X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Let's Play?


Svar
jaesjaesSkrevet 19/10-12 13:05, rettet 19/10-12 14:21 
Da der er mange ældre spil, jeg planlægger at spille, har jeg besluttet, at lave en "Let's Play" i tekst og billeder (og lidt video) over et af spillene, hvis interessen er der. En Let's Play passer godt til ældre spil, da man så kan indflette vinklen "Jeg spiller det her gamle spil første gang lang tid efter, det er udkommet - holder spillet i dag?". Tanken er, at det skulle være interessant, underholdende, og måske lærerigt, både for mig selv, folk der har spillet spillet, og folk der ikke regner med at spille det. Der kommer kun mindre spoilers.

Er der nogen, der gider læse sådan noget, og hvilke af nedenstående spil, vil I helst se/læse om (kom evt. med forslag til spil)? Jeg gør det naturligvis, fordi jeg regner med, at det bliver sjovt at bikse sammen, men at lave en Let's Play til sig selv eller et par spilinteresserede venner, giver ikke rigtig mening. Når/hvis det bliver til noget, kan I jo sprede ordet. Gider I desuden, at læse det på en blog (der skal ikke logges på for at kommentere), eller kun her på P:R?

Spillet:
De fleste spiltyper, hvor udforskning er et større element, passer godt til en Let's Play. Det skal umiddelbart helst være noget, der kan spilles på pc, så der uden ekstraudstyr kan nappes screenshots og video. Kig evt. på Gog.com, Steam.com, Ebay m.m. Indtil videre står valget mellem disse spil:

Ultima IV eller Ultima VII: The Black Gate
Might and Magic IV - VII
Lands of Lore-serien
Betrayal at Krondor
Quest for Glory-serien
Landstalker: The Treasures of King Nole
Light Crusader

Mere om konceptet:
En Let's Play i denne form foregår typisk ved, at man spiller x timer, og gengiver så sit forløb kronologisk med en masse screenshots (nogle bruger flere hundrede over et længere spil) og et par linjer tekst til de fleste billeder. Gentag til spillet er slut. Så noget anderledes end en video-Let's Play. Hver type har sine fordele og ulemper.

Jeg vil lave mit eget spin på det, ved at supplere med korte video-klip, bruge en anelse færre screenshots (men stadig ret mange), og ind imellem have et par afsnit med tekst, der fx forklarer gameplay, historie, samt kommer med anekdoter/info fra udviklerne, gamere, datidens presse m.m. Alt tekst bliver på dansk (der findes ikke meget af den slags på dansk, og det sparer mig for en del tid).

Nogle af fordelene ved en Let's Play i primært tekst/billeder: Er ikke i realtid, så man kan sortere i indholdet/tænke lidt ekstra over det, og der er lidt bedre tid/plads til at forklare gameplay, historie, komme med anekdoter, osv. 2) Mindre tidskrævende end ren video (vi snakker vel et "kapitel" per ca. 5 timers spille-tid, ca. 10 minutters læsning/kigning per kapitel). 3) Ved kun film bliver alt der opleves spoilet, ved hovedsageligt at bruge tekst/billeder kan man dels sortere, dels er et forløb i billeder i sagens natur mindre afslørende end samme forløb som video.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/10-12 13:24 
Ja det lyder spændende. Har aldrig spillet mange af de gamle PC WRPG'er, så det vil jeg gerne se.
Bede-xBede-xSkrevet 19/10-12 13:45 
Det vil jeg helt sikkert nyde at læse og forstiller mig faktisk at jeg kunne finde på at spille det udvalgte spil sideløbende med dine opdateringer.

Det får mig til at tænke på, at det var ærgeligt at de gamle spilleklub retro tråde gik i sig selv. Sådan en bogklub med spil var ikke nogen dårlig ide.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 19/10-12 14:01, rettet 19/10-12 14:01 
Jeg ville helt klart være interesseret i at læse en Let's Play med alle de titler du nævner. Jeg er ikke så vild med LP konceptet, når det bare er tilfældige videoer man finder på YouTube, men når det er folk man kender i forvejen, hvad enten der er personligt, over forum, eller kendte mennesker eller anmeldere man er bekendt med, er situationen en anden, da man samtidig får et indblik i personen, så jeg vil rigtig gerne se folk fra P:R lave Let's Plays.

Jeg kan også rigtig godt lide at dele de tanker jeg gør mig mens jeg spiller et spil. Tanker og indskud der kommer til en, og som måske ikke nødvendigvis er passende som en del af en anmeldelse eller vurdering, så jeg kunne også godt finde på selv at lave en Let's Play hvis jeg havde overskud til det.

Det kunne være spændende, hvis der var en service ude i web-land, vi kunne bruge til det, så det ikke druknede i andre P:R-tråde, ellers kunne man muligvis lave et simpelt system selv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 20/10-12 19:49, rettet 20/10-12 23:15 
Ikke at jeg behøver et stort publikum, men synes alligevel interessen er for lille, til det er værd at bruge 10-20 timer på (udover selve spillet). Men nu er mange herinde jo også mest til konsoller, inkl. mig selv (nogle af spillene er dog multiplatform) :)

EDIT: Publikum er ikke det bedste ord, men jvf. første indlæg, ved I ved sikkert, hvad jeg mener. Dertil kan en Let's Play også være et rum for diskussioner om spildesign m.m.
spectrespectreSkrevet 20/10-12 20:01 
Jeg har lavet let's play videoer på youtube i lidt over et år nu. Mest arcade, men der er noget fy-fy imellem, så det er ikke sikkert at det falder i alles smag herinde.

Jeg prøver at fortælle lidt om spillet, vise nogle taktikker, tips og tricks osv., og så snakker jeg lidt om hvornår jeg først skabte bekendtskab med spillet. Den første video jeg lavede der ligesom kickstartede det hele var en 1 credit complete af Metal Slug Supervehicle-001 (MVS) på min tidligere Sega New Astro City.

Det er ret sjovt at lave, men det er utroligt akavet i starten, og tror m1chelsen vil give mig ret, at man sidder alene og snakker til et kamera. :)

Jeg har ikke vanvittige antal views, men det er da sjovt at lave, og når der så falder en kommentar i ny og næ om folk der kan bruge taktikkerne til noget, så er det, det hele værd.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 21/10-12 15:41, rettet 21/10-12 15:41 
jaes, jeg synes ikke du skal holde dig tilbage, jeg vil som allerede nævnt gerne se dig (og andre) lave Let's Plays. Det behøver jo heller ikke være omfattende med video af hvert eneste minut af spillet.
Publikummet er jo nok småt, og det er svært at komme udover. Jeg vil formode, begrænset til folk herind fra, især hvis du laver det på dansk. Men er der noget i vejen med det? Du kan godt lide at snakke/skrive om spil, og det er da en god måde at få luftet den slags lidt.

1up, link til dine videoer? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 21/10-12 17:05 
Link til min kanal

Spring79 YouTube
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
--Skrevet 21/10-12 17:16 
1up>
Det er ret sjovt at lave, men det er utroligt akavet i starten, og tror m1chelsen vil give mig ret, at man sidder alene og snakker til et kamera. :)

HØRT! :D

Det er mega underligt i starten, men derefter falder det egentlig meget naturligt. Det er btw nogle fine videoer du laver, har set din Metal Slug X, og du er jo helt god til det spil i forhold til mig :P
Spiller nu: Animal Soccer World
jaesjaesSkrevet 21/10-12 17:54 
Sumez>
Det behøver jo heller ikke være omfattende med video af hvert eneste minut af spillet.

Planen var kun at lave én eller to videoer per kapitel, á 2-4 minutters varighed. Med tekst svarende til en lille artikel, en del screenshots der skal tages og udvælges, research og lidt video, så kan man nemt bruge 2-3 timer per kapitel :)

Publikummet er jo nok småt, og det er svært at komme udover. Jeg vil formode, begrænset til folk herind fra, især hvis du laver det på dansk. Men er der noget i vejen med det? Du kan godt lide at snakke/skrive om spil, og det er da en god måde at få luftet den slags lidt.

Hvis jeg skal bruge ca. 20 timer af min fritid på noget, skal det føles meningsfyldt (og sådan har de fleste det vel). Synes vi er lidt i grænselandet her. Det skal jo konkurrere mod, at jeg fx bruger en halv times tid på at hyggesnakke om spillet med nogle venner og skriver en udvidet vurdering herinde, hvis spillet er interessant nok til dette, og stadig har 19+ timer til alt muligt andet :)

(Jeg ser i sammenligningen bort fra, at jeg også selv får noget ud af det, for det ville jeg gøre uanset).
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig