X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Zero Escape: Virtue's Last Reward


Svar
3of193of19Skrevet 27/10-12 20:59 
Fik fingrene i en pre-order edition af opfølgeren til min personlige favorit for bedste DS spil ever, 999 - Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors her i torsdags og har været stortset klinet til min 3DS når jeg ikke har siddet og grindet i WoW.

9 personer blevet kidnappet og smidt i et militærkompleks. De får at vide at for at undslippe skal de medvirke i Nonary Game. Men det er nok ikke alle der vil kunne undslippe....
Spilopbygningen er den samme som 999, med roman sektioner hvor man læser historien og træffer valg på bestemte tidspunkter som så fører til en af mange forskellige slutninger, samt puzzle rum hvor man skal løse forskellige gåder for at komme videre. I modsætning til 999s variable sværhedsgrad (hver gang man afbrød en gåde kommer ens holdkammerater med deres ideer til gåden) er der nu en knap man kan trykke i spillets UI der tænder for denne opførsel i det aktuelle rum. Gør man dette, kan man dog så ikke længere finde guldfilen, der kan findes i hvert rum udover nøglen for at åbne mere trivia.
Den anden store ændring er, at man får en slags "flow chart" over spillets forskellige valgmuligheder. Har man én gang set en sektion, kan man springe til denne med få clicks for måske at prøve et andet valg. Lidt mindre "realistisk", men det betyder så også, at man nok vil kunne helt holde sig fra guides for at jagte alle slutninger, hvilket i 999 kunne være meget frustrerende, da man hver gang skulle starte helt forfra (og løse gåderummene igen) for at komme til de kritiske punkter, samt holde en masse noter i papir for at sikre sig man prøver noget nyt.

Nu har jeg ikke gennemført spillet endnu og kan derfor ikke udtale mig om hvorvidt plottet klarer sig i forhold til 999. Rent stemningsmæssigt må jeg dog indtil videre sige at 999 klarer sig lidt bedre. Tonen i VLR er en smule upassende til tider men det gøres nok også mest af spillederen Zero, der denne gang er en CGI kanin AI med en kæmpe portion sarkasme.
Istedet for håndtegnede billeder til at fortælle historien som i 999 bruges 3D grafik, også for personerne, både i almindelig dialog og i mellemsekvenser, der ofte er ret spartansk animerede. Det giver et ret stirilt look som ødelægger stemningen en smule.
De gåderum jeg indtil videre har spillet har været meget sjove, I nogle enkelte gåder kan styringen være lidt strid desværre, sidder med en gåde hvor jeg skal flytte og rotere brikker og ofte kan jeg ikke ordentlig få fat i brikker på den måde jeg gerne vil.

Ang. PSVita vs 3DS dilemmaet kan jeg ikke give så meget info om. På 3DS synes jeg at jeg for ofte skifter frem og tilbage mellem stylus og stick styring. Jeg har dog på fornemmelsen at 3DS er en anelse mere "praktisk" at spille, da man under gåder kan få sine noter vist på top skærmen så man er fri for at skulle åbne og lukke noterne hele tiden, medmindre de har fundet på en smart måde at lave samme funktionalitet på Vita.
BeanoBeanoSkrevet 31/10-12 17:17 
Der er demo af Vita versionen i PSN Store nu.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 31/10-12 20:31, rettet 31/10-12 20:38 
Jeg kan ikke finde den på min Vita?

EDIT: Det hjalp at søge på den "Zero". Hvorfor er det at PSN Store allerede sejler, på Vitaen!? Man kan ikke være sikker på at ting er i "Latest" og demoer er ikke placeret under "Playstation Vita Demos". Det cementeret lidt den fornemmelse jeg har af at Sony ikke rigtig orker at bruge seriøse kræfter på platformen.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 31/10-12 21:01, rettet 31/10-12 21:02 
Jeg måtte også ty til søgefunktionen tidligere for at finde den. Har lige checket igen og den er stadig ikke listet under demoer hos mig.
På PS3 PSN Store er Okami HD også gemt godt væk fra nyhederne mens FIFA og Battlefield optager meget plads på Nyhedssiden.
Fatter ikke hvad de tænker på!
3of193of19Skrevet 05/11-12 15:49, rettet 15/12-13 22:56 
Så har jeg haft en halv uge til at fordøje Virtue's Last Reward og har nu en bedre ide om hvorvidt spillet kan hamle op med forgængeren 999 til DS.

Jeg har i min vurdering allerede nævnt mine to kritikpunkter til VLR i forhold til 999:
1. Stemningen er ikke så tæt som i 999.
999 brugte håndtegnede baggrunde og figurer. I VLR er alt lavet med 3d modeller og baggrunde. Det virker meget fint til puzzlerummene, da det er nemmere at orientere sig når kameraet bevæger sig igennem rummet, istedet for at der bliver "bladret" mellem de forskellige vinkler. Til gengæld falder denne stil lidt til jorden i cutscenes. Ved almindelig dialog virker det ok, men når der sker mere aktion får den ret stive animation og de simple ansigter stemningen til at lide. Skibet i 999 var også meget mere skummel end basen i VLR, fortælleren gør meget ud af at beskrive de uhumske detaljer og til tider døde medspillere, hvorimod basen er ret steril og selv når der sker vilde ting med deltagerne beskrives det ikke så udpenslende som i 999.
Dialogen er et andet sted hvor stemningen tager hug en gang imellem. Der var også jokes til tider i 999, men det var ret sjældent at tingene udarter sig i en strøm af pik, patte, porno og panty jokes, som der er en del eksempler af i VLR. Persondramaet er dybt, faren er reel for de medvirkende i spillet, men nogle opfører sig til tider som om de har booket en ferie på et mystery hotel.

2. Plottet er for technobabble lastigt
SPOILER for 999 og dermed til dels VLR


SPOILER-TEKST:
Et af de sygt geniale ting ved 999 er at det svjv er det første hvad man nok kunne kalde "quantum adventure". Spillets historie forgrener sig undervejs og fører til forskellige slutninger. MEN: blot at vide hvilke valg fører til en slutning spilleren ønsker er ikke nok, man har brug for information fra andre forløb til at komme videre til tider, og hovedfiguren ser til tider ud som om han kan huske ting fra tidligere gennemspilninger hvilket fører til nye valgmuligheder osv. 999 kræver ret få af disse spring, men VLS kræver rigtig mange og det bliver en stor del af spillet når hovedpersonen bliver bevidst om dette. 999s forklaring for dette fænomen er ikke alt for lang, men VLR hopper ud i hvad der nærmest er en forlæsning om kvantemekanik og de kæmpe infodumps kan til tider blive lidt meget. Det fede ved historien i 999 var også at hvis man bare kunne acceptere denne "morphogenic field" teori falder resten af spillet nemt på plads, i VLR bliver det kastet rundt med koncepter der er meget svære at sluge (og jeg taler ikke om de meget reelle kvantemekanik elementer) så man bliver rundtosset.


spoiler for VLR specifik:

Slutningens slutning er også ret antiklimatisk, hvilket nok har at gøre med at der kommer en Zero Escape Vol 3...

SPOILER slut


Nu lyder det måske som om VLR ikke er et godt spil, men det er selvfølgelig ikke tilfældet. 999 lagde bare niveauet meget MEGET højt med en meget innovativ historie og nu hvor man har prøvet et "quantum adventure" før er shock følelsen ikke nær så stor. Jeg var klistet til min 3DS i de nogen og 40 timer det tog at gennemføre komplet. Jeg måtte kun en eller to gange ty til GameFaqs for at komme igennem et puzzle rum. Hvor man næsten er nødt til at finde en flowchart til historien i 999 hvis man vil se den sande slutning har VLR denne indbygget så man kan undgå spoilers.
De engelske stemmer er overvejende gode med kun 2-3 undtagelser, og man kan vælge japanske hvis man foretrækker det.
Dog vil jeg stærkt anbefale at de der synes at VLR er noget for dem checker 999 ud først hvis det er på nogen som helst måde muligt. Der er mange MANGE spoilers til 999 i VLR og hvis man bagefter vil prøve 999 vil meget af luften være gået af ballonen.

9/10 til VLR, 10/10 til 999
RJKRJKSkrevet 23/07-13 23:02, rettet 23/07-13 23:05 
Nu fik jeg så spillet dem begge, omend i omvendt rækkefølge, hvilket jeg ikke oplevede som noget tab. De ting efterfølgeren spoiler om forgængeren synes jeg egentligt kun bidrog til min oplevelse, da jeg så kendte en del af brikkerne og kunne gætte på hvordan det hele passede sammen.

Egentligt er jeg nok uenig i alle de ovenfor nævnte sammenligninger, og er slet ikke i tvivl om, at Virtue's Last Reward er det langt bedre spil. Især hvis man ser på det spilmæssigt. Det er langt klogere opbygget, således at man fx slipper for hovedparten af de irriterende elementer fra Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (kedelige genspilninger og påkrævede obskure handlinger) og hele tiden er meget mere med i fortællingen. De enkelte puzzles er også langt bedre, hvor de i det første spil alle virkede udtænkt af en programmør.

Hele idéen med at figurerne i VLR løbende skal stemme imod hinanden og de mange forskellige situationer der opstår som følge af om de enkelte samarbejder eller forråder hinanden, gør også stemningen langt mere intens. Til sammenligning er de fleste figurer egentligt ret ligegyldige i 999, indtil man når slutningen. Der er slet ikke noget åbenlyst forhold i mellem de fleste af dem, hvilket man har anstregt sig meget for at skabe i VLR.

Og så er der hele historien, som jo er den absolutte hovedattraktion i begge spil. Selvom der er så mange ligheder, synes jeg alligevel de har formået at få noget meget forskelligt ud af det. Dét der ovenfor kaldes "techno-babble" betragter jeg som noget af det mest interessante i spillene.

De mange virkelighedsopfattelses-ændrende historiske anekdoter, teorier og tanker som man præsenteres for undervejs er gennemgående interessante, især når det krydser grænsen fra fantasi til virkelighed, som det hele tiden svæver omkring. 999 bruger mest teknologi og historie, som desværre mest er fri fantasi eller meget overdrevet. Her gør VLR det klogere, ved at bruge flere filosofiske overvejelser og kendte tankeeksperimenter. Jeg kan se på nettet at jeg ikke er den eneste der efterfølgende har siddet og googlet de teorier, jeg ikke kendte i forvejen - ikke mange spil der inspirerer én til den slags, desværre.

Opsummeret vil jeg anbefale folk med den mindste interesse i historiefortælling i spil til at spille begge titler - men især Virtue's Last Reward. Til sammenligning så kræver Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors at man er mere tilgivende overfor dets mangler, og jeg kunne forestille mig en del give op, før de når den rigtige slutning, hvormed man ikke får ret meget ud af det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/07-13 11:41 
Ja, 999 har en fin historie helt indtil slutningen, men det er den rigtige slutning der for alvor afslører hvad spillet virkelig handler om, og giver det en hel ekstra "meta"-dybde, der kun kunne lade sig gøre i spilformatet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/12-13 14:17 
Jeg er kun lige de første par rum indeni spillet, men er allerede bidt af den cheesy charme. Der er ikke noget som en egyptisk mavedanserdetektiv-ting, kun iført en alt for kort jakke og en stor guldkæde der lige akkurat dækker den mest uartige del af hendes bryster, der står og forklarer Einsteins relativitetsteori.
Z:VLR er godt nok 999 "up to eleven" indtil videre :P Er spændt på hvad det smider efter mig af twists.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 15/12-13 20:48 
^Det lyder bestemt som et par spil jeg kunne finde på at forære mig selv i julegave };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
3of193of19Skrevet 15/12-13 22:53 
Sumez, bare vent til du kommer til næste gennemspilning :)
SumezSumezSkrevet 23/12-13 14:41, rettet 23/12-13 14:41 
Nu hvor jeg har gennemspillet spillet fuldstændig, kan jeg endelig tillade mig at læse de tidligere udtalelser om det. Nedenstående post er holdt spoilerfri i forhold til både 999 og VLR (bortset fra det spoiler-markerede stykke)

3of19>
Jeg har i min vurdering allerede nævnt mine to kritikpunkter til VLR i forhold til 999:
1. Stemningen er ikke så tæt som i 999.
(...)

2. Plottet er for technobabble lastigt
(...)

Jeg er helt 100% enig i de to, og tænkte meget på det samme mens jeg spillede, og min kammerat som jeg har gennemdiskuteret spillet med er også enig.

Mht. stemningen, giver 999 bare indtrykket at en gruppe mennesker der er fanget i en forfærdelig situation. Spillet lægger ud med en deltager der bliver dræbt på makaber vis, yderst grafisk beskrevet, og derefter er der ikke andet end en lummer stemning, mistanker og forventningen om den næsten uundgåelige død der venter figurerne. Det er dette pres der ligger til grund for hele spillets præmis, og kommer til at få kæmpestor betydning i spillets rigtige slutning.
VLR lægger op til det samme, men man føler det aldrig. Det virker ikke som det samme horror-præmis, og der er kun få stier man kan tage, hvor figurerne virkelig virker som om de er i fare. Jeg er også enig i at selvom stilbillederne og puzzlerooms fungerer, savner jeg virkelig de håndtegnede billeder, der har så meget mere karakteristisk stil. Jeg kan til gengæld godt lide da japanske stemmer, mens jeg anbefaler at man gør alt for at undgå de engelske.

Plotmæssigt kan jeg godt lide meget af det technobabble der er i løbet af selve spillet. Der er mange filosofiske, eksistentielle og, traditionen tro, de "kvantefysiske" tanker, der løber gennem hele historien. På det punkt synes jeg VLR er foran 999 - Det bringer virkelig mange tanker op, og selvom de forklares meget pædagogisk, holdes det på et relativt intelligent niveau, hvor det meste technobabble bakkes op at virkelige teorier fra enten filosofiens, fysikkens eller i værste fald fiktionens verden. Til sammenligning var 999 mest af alt en gennemført whodunit-krimi gennem størstedelen af spillet, indtil det viste sin sande kulør i 11. time, og, som du også nævner, viste at der var en dybere mening med det hele, uden nogen dybere forklaring eller udredning. Spillet begav sig ind på et mere følelsesmæssigt plan, hvor der ikke længere var behov for technobabble.
Til sammenligning begiver VLR's "rigtige slutning" sig ud i den største gang kliché-technobabble hvor de prøver at forklare alting i mindste detalje, men samtidig vender ryggen til alle de teorier der har påført værdi til størstedelen af de hemmeligheder man har udforsket i løbet af selve spillet, og som også kendetegnede 999's slut-twist. Det er ren søgt fiktion.

Så hvor 999 gik fra at være et veldesignet mysterie til en åbenbaring der rakte ud over det traditionelle skrevne medie, gør VLR nærmest det modsatte. Bl.a. ved at introducere "kvantespringene" lige fra begyndelsen, spænder spillet lidt ben for sig selv. Det er nok den naturlige konsekvens af at man er nødt til at prøve at tage skridtet videre i forhold til forgængeren.
SPOILER-TEKST:
Helt generelt synes jeg de gik FOR vidt. F.eks. er twistet med hvor de virkelig befinder sig henne komplet irrelevant, og skaber flere plothuller end det forklarer. Jeg bryder mig heller ikke om nedbrydningen af Sigmas evner til at han har én bevidsthed der rejser mellem forskellige tidslinjer, fremfor den traditionelle "kvante-struktur" hvor han reelt set befinder sig alle steder samtidig, og er i stand til at se alle konsekvenser.
Og skal vi tro på at han gennem hele spillet, hvori han gentagende gange har stirret ind i slukkede computerskærme, aldrig har set sit eget spejlbillede, eller for den sags skyld kløet sig i øjet? :P

Den mest interessante tanke med at der er en opdeling mellem kroppen og bevidstheden, som kun er synlig hvis man kigger på den "fjerde dimension", analogien mellem mennesker og robotter, og den korte indskydelse om termitboet, glemmes pludselig fuldstændig, for kun at refereres periferært i den 2. skjulte slutning (den med Kyle).
Det var helt klart noget af det mest interessante spillet bød på, og den eneste reelle relation der er mellem spilmediet og plottet (en relation der var central i 999's sluttwist) - men det virker til at de gemmer dette til 3'eren.


Helt generelt er VLR dog ligesom 999 en utroligt gennemtænkt mysterieroman, der i helt utroligt omfang formår at opklare stort set samtlige mysterier henad vejen, og rydde op i alle de løse ender, uden at skrive sig selv op i et hjørne, som man tit ser når især japanske forfattere og spildesignere skal skrive snørklede historier fulde af plottwists.
Forfatterens største svaghed er at han ikke kan skrive overbevisende karakterer med en troværdig dialog, men det lærer man, som i 999, hurtigt at se gennem fingre med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/12-13 14:51 
RJK>
Hele idéen med at figurerne i VLR løbende skal stemme imod hinanden og de mange forskellige situationer der opstår som følge af om de enkelte samarbejder eller forråder hinanden, gør også stemningen langt mere intens.

"AB room" afstemningerne er en genial idé, men jeg synes det falder til jorden netop pga. de "gameplay"-mæssige forbedringer, der lader spilleren tage de modsatte valg øjeblikkeligt efter, hvis man ønsker det. Det er klart at det, som "spillet" er lavet, er en nødvendighed, men resultatet er at det aldrig føles som om der er nogen konsekvens ved at vælge hverken det ene eller det andet, og det fjerner fuldstændig den intense stemning der har været tiltænkt, hvilket er virkelig synd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/12-13 14:58 
Kommer det ikke an på hvordan man spiller det? For mit vedkommende var det svjh først meget sent i det samlede spilforløb, at jeg prøvede at stemme anderledes. Så jeg oplevede det ikke sådan, men det KAN man selvfølgelig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/12-13 15:05 
Første gang man står og skal stemme, er oplevelsen der, men jo længere du kommer i spillet, jo mindre føler man konsekvensen, da spillet hurtigt udvikler sig til at være en slavisk gennemgang af alle valgmuligheder.
Du tvinges til at hoppe ret meget, da du i starten af spillet næsten helt sikkert ender enten ved en lock eller en "premature" game over-skærm. De mest skelsættende AB-valg foretages også så sent i træet at de enten fører direkte til en øjeblikkelig game over eller videre til den sti der leder til en slutning. Så virker valget også mindre betydningsfuldt.

Sammenlign 999 hvor du, hver eneste gang, spiller (skipper) hele spillet igennem fra start til slut, og du derfor ikke kender konsekvensen af dine valg før til allersidst. Det er en forfærdeligt u-brugervenlig struktur, men rent narrativt er effekten stærkere, synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/12-13 15:48 
Igen, min oplevelse, som jeg husker det, er at jeg nok brugte 80% af min samlede spiltid, før jeg prøvede at "stemme om". Så derfor følte jeg ikke noget tab i stemningen grundet dette. Altså ikke før jeg alligevel var så meget igennem af det hele, at det ikke betød noget.

Men detaljer... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/12-13 15:54 
Jeg er ikke sikker på at det er muligt. Jeg har brugt næsten 40 timer på spillet, og kun foretaget hop når jeg nåede en "dead end". Dette sker mindst mindst 18 gange (antallet af slutninger og game overs), plus antallet af locks du støder på undervejs , og hver gang er du nødt til at gå tilbage hvor du foretager et andet valg, hvoraf ca. halvdelen er i et AB room. :)

Ja, detaljer... Jeg er enig i at VLR generelt er et klar bedre spil, men der er stadig intet i det der slår det absolut fantastiske plottwist der afslutter 999, og binder hele det spils historie sammen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/02-14 23:58, rettet 13/02-14 23:59 
Uchikoshi's planer om Zero Escape 3 er åbenbart blevet afvist :O

http://www.escapistmagazine.com/news/view/132227-Zero-Escape-Conclusion-Put-on-Hold-Indefinitely
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 14/02-14 00:09 
Ja det er dybt rystende at læse. Troede de ellers allerede var godt igang med ZE3...
SumezSumezSkrevet 14/02-14 00:10 
Jeg troede også det var slået rimelig fast. Jeg synes det lyder lidt som om hans visioner er for ambitiøse/dyre for Chunsoft.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig