X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Trophys / Achivements - Er det noget du går efter?


Svar
--Skrevet 13/02-13 20:31 
Ved ikke om emnet har været oppe før, men hvordan er jeres syn på achivements / trophys i spil?

For mit vedkommende må jeg krybe til korset, og erkende at jeg rent faktisk er lidt trophywhore. Jeg har præsteret et par gange at købe et spil til PS3, hvorefter jeg har fundet ud af at det ikke understøtter trophys, og jeg derfor har købt det samme spil (Lost, Orange Box, ...) til X360, og gennemspillet det der, kun for at få Gamerscore (achivements).

Ligeledes har jeg gennemspillet et elendigt spil blot for at så en nem Platinum trophy (Terminator Salvation).

Jeg aner ikke HVORFOR jeg overhovedet bekymrer mig om disse ligegyldige tal, men tror et eller andet sted det kan sammenlignes med at samle retro spil, hvor man gerne vil have en "komplet samling", selvom denne muligvis indeholder spil man aldrig bruger, eller måske med at nørde sig til en arcade highscore?

Det er faktisk af samme grund jeg stort set aldrig får brugt min Wii, eftersom der ikke er noget Ach / Tro -alike på denne platform. Havde der været dette, havde jeg nørdet en masse af mine Wii titler igennem, samt indkøbt mange flere. Det har ofte undret mig hvrfor Wii ikke har inkluderet et lignende system, når man må gå ud fra, at det i større eller mindre grad påvirker om folk køber spil derefter (Det påvirker mig, så jeg går ud fra at der også er andre som må have det på samme måde?)

Hvad jeg umiddelbart kan konkludere ud fra en simpel google søgning, eller websider med Tro / Ach guides, ser det ud til at der findes MANGE mennesker rundt omkring som jagter disse ligegyldige tal, og bruger uendelig mange timer på det.

Hvad med jer kære PR brugere? Er det noget i overhovedet bekymrer jer om? Afskyer i disse? Er det noget i høster, og hvis ja, hvor skråt et plan er i ude på :P?
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 13/02-13 20:56 
Min gamerscore ligger lige i underkanten af 39000, så jeg må nok indrømme at jeg har været lidt af en achievement whore fra tid til anden :(
Lige for tiden spiller jeg dog mest PC, og selvom Steam også har sit eget achievement system, så er det bare ikke det samme :p
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/02-13 21:05 
Jeg er ret vild med spil i musou genren og det er næsten eksklusivt denne slags spil hvor jeg grinder alle acheivements ud, frem for alle de mainstream og gode spil... Sådan helt Achievement Hipster-agtigt.
spectrespectreSkrevet 13/02-13 21:16 
Jeg går efter achievements hvis de ligger på min 'vej' til målet. F.eks. Call of Duty serien. Do this at this point for x amount of achievement points, så sørger jeg lige for at få den med. Jeg grinder ikke for at få achievements, det er livet for kort til. tror min lige er sneget sig over 52k point, men jeg har også primært gamet 360 siden 2006.

Det er ganske få spil jeg har 100% i:
NFS: Most Wanted, det var bare at gennemføre spillet,
Fallout 3 inkl. alt DLC. Nok et af de bedste spil jeg nogensinde har spillet. Intet har fanget mig som Fallout 3.
Pac-Man Championship Edition
The Walking Dead, også bare at gennemføre spillet.
Crazy Taxi, fedt arcade spil :)

Før XBOX 360 der havde jeg kun gennemført en håndfuld spil, og spillede en masse forskelligt uden at gennemføre noget som helst. Achievements gjorde at jeg har set næsten alle mine spil til ende, og det er jeg ret glad for.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
millenniummillenniumSkrevet 13/02-13 22:05 
Kort svar: nope.

Det eneste tidspunkt jeg overhovedet har kigget på mine trophies, var da jeg var dybt engageret i MAG. Nu er trophies nogenlunde lige så interessant som sjap på cykelstien. Især når de er scoret på SP spil.
The medium is the message.
--Skrevet 13/02-13 22:38 
1up, jeg tror jeg har det ligesom dig, vedr at tage dem med som er på vej til målet. Jeg har kun 3 stk. plat og 3 stk. 1000G. Dog har jeg en masse spil som er 70% - 80%.

1000G:
Lost (Kun 30 Ach. Lå på vejen, og var nemme. Egentlig ok spil btw, hvis man kan lige serien)
SAW (Rimelig nemme 1000G. Ach. popper hele tiden...)
The testament of Sherlock Holmes (90% af dem får man uanset, bare ved at spille igennem, ok spil)

Plat:
Mafia 2 (Super spil)
The Sabotour (Pænt tidskrævende, men også super hyggeligt spil)
Terminator (Gennemfør det på har = Plat.)

Jeg gidder heller ikke at grinde mig til achivements, og de værste ach / tro, er held baserede... I Bioshock som jeg lige har gennemført i dag, var der bl.a. en hvor man skulle på $$$ på en en-armet. Det kan tage alt imellem 1 og XXXXXX forsøg... Den gad jeg ikke efter at have prøvet i 2 min. En tilsvarende findes der i spillet Rage. Den fik jeg dog ved at stene DR2 update, imens jeg trykkede knappen :P (kan være jeg skulle gøre det samme med den enarmede fra Bioshock :D?)
Spiller nu: Animal Soccer World
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/02-13 23:46 
Jeg arbejder mig stadig imod 1000G i Warriors Orochi 3 og Dynasty Warriors 7, men indtil videre er mine 1000G:
Bladestorm
Dynasty Warriors 6 Empires
Fist of the North Star: Ken's Rage
Warriors Orochi
Warriors Orochi 2

Nåh ja... Så har jeg også Terminator Salvation. Det var faktisk en meget hyggelig eftermiddag hvor man prøvede at overleve de hidsige bugs i spillet for at få de 1000 som én gennemspilning på Hard kræver.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/02-13 00:03 
Jeg bruger ofte achievements/trophies som en vejledning til hvad jeg er gået glip af, og gerne vil have med i en potentiel anden gennemspilning. Det er især i forhold til at give spilleren en indikation om ting denne ikke var klar over var mulige, at achievements fungerer rigtig godt. Overordnet set er jeg rimelig ligeglad med at opnå alle achievements - det er slet ikke noget jeg går efter.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 28/02-13 09:40, rettet 28/02-13 09:41 
Jeg er rimelig glad for achievements må jeg indrømme.

Altså, koncepter som gamerscore og 100%, osv. rører mig ikke rigtig. Jeg ved også godt at der findes folk som køber spil udelukkende for at få achievements, og jeg har endda set folk vurdere et spil ud fra sværhedsgraden af achievementsne i det.
Personligt har jeg aldrig nogensinde gået efter at få alle achievements i et spil, og ved ikke om jeg nogensinde har gjort det.


Men derudover har vi jo også det achivements faktisk er: En række mål. Det er fuldstændig sammenligneligt med klassiske mål som "gennemføre spillet" og "slå din highscore". At spørge "spiller du for achivements?" svarer lidt til at spørge "spiller du for at gennemføre spillet?". Det er ikke alle spil, der er designet til at blive "gennemført", og det er ikke alle spil der er velegnede til achievements, men i nogle spil synes jeg det kan give nogle rigtig sjove mål at gå efter, der forlænger spillets levetid, så hvorfor ikke?
Det kan selvfølgelig være implementeret som man har lyst. Om spillet kalder det trophies, achievements eller noget tredje, og hvorvidt det registreres i konsollens indbyggede system kan være underordnet, men det fokus på forskellige mindre eller alternative mål i et spil, der har været i nyere tid, synes jeg er en positiv udvikling. Især i forhold til mere arkade-agtige genrer, der ikke bare handler om at komme fra punkt a til punkt b mens man ser nogle film på vejen.

Jeg synes et godt eksempel er i The Pinball Arcade, et spil der ganske enkelt handler om én ting: få en høj score. Meget klassisk. Men ved at lave to sæt mål på hvert table, "standard goals" og "wizard goals" (hvert sæt vinder så en achievement) får man som spiller pludselig en række særlige mål at spille efter, der ikke bare er med til at synliggøre spillets dybde og alsidighed, men også belærer spilleren om de forskellige regler og mål, og er en rigtig god måde at fastholde folks interesse fra starten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 28/02-13 15:25 
Sumez>
og jeg har endda set folk vurdere et spil ud fra sværhedsgraden af achievementsne i det.

DET DER KENDER JEG INTET TIL!!!!! :D
Spiller nu: Animal Soccer World
HeroldHeroldSkrevet 28/02-13 17:37 
Ja, men primært når det er godt integreret. Xbox-systemet er klart det bedste, da det er koblet op på ens profil. Trophies på PSN siger mig ingenting og er latterligt ligegyldige, fordi PSN i det store hele er identitetsløst. XBL er langt mere visuelt - både i kraft af pointene, men også avatarerne og evt. udsmykning deraf. Pointstørrelsen er i og for sig ligegyldig, men den er stadig et statement, der siger noget om folk og noget der er synligt - og så virker det for mig.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig