X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nyt fjernsyn, hvad skal man gå efter?


Svar
GadedrengenGadedrengenSkrevet 16/10-12 09:39 
Hej

Min mor og søster skal ud og have et nyt fjernsyn, så jeg tænkte at der var nogle eksperter herinde der kunne give nogle gode fif i retning af hvad der er godt.

Der er ikke brug for mere end 32-40", til en 3-5k.
Fjernsynet skal blot bruges til normale tv udsendelser, PS2 og en Wii.

Der bliver ikke tilsluttet noget anlæg, så de indbygget højtalere skal være gode nok (Samsungs indbyggede er dårlige?).

Er LED stadig bedre end LCD, eller hvordan? Når der ikke skal HD games er der vel ikke brug for et kæmpe plasma tv?

Det er ved at være nogle år siden at jeg satte mig bare en smule ind i "moderne tv". ^.^
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
Zzap!Zzap!Skrevet 16/10-12 12:19, rettet 16/10-12 12:21 
LED ér LCD. Det er bare bagbelysningen der er anderledes. Det gør ikke den helt store forskel om det er dioder eller et lysstofrør der laver lyset, andet end for tykkelsen på skærmen (ikke med mindre vi går op i den prisklasse hvor der er et helt array af dioder bag skærmen, men det er du langt fra).

Overordnet set vil jeg nok sige at Sony stadig laver de bedste TV på markedet næsten uanset pris. Men de er langt fra perfekte, bare bedre sådan som jeg ser det.

Samsung har fået meget vind i sejlene i de seneste 10 - 15 år men har stadig en dårligt trackrecord med hensyn til kvalitet og så er jeg personligt ikke fan af det poppede, gimmick agtige space/organiske design de give deres produkter.

Phillips er crowdpleaser per excellence. De har en meget malerisk national geographic agtig billedkvalitet, som ofte virker godt når man lige ser skærmen i en butik, men ligesom for meget sukkervand virker kvalmende efter længere tid. Og så er effekterne oftest ikke til at slukke for. Designet er også oftest lige en to tre år bagude for bølgen på den poppede side af sporet. Det vil sige ustramt, med masser af bløde former til at please husmoderen, fake plastik metal på store flader og fuldstændig-spild-af-penge features som farvet kantoplysning af bagvæggen.
Det er så heller ikke Phillips der laver tvene mere, men en kinesisk producent der har fået lov at klaske logoet på fronten og at bruge Phillips handelsnetværk.

Plasma ville jeg gå langt uden om hvis jeg var dig.
På papiret kan man sagtens tale for at plasma er overlegen, Men:
Der er stadig problemer med flimmer (som nok aldrig forsvinder fra den teknologi), i modsætning til LCD som står langt mere stabilt. Dagslys er også et problem, samtidig med at burnin, retention, plasma slør og hvad de andre artefakter ellers hedder, langt fra er de overståede kapitler som mange gerne vil sige de er.

Mit råd er: Lad være med at gå ned i en butik og se på skærmene for at se på billedkvaliteten. Det er stort set den værste måde at teste det på. Skærmene er indstillet i øst og vest og du lader dig alt for let imponere over noget som bare har pangfarver og masser af lysstyrke.
Læs nogle tests på diverse sites og spørg på nogle fora. Jeg ved godt at det er håbløst umoderne og u-cool ikke bare at være spontan og intuitiv og kaste 1000 lapperne over disken.
Men tænk på at det er noget du skal se på i i hvert fald nogle år, i mange timer, at skærmen bliver formidleren af alt du ser på den, og at du også har en slags forpligtigelse til at belønne den bedste producent.
Born to kill space
GadedrengenGadedrengenSkrevet 16/10-12 12:54 
Okay. Planen var at finde en af de 400 tv i prisklassen 3-5k på komplett.dk og så bare tage det.

Hvad med noget ala Philips 32" LED Smart TV 32PFL5007T?

Kompeltt.dk handler vist ikke sony tv.
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
NaieraNaieraSkrevet 16/10-12 13:43 
Du skal købe det bedste Panasonic plasma-tv du har råd til. Det er ikke så svært at købe et tv, for alle de andre producenter har bare variationer af dårligere billedkvalitet. Feature-mæssigt er de helt med på noderne, men det eneste man egentlig har brug for er jo X antal HDMI-indgange.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 16/10-12 13:48, rettet 16/10-12 13:49 
+1 Naiera

Eneste problem er den tudgrimme remote, som de tydeligevis har outsourcet til et blind designer.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 16/10-12 13:59, rettet 16/10-12 14:05 
Jeg har haft Panasonic VT30 plasma 50" (2011 top serie) og returnerede det efter 2 uger. Flot og livligt billede men støjende blæsere, flimren, reflektioner, panning problemer i 30fps spil og (den primærte grund) mine øjne der så plasma regnbuer gjorde at jeg returnerede det. Så plasma er ikke for alle heller.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 16/10-12 13:59 
Vil nu ikke påstå at min Samsung remote (fra den gamle B-series) gør det meget bedre :D
Havde plads ikke været et problem dengang, så var jeg endt med et 37/42" X10, frem for mit nuværende LE32B535...
Prisen var endda næsten den samme, og billedkvaliteten langt overlegen :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BeanoBeanoSkrevet 16/10-12 14:01 
Ja de medfølgende remotes er ofte noget gevaldigt lort. Bl.a. derfor man har en univarsal remote :)
GadedrengenGadedrengenSkrevet 16/10-12 14:03 
Hvordan er Panasonics LED tv? (de fås i 32"-36")

Jeg tror ikke helt der er plads til 42" på den væg, så det bliver vist et problem at mase et plasma op.
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
FancyPantsFancyPantsSkrevet 16/10-12 14:10 
Jeg ved ikke med nuværende generation, men tidligere fik deres LCD/LED modeller knap så meget ros.
Kan kun sige at jeg er fuldt tilfreds med mit 32" Samsung, både til film og spil :)

... Men det bliver nu alligevel 'degraderet' til soveværelset når jeg engang får fundet bolig :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 16/10-12 14:33 
Gadedrengen>
Jeg tror ikke helt der er plads til 42" på den væg, så det bliver vist et problem at mase et plasma op.

Det ser ikke ud som om at de har lavet 37" i 2012-modellerne, men det burde næsten kunne støves op.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GadedrengenGadedrengenSkrevet 16/10-12 14:38 
Hifi-priser kan ikke finde en 37" panasonic plasma. =(
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
NaieraNaieraSkrevet 16/10-12 14:42 
Så få plads til et 42".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GadedrengenGadedrengenSkrevet 16/10-12 15:03, rettet 16/10-12 15:06 
Hehe, mjah. =)

Passer plasma egentlig godt ind hvis der ønskes at ses tv i dagslys?
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
enfenenfenSkrevet 16/10-12 15:23 
Du slipper i hvert fald ikke for refleksioner på plasmaskærme. Men glas kan du også komme ud for på LCD - Jeg har selv et Sony HX700, der også har glas foran skærmen. Og det har refleksioner som var det et gammelt CRT tv. Jeg har set Panasonics plasma topmodel, og der er skærmen behandlet med antirefleksion, og det har hjulpet en del. At jeg så ikke kan lide det hakkende billede på Panasonics topmodel, når man aktiverer 'cinema mode', er en anden snak. Og nej, jeg er ikke ude efter et flydende billede, når jeg ser film. Men sammenlignet med mit nu 2-3 år gamle Sony LCD, gør sidstnævnte det bare bedre, når 'Cinema mode' aktiveres. Billedet på Panasonic var dog i top.
What is the Matrix?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/10-12 15:53 
Jeg kan varmt anbefale Panasonic, som Naiera også skriver. Jeg har lige købt et 42" som jeg er rigtigt glad for - det kostede dog 7K.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BeanoBeanoSkrevet 16/10-12 16:07 
enfen>
Jeg har set Panasonics plasma topmodel, og der er skærmen behandlet med antirefleksion, og det har hjulpet en del.

Jeg ved ikke om Panasonic har forbedret det meget siden VT30 serien sidste år, men jeg havde enorme problemer med det i min stue i hvert fald. Godt nok også en stor stue med mange vinduer, så man skal lige tage reflektioner og miljø/placering med i sine overvejelser også - uanset om det er Plasma eller LCD.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/10-12 16:28, rettet 16/10-12 16:34 
Jeg har lige opgraderet til et 50" Panasonic ST50. Det er mildest talt fremragende, men der er lidt problemer med screen uniformity i højre side af skærmen (DSE/vertical banding). Det lader dog til at være et problem på alle(?) plasma skærme i denne generation og det er stadig 100 gange mere ensartet end et LCD, så jeg er ikke sikker på at jeg gider ombytte.

Jeg har skrevet nogle tanker omkring TV'et i tråden her. Mest i forbindelse med gaming:
http://www.avsforum.com/t/1397245/official-panasonic-st50-series-discussion-thread-no-street-price-talk/6150

EDIT: Men ST50 findes vidst ikke i mindre end 42", sorry :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
GadedrengenGadedrengenSkrevet 17/10-12 09:32, rettet 17/10-12 09:37 
Der er to store vinduer i min mors stue, og den ene kan ikke rigtig dæmpes.

42" er også lige i overkanten i forhold til en dør, så planen er at finde noget 36".

Nogle forslag?

Der findes et panasonic led. Hvordan er deres ikke plasma tv?
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
Zzap!Zzap!Skrevet 17/10-12 14:04 
Du skal skynde dig hvis du vil have et Panasonic tv ;-)
http://www.macotakara.jp/blog/news/entry-18028.html

Tror seriøst ikke at du skal vælge plasma. Især ikke med de store vinduer og dine krav til størrelse.
Billige plasma tv flimrer også ekstra meget.

Som sagt prøv at se på Sonys modeller. De har gjort deres lineup for i år mere simpelt for at det skal være lettere at overskue, så det burde ikke være noget problem at finde en ny model der passer i størrelse og pris.
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 17/10-12 14:18 
Har som sagt ikke hørt det allerbedste om Panasonic's LED/LCD serier, omvendt har jeg heller ikke hørt at de skulle være lort. :)

Det eneste 32" Sony TV (der ikke er en absolut bundmodel i programmet) jeg umiddelbart kan se i den prisklasse han nævner, har den type fod man enten elsker eller hader Nyt fjernsyn, hvad skal man gå efter?
Billedet skal jeg ikke kunne udtale mig om, og jeg går stærkt ud fra de langt om længe er kommet sig over de problemer de havde tidligere, hvor frontpanelet af en eller anden grund var skruet sådan på, at der strømmede lys ud nogle steder i kanterne :\


Da jeg i sin tid forsøgte at spørge om råd til køb af 32" TV på Flatpanels, var der lige præcis 0 mennesker der orkede at bruge så meget som et par minutter på at besvare tråden - Havde jeg derimod spurgt om 40", så havde halvdelen af brugerne nok stået i kø for at råbe hvad jeg _skulle_ købe :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Zzap!Zzap!Skrevet 17/10-12 14:23 
Foden er rigtig fin (har selv et med den type) men han hænger den selvfølgelig på væggen, specielt eftersom det lyder som et ret lille rum. :-)
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 17/10-12 14:27 
Det er som sagt en smagssag... Personligt bryder jeg mig ikke om det, men kan sagtens forestille mig at andre elsker det - Men skal det alligevel op at hænge, så er fodens design ret så ligegyldig uanset mærke og model :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
GadedrengenGadedrengenSkrevet 18/10-12 10:46, rettet 18/10-12 10:47 
Rummet er v formet, så for at få lidt afstand mellem sofa og tv så skal det stå ved en dør i det ene ende af v-et.
Der er 2 kæmpe vinduer ud til haven, så der er ikke så meget at gøre andet end at sætte tvet der. Der er både plads til et hængende tv eller fod.

Så vi er ude i noget sony led-lcd?
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-12 11:32 
De nye Panasonic plasma (dog ikke UT-serien) har sådan noget antireflektions-filter halløj på skærmen. Jeg aner ikke hvor godt det virker da det ikke er et problem der hvor mit TV hænger. Det smadrer dog betragtningsvinklen totalt hvis man kigger skævt nede eller oppefra :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/10-12 11:45 
Med mindre de har lavet det om siden 2011 serien, så er det ren reklamesnak.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-12 12:08 
Så du mener de smadrer betragtningsvinklen uden grund? De reviews jeg læste inden køb siger alle at det hjælper. Det skulle dog være bedre på VT50 end ST50.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 18/10-12 12:12, rettet 18/10-12 16:35 
Det er ikke så meget reflektioner der er problemet, de er selvfølgelig slemmere hvis der er tale om rent glas end glas eller plastik med overfladebehandling, men det gælder jo både LCD og plasma.
Det er mere dét at plasmas lys lettere bliver "overdøvet" af dagslys eller elektrisk lys. Dels fordi plasma panelet laver lyset selv, mens LCD "trækker lyset fra" en stor lyskilde, og dels fordi plasma er mindre lysstærkt.
Kontrasten/sortniveau er også dårligere på plasma i dagslys/kraftigt elektrisk lys.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 18/10-12 12:15 
Jeg er ligeglad med anmeldelser når jeg selv kunne konstatere slemme refektioner på VT30. At overfladen måske er bedre med behandlingen, end uden, ændrer ikke på det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-12 12:18 
Men hvis det er bedre så virker det jo også til en hvis grad. Som jeg også skriver tidligere så kan jeg ikke selv bedømme nogen forskel, men mit TV hænger ikke i nærheden af lyskilder :)

Man vil nok aldrig blive fri for reflektioner på en skærm der er lavet af glas :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/10-12 12:24 
Konsolkongen>
Men hvis det er bedre så virker det jo også til en hvis grad. Som jeg også skriver tidligere så kan jeg ikke selv bedømme nogen forskel, men mit TV hænger ikke i nærheden af lyskilder :)

Ja placering og lysforhold har enormt meget at sige og en faktor man skal tage med i overvejelserne når man køber TV med glas panel :)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/10-12 16:38 
Gadedrengen>
Så vi er ude i noget sony led-lcd?

For at gøre dig liiidt mere forvirret, så har Samsung også et ganske stort udvalg :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
GadedrengenGadedrengenSkrevet 19/10-12 10:03, rettet 19/10-12 10:15 
Samsung har jeg bare hørt delte meninger om, så tror jeg prøver noget sony.

Jeg sad og kiggede på Sonys KDL-42EX443, men der er nitten anmeldelser af finde. Det er da altid noget at det er nemt at sætte sig ind i. =(

Bilka.dk har det til 4k, jeg er dog lidt bekymret over de 50 hertz.
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/10-12 10:25 
Jeg troede ikke der var plads til 42"?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
GadedrengenGadedrengenSkrevet 19/10-12 10:32 
Hvis det kommer op på væggen, så kan det godt lade sig gøre.
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
dchangdchangSkrevet 19/10-12 11:58 
Du skulle måske overveje dette istedet, med 100hz. Sony kører cashback-kampagne på modellen så får du 500 kr. tilbage.

Sony KDL-40EX653
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
GadedrengenGadedrengenSkrevet 19/10-12 13:57 
Nice spottet, tak.
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
Zzap!Zzap!Skrevet 19/10-12 17:47 
Det skal lige siges at det ikke er rigtig 100 hz interpolation du får med det fjernsyn. Der bliver bare indsat en blank frame mellem hver rigtig. Det skulle så give en fornemmelse af mere flydende bevægelse. Jeg kan dog ikke se det...

Men siden Sony SVJV er de eneste der laver rigtig 100 hz interpolation, der er til at holde ud at se på, så er det faktisk lige meget.
Der er alt for mange artefakter på de andre mærker til at det er noget der kan bruges til hverdag.

100 hz er en fin nok feature, men ikke uundværligt. Producenterne har åbenbart bestemt sig til at det stadig "er den fine feature" (her efter hvad, 10 år? X-l ), som kun de dyrere modeller må have, nu 3D ikke slog igennem som salgsargument. Selvom den koster meget lidt at implementere.
Born to kill space
GadedrengenGadedrengenSkrevet 22/10-12 12:50 
Men hvilke tv til under 5k er bedre?

Og nu hvor der ikke skal games i hd, hvor vigtigt er det så?

Wii, ps2 og normale fjernsyns udsendelser går vel fint på det tv?
Spiller nu: Magic: The Gathering: D..., Battlefield 3: Armored ..., Dead Nation
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/10-12 15:07 
Så længe du ikke hopper på 200 hz bølgen de sikkert stadig forsøger at sælge LG tv på hos ElGiraffen :D
Det eneste jeg husker fra de der fancy x00 hertz tv, var at jeg nærmest blev søsyg når der blev panoreret i demofilmen. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Zzap!Zzap!Skrevet 22/10-12 15:39 
Der er ikke noget galt med 200 eller 400 eller 1200 etc. hz. der bliver bare indsat flere mellemframes (siger de i alt fald), med mere smooth bevægelser til følge. Hele tiden tilnærmende virkeligheden, hvor der ikke er nogen frames.
Men ligesom med opløsning er det en graf med stadig lavere afkast for en fordoblet indsats.

Jeg tror ikke du finder et meget bedre tv til under 5000. Hvis du var villig til at gå op til ca. 6500 så måske. Men hvorfor skal man rykke sine grænser hele tiden?

Det er jo under alle omstændigheder bare priser de har fundet på, som ikke har meget reelt at gøre med produktions og distributions omkostningerne.
Hvad mere er, så har TV nok heller ikke den lange levetid som de havde før i tiden. Som f.eks. 10 til 15 år. Det er sandsynligt at der om ikke mange år kommer noget som er så voldsomt meget bedre til samme eller mindre pris, at I vil være fristet til at skifte igen.
Hvorfor fodre forbrugs monstret mere end højst nødvendigt? ;-)
Born to kill space
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/10-12 16:00 
Jeg synes bare billedet havde tendens til at sejle mere for mine øjne under panorering (hvad enten det var en fodboldkamp eller en film), så det er bestemt ikke et must for mig. :P

Angående HD, så er det næsten fuldstændig underordnet om TV'et klarer 720 eller 1080p... Selv på et 42" skal man riiiimelig tæt på, før øjet kan se forskel.


...Hvis du var villig til at gå op til ca. 6500 så måske. Men hvorfor skal man rykke sine grænser hele tiden?

Helt enig! Man kan blive ved med at finde ét eller andet... Og pludselig står man og glor på et TV i størrelse +80", og en bankrådgiver der sidder klar med skarpladt våben ;D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig