X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Skærm til retromaskiner


107 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
lyrakkenlyrakkenSkrevet 05/04-13 09:52 
Jeg sidder med en del gamle maskiner (NES, SNES, MD, PS1, PS2 og amiga).
Jeg spekulerer i den forbindelse over hvordan jeg får den bedst mulige videooplevelse ud af maskinerne.
Alle maskiner er stock.
En mulighed er selvfølgelig en framemeister til fladskærmen, men den løsning synes jeg er "kunstig" Mario og Sonic skal ikke være 10 cm høje.
Jeg har component ind i min pc skærm, men den er i 16/10 format, og jeg tror det bliver for sløret.

Vil den bedste løsning egentligt ikke være at finde et gammelt 20" billedrørs tv i 4/3 format, og så bare køre med scart forbindelsen. Det er jo det maskinerne er "født" til at lave output til. (på nær PS2 og amiga)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/04-13 09:55, rettet 05/04-13 09:58 
Jo helt sikkert. Jeg er dog selv rigtig godt tilfreds med min Framemeister og synes det ser bedre ud end et CRT på flere punkter. Det kræver dog at du som minimum tilslutter dine maskiner med RGB da composite ligner lort på den.

EDIT: Jeg er dog ikke helt med på hvad du mener når du siger at PS2 og Amiga ikke kan outputte i RGB. Det kan de :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 05/04-13 09:58 
CRT FTW!!! };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/04-13 10:00 
Der er ikke noget i vejen med CRT'er :) Ellers ville jeg nok holde mig fra træffet :D

Det er bare så meget nemmere at smide et wallmountet 51" Plasma i TATE end et normalt CRT hvor man skal vente adskillige timer inden ;D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 05/04-13 10:04, rettet 05/04-13 10:06 
Løsningen er 2 CRT'er og så bare have den ene permanent i TATE...det har jeg };-P
...og timer??? ahhhh, hvad??? ellers må den lige få en hurtig tur med en 'løs' degøjser-ring...

Konsolkongen>
EDIT: Jeg er dog ikke helt med på hvad du mener når du siger at PS2 og Amiga ikke kan outputte i RGB. Det kan de :)

Jeps...til PS2 findes der færdige SCART-kabler og til Amiga kan man hurtigt smide noget sammen selv...fx sådan noget her: http://elgensrepairs.blogspot.dk/2012/10/homemade-rgb-scart-adaptor-for-amiga.html
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 05/04-13 10:05, rettet 05/04-13 10:06 
Eller bare anskaffe sig en PVM, hvor der er degaussknap på ;)
Ting om dét og pis.
lyrakkenlyrakkenSkrevet 05/04-13 10:13 
Min pointe var at de gamle maskener var lavet til at outputte til et billedrørs tv i 4/3, hvorimod amiga havde sin egen skærm, og PS2 snildt kan tvinges til at lave fint output på en 16/9 fladskærm.

Jeg er stadig lidt i tvivl, vil den bedste løsning være et tv hvor maskinerne tilsluttes via composit/scart eller til en ctr computerskærm med en omformer som denne http://www.av-connection.dk/?PGr=1370&ML=829

Det er EU maskiner jeg har. Behøver jeg at spekulere på 50-60 Hz spørgsmålet?
KTCKTCSkrevet 05/04-13 10:14 
Elgen>
..og til Amiga kan man hurtigt smide noget sammen selv...fx sådan noget her: http://elgensrepairs.blogspot.dk/2012/10/homemade-rgb-scart-adaptor-for-amiga.html
Ellers findes der stadig en del steder, hvor man kan købe et RGB Scart kabel, der går lige i maskinen, uden at man skal til at modde og lodde. Ikke et ondt ord om dit mod, for det er bestemt lækkert, men kan potentielt skræmme en glad gamer, der bare gerne vil sætte sine maskiner til fjernsynet på den bedste måde :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ElgenElgenSkrevet 05/04-13 10:18 
Ok, det var jeg faktisk ikke klar over...links?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 05/04-13 10:22, rettet 05/04-13 10:22 
lyrakken>
Det er EU maskiner jeg har. Behøver jeg at spekulere på 50-60 Hz spørgsmålet?

Udover Amigaen, så ja, altid! Det er på alle måder uacceptabelt at køre ting i 50Hz :) Selv optimerede titler, ser pokkers ringe ud.
Ting om dét og pis.
lyrakkenlyrakkenSkrevet 05/04-13 10:28 
Ok, er der noget nemt svar på hvordan jeg skal forholde mig til at få det i 60 Hz?
Når der bliver skrevet CRT herinde er det så billedrørs tv, jeg tænker nemlig gamle pc skærme?
slk486slk486Skrevet 05/04-13 10:29 
Elgen>
Ok, det var jeg faktisk ikke klar over...links?

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/advanced_search_result.php?keywords=SCART+TO+AMIGA+%28RGB%29+CABLE+WITH+AUDIO
j/k
KTCKTCSkrevet 05/04-13 10:31 
Elgen>
Ok, det var jeg faktisk ikke klar over...links?

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?products_id=226
http://www.vesalia.de/e_amigamonitorcables[5116].htm (nr 5 og 6)

Og så er der også en del online auktioner, som sælger dem :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/04-13 15:31 
lyrakken>
Når der bliver skrevet CRT herinde er det så billedrørs tv, jeg tænker nemlig gamle pc skærme?

Jep, der bliver snakket om billedrørs-TV. De gamle PC-skærme har for høj opløsning til retrokonsoller :)
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 27/07-13 16:27 
Køb en brugt CRT B&O. De kan klare 50 og 60hz, or har RGB SCART.

De er også noget af de pæneste fjernsyn nogensinde lavet og billede kvalitet er udmærket. Professionelle CRT'er som SONY PVM og BVM er ikke nemme at få fat i Europa.

Jeg vil ikke anbefale XRGB mini, jeg har en selv men den samler kun støv fordi jeg fortrækker min gode gamle PVM 14L2.

Og aldrig brug composite hvis S-Video or RGB er tilgængligt.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 16:38 
Vi er efterhånden flere glade Flame Meister-brugere her på P:R :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:13 
Jeg har i hvert fald ikke set nogen BVM'er til salg lokalt. Måske skulle man ringe til DR og høre, om de skulle have nogen stående? :D

Men det er faktisk ikke tosset svært at få fat i en PVM. De dukker op med jævne mellemrum. Tror bare ikke, der findes mange koner, som vil tillade en PVM i stuen. En nyere B&O af MX-typen har væsentligt højere WAF.

XRGB betargter jeg mest som en gadget.
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 27/07-13 17:17 
Hvordan ser sådan et BVM'er eller PVM ud?.
I love monster land
CamousCamousSkrevet 27/07-13 17:19 
Smag og behag. Jeg har det sådan at jeg ikke kan lide når noget er en efterligning. Det er derfor jeg bruger så meget penge på originale spil når nu emulator er tilgængligt for ingen penge.

CRT'er virker bare, og ser altid fantastiske ud, men med mini skal man pille ved så mange options hver gang man sætter en ny spil på, og i sidste ende synes jeg CRT ser bedre ud stadigvæk.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:21, rettet 27/07-13 17:28 
Wonderboy>
Hvordan ser sådan et BVM'er eller PVM ud?.

http://lmgtfy.com/?q=sony+pvm

Camous>
Smag og behag. Jeg har det sådan at jeg ikke kan lide når noget er en efterligning. Det er derfor jeg bruger så meget penge på originale spil når nu emulator er tilgængligt for ingen penge.

Jeg tænker præcis det samme. Originalt hardware er originalt hardware. Der ER altså bare et eller andet emulator-agtigt over en XRGB. Men hvis man har/er en trunte, som ikke kan tåle billedrør, er det et okay kompromis.
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 27/07-13 17:27 
Lad mig sige det på den måde. En 14" PVM har en større dybte end en 20" B&O. De er slet ikke pæne at kigge på når de er slukket, men mand de ser godt ud når du smider en RGB konsol på en.

Jeg ville ønske at jeg have en BVM 20F1. Men fandt aldrig en med få timer til en fornuftig pris.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:36 
Der er en gut på engelsk eBay, der har 8 stk. til salg:

http://www.ebay.co.uk/itm/Sony-BVM-20F1E-/251301479943?pt=UK_Video_Broadcasting_Equipment&hash=item3a82bc4607

Det bliver nok bare ret så pebberet i fragt :D
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 27/07-13 17:39 
Vi kan vel lave en kombi :)

Jeg er nede med en.
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/07-13 17:41 
FUCK det er et grim tv.... Iiner noget taget fra cockpittet i sulaco (Aliens) :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 27/07-13 17:42 
Det er heller ikke et tv ;)

Omvendt får du ikke bedre billede til retro spil.
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:43, rettet 27/07-13 17:46 
Ja, det er ikke et TV. Det er en professionel broadcast monitor. Den giver det vildeste billede, du kan forestille dig.

Hvis jeg havde råd, ville jeg ikke tøve med at købe alle 8 :)
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/07-13 17:46 
Så skulle du gi din venstre nyre , for at få dem over til DK :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/07-13 17:47 
Jeg kender dem godt ;)
Kigger på dem da jeg skulle købe CRT, Jeg valgte B&O MX 26"
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:49, rettet 27/07-13 17:51 
ChronoSousa>
Så skulle du gi din venstre nyre , for at få dem over til DK :P

Eller smugle dem i endetarmen. Det ville være ubehaget værd :)

EDIT: ...ville også gi' en ret god scene i tolden, hvis jeg blev snuppet.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/07-13 17:50 
Ikke når de skal ud igen, og du kun er nået til nummer 3 :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 17:52, rettet 27/07-13 17:54 
Ta' det som en mand!

Seriøst, jeg ville tosset gerne have en PVM. Aner bare ikke, hvor jeg skulle gøre af den i min lejlighed. I det mindste kan de stables.
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 18:06 
KillerBean2>
Jeg tænker præcis det samme. Originalt hardware er originalt hardware. Der ER altså bare et eller andet emulator-agtigt over en XRGB. Men hvis man har/er en trunte, som ikke kan tåle billedrør, er det et okay kompromis.

Med de priser mine AES-spil har finder jeg sådanne udtalelser lettere fornærmende ;)

Prøv i øvrigt også lige at finde et 90" PVM :p Det må vel være ca. den størrelse mit 4:3-billede har.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 18:22, rettet 27/07-13 18:23 
90" med lag og fake scanlines. Det må du godt beholde for dig selv ;)

Nej men, mere seriøst. Smag og behag. Der er fordele og ulemper ved både CRT og XRGB. Jeg foretrækker bare de ulemper CRT giver.

Med de priser mine AES-spil har finder jeg sådanne udtalelser lettere fornærmende ;)

AES er også bare trunte-udgaven af MVS :D
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 27/07-13 18:27, rettet 27/07-13 18:34 
AES er også bare trunte-udgaven af MVS :D

LOL

Hvis du vil opnå en 90" PVM kan du vel bare multiplicere antallet op :p
j/k
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 18:48 
Camous>
CRT'er virker bare, og ser altid fantastiske ud, men med mini skal man pille ved så mange options hver gang man sætter en ny spil på, og i sidste ende synes jeg CRT ser bedre ud stadigvæk.

Jeg skal godt nok ikke pille ved noget, når jeg skifter AES-spil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 27/07-13 20:06, rettet 27/07-13 21:58 
Der er intet som kan slå en Sony PVM eller BVM!

The ultimate in CRT
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 20:11 
Jeg er ikke i tvivl om at det er røvfedt, men det kunne også være sjovt at folk så et Neo Geo-spil på et rigtig godt setup med Flame Meister. For eksempel mit ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/07-13 21:10 
Så må du jo holde træf! :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 27/07-13 22:09, rettet 27/07-13 22:09 
Hehe!

Jeg har jo i min CRT tråd: http://www.playright.dk/forum/emne/34669-crt-traaden?start=0 begået en full circle! Trust me jeg har prøvet lidt af hvert :D

En PVM hvis man kan finde en god en af slagsen gør tricket for mig ;-) Også fedt den kan Tate's on the fly, og justeres i alle ender og kanter så man kan eliminere overscan og den slags.

Jeg er lidt nysgerrig på hvad en Flamme-Master er nu?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 27/07-13 22:11 
KillerBean2>
Tror bare ikke, der findes mange koner, som vil tillade en PVM i stuen.

Det gør min ;-)

Hun synes faktisk den er flot.
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 27/07-13 22:12 
Som sagt jeg har an 63" LCD af god kvalitet og en Frame Meister, men jeg spiller kun på min 14" PVM. Det siger meget. Specielt siden de står i samme værlse lige foran hinanden.
slk486slk486Skrevet 27/07-13 22:18 
Framemeisteren er fin, men input lag'en den bringer, kan jeg ikke holde ud. Tør slet ikke tænke på hvor meget en projector smider oveni.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/07-13 22:38 
Jeg kan godt klare input laggen, men jeg er også så satans tilgivende og tålmådig ;) Seriøst, hvis man ikke sammenligner med et CRT og har et fornuftigt fjernsyn med nogenlunde lav input lag så er det intet problem i nogen genrer :)

Naiera>
Med de priser mine AES-spil har finder jeg sådanne udtalelser lettere fornærmende ;)

Det er godt nok dumt skrevet... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 22:40 
Hvorfor?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 22:41 
Camous>
Som sagt jeg har an 63" LCD af god kvalitet og en Frame Meister, men jeg spiller kun på min 14" PVM. Det siger meget. Specielt siden de står i samme værlse lige foran hinanden.

LCD er noget hø. Kom og se Flame Meisteren på mit projektor-setup ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/07-13 22:50 
slk486>
Framemeisteren er fin, men input lag'en den bringer, kan jeg ikke holde ud. Tør slet ikke tænke på hvor meget en projector smider oveni.

En PROJEKTOR er vel ikke så meget anderledes end ethvert fjernsyn. Jeg har en Lumagen RadianceXD scaler imellem, som sørger for opskaleringen, og hvis der kommer noget lag udover det Flame Meisteren giver, så er det der det kommer fra.

Det kunne være fint at have nogle forbi, som er overfølsomme overfor lag. Jeg kan ikke umiddelbart mærke sådan noget i fightere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 27/07-13 23:03 
Det kan du have ret i, men en projector har nok endnu mindre focus på gaming end tv har haft.

Så du har AES -> Mini -> Lumagen -> Projector?
j/k
NaieraNaieraSkrevet 28/07-13 00:52 
Projektorer viser billeder på samme måde som tv-skærme viser billeder. De kalibreres efter de samme standarder.

Kæden er muligvis lang, men det betyder ikke nødvendigvis at der kommer uspilleligt meget lag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 28/07-13 01:05 
Jeg tænkte DLP, men med LCD er det naturligvis det samme :)

Jeg var bare overrasket over du har to scalere i kæden, men misunder dig virkelig at du ikke er følsom overfor det.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 28/07-13 02:13 
Nu skal vi jo ikke per automatik gå ud fra, at der kommer tonsvis af lag på. Det er noget at det bedste scaler-værk der fås.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
107 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig