X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

CRT-tråden


Svar
nerosnerosSkrevet 16/12-12 22:41, rettet 16/12-12 22:42 
Ja jeg synes det er hver at vide det her eksistere:

MX4000-8000 serien må være de bedste CRT's der nogensinde er lavet!

B&O de-interlacing Xbox360 retro scan lines!
Bashful Neophyte
425 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 03/09-13 16:55 
slk486>
Kun hvis tidligere ejer specifikt har slået det til.

Klart ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 18/09-13 20:14 
En rimelig lækker CRT 29 inch monitor til VGA :-)

Monivision 29
Bashful Neophyte
Soren47Soren47Skrevet 03/10-13 14:08 
Der står et BeoVision 8902 til storskrald herude i Nordvest. Aner ikke om det virker og der er malet helt hvidt omme bag på :b
JuggernautJuggernautSkrevet 03/10-13 16:55 
B&O har et virkeligt godt billede. De par stykker vi har til træfbrug er rigtig fine til formålet.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 03/10-13 17:14 
B&O stiller konsekvent farvetemperaturen til 8500 kelvin, så GOD (som i korrekt) billedkvalitet er det ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JuggernautJuggernautSkrevet 03/10-13 17:24 
Af de CRT skærme vi har haft til rådighed, er disse nogle af de bedste. Vi har trods alt haft en del efterhånden.
Nu har jeg ikke den store forstand på "korrekt" billede, men er da nysgerrig efter hvad man skal lede efter til træfbrug?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 03/10-13 17:40 
PVM?

Jeg ved ikke hvad der er godt til træfbrug, men man får ikke high-end, korrekt billedkvalitet, pixel-perfekt retro-ydelse med et B&O, uanset hvad det kostede i sin tid. Det er vigtigt at pixels og den slags ser fine ud, men det er vel også vigtigt, at farverne ikke er for kolde? For at få hvid til at virke "hvidere" tilføjer B&O noget blå, og det fucker selv sagt op i sagerne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JuggernautJuggernautSkrevet 03/10-13 20:29 
Det stiller mig i lidt af et dilemma da budgettet for skærme stort set er lig nul. Vi har igennem årene støvsuget skærme i nærområdet og PVM er ikke just noget man støder på hver dag. Men jeg kan sagtens følge dig (tror jeg). Nogle af skærmene lader en del at ønske, men i mangel af bedre lader det sig gøre. Desuden er folk ikke så kræsne, med mindre at skærmen _virkelig_ er ringe.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 03/10-13 21:27, rettet 03/10-13 21:28 
Det er da også fuldstændig ligegyldigt. De B&O og andet der er i kælderen er helt fine til at gå amok over en weekend :)
j/k
nerosnerosSkrevet 03/10-13 22:20, rettet 03/10-13 22:21 
Ja helt sikkert er B&O's tv gode til træf brug! Det bedste CRT tv jeg har set er et af de der Sony Trinitron 29 tommers tv. De er tunge som ind i helvedet, men ret billige nu til dags på dba. Check det ud :-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 03/10-13 22:29 
Ja, der står et lige under min fladskærm ;)
j/k
Zzap!Zzap!Skrevet 03/10-13 22:55 
Der er da forfærdelig geometri forvrængning i noget nær alle større CRT skærme. Det betyder måske mindre med alm. tv, men til videospil er det ikke sjovt at se på.
En lille Sony på under 21 tommer er da langt bedre, mere præcis og blæser ikke retropixels op til lego størrelse.
Born to kill space
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:22 
Eller fx en Commodore1084; det er kræs for kendere };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CamousCamousSkrevet 04/10-13 16:33 
Som ejer af flere PVM monitor kan jeg sige at den 25" MX 4200 jeg har er udmærket hvad billedekvalitet til retro spil angår.

Man skal passe på med at være for kræsen.
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 16:39 
Men XRGB er bare noget lort!

Kan I se min pointe?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:40, rettet 04/10-13 16:54 
Næ!

Nu kendte jeg ikke umiddelbart ikke noget til sådan XRGB-fidus, men har læst lidt op. Og for mig ligner det bare en CRT-emulator til nye grimme, dumme flade skærme, som jeg generelt ikke mener bør bruges til andet end moderne PC'ere, da det meste andet ser grimt ud på dem. Så derfor: "Næ!"
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 16:47 
Der har været stor kritik, fra blandet andre Camous, af XRGB Mini og lignende, fordi den "laver noget" ved billedet. CRT er meget bedre!

Men blandt de mest populære CRT-skærme er B&O's tv, som altså ændrer farvetemperaturen radikalt, og ændrer udseendet af spillet.

Hvorfor er det ene OK, mens det andet er noget skrammel?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:52 
Emulation! Har rettet mit tidligere indlæg.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 04/10-13 16:52 
Elgen>
Eller fx en Commodore1084; det er kræs for kendere };-P

De er bare så små :)
j/k
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:54 
Så skal man bare sidde tættere på };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 16:54 
Elgen>
Emulation! Har rettet mit tidligere indlæg.

Men det er overhovedet ikke emulation. På nogen måde.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:55 
Er det ikke noget man skyder ind mellem kilden og skærmen for at få det til at ligner rigtig CRT?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 16:58 
Synes på ingen måde at det giver mening at bruge så mange kræfter og penge på at opnå et resultat der er grimmere end rigtig CRT!
Men dig om det };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 04/10-13 17:03, rettet 04/10-13 17:05 
En Mini er hands down den mest troværdige måde at vise et 240p billede på en moderne fladskærm - det er jo ikke alle der har lyst eller plads til at have en CRT ved siden af.
j/k
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 17:32, rettet 04/10-13 17:39 
På samme måde som folk vælger ikke at have plads til en arcademaskine og derfor spiller MAME?!

Kan I se min pointe };-P
(for nu at citere Naiera...)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 04/10-13 18:15 
Elgen>
Er det ikke noget man skyder ind mellem kilden og skærmen for at få det til at ligner rigtig CRT?

Jo :-)

Jeg er nu også af den holdning at et CRT er bedre end alt andet til retro spil.

Dog er jeg ret så skærm liderlig at næsten alt har interesse også XRGB'er op i en fladskærm ;-) Jeg er slet ikke kræsen på den måde, men jeg kan ikke udstå overscan så det skal bare dø!

Der er så også folk der mener at billedet buer for meget på et CRT tv men det kommer jo helt an på hvilken model man har.

Den bedste løsning for mig i øjeblikket er min PVM. En dejlig kasse man bare kan vende og dreje som man vil både til Tate og det hele. Utrolig fedt med en service menu hvor man kan rette på næsten alt ting også.
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 18:33 
Der er jeg så igen så old-school, at jeg har det meget bedre med analoge skrueknapper end OSD-menuer. Men det er vel, ligesom mange af de seneste indlæg, blot en smagssag.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 19:04, rettet 04/10-13 19:07 
Elgen>
Er det ikke noget man skyder ind mellem kilden og skærmen for at få det til at ligner rigtig CRT?

Jo. Og det har intet at gøre med emulation, som når man spiller spil i f.eks. MAME.

Men det kan da godt kaldes en slags CRT-emulator, hvis du vil. Ud over det input-delay der skulle være, så fungerer det skide godt. Og input-delay generer slet ikke mig, i øvrigt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 19:09 
slk486>
En Mini er hands down den mest troværdige måde at vise et 240p billede på en moderne fladskærm ...

Eller en projektor. KOF er ret fedt på de der 90-agtige tommer, som 4:3 billedet bliver på en 108" skærm.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 19:10 
Elgen>
På samme måde som folk vælger ikke at have plads til en arcademaskine og derfor spiller MAME?!

Nej, på ingen måde. Jeg spiller mine originale spil på de originale konsoller, på et godt, kæmpestort og gennemkalibreret display.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 19:23 
Det er med andre ord en smagssag, hvorfor man aldrig kan blive enige, hvis parternes præferencer går i hver sin retning! }:-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 19:43 
Men du må da give mig ret i min pointe om, at det er spøjst at kalde XRGB-løsningen for mega fake, mens B&O-tv der ændrer farverne radikalt er helt i orden?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 20:13, rettet 04/10-13 20:15 
Kender intet til B&O, men umiddelbart lyder det lidt tosset, hvis man ikke kan indstille sig ud af det...

Hvorvidt XRGB er fake eller ej ved jeg ikke; synes bare ikke at fladskærme har et pænt billede. Ligner simpelthen bare ikke 'rigtig' fjernsyn, hvis du spørger mig.

Synes iøvrigt også at de der 100Hz CRT-tv'er der kom frem op et tidspunkt var noget frygteligt pjat...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 04/10-13 20:26 
Du har bare ikke set en god fladskærm i aktion. De gode er 99% af tiden af plasma-typen, og lavet af Pioneer eller Panasonic.

Ikke at retro umiddelbart ser vildt godt ud på dem, men så er det jo man har XRGB.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 04/10-13 20:58, rettet 04/10-13 21:02 
Det er korrekt, jeg har stadig ikke set en fladskærm der buer, kører 50Hz, flimrer, har scanlines osv., hvilket er præcis hvad jeg forbinder med 'rigtig' fjernsyn };-D

Al det der 'realisme', knivskarphed og million milliard pixels må I gerne beholde selv...

Var jeg vokset op med S/H-tv, ville jeg sikkert heller ikke ha' det godt med farvefjernsyn };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AzzkikrAzzkikrSkrevet 04/10-13 23:22 
Naiera>
Du har bare ikke set en god fladskærm i aktion. De gode er 99% af tiden af plasma-typen, og lavet af Pioneer eller Panasonic.

Ja hvis man lever i 2005
slk486slk486Skrevet 05/10-13 12:16, rettet 05/10-13 12:16 
Hvis man går efter det autentiske er det da lidt imod hensigten at kombinere den rigtige konsol med emulerede scanlines og lag ;) Kontraproduktivt om man vil.
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/10-13 14:12 
Man kan kun spille SMS/SMD spil på autentisk vis, hvis det er via RF signal på det gamle 14" TV man havde som barn/teenager! ;)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
amnesiaamnesiaSkrevet 05/10-13 15:08 
Word

http://www.humblekro.dk/nes_rf_philips_1.jpg

http://www.humblekro.dk/nes_rf_philips_dt.jpg
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-13 15:23 
Det ser simpelthen så skidt ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/10-13 15:28 
Kan se jeg ikke engang behøvede at tilføje, at det skulle være et Philips tv :D

@Kk
Det er kunst!
Kunst skal man ikke kimse ad... Måske kaste rådne æg/tomater efter det, men ikke kimse!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 05/10-13 16:27 
FancyPants>
Man kan kun spille SMS/SMD spil på autentisk vis, hvis det er via RF signal på det gamle 14" TV man havde som barn/teenager! ;)

Yir :D
j/k
CamousCamousSkrevet 05/10-13 19:59, rettet 05/10-13 20:19 
Naiera>
Der har været stor kritik, fra blandet andre Camous, af XRGB Mini og lignende, fordi den "laver noget" ved billedet. CRT er meget bedre!

Men blandt de mest populære CRT-skærme er B&O's tv, som altså ændrer farvetemperaturen radikalt, og ændrer udseendet af spillet.

Hvorfor er det ene OK, mens det andet er noget skrammel?

Fordi for retro ser CRT bedre ud om det så er en arkade cab, en PVM eller en B&O. Det ser bare bedre ud. Jeg har en mini, PVM og B&O og selvom den mini kostede mig mest samlede den bare støv.

Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige. Forskellen mellem 2 CRTer er meget mindre end forskellen mellen en CRT og fake scanline på en LCD.

Og med hensyn til 6500K vs 9300K.

6500K er vist en standard for film, men på ingen måder for retro spil. Retro spil havde ingen farve standarder som alle spil blev stillet efter så hverken 6500k eller 9800K giver "rigtige" farver.

6500k give farver der er mere røde og 9800k giver mere blå farver. Jeg vil ikke sige den ene er mere rigtig for gamle spil.

Det giver heller ikke mening siden de gamle maskiner kunne ikke vise mange farver alligevel.

Man kan faktisk sætte PVM skærme til begge 6500k og 9800k som man har lyst. Og jeg skal love dig at farverne ændre sig meget mere når folk stiller brightness/contrast og colour efter smag.

Den MX4200 som ligger hos Killerbean fremviser spil meget anderledes end den samme model som ligger hos mig fordi jeg instiller den anderledes efter eget smag.

I modsætning af CRT kunne jeg aldrig stille den mini efter eget smag fordi den bare ikke så godt ud lige meget hvordan jeg instillede den.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-13 22:01, rettet 05/10-13 22:04 
Det giver heller ikke mening siden de gamle maskiner kunne ikke vise mange farver alligevel.

Så længe de gamle maskiner kan vise ren 255 rød og blå, samt helt hvid (RGB konsollerne kan i hvert fald) så vil du kunne se forskellen på farve temperaturen.

Men jeg er fuldstændig enig. Der er ingen standarder for korrekte farver for videospil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 06/10-13 14:23 
I har nok aldrig hørt om Neros-standarden så?
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 12/11-13 08:18, rettet 12/11-13 08:27 
Der står et B&O Beovision 6000 LX (den version med træpaneler) sat til storskrald i den blinde ende i Antoiettevej i Valby. Ser ud til at være i fin stand (dog ingen remote), men har ikke selv bil og det regner en smule.
Bare til info...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 04/12-13 21:00 
Jeg vil rigtig gerne have fat i en CRT monitor som jeg kunne bruge sammen med min XRGB2+

Ikke helt det samme setup men check lige hvor fantastisk det ser ud!!
http://www.youtube.com/watch?v=HUUF9W3PyyI
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 04/12-13 21:09 
Jeg havde sådan en 19" Dell over i Canada.

Saved it from a IT dumpster på mit arbejde.

Gad dog ikke slæbe den med tilbage til dk.

Satte også et XRGB+ til den engang.

Kunne ikke lide resultatet så endte med at købe en proper 15khz CRT bagefter and never looked back.

Den var god til old school PC spil dog.
nerosnerosSkrevet 04/12-13 21:18, rettet 04/12-13 21:19 
Mærkeligt du ikke kunne lide det?

Se også Faginrs500's video omkring CRT monitors og diverse scalers her:
http://www.youtube.com/watch?v=M0Vk_V9at-s
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 04/12-13 21:18 
neros>
Jeg vil rigtig gerne have fat i en CRT monitor som jeg kunne bruge sammen med min XRGB2+

Ikke helt det samme setup men check lige hvor fantastisk det ser ud!!
http://www.youtube.com/watch?v=HUUF9W3PyyI

Jeg har 2 stk 21" Samsung Syncmaster 1100DF, jeg gav 1300kr for, for ca 2 år siden (ja, det var meget :=) Du må gerne få dem begge, hvis du kan hente dem :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
425 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig