X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues


Reply
jaesjaesSkrevet 09/03-13 16:42, rettet 09/03-13 22:10 
Richard Garriott (Ultima-serien) er tilbage med et nyt RPG. Først kommer det til pc, Mac og Linux, og hvis de får nok penge på deres crowdfunding-kampagne (det går ret godt indtil videre), kommer det også til andre platforme.

I disse tider hvor offline/online-blandinger, dlc, microtransactions, og mindre grad MMO, ses som nastyhedens onde onkel, virker det som et spændende spil, da det forsøger at blande alt det fæle med et mere traditionelt (Ultima-agtigt) opbygget singleplayer-RPG og co-op. Hvis det lykkes er det i hvert fald et spil jeg vil kaste mig over i stor stil.

De mangler stadig at forklare en del, men det virker som at spillet kommer til at fungere nogenlunde sådan her:

Du kan spille offline og får så et historiedrevet RPG med den høje grad af interaktivitet og fokus på moral, som de senere Ultima-spil er kendt for. Du kan også være online konstant, eller bare noget af tiden, og dine og andres handlinger i spillet breder sig til hinandens udgaver af verdenen - fx hvis en ven starter et landbrug, kan du se det i din verden og besøge gården og evt. hjælpe med at høste m.m.

Du kan også grave dybere i multiplayer og co-op - et par nævnte eksempler (måske fiktive) er, at du som spiller påtager dig at flytte noget smuglergods, og som rygtet breder sig kan du pludselig have dusinvis af spillere i ræven, som nu kan dræbe dig, hvis de finder frem til dig. Mht. co-op kan du fx et sted få øje på en ven angribe en gruppe fjender (måske endda også venligtsindede NPC'er) og vælge at hjælpe, hvis du synes. Interessant nok har multiplayer og co-op fokus på folk man kender, og maks. dusinvis af spillere i samme verden, så på den måde ligger det ret langt fra et MMO.

Der er noget prototype-gamplay på denne side:
http://uk.ign.com/articles/2013/03/08/ultima-creators-next-game-shroud-of-the-avatar#

Kickstarter-sitet (p.t. ca. 490k ud af 1 million og 28 ud af 30 dage tilbage):
http://www.kickstarter.com/projects/portalarium/shroud-of-the-avatar-forsaken-virtues-0

EDIT: Rettelse i fjerde afsnit (det der starter med "Du kan spille offline...").
DarkenDarkenSkrevet 09/03-13 20:35 
Jeg er fan af ultima spillene, selv dem som ikke var topnotch (Pagan og 9'eren). Men jeg kan virkelig ikke lide ideen om ikke kan kunne kontrollere hvilke skills man benytter, udover hvor mange man har i sit kort-dæk. "Heat of combat" og andet ævl, for mig til at frygte et dumbed down combat system, da jeg ellers ikke kan forstille mig hvorledes det kan lade sig gøre.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
jaesjaesSkrevet 09/03-13 21:44, rettet 09/03-13 22:01 
Det eneste, jeg havde læst om kamp, inden du nævner det med skills, er, at de gerne vil lave det dybere end klik-klik a la Diablo. Men da man selv i den type spil kan vælge skills, så jeg vil da tro, at hvis man ikke kan vælge skills i SotA, så opvejes det af noget andet, man kan vælge eller gøre. Ellers giver deres plan i hvert fald ikke meget mening, som den er forklaret indtil videre :)

Men uanset, ville det da være rart, hvis man kunne vælge skills - så kunne der i stedet være x procent risiko for, at den valgte skill fejler, hvis de vil have et "heat of combat"-element...
DarkenDarkenSkrevet 09/03-13 22:59 
Det var i den der prototype video du linkede hvor han fortæller om systemet. Så det ville være som en stak kort hvor hver kort er en skill, du bestemmer hvilke skills og hvor mange kort der er i bunken, men kan ikke kontrollere hvilke skill kort du trækker. Så som han selv siger, så kan det senere i spillet betale sig at specializere sig. Men det er bare i mine øjne et dumt random element der trækker væk fra at kunne time sine skills til et kast med en terning.
Tanken om "Du rullede en 4: Du laver et aoe slash mod én fjende" får mig til at krumme tæer.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
jaesjaesSkrevet 05/11-13 00:27 
"Shroud of the Avatar Six Month Progress Video"
http://www.youtube.com/watch?v=yGa6hR4a87U

Selvom det mest af alt ligner meget traditionel fantasy, så synes jeg egentlig det passer ret godt til spillet. Det hjælper også, at der er et strejf af noget lidt mere moderne (Teslapunk?).
jaesjaesSkrevet 23/09-14 01:01, rettet 23/09-14 02:23 
Skill-systemet er heldigvis blevet mere fleksibelt i kamp: Man kan bestemme for hver af de 10 pladser til skills, om de skal være låste eller ej. Er en plads låst, kan den skill man har placeret på pladsen vælges som man har lyst (med cool-down for at undgå spam). Ulåst, så bliver den udskiftet med andre skills dynamisk under kampen ud fra nogle parametre, man delvist kan bestemme over. At have en skill låst koster så mere Focus (mana) og man kan ikke kombinere den med en anden skill (combos bruges til at lave nye(?) og ofte kraftigere skills under kamp). Lyder som et fint hybrid-system IMO.

Spillet fortsætter også med at se hyggeligt ud - her er lidt nyere gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=t5ynBWva-MU

Deres greenlight-side er et udmærket sted hurtigt at få et overblik over features:
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=314991368

EDIT: Muligvis afhænger antal låste pladser af, hvilket 'deck' man har valgt.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me