X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jeg er TRÆT af mobilspil


Svar
millenniummillenniumSkrevet 27/04-13 07:53, rettet 27/04-13 21:35 
Når jeg åbner mappen med spil på min iPhone eller iPad er jeg begyndt at kigge lidt tomt på titlerne. Jeg har ellers brugt vanvittigt mange timer på Angry Birds. Men nu har jeg ikke lyst til at spille noget af det. IP spil er med tiden blevet dybt forurenet med nogle dårlige intenioner. IMO. Hvad er det genren har udvilet sig til, og hvorfor gider jeg ikke bruge tid på det længere...?

1) Komplet overflade. IP skal være hurtige og nemme at gå i gang med, men bagsiden er fraværdet af noget som helst substans. Endless running mig her og der. Ja, indlæringskurven er på ca ti sekunder, men derefter er det blot et sort hul af ingenting.

2) kommercielle fusker/snyde spil. Hele freemium modellen er en forurening af spilkoncepter, som har tvunget Apple til at lave en in-app buy blocker. Spil designes ikke med det formål at underholde os, men at opdage nye work arounds i vejen mod vores pengepung. (Især børnenes). Køb opgraderinger. Køb muligheden for at spare tid. Det er dårlige og uærlige intentioner om spil designs.

3) Lorte interface. Der er et paradoks mellem gameplay og touch screen. I det øjeblik man nærmer sig bare en anelse avanceret gameplay, så kommer den trykfølsomme skærm og den manglende respons og ødelægger det hele. Ingen tvivl om at jeg KUNNE bruge meget tid på at genopleve GTA Vice, men jeg gider ikke pga. skærmen.

4) En jungle af lykkejægere. Det er hvad man finder i AppStore nu i dag. Ikke noget funktionelt eller brugbart, men en masse udbydere der prøver at sælge apps som tyggegummi med farverige app-ikoner lavet med det ene formål at suge vores opmærksomhed. Markedet overdøver de små genier, som formentlig findes et sted derude.

Lyspunktet i denne opinion er, at jeg muligvis er kommer til at holde endnu mere af konsolspil.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 27/04-13 09:06 
Hele det dér Facebook-style RPG halløj med at klikke på ting hver 4 time og invitere sine venner til at gøre det samme er også noget pis.

Børn er helt tovlige med tablet spil og jeg har svært ved at forstå hvorfor når der er bedre og dybere oplevelser at finde på andre platforme. Måske er det bare mig der er gammel, for da jeg selv var i den alder spillede jeg vel egentlig også alt hvad jeg kunne få fat i... Børn har heller ikke nogen penge, så jeg går ud fra at de suger alt til sig der er gratis.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/04-13 09:43 
Jeg har mere eller mindre haft det sådan hele tiden med platformen. Det er ufatteligt få af de spil jeg har liggende på min iPad jeg reelt har orker at bruge særlig meget tid på, enten på grund af ringe styring, vildt overfladisk koncept hvor det nærmest ikke kræver jeg deltager, eller gameplay inficeret af betalingsmidel bygget på svindel og humbuk. Når man ejer andre platforme synes jeg ikke rigtigt der er nogen konkurrence. Så ja, jeg er ret enig med Millennium
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
slk486slk486Skrevet 27/04-13 15:18, rettet 27/04-13 15:21 
Hørt! Min knægt har lige fået en iPhone og jeg har lagt regler på bordet om at han ikke får lov til at tilkøbe diverse coins eller hvad-ved-jeg til spil. Upfront eller gratis er fint, men ikke det andet.
Se bare, hvordan det har ødelagt Dead Space :(

Har jeg købt et spil (upfront eller via shareware agtig freemium) vil jeg never ever belæmres med at købe det ene eller det andet ingame. De kan reklamere med dlc uden for spillet via mail eller dash - whatever - men aldrig ingame!
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 27/04-13 15:26 
Der er en funktion hvor du kan slå in-app purchases fra så han ikke "kommer til det".

Indstillinger > Generelt > Begrænsninger > Indkøb i programmer.
slk486slk486Skrevet 27/04-13 15:29 
Det er ikke fordi han "kommer til det" - det er for at få ham til at forstå hvad det er, hvad det gør og hvorfor vi er imod det :)
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 27/04-13 15:30 
slk486>
Se bare, hvordan det har ødelagt Dead Space :(

Jeg tror efterhånden det der må være 2013s svar på "Mass Effect 3 slutningen har ødelagt alting" :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 27/04-13 17:43 
Ti hi :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 27/04-13 17:55, rettet 27/04-13 19:08 
Måske bliver jeg lidt hippie agtig, men jeg synes virkelig IP spil repræsenterer en spilindustri med en ødelagt sjæl. Hay Day, Simpsons Tapped Out, m.fl. er styret af de samme forkerte grundtanker: byg et hus på 24 timer, eller betal dig fra at gøre det hurtigere. Man kan købe sig fra sin egen utålmodighed, og sidder samtidig i den psykologiske saks, for desto oftere du spiller det, desto mere belønning får du. Ingen bag produktionen har tænkt sig at lave årets sjoveste spil. Kun "usynlige" udgifter, virale hooks og slutbrugere med skadet anal-fiksering. (Ja undskyld, det er jo den kliniske betegnelse).

Men selvfølgelig er vores gratis-kultur også med til at ødelægge ødelægge scenariet.

Er det dén vej det går, eller kommer der et paradigme skift på et tidspunkt?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 27/04-13 18:22, rettet 27/04-13 18:23 
Jeg kan godt lide at skyde skylden på casual/freemium spil, men i praksis reflekterer de nok markedet og ikke omvendt :(

70'erne sluttede med 80'erne, så mon ikke vi får vores spil tilbage også?
j/k
HeroldHeroldSkrevet 27/04-13 19:59 
Hvad står IP for?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 27/04-13 20:21 
iSpil tænker jeg. Har lige opdateret titlen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 27/04-13 21:04 
Måske mere korrekt at kalde dem iOS spil?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SonicSonicSkrevet 27/04-13 21:08 
Men mange af de samme spil findes også til Android enheder. Hvad kalder man dem så? Mobil spil er det vel heller ikke, nu med Ouya :P
Parental Advisory: Explicit Lyrics
FancyPantsFancyPantsSkrevet 27/04-13 21:11 
Tappytappytouchscreen spil? :0
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WehnerWehnerSkrevet 27/04-13 21:12 
Jeg tænker, at iSpil relativt godt dækker det hele, hvis man skal finde et mere mundret udtryk end Fancypants'.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SonicSonicSkrevet 27/04-13 21:12 
Det ville da måske være brugbart, nu hvor de også spreder sig til WiiU'en :D
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 27/04-13 21:31 
Eller AppSpil. Jeg har nok mest blevet smittet med definitionen fra Gamerankings.com :)
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 28/04-13 17:12 
iSpil? What? Kan vi ikke bare kalde det mobilspil eller tabletspil?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 29/04-13 21:48 
Selv arkademaskinerne ligner gigantiske iDevices nu om dage:
http://www.icegame.com/p-21815-doodle-jump-arcade.aspx
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SonicSonicSkrevet 29/04-13 23:48 
Oh lord..!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
slk486slk486Skrevet 30/04-13 00:41 
Christ!
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 30/04-13 04:29 
http://www.sarkanniemi.fi/en/attractions/angry-birds-land
millenniummillenniumSkrevet 30/04-13 08:48 
Choke, choke....
The medium is the message.
The DaneThe DaneSkrevet 30/04-13 22:24 
Det er vel også generelt meget få genre, som passer sig til mobilmarkedet - eller rettere til tavlerne (skærmen er for lille efter min mening på mobil). Her tænker jeg logisk nok mest på brætspil, strategispil o. lign. hvor der ikke sker alt for meget - med mindre de rent faktisk har lavet ordentlig kontrol til spillet. Eller det er måske bare mig som er en total klods til at styre et spil som Duke Nukem 2 på iPad :)?
Et lign. eksempel dog i en anden boldgade kunne være Baldur´s Gate hvor man bare ikke skal have gigantiske pølsefingre for at styre spillet.

Men udover den omgang sludder, så er jeg enig i at der er langt mellem perlerne (hvordan man så vil bruge definitionen af det ord :p).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/04-13 22:27 
Jeg har Metal Slug 3 til min Android tablet, og styringen er VIRKELIG ikke egnet til touchscreen.
Nu købte jeg så også primært det bundle for at få Plants Vs. Zombies og Anomaly: Korea.
Tør slet ikke tænke på hvordan det bliver at spille Another World eller Raiden Legacy på touchscreen.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 01/05-13 07:16, rettet 01/05-13 07:20 
Jeg overvejede en iCade. Bare for at kompensere for knappernes mangel. Men så kom jeg i tanke om Ataris, Midways og Namcos prismodeller i appStore.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 01/05-13 08:33, rettet 01/05-13 08:35 
iCade'n er for mig næsten ubruelig med det input lag der er (ihvertfald i Mame) og de spil jeg helst ville spille med den understøtter den ikke (Cave/Raiden Fighters/Darius) :(
j/k
millenniummillenniumSkrevet 01/05-13 09:17 
Så lader jeg mig heller ikke frist af tilbud på iCade :)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-13 18:47 
Knapper og stick virker også ekstremt ringe på sådan en iCade :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/05-13 21:38 
Ja, men de kunne jo evt. skiftes, hvis resten funkede fornuftigt :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-13 22:51 
Ja sagtens :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 09/06-13 13:46 
Det lader til, at flere udgivere så småt tager mobilmarkedet seriøst. Den seneste måneds tid har jeg hørt eller læst om de her spil og tiltag:

- Square Enix har udmeldt, at de vil satse ret kraftigt på mobile platforme fremover
- I forlængelse af ovenstående er der annonceret et "rigtigt" - altså samme gameplay - Deus Ex-spil til iOS
- Knights of the old Republic er lige udkommet til iOS
- Oddworld: Stranger’s Wrath er annonceret til iOS (ved ikke mht. Android)

Det ændrer selvfølgelig ikke på, at touch-skærm ikke er super anvendelige til alle genrer, men kan kan jo håbe, at native joypad-support bliver mere og mere almindeligt.
HankyHankySkrevet 09/06-13 13:57 
Ja, det er sørgeligt.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KTCKTCSkrevet 09/06-13 14:09 
Øv, hvor jeg hader, hvad spilbranchen er blevet. Den eneste realistiske løsning på forbedring ligner efterhånden, at vi oplever Video Game Crash 2 :(
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 09/06-13 14:13 
Advarsel: Hentede forleden Apoc Wars (RTS/TD hybrid) som gratis F2P spil på iPad. Man kan sagtens spille uden at købe "blood money" for menneskepenge men bare langsommere progression med bygninger/resourcer. Spillede 3-4 timer single-player, moderst underholdende på en casual måde. Tog en pause nogle timer, da jeg vendte tilbage havde en anden spiller, uden varsel, smadret hele min base og enheder. Spilleren havde tydeligvis købt sig til en masse våben.

Eksempel på F2P når det gøres forkert.
millenniummillenniumSkrevet 10/06-13 09:05 
Og den "anden" person... muligvis en ansat hos Mobage, Inc ???

:-P

Det pissede mig også af med Infinity Blade, fordi det var først efter lang, kvalitativ spilletid, at spillets økonomiske lokkemad kom snigende. (Man kan købe sig til hurtigere upgrades, og derved spare blood lines for at gennemføre spillet). Og det er i forvejen et ret dyrt, seriøst, high-production-value spil. Så in-game purchase er IMO bullshite.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 10/06-13 09:33 
KTC>
Øv, hvor jeg hader, hvad spilbranchen er blevet. Den eneste realistiske løsning på forbedring ligner efterhånden, at vi oplever Video Game Crash 2 :(

Kan vi få Mobile/F2P Video Game Crash, please?
j/k
millenniummillenniumSkrevet 10/06-13 09:42, rettet 10/06-13 09:42 
Hvis iOS spil virkelig skal gør mig kåd igen, så skal de genoplive Adventure genren meget mere, eller genudgive alle Sierre Quest spil, Lucas Arts og Rise of the Dragon. Næsten det hele var jo point-n-click, som touch skærmen fint understøtter. Og når tablets i forvejen er gode til casual reading, så burde de også være gode til casual adventure. :)
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 10/06-13 09:44 
Jeg vil hellere have noget nyt istedet for re-releases? ;-)

Jeg glædede mig til BG på min iPad, men når det kommer til stykket vil jeg hellere spille det spil jeg kender på min pc :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 10/06-13 09:59 
millennium>
Og den "anden" person... muligvis en ansat hos Mobage, Inc ???

:-P

Ved det ikke - men det var totalt bullshit og jeg afinstallerede straks spillet. Havde de solgt det som single-player spil for kr 30-50 og ikke ballanceret det imod at malke forbrugere, havde jeg gladelig købt det.
KTCKTCSkrevet 10/06-13 10:15 
slk486>
Kan vi få Mobile/F2P Video Game Crash, please?
Hele lortet, også mobile, F2P, in-game-purchases, touch-styring i spil, hvor det ikke giver mening. Spilfirmaer og konsolproducenter har brug for et gevaldigt gok i nøden, så de behandler deres kunder som konger i stedet for stalddrenge. De glemmer åbenbart meget på 30 år - dengang troede de også, at forbrugeren åd alt råt, som de kunne smide på gaden.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 10/06-13 10:33 
Problemet er at det gør de jo.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/06-13 10:35, rettet 10/06-13 10:37 
Ja, skulle netop til at skrive det. "Vi" æder jo netop alt råt og er ikke længere er i stand til at sige nej og stå ved det...

.
.
.
.

/me annullerer sin forudbestilling på XO.

:D
j/k
HeroldHeroldSkrevet 10/06-13 10:37 
Nej, "vi" gør ikke. Men det nye casual marked gør. Der ligger rigtigt mange penge hos dem der ikke spiller hardcore spil, og det er blevet en total gold rush at nå dertil. Det skal nok stagnere på et tidspunkt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 10/06-13 10:45, rettet 10/06-13 10:46 
Måske ikke du og jeg, samt mange andre på playright, men generelt gamers - derfor "vi".
j/k
KTCKTCSkrevet 10/06-13 10:48 
Det gjorde de vel også for 30 år siden - ellers havde Atari vel ikke lavet 4 millioner eksemplarer af E.T.
Men dengang sagde folk jo pludseligt stop, og det er også det, der bør ske igen nu. Microsoft kan nok finde et sted i New Mexico, hvor de kan begrave deres alle deres Xbox One maskiner.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 10/06-13 10:48, rettet 10/06-13 10:49 
@slk486: Spørgsmålet er bare hvor længe og hvad der skal til før lortet crasher.
SumezSumezSkrevet 10/06-13 10:53, rettet 10/06-13 10:54 
Markedet er jo et helt andet end det var dengang. Hvis det ene ikke fungerer længere, skal de nok bare finde på værre ting i stedet.

Jeg så allerhelst et EU-forbud mod smølfebær. (tak til Wagner for det udtryk)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/06-13 10:55 
Der er ikke grænser for opfindsomheden :O
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig