X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Grimoire (old school RPG)


Svar
jaesjaesSkrevet 19/02-13 22:06, rettet 20/02-13 08:58 
Tjek det Wizardry-agtige Grimoire, der er så old school, at det har været under udvikling siden den type spil var standarden (1995). Nu ser det ud til at udkomme i år. Det er grid-baseret, og rigtig hyggeligt med sit solide gameplay og farvestrålende grafik (der er også dunkle dungeons).

Havde først tænkt mig at ignorere spillet, da udvikleren er et båthorn. Men da han næppe kommer til at tjene den lange udviklingstid hjem, gør jeg en undtagelse og hylder udelukkende spillet i stedet. I øvrigt har han arbejdet på et uudgivet Wizardry-spil i 90'erne, så erfaringen er der.

Har spillet en del af demoen, og bliver ved med at vende tilbage, selvom det bare er en demo, har lidt for mange bugs, og jeg sidder delvist fast - går jeg det ene sted hen får jeg bank, og går jeg det andet sted hen, støder jeg på en puzzle, jeg ikke kan løse (endnu). Men spillet kilder bare de rigtige steder.

Demo (vist ikke optimeret til Windows 8):
http://www.filedropper.com/grimoiredemov12

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=xDyXSCd2Lp0 (lang med spillets gamle opløsning)
http://www.youtube.com/watch?v=gHHxIkMYNDE (kort med den nye opløsning)

Grimoire (old school RPG)
Grimoire (old school RPG)

EDIT: Der er kommet en ny version af demoen, der skulle give mindre bøvl.
jaesjaesSkrevet 05/08-17 17:05, rettet 05/08-17 17:08 
4,5 år senere... Spillet er ude og de første meldinger er generelt positive (man kan ikke rigtigt regne med spillets Steam Score p.t. pga. både trolls og superfans der giver score efter få minutters spil*).

Spillets bagmand er den excentriske type, der ikke regner med at spillet kommer på udsalg før 2025 (men meget specifikt årstal!). Så hvis man er interesseret i spillet, kan man vel ligeså godt nappe det med de 10% rabat her den første uge.

Jeg kan ikke rigtigt kommer på lignende spil - og slet ikke når vi taler samme ambitionsniveau - der er udgivet efter ca. 2000, så for mig er det lidt en no-brainer. Jeg venter dog lidt - manualen kommer i starten af næste uge, og p.t. spiller man efter sigende delvist i blinde, fordi der ikke er detaljeret info in-game, om hvad skills m.m. betyder.

http://store.steampowered.com/app/650670/Grimoire__Heralds_of_the_Winged_Exemplar/

* Spillets tags er ramt af samme flok:

Grimoire (old school RPG)
slk486slk486Skrevet 05/08-17 21:07 
Legend of Grimrock 1 + 2 er udgivet efter 2000 og er begge fantastiske :)
j/k
SumezSumezSkrevet 06/08-17 00:43 
Der er faktisk udgivet ekstremt mange old school dungeon crawlers efter 2000, måske endda næsten flere end før. Genren er især populær blandt B-tier udviklere i Japan som ikke har budgetter til triple-A, og animerede figurer og den slags. Den er nærmest Atlus' levebrød.
Men også i vesten har der været gang i det, selvfølgelig med Grimrock, men selv Id Software var med på bølgen med Doom RPG og Orcs & Elves, som faktisk er ret gode (i hvert fald bedre end Grimrock :D)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/08-17 00:46 
De japanske er bare så pokkers grindy, at det næsten dræber dem :/
j/k
SumezSumezSkrevet 06/08-17 01:02, rettet 06/08-17 01:02 
Er genren ikke for det meste det i et vist omfang? Den slags spil er som regel en meget stor mundfuld, så har kun spillet en lille brøkdel af dem. Jeg er stadig bagud med det meste af Wizardry-serien :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 06/08-17 13:38 
LoG er real-time, Wizardry og Grimoire er turbaserede ;)

Men bortset fra det, så mente jeg denne specifikke niché - turbaseret, vestlig fantasy med både over world med byer m.m. og dungeons, og primært håndlavede områder.

Vil man også gerne have, at det skal være med pixel art findes der ekstremt lidt, men selv uden er der ikke meget, så vidt jeg ved. Jeg er i hvert fald ikke faldet over andet end små indie-projekter, og mange af dem har verdener der mest er 'procedural'. En af få undtagelser er Might and Magic X (omend det stadig er ret forskelligt på flere måder). Hvis I kender andre spil, vil jeg da meget gerne høre mere :)

Japanerne er en del mere med her, men jeg synes det er rart at veksle lidt mellem japanske og vestlige spil.
slk486slk486Skrevet 06/08-17 23:04 
Jeg synes ikke jeg har oplevet de vestlige som grindy overhovedet, men det kan være jeg husker med rosa briller :)
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig