X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Videoværk til kunsten?


Svar
nerosnerosSkrevet 18/04-13 11:44, rettet 18/04-13 11:44 
Jeg har en udstilling her til sommer hvor jeg har tænkt mig at lave et lille videoværk hvor jeg sampler en masse sci-fi film sammen til noget ballade lidt ligesom det jeg har kørende på min neros77 Channel på youtube.

Jeg har dog et teknisk spørgsmål lige pt. og det er hvordan man ligesom kan vende eller dreje en filmscene/billede til Tate ligesom når vi spiller shmups på arkade osv. Problematikken ligger i at skærmbilledet skal være det samme som når det ses på normal vis men skærmen er i Tate mode!

Det er lidt kringlet at forklare, men håber folk forstår og måske kan hjælpe. Man kan vende billedet i Final Cut, men jeg kan ikke finde ud af at dreje det uden at der kommer borders? Man kan også strække det ud men det ser ret forkert ud!

Det skal være fri for sorte borders så billedet fylder hele skærmen.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 18/04-13 11:48 
Kan du ikke bare bevare proportionerne når du strækker, så du clipper siderne af billedet? Det er intet problem i Premiere - her er det faktisk langt mere besværligt hvis du vil strække noget UDEN at bevare proportionerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 18/04-13 11:48 
Det vil du umiddelbart ikke kunne, uden at strække billedet.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
dRxLdRxLSkrevet 18/04-13 12:20 
ffmpeg, mencoder og andre værktøjer kan det du efterspørger, men de er kommandolinie og måske ikke noget for dig.

Har lige testet det og det kræver ikke andet end at skrive noget i retning af:

ffmpeg -i HDCD.mp4 -an -vf transpose=1 output.mp4
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 18/04-13 12:23 
Sonic>
Det vil du umiddelbart ikke kunne, uden at strække billedet.

Jeg kan på ingen måder forestille mig et videoredigeringsværktøj, hvor du ikke kan flytte/resize et billede udenfor videoens viewport. Især ikke når du både kan rotere og strække!
Er Final Cut virkelig så dumt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 18/04-13 12:32 
Jeg forstår hans spørgsmål således, at han vil have det fulde billede vist i en tate position. Man kan flytte og resize så tosset man vil, men du får da aldrig det hele billede med, uden sorte bjælker i top og bund, hvis ikke du strækker billedet så meget, at det vil blive beskåret i siderne. Kan ske jeg misforstår, men vil han ikke have hele original videoen i tate, uden bjælker i top og bund?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 18/04-13 12:50 
I så fald giver spørgsmålet jo slet ingen mening, da det modsiger sig selv :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 18/04-13 12:53 
neros>
Det skal være fri for sorte borders så billedet fylder hele skærmen.

Som sagt, kan man godt, men du vil ihvertfald skære noget af siderne af.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
nerosnerosSkrevet 18/04-13 16:31, rettet 18/04-13 16:32 
Sonic>
Jeg forstår hans spørgsmål således, at han vil have det fulde billede vist i en tate position. Man kan flytte og resize så tosset man vil, men du får da aldrig det hele billede med, uden sorte bjælker i top og bund,

Ja du har fuldstændig ret. Hmmm! Ok jamen det kan være jeg skal omtænke mit værk en smule så. Man kunne også sætte skærmen i Tate position men så splitte skærmbilledet op ligesom two-player spiltscreen altså bare på højkant hvis i forstår derved vil man ikke miste så meget af billedet tror jeg og man ville kunne få to billeder igang på samme tid.

Man kan så spørge sig selv hvorfor overhovedet så det Tate fis hvis skærmbilledet bliver splittet op? Der til kan jeg kun svare det vil se hamrende smukt kunstnerisk ud ;-)
Bashful Neophyte
SonicSonicSkrevet 18/04-13 17:22 
Du kan jo gøre det, at du kører en eller anden form for baggrund, så de sorte bjælker bliver erstattet med en baggrund. Du kan selvfølgeligt også lave den slags kollage-video du snakker om (med to billeder over hinanden).
Og sidst men ikke mindst, kan du også vende skærmen almindeligt :D

Jeg kan godt se det sjove i tate til den form for kunst, hvis video-materialet er lavet til det. Men at tvinge det i tate bare fordi du elsker tate... tjah, jeg syntes man hører "Kill Your Darlings" ofte nok.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
la0sla0sSkrevet 18/04-13 17:33, rettet 18/04-13 17:36 
Du skal vel egentlig bare lave et normalt 1080p projekt, og så dele klippene op på midten med et crop tool og så rotere dem 90 grader. Så opsætter du klippene så de passer i framen, og vupti.

RET: Faktisk kan du jo således i din timeline flytte deres position og have én, to eller flere klip kørende.
RET2: alternativ kan du jo også dreje dit klip 90 grader først og formindske det så det passer i "bredden", og så kan du jo sætte flere klip op under hinanden.
Hvad sker der?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig