X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Skodspillenes død


Reply
DeluxScanDeluxScanSkrevet 19/02-13 14:16, rettet 19/02-13 14:22 
Nu hvor skuffelsen over Aliens Colon(ial) Marines har lagt sig, så kom jeg til at tænke på, at det da rent faktisk er længe siden, jeg har spillet er rigtigt lortespil, for nu at sige det på godt dansk.
På PSX skulle man kigge sig gevaldigt for og virkelig nærlæse reviews m.m. for ikke at træde i spinaten. Det skulle man også med PS2 og Xbox, men i mindre grad.

På PS3 og 360 kan man nærmest ikke gå helt galt. Her er der mere tale om, at man ikke kan lide en speciel genre eller lign. Kvaliteten af spillene er normalt ret høj.

Jeg går ud fra, at man kan forklare dette med de høje udgifter til at lave et spil nu om dage, så et skodspil vil simpelthen ikke give mening rent økonomisk (Med mindre det er baseret på f.eks. en film, som alle elsker og dermed køber...). Skodspillene har derfor holdt flyttedag til f.eks. iPad, mobiltelefoner m.m., hvor udviklingsomkostningerne er lavere og kunderne ikke så kritiske.

Det lover jo godt for fremtiden, hvor vi så kan sikres kun AA eller AAA titler på konsollerne, og så alt det andet bras på andre platforme. Naturligvis vil det ramme kreativiteten og spændvidden af titler på konsollerne, men der er jo masser af andre platforme, hvor de nye eksperimenter kan modnes nu, og så senere komme til konsollerne.

Man kan vel sammenligne det lidt med de helt store biografer, der kun viser de store, dyre produktioner. De lidt mere billige - og evt. dårligere - produktioner ryger derimod direkte på DVD, hvilket altså i spilverdenen betyder online udgivelse only på f.eks. iPad.

Er I enige?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 19/02-13 14:33, rettet 19/02-13 14:35 
Jeg er enig i din teori*, men ikke i at tilstanden er en god ting. Jeg vil hellere have mange interessante og upolerede titler end mange generiske og polerede titler.

* Lige nu og her - fremtiden kan se værre ud med de øgede omkostninger.

EDIT: Direkte skodspil vil ingen naturligvis have, så taler ikke om meget upolerede og broken spil...
TheDukeTheDukeSkrevet 19/02-13 15:38 
Skodspillene er bare blevet spilmekanisk bedre. Størstedelen af udgivelserne på konsollerne er stadig skodspil IMO, den eneste forskel er at de nu er skodspil der plagierer game mechanics fra populære spil.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/02-13 15:45 
Enig. Jeg synes ikke vi vælter os i AAA titler i forhold til forrige generationer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/02-13 15:48, rettet 19/02-13 15:49 
Man kan sige at skodspil er blevet væsentlig mere spilbare og har større sandsynlighed for at være subjektivt underholdende for en række folk, forudsat de holder af genren (og måske har skyklapper på :))?

Spil som Duke Nukem Forever og Aliens: Colonial Marine har dog bevidst at store udviklingshold, AAA-budgetter og lang udviklingstid ikke nødvendigvis er garanti for at et spil er spilbart. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/02-13 15:48 
Jeg syntes faktisk ofte at jeg hører folk brokke sig over at spil er blevet dårligere og dårligere, men jeg tror lidt at de glemmer hvor meget lort der var back in the day.

Jeg er vokset op med en Commodore 64 og jeg syntes godt nok at nostalgi-brillerne skal sidde stramt for at jeg kan se nogen spil på den platform der var oprigtigt gode. "Klassikere" som Monty on the Run og the Last Ninja har jeg altid syntes føltes broken, selv dengang i 89 hvor jeg min 64'er, men de spil var jo også vand ved siden af den kvalitet man fandt på min rige kammerats NES og senere Mega Drive.

På de to platforme er det dog heller ikke 100% hits og hvis man ikke havde råd til spil-blade dengang måtte man jo slå sig til tåls med at købe spil efter coveret og så ender man med sådan noget som Terminator 2 i sin samling.

Industrien og internettet har helt sikkert hjulpet med til at sprede information bedre og det er måske nok derfor at det blevet nemt at kunne lugte et skodspil langt fra og derfor at vi sjældent ender i situationer som Aliens: Colonial Marines.
SumezSumezSkrevet 19/02-13 15:53, rettet 19/02-13 15:53 
Darkbeat>
På de to platforme er det dog heller ikke 100% hits og hvis man ikke havde råd til spil-blade dengang måtte man jo slå sig til tåls med at købe spil efter coveret og så ender man med sådan noget som Terminator 2 i sin samling.

Når man ser på hvor store mængder virkelig "skod" der findes på NES, er det helt ufatteligt at jeg er endt op med spil som Solstice, Guardian Legend, Kirby og Konami's Tiny Toons udelukkende ved at kigge på coveret.

Jeg er helt enig i at kvaliteten af spil, eller rettere, mængden af kvalitetsspil, er steget temmelig støt over de sidste 30 år.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/02-13 15:58 
Jeg sælger min atari 2600, jeg kan ikke li de spil!
Ved der er mange som godt kan li den.... men jeg keder mig hurtig efter 10-15min... lige moon patrol er ok sjovt :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
DeluxScanDeluxScanSkrevet 19/02-13 15:58 
TheDuke>
Skodspillene er bare blevet spilmekanisk bedre. Størstedelen af udgivelserne på konsollerne er stadig skodspil IMO, den eneste forskel er at de nu er skodspil der plagierer game mechanics fra populære spil.


Dermed er de jo så heller ikke egentlige skodspil længere, hvis man definrer et skodspil som et spil med skod game mechanics.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 19/02-13 16:01, rettet 19/02-13 16:04 
Konsolkongen>
Enig. Jeg synes ikke vi vælter os i AAA titler i forhold til forrige generationer.

Nej, antallet er AAA titler er nok omtrent det samme, men antallet af fusere er alt andet lige faldet drastisk.
Om det så er pga. en øget forbrugerbevidsthed eller for store udviklingsomkostninger er så spørgsmålet... Jeg tror det sidste, da der jo er folk, der stadig gladeligt punger ud for 50 Cent spil...
Selv EA har da pænt langt mellem klamme spil som 007 Racing nu til dags.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-13 16:39 
Jeg vil også godt skriver under på, at udviklingen kun virker positiv på overfladen. Jeg sidder og spiller Darksiders lige for tiden og synes, det giver et meget godt billede af, hvad det er for en suppedas, vi er havnet i. Flot (men vanvittigt uoriginal) grafik og spilmekanik, som virker som det skal. Men hold kæft hvor er det bare en kopi af en kopi af en kopi. Ikke en original tanke at spore i miles omkreds og kun 100% safe bets. Jeg synes, det er en generel fornemmelse man får, når man spiller mange af de nyere spil. Alting fungerer men er afsindigt kedeligt og tørt. Skæv humor og stofpåvirket grafik ser man sjældent længere, og det er sgu synd.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 19/02-13 16:44 
Det lyder ikke som om nogen af jer har mere end fem Wii-spil ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/02-13 16:53 
Hvis man vil betegne Darksiders som et "skodspil", eller noget der bare på nogen måder er i nærheden af at være det, så har man eddermaneme også virkelig en ekstremt høj standard.

At man kan tillade sig at have så høj en standard i dag må vel også bare stå som et bevis for nutidens høje standard for spilproduktioner. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-13 18:58, rettet 19/02-13 19:00 
Seriøst? Det er et af de mest uoriginale spil, jeg nogensinde har spillet, det indeholder absolut ingen humor og den grafiske stil er så kedelig, at man tror det er løgn. Jeg var lige ved at lave facepalm, da jeg fik min portal gun og kunne konstatere, at det eneste de havde ændret, var den røde farve, som nu var orange. Spilbart, bestemt. Men er du da sindssyg hvor har de bare ikke haft den store tænkehat på mht. kreativitet.
AV Intelligent Terminal
scavengerscavengerSkrevet 19/02-13 19:30 
Det skyldes vel også, at størstedelen af skodspillene i dag aldrig kommer længere end som download titler til en billig penge. Hvor det før i tiden var nødvendigt at udgive dem fysisk for at få nogle penge ind.
Nemo me impune lacessit
SumezSumezSkrevet 19/02-13 19:54, rettet 19/02-13 19:55 
KillerBean2>
Seriøst? Det er et af de mest uoriginale spil, jeg nogensinde har spillet, det indeholder absolut ingen humor og den grafiske stil er så kedelig, at man tror det er løgn. Jeg var lige ved at lave facepalm, da jeg fik min portal gun og kunne konstatere, at det eneste de havde ændret, var den røde farve, som nu var orange. Spilbart, bestemt. Men er du da sindssyg hvor har de bare ikke haft den store tænkehat på mht. kreativitet.

Det er jo den samme gamle trummerum omkring Darksiders.

Jeg synes bare at klandre dem for den, indrømmet, ekstremt manglende originalitet, er at se fuldstændig bort fra det faktum at spillet stadig er virkelig godt skruet sammen, de har ikke bare samlet ind til høje og venstre og ladet spillet skabe sig selv.
Nutidens AAA-spilmarked er i forvejen satureret af denne form for "lidt-af-alting"-spil, der er bygget op omkring de mest populære elementer fra de seneste 5-10 års spilproduktion (læs: forklaringen på en tower defense del i Assassin's Creed), men det er sjældent at spiludviklere formår at stjæle så mange steder fra og samtidig få alle de forskellige dele til at passe så fornuftigt sammen at ingen af delene virker malplaceret (dog indrømmet, at lige netop portal-pistolen var måske lige over grænsen).
Spillet er brygget sammen af et tydeligt kvalitetsbevidst hold udviklere med sans for hvad der fungerer, og fremfor alt dygtige level-designere, hvilket ikke er en kvalitet man bare kan stjæle udefra, og har resulteret i spændende områder og gennemførte puzzles.

Derudover besidder spillet en god mængde variation og en fornuftig pacing i den rytme udviklerne har valgt at smide nye områder og elementer efter spilleren. Det er langt fra et perfekt spil, og jeg indrømmer også godt at man kunne savne noget originalitet, men alt i alt er det rigtig godt spildesign. Jeg bliver på intet tidspunkt smidt ud i en "eij, jeg har prøvet det hele før" fornemmelse, da jeg hele tiden havde travlt med at komme videre for at se hvad spillet nu byder på.
Det gjorde jeg til gengæld i et ellers anderkendt spil som Skyward Sword, på trods af dets haltende forsøg på at introducere originale elementer til en velkendt spilverden.

Det værste kritikpunkt jeg selv har på Darksiders er at det er en tand for nemt, hvilket underminerer hele det ellers velfungerende kampsystem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-13 20:50 
Hehe, måske ødelægger det også spillet for mig, at jeg spiller det på PC. Styringen er ret så krampagtigt lagt ud på tastaturet. Den grafiske stil er heller ikke ligefrem min kop te. Det virker alt, alt for nuttet i forhold til det dystre tema og den sparsomme humor.
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 19/02-13 20:56 
KB2, det er tilfælde som disse, hvor jeg er rigtig glad for min wireless receiver til X360 controllere :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
The DaneThe DaneSkrevet 19/02-13 21:05 
Sumez>
Man kan sige at skodspil er blevet væsentlig mere spilbare og har større sandsynlighed for at være subjektivt underholdende for en række folk, forudsat de holder af genren (og måske har skyklapper på :))?

Spil som Duke Nukem Forever og Aliens: Colonial Marine har dog bevidst at store udviklingshold, AAA-budgetter og lang udviklingstid ikke nødvendigvis er garanti for at et spil er spilbart. :)

Problemet med lige netop de to titler er vel også, at folk har fået en urealistisk tilgang til hvad det endelige produkt ville blive, og dermed blevet skuffet. Ved da at jeg selv havde forventet noget mere i stil med Quake 4 / Doom 3 ui når det gjaldt Duke 4 (altså mange våben, færre "gimmicks" som bilerne og på ingen måder så mange folk rundt omkring).

Men ud over det kan jeg da kun være enig i, at spil nok er blevet kvalitetsmæssigt bedre. Men at der nok heller ikke er færre møgtitler end før - det er bare nemmere at se dem nu.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 19/02-13 21:28 
KillerBean2>
Hehe, måske ødelægger det også spillet for mig, at jeg spiller det på PC. Styringen er ret så krampagtigt lagt ud på tastaturet. Den grafiske stil er heller ikke ligefrem min kop te. Det virker alt, alt for nuttet i forhold til det dystre tema og den sparsomme humor.

Det er et ret udpræget konsolspil, kan slet ikke forestille mig at spille det på PC.
Mht. den grafiske stil er jeg enig, er ikke vild med den. Men jeg synes også man vender sig til den, og det er mest enkelte figurdesigns, der skær i øjnene, der er flere områder der er ret flotte og stemningsfulde.

Historien, setting osv. er iøvrigt intet værd i mine øjne, men fungerer frint som et medie til et efter min mening solidt og underholdende spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 21/02-13 17:31 
jaes>
Jeg er enig i din teori*, men ikke i at tilstanden er en god ting. Jeg vil hellere have mange interessante og upolerede titler end mange generiske og polerede titler.

Jeg har det på nøjagtig samme måde og vil også hellere prøve spil med idéer og personlighed end velpolerede kloner. Sagt på en anden måde:

Valget mellem fx.Year Walk/Incoboto på iPad og Darksiders på hjemmemaskinerne er ikke noget svært valg :

http://www.edge-online.com/review/year-walk-review/'
http://www.eurogamer.net/articles/2013-02-19-year-walk-review
http://www.youtube.com/watch?v=LVz_MhMsAvs

http://www.eurogamer.net/articles/2012-03-18-app-of-the-day-incoboto
http://www.youtube.com/watch?v=Xuo5fiARCOQ

Det betyder i den sammenhæng ikke en pind, at det sidste isoleret set er poleret til et højt bundniveau og de første måske er overvurderede eller har kontrolproblemer. Når det eneste Darksiders bibringer er gentagelser af spil man har oplevet mange gange før, giver det mig ikke ret meget lyst til at spille det. Produktionsværdi kombineret med stagnerende kreativitet er bare en anden form for skodspil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Username
Password
Remember me