 13:30, rettet 29/04-13 13:35 
"Problemet" med udforskning er at hvis det ikke er givende ("rewarding") på nogen måder, føles det som tidsspilde. Det er især en forbandelse der hviler over de fleste sandkasse/open world spil.

Udviklerne skal have indsat spændende ting man kan finde, som giver en bonus enten i forbindelse med setting, historie eller gameplay. Spilleren skal belønnes med enten en oplevelse eller en gameplay-mæssig bonus. Problemet med sidstnævnte er her at det kan være svært at designe spillet efter disse "valgfri" elementer.

Bioshock Infinite som nævnes af millennium ovenfor er et godt eksempel på dette. Spillet er bygget op omkring at spilleren konstant "scavenger" hver eneste mulige container i nærheden for at finde den ammunition, healing og valuta der kunne være gemt. Skal spillet brydes ned i forsimplede bestanddele, består det stort set kun af FPS-action-sekvenser, og støvsugning af hvert område for genstande. Det bliver yderligere enerverende af at der reelt set kun er de tre ting man kan finde, og at de er mere eller mindre tilfældigt fordelt, så der er ingen spændende overraskelser eller belønninger i løbet af processen, kun den samme kedelige roden gennem skrald for at finde brugbare småting, uden nogen fornemmelse af at indsatsen belønnes. Selv historiesekvenserne uden kamp, der er indsat for at skabe stemning og indlevelse, skæmmes af det konstant indsatte element med at bruge mere tid på at kigge i skraldespande end at opleve spillets verden. Det originale Bioshock var vist også bygget op sådan, men af en eller anden grund husker jeg det ikke som værende ligeså meget i vejen. Sammenlign med System Shock 2, hvor alt hvad man kunne finde skulle bruges til vidt forskellige formål, og ofte for at løse små sidemissioner i løbet af spillet. Det er langt sjovere i min verden.

Generelt set stiger en spændingskurve i et spil når man opdager ting man ikke havde forventet, og falder når man støder på de samme forudsigelige ting igen og igen. Det er klart nemmere for spiludviklere at skabe en lineær verden og fylde den med varierende oplevelser, end at fylde et tilsvarende diagram med to akser, med ligeså spændende og varierende oplevelser, uden at gå på kompromis med enten "aksernes længde" eller variationen af indholdet. Et godt eksempel er Skyrim - går du rundt på må og få og finder forskellige dungeons og byer, vil du opleve nyt hele tiden, fordi udviklerne har haft overskud til at skabe mange forskellige assets.
Men spiller du spillet helt autistisk, for at finde alt hvad du kan, og gennemgå spilverdenen systematisk (hvilket den desværre ligger lidt op til) skal du ikke mere end en lille procentdel af den totale spilverden igennem, før du begynder at støde på de samme koncepter og formationer igen og igen. Så snart man begynder at genkende gentagelserne, falder spillets underholdningsværdi meget drastisk!
Et af de -virkelig- kedelige eksempler synes jeg er hele den moderne GTA-serie (altså GTA3+) - byerne fungerer som en god backdrop til det bil-centrerede spil, og især i GTA4 føles den virkelig levende og gennemført. Men så snart man hopper ud af bilen og prøver at udforske bygninger og områder, finder man ikke andet en en tom backdrop, uden noget som helst enticement for at udforske. De eneste områder med reel indhold, er dem der er reserveret til specifikke story-missioner.
Så synes jeg man får mere ud af en verden som f.eks. Dark Souls, der også er åben for udforskning i flere retninger, men kun i bestemte og mere lineære retninger, hvilket har tilladt udviklerne at gøre hver enkelt område fuldkomment forskelligt fra de andre, så så længe der er områder du ikke har set, er der spændende nye ting at opdage.
Men der skal selvfølgelig være plads til begge typer spildesign. Skyrim-modellen stiller bare langt langt større krav til udviklerne og den mængde af arbejde, der lægges i spillet. Det kan hurtigt blive meget dyrt.

Samme effekt kan ses i proceduralt genererede spil. Udforskning i eksempelvis Diablo minder om eksemplet fra Bioshock Infinite (minus den manuelt designede setting), hvor al den tid der bruges på udforskning er 100% gameplay-orienteret. Her har udviklerne så valgt at løse udfordringen ved også at generere de ting man kan finde helt proceduralt, så der kan findes uendeligt mange ting. Diablo 3 synes jeg dog tager et skridt for langt ud, hvor de virkelig brugbare ting (altså de ovennævnte "overraskelser") er så absurd sjældne, at over 99% af den tid der bruges på udforskning virker spildt, og er i den grad overdrevet "padding" fra udviklernes side, for at retfærdiggøre og afbalancere imod de typer der bruger timevis på spillet.
Minecraft er et andet rigtig godt eksempel. Alt i spillet er tilfældigt, og til at starte med (altså "tidligt" i spillets udviklingsfase) synes jeg hurtigt at udforskning i spillet blev kedeligt - så snart man har gennemskuet de algoritmer, spillets indhold bliver genereret med, er der ikke længere nogen overraskelser. At udforske en grotte havde næsten intet formål så snart man lærte at det aldrig havde andet udbytte end at spotte mineraler nemmere.
Men med tiden er der kommet så mange ting til - dungeons, ravines, abandoned mineshafts, og de ultrasjældne strongholds, samt mere variation i verdenen over også, med templer og vidt forskellige biomes, nether og nether fortresses, osv. Man skal bruge virkelig lang tid i selskab med spillet, før det holder op med at komme med overraskelser. Især hvis man spiller på Large Biomes (som jeg netop er begyndt på sammen med TheDuke), vil de fremmede økosystemer, der kan ligge virkelig langt borte, fremstå langt mere spændende end før.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/04-13 13:32, rettet 29/04-13 13:58 
Sjovt nok at se hvordan de har bygget KL op. Er stor fan af spil set skråt fra oven generelt. Kan godt lide den måde det hele er lidt subtilt på - ingen close-ups af personer og omgivelser - omend det også kan irritere lidt, at man ikke kan udforske spilverdenen i fuld 3D. Isometrisk kombineret med figurportrætter i dialogen, evt. placeret foran en baggrund, er ofte en god balance.

EDIT: Der kom lige et indlæg mens jeg skrev...
EDIT 2: Mht. baggrund, mener jeg noget mere i fjæset end det isometriske - passer godt sammen med figurportrætter og kan giver en snas af spilverdenen uden at vise for meget.
HeroldHeroldSkrevet 29/04-13 13:57 
Det er nok exploring, der gør spil som Binding of Isaac, Spelunky og FTL interessante for mig. Roguelikes kører i høj grad på udforskning via gentagelse, men med nye elementer hver gang, og det er dét der holder mig kørende. Jeg finder det langt mere interessant end den type udforskning man får i spil som GTA - især Spelunky synes jeg er rigtig godt i det henseende.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 29/04-13 14:05, rettet 29/04-13 14:05 
Spelunky synes jeg er underholdende i kraft af udfordringen og det solide core-gameplay. Det har ikke så mange "tilfældige" elementer at jonglere med, så man har set hvad hvert område har at byde på efter et par spil, det er ikke udforskningen der driver mig, men "sejren". :) Det er bare et spørgsmål om at finde udgangen så hurtigt som muligt, og så videre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 29/04-13 14:10, rettet 29/04-13 14:11 
Blandt de bedre stillede spilforhold til udforskning er naturligvis de klassiske Quest spil, særligt King's Quest IV fordi produktionsværdien efterhånden var nået til et tilpas ambitiøst niveau.

Her var en stor del af spillet univers åbent fra starten af, og spilleren skulle rent naturligt bruge de første mange spilletimer på at udforske skærmene, huske rekvisitterne og memorisere kortet. Der var en lineær handlingstråd gennem kortet, som spilleren selv måtte opdage, for ingen af lokationerne fandtes af ren tilfældighed. Men i sin essen var det small scale open-world.

Når vi ikke ser denne slags spil i nutiden, tror jeg der er to årsager:

1) Størrelsesforholdene efter efterhånden så absurd store, at det vil være umuligt for spillere at huske kortets lokationer, eller - mindst af alt - tegne kort med sine egne cues.

2) Markedet forventer en lang højere grad af hjælpsomhed fra spillets side. At dumpe spilleren i en verden, med budskabet: "find selv ud af det" er næsten uhørt i dag.

Luigi's Mansion har dog lidt af denne tradition, fordi spillets univers er bygget op om pricippet: Mere kvalitet, mindre kvantitet.
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 29/04-13 14:34 
Sumez>
Spelunky synes jeg er underholdende i kraft af udfordringen og det solide core-gameplay. Det har ikke så mange "tilfældige" elementer at jonglere med, så man har set hvad hvert område har at byde på efter et par spil, det er ikke udforskningen der driver mig, men "sejren". :) Det er bare et spørgsmål om at finde udgangen så hurtigt som muligt, og så videre.

Både og. Det er jo tilfældigt hvad der er på banerne og hvor. Det er fedt at have damen med til udgangen pga. det ekstra health man får, men det er ikke sikkert hun er et sted, hvor det kan betale sig. Hvis man vil til Black Market og den gyldne by, skal man også opsøge kisten med det dér gyldne øje, for at få adgang, ligesom der også er slottet og shotgun'en der er gemt. Det bliver vildere, når du skal have nøglen med fra tredje-fjerde niveau og 10 niveauer længere ned, for at få bygget en genvej dertil.

For mig består udforskningen i at jeg ikke ved hvad der er hvor i Spelunky. Jeg kan genkende et snakepit på lang afstand, men jeg ved aldrig helt hvad der er nede i det. Det gør at hvert eneste spil bliver en ny og meget varierende oplevelse, da jeg ikke er garanteret klatreudstyr, klistrede bomber eller haglgevær på noget tidspunkt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/04-13 16:15, rettet 29/04-13 16:17 
Suikoden spillene har suverænt de bedste udforsknings elementer i nogen spil jeg har spillet.

Udforskning er som sådan ikke nødvendigt for at gennemføre spillene, men for at få det optimale ud af dem, samle alle 108 figurer, se diverse scener/dialoger/figur historier og finde de diverse items, bedre slutning, små historie mæssige ændringer, spille mini games osv er det. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen andre spil hvor det at man konstant udforsker både nye og gamle områder er så belønnende og integral del af spillet.

En skam Konami tilsyneladende har droppet hovedserien, og kun kommer med nogle halvligegyldige spin-off's til de håndholdte :/
jaesjaesSkrevet 27/06-13 23:56, rettet 28/06-13 00:11 
Det er da godt, der er en enkelt udvikler, der lytter til mig - en gut ved navn Lars Simkins er vild med spil som Elderscrolls, men blev træt af at konstant at blive overfaldet af et eller andet, så han er i gang med at udvikle et tilsvarende spil, hvor alle elementer er opbygget omkring udforskning.

Det er funded på Kickstarter, så nu jagter han strech goals:
http://www.kickstarter.com/projects/railboy/frontiers-explore-discover-survive

Grafikken er stadig på prototype-stadiet, men er allerede imponerende for et (stort set) enkeltmandsprojekt (KS-pengene skal bl.a. gå til et større team):

Udforskning i spil

EDIT: Det er ikke konsol-spil til at starte med, men kommer til pc, Mac og Linux.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig