X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

2d shooters generelt


Svar
DarklynoonDarklynoonSkrevet 22/07-03 14:10 
selv om det er flere måneder siden jeg købte ikaruga, så har jeg først lige opdaget at ens score endetal ender på det antal credit man har brugt. efterfølgende så jeg også det galt zero gunner 2. Ved nogen hvornår dette feature dukkede op i 2d shooters
Mortal Kombat the mother of all fighting games
1'205 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 10/11-10 13:58, rettet 10/11-10 13:59 
Jeg synes faktisk Guwange er nemmere for mig end de typiske Cave-shootere, men dem plejer jeg også at være ret dårlig til. Hele mekanikken med at bremse de fjendtlige skud fungerer rigtig godt.

Fra 3. bane og frem bliver det dog ret svært, og de sidste par bosser er helt umulige uden freeplay hehe. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 10/11-10 13:59 
Ja det er mega billigt og super fedt :D Man skal købe det og støtte op omkring CAVE.

Jeg glæder mig til Daifukkatsu men troede egentlig der allerede var et Dodonpachi spil til 360?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 10/11-10 14:01 
Jo, der er det der daj-oi-jui-ouy-juu-aijojojojo
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 14:02, rettet 10/11-10 14:03 
DaiOuJou findes allerede til 360, ja :)

EDIT:

For sent ude.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/11-10 14:16 
jeg synes det er sjovt
jeg synes der er options nok til at få spillet til at se ud som det burde
Det er flot
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 10/11-10 14:18, rettet 10/11-10 14:18 
Alf81>
DaiOuJou findes allerede til 360, ja :)

EDIT:

For sent ude.

Ah mente jeg nok! Er det også godt? (måske er dumt spørgsmål) ;-)

Jeg tænker på jeg hellere snart må få købt endten et nyt CAVE spil eller Raiden Fighter Aces i næste måned.
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 14:36, rettet 10/11-10 14:39 
DOJ findes også til PS2 og er en bedre port. Der er noget ekstra halløj i 360 udgaven, men ikke noget man kan råbe hurra for.

EDIT:

WTF! Har du det egentlig ikke til PS2!?
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 10/11-10 14:45, rettet 10/11-10 14:51 
LOL jo ha ha ha! Viste bare ikke det var det samme spil. Jeg drikker lige noget mere kaffe så jeg kan vågne op!

Det må være den her som kommer så :-)
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 14:56 
For satan da, Hr. Brøgger :D
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 10/11-10 16:13 
Ja den er da helt gal idag ;-)
Bashful Neophyte
Le RoofLe RoofSkrevet 10/11-10 16:51 
Konsolkongen>
jeg synes der er options nok til at få spillet til at se ud som det burde

Really? Jeg har borders hele vejen rundt på mit gamle billedrørs tv og det er ved at drive mig til vanvid! ><
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/11-10 17:09 
neros>
Ah mente jeg nok! Er det også godt? (måske er dumt spørgsmål) ;-)

Jeg tænker på jeg hellere snart må få købt endten et nyt CAVE spil eller Raiden Fighter Aces i næste måned.

Jeg er ikke helt vil med pointsystemet i Dodonpachi, men det er stadigvæk et godt spil IMO. Skal helt klart også have det nye.

What's Wrong With Dodonpachi on the 360
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 10/11-10 17:24 
Tak! God video Kroe. Det lyder som om den fyr ved hvad han snakker om.
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/11-10 17:31 
Det er også lidt sjovt at han bruger ca. 30 min. på det :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 18:26 
Le Roof>
Jeg har borders hele vejen rundt på mit gamle billedrørs tv og det er ved at drive mig til vanvid! ><

Det kan man stille på inde i options. Mener ikke der skulle være borders på et CRT tv, hvis man smider skærmen på siden.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 10/11-10 18:30 
KroeboCop>
Det er også lidt sjovt at han bruger ca. 30 min. på det :=D

LOL jo ok det er måske liiige lidt over the top :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/11-10 20:10, rettet 10/11-10 20:11 
Le Roof>
Konsolkongen>
jeg synes der er options nok til at få spillet til at se ud som det burde

Really? Jeg har borders hele vejen rundt på mit gamle billedrørs tv og det er ved at drive mig til vanvid! ><

Ah ja jeg tænkte i forhold til HDTV. Xbox 360 shooters og CRT er en dårlig ide uanset da maskinen slet ikke kan outputte i 240p som arcade versionen kører :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 20:42 
Nu hvor jeg tænker over det, har jeg faktisk slet haft 360 TATE spil gennem en CRT skærm. Er det virkelig så skidt?
Ting om dét og pis.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/11-10 20:50 
neros>
Jeg tænker på jeg hellere snart må få købt endten et nyt CAVE spil eller Raiden Fighter Aces i næste måned.

Køb Ketsui eller Espgaluda II :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/11-10 20:54, rettet 10/11-10 20:59 
Alf81>
Nu hvor jeg tænker over det, har jeg faktisk slet haft 360 TATE spil gennem en CRT skærm. Er det virkelig så skidt?

Jeg har ikke set det, men da den ikke kan outputte i 240p vil det sige at du ikke får nogen ordentlige scanlines og nok også et lidt flimrende billede. Om det er ligeså skidt som Mushihime og Ibara på PS2 skal jeg ikke kunne sige, men det er vel grundlæggende hvad der er i vejen med de konverteringer?

EDIT: Har du nogensinde prøvet at spille DoDonpachi og ESPgaluda på PS2 i TATE og i 480i? Du ved nok at du kan vælge begge dele i menuen, men det hedder et eller andet underligt (mener 240p hedder Arcade). Det burde give samme effekt som en 360'er på TATE'et CRT.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 21:09, rettet 10/11-10 21:13 
Jeg er jo' helt hat til den slags, men er 480i det component spytter ud? HD skærmen gider ikke vise billede hvis jeg benytter mig af component og PS2 spillet er sat til rigtig TATE. Virker fint med RGB.

Men jeg spiller dem kun rigtig TATE på CRT. Så går jeg godtnok glip af noget af det øverste og nederste, men billedet er super lækker. Hvorimod det andet falske TATE ser forfærdeligt ud.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/11-10 21:18, rettet 10/11-10 21:21 
Jeg tror vi snakker om det samme og du spiller det i 240p som er det rigtige :)

Component kan outputte i højere opløsning (1080i) og 480p, men ingen af delene kan du i Caves shootere alligevel. 240p og 480i virker fint med begge kabler.

Det lyder lidt som om dit HDTV ikke er særlig glad for 240p igennem component indgangen. Spillet virker fint hvis du sætter det til 480i (falske TATE) ikke?

Alf81>
Men jeg spiller dem kun rigtig TATE på CRT. Så går jeg godtnok glip af noget af det øverste og nederste, men billedet er super lækker. Hvorimod det andet falske TATE ser forfærdeligt ud.

Forfærdeligt som Ibara og Mushihime, eller er der større forskel?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 10/11-10 21:21 
Men det gider godt i RGB :/ Og jo, det virker fint med component, hvis jeg smider det i falskheds TATE.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/11-10 21:22 
Ja så er det TV'et der ikke gider 240p igennem component desværre :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/11-10 22:44 
Hvem skal have Do-Don-Pachi Dai-Fukkatsu på releasen, har lige forudbestilt mit :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
Bede-xBede-xSkrevet 11/11-10 12:16 
Alf81>
Jeg synes det er for sindsygt. Og så for sølle 800 MS spir.

Må jeg spørge hvorfor? Ikke fordi jeg ikke synes, Guwange virker udemærket, men det går mig lidt forbi, hvorfor folk herinde er så pjattede med Cave shooters. Kan det koges ned til nogle få elementer?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/11-10 12:34 
Det er ikke kun en P:R ting... Her er f.eks. et stort internationalt forum hvor de fleste er Cave-liderbukke:
http://shmups.system11.org/index.php
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 11/11-10 12:37 
Jeg ved det godt, men har aldrig helt forstået det. Det skal selvfølgelig siges, at jeg ikke har brugt tilnærmelsesvis nok tid på at sætte mig ind i tingene og det er slet ikke usandsynligt, at det er dét, der er problemet :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/11-10 12:45 
Men snakker du genren overordnet ift. andre spilgenrer, undergenren ift. andre 2d-shootere eller bare Cave-shootere ift. andre shootere i samme undergenre?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 11/11-10 13:05 
Lige netop Caves shooters har jeg også tit svært ved helt at forstå, men tror også det er et spørgsmål om at indleve sig i spillet.
Lige netop Guwange fængede mig med det samme.

X360-mode er godt nok åndssvagt nemt. Jeg 1 credit'ede den næsten i første forsøg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 11/11-10 13:08, rettet 11/11-10 13:12 
RJK: Jeg snakker ikke genren overordnet, men mere Cave shooters ift. andre shooters i samme undergenre - og egentlig også ift. andre shooters generelt.

Jeg fornemmer, at Sumez og jeg står lidt samme sted her. Det er ikke spillenes kvaliteter, der anfægtes, det er mere hvorfor de fortrækkes over resten af shooter genren?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/11-10 13:35, rettet 11/11-10 13:36 
Jeg tror meget af det skyldes den høje kvalitet deres spil normalt holder, samt dybde i scoresystemerne. Af de spil jeg kan komme i tanke om er det vidst kun Steep Slope Sliders der kan regnes for bundskrab, men det er også et snowboardspil... Death Smiles II skulle heller ikke være særlig godt, men det kender jeg intet til.

Der er efter min mening mange andre firmaer der har gjort det ligeså godt som Cave inden for Shmups og nogle endda bedre, men ingen har gjort det så tit som de har ;) Og nu om dage er der slet ingen konkurrence.

Jeg bliver nok aldrig super Cave fan, men det grunder i at jeg synes firmaet er nederen på mange måder (udgivelse i vesten, begrænset oplag osv.).
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 11/11-10 13:37 
CAVE står vel bare som dem der sådan rigtig opfandt Manic-bullet-hell-shooter-genren ;-) Er man til det vil man elske CAVE!
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 11/11-10 13:50, rettet 11/11-10 13:53 
Jeg spørger fordi jeg godt vil svare ordentligt, og fordi jeg tillader mig at mene at jeg selv ligger dét sted, hvor jeg anerkender Caves spil fuldt ud, uden at være fanatisk omkring det :)

Hvad angår Caves shootere ift. hvad vi kan kalde spil i samme undergenre, så er det for mig som at stille spørgsmål ved hvorfor Capcoms (til nød SNKs) 2d-fightere skulle være bedre end de andres. Uden at bryde sig særligt om genren er det bare åbenlyst, at det er spil lavet med en helt anden dedikation, erfaring og måske endda kærlighed til genrene. Kvaliteten er bare generelt højere. Vi taler jo om spiltyper, der på overfladen er meget nemme at udvikle og umiddelbart ligner hinanden, hvilket jo ærligt talt får mange til at lave halvhjertede forsøg, hvilket man normalt hurtigt konstaterer når man dykker under overfladen og forskellene for alvor viser sig. Hvis vi begynder at nævne de shootere der umiddelbart minder om Caves, så tror jeg at vi i langt de fleste tilfælde kan enes om, at det ofte er meget jævne spil. Det er som at sammenligne orginalen med kopien.

Hvis man snakker ift. 2d-shootere generelt så synes jeg det i et vist omfang er en smagssag. Jeg anerkender spil som R-Type, Pulstar, Radiant Silvergun og Ikaruga som kvalitetsmæssigt på niveau med Caves spil. Jeg synes bare ikke de er ret sjove at spille. Det har jeg vist uddybet før, men kort sagt handler det jo primært om hvilke gameplay-elementer spillene indeholder. For mig at se er genren enten fokuseret på udenadslære (R-Type-style), på reflekser (Raiden-style) eller på overblik (Cave-style). Jeg finder bare langt større spilglæde i at blive udfordret på den tredje måde, hvor de to første til sammenligning generelt ikke er hvad jeg opfatter som sjovt i et spil.

Summa summarum er mit forhold til Cave-shootere at jeg personligt synes den udfordring de leverer er sjov at spille, og indenfor det område mener jeg slet ikke der er nogen konkurrence. Ikke fordi alt Cave har lavet er fantastisk, men niveauet er generelt meget højt - som Capcoms 2d-fightere har de fundet formularen og holdt fast i den med mindre variationer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 11/11-10 14:18 
Bede-x>
Jeg fornemmer, at Sumez og jeg står lidt samme sted her. Det er ikke spillenes kvaliteter, der anfægtes, det er mere hvorfor de fortrækkes over resten af shooter genren?

Sædvanligvis er de bare meget bedre end resten af genren. Shmups der ikke er lavet af Cave, som holder nogenlunde samme kvalitet, findes der ikke vanvittigt mange af. Spil som Mars Matrix, Battle Garegga, Radiant Silvergun, Raiden Fighters-serien, osv., vil du også finde, at vi 'Cave-fans' har spillet og diskuteret. Cave leverer bare den samme høje kvalitet hele tiden, hvor andre firmaer kun har leveret højst to-tre titler på samme niveau. Snowboardspillet mener jeg ikke hører hjemme i diskussionen, og deres eneste svipser indenfor shmup-genren hidtil må jo være det nævnte DSII.

Derudover fornemmes Caves shmups som ingen andre i genren. Det er vel blandingen af 'bullet hell' og et bestemt tempo, samt et simpelt men dybt scoringssystem, som gør deres spil unikke. Og hver gang der kommer en ny serie, kommer de med et nyt scoringssystem, som man ikke bare lige lærer ved at sidde og fedte lidt med spillet i en time. Det kræver en grad af dedikation at sætte sig ind i de fleste, og bedste, af deres spil, som andre spil i genren måske ikke lige kræver. Men det er ikke fordi jeg personligt smider 50 timer i hvert nyt Cave-shmup; det tager slet ikke så lang tid, at lære systemerne, og lære at få nogle fornuftige scores.

Som Martin også har nævnt, så er der jo i øvrigt heller ikke rigtigt andre der gør det længere. Cave opstod mere eller mindre efter genrens storhedstid var slut, hvor folk fra et eller to andre firmaer (Raizing, mener jeg) satte sig for at fortsætte arbejdet med genren. De fleste af Caves shmups går så, i hvert fald nu om dage, også hen og får en konvertering, hvor genialiteter som Armed Police Batrider kun hører de arcadeejende til.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 11/11-10 14:20 
Toaplan :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 11/11-10 14:35 
Selvfølgelig! Det var jo Toaplan der lavede Batsugun, som på mange måder fornemmes som en forgænger for Donpachi-serien :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 11/11-10 15:10, rettet 11/11-10 15:12 
RJK>
som Capcoms 2d-fightere har de fundet formularen og holdt fast i den med mindre variationer.

Tilader mig lige at bryde ind med en lille kommentar ang. Capcom. Godt nok lavede de Street Fighter II i 1991, MEEEN SNK lavede Art Of Fighting i 1992 som Capcom senere hen faktisk har stjålet deres 2d formular fra angående "super moves" og "powerbar". SNK var de første med den slags!

Synes bare ikke man skal give Capcom hele creditten for 2d fighter genren ;D
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 11/11-10 15:17 
Udover at jeg faktisk nævnte SNK, så snakkede jeg jo ikke om hvem er opfandt hvad, men den generelle dedikation og kvalitet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 11/11-10 15:20 
Hehe det ved jeg godt, men synes bare det er MEGET vigtigt info :D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 11/11-10 15:20 
Naiera>
Selvfølgelig! Det var jo Toaplan der lavede Batsugun, som på mange måder fornemmes som en forgænger for Donpachi-serien :)

Og Zero Wing :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 11/11-10 17:01 
Sumez>
X360-mode er godt nok åndssvagt nemt. Jeg 1 credit'ede den næsten i første forsøg.

Så smid lige en online highscore, så vi kan battle lidt :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 11/11-10 17:15, rettet 11/11-10 17:15 
Syntes faktisk det er svære i 360mode end de andre, men du har da mad skillz Sumez, syntes satme ikke det er let :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 11/11-10 17:56, rettet 11/11-10 17:56 
Den gemmer åbenbart ikke highscore når man spiller i "offline" - Er der nogen forskel på de to??

Og jeg har bestemt ikke "mad skillz" :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/11-10 18:10 
Det gik da meget godt sidst jeg så dig spille Cho Aniki. Det syntes jeg du var pænt vild i. :)
SumezSumezSkrevet 11/11-10 18:15 
Jeg har jo også rimelig meget træning i den slags ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/11-10 18:15 
Jeg var også tæt på at one-credit'e spillet i X360 mode første gang jeg prøvede det. Det skal bare spilles lidt som en langsom gang Geometry Wars så er det let nok. Venstre pind styrer din figur og højre din Shikigami :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 11/11-10 18:43, rettet 11/11-10 18:44 
KroeboCop>
Syntes faktisk det er svære i 360mode end de andre, men du har da mad skillz Sumez, syntes satme ikke det er let :=)

Ja jeg synes det er den sværeste CAVE shooter jeg har spillet indtil videre. Jeg er bare så ringe til svinge de skud frem og tilbage samtidig med at jeg skal holde øje med mig selv og ikke blive ramt af bullet hell ;-)

Kan man egentilg ikke kun spille 360 mode offline?
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 11/11-10 18:50 
Nej det er der i alle modesne :=)
@Sumez
Jeg er også snart 30, det kan være jeg er ved at blive for gammel til den slags :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 11/11-10 18:51 
KroeboCop>
Nej det er der i alle modesne :=)

Seføli :-)
Bashful Neophyte
1'205 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig