X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Liste over 50Hz-optimerede MegaDrive titler?


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 16:40 
Findes den slags?

Jeg har forsøgt at søge lidt på nettet, man har ikke haft megen held. Jeg vil gerne finde ud af, hvilke EU PAL -spil, som kører 17% for hurtigt, hvis man tvinger dem op i 60Hz, så jeg kan få dem luget ud af samling eller bare undgå at købe dem. Alt, hvad der opfører sig mest naturligt i 60Hz, vil jeg helst ha' i de japanske udgaver, eller som sidste udvej i form af noget genesis-halløj.

Er der nogen, der er stødt på en komplet liste et sted? Ellers må jeg vel bare selv gå i gang med at få brokket én sammen :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 08/10-12 17:10 
Alien Soldier og Mega Turrican men det viste du sikkert godt ;-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/10-12 17:21 
Animaniacs, Maui Mallard, Sonic 3, Toy Story

Er lidt i tvivl om musikken kører for hurtigt i Comix Zone og jeg kunne forestille mig at Virtua Racing også var PAL optimeret, men jeg har aldrig prøvet det.

Ellers kan du teste de forskellige regioner ROMs på din Everdrive. Sådan gør jeg selv hvis jeg er i tvivl inden et køb.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 17:43 
Konsolkongen>
Maui Mallard

Lidt en uhyrlighed af et spil, da det kun findes i EU.

Konsolkongen>
Ellers kan du teste de forskellige regioner ROMs på din Everdrive. Sådan gør jeg selv hvis jeg er i tvivl inden et køb.

Det var også noget i den retning, jeg havde i tankerne. Og så bare slave hele lortet igennem for at lave en liste.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/10-12 19:17 
Hvis du har en Action Replay kan du få Maui Mallard til at køre i 60Hz. Tilsyneladende uden problemer. Jeg spiller det bare på min Everdrive der har sådan en feature.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 21:27, rettet 08/10-12 21:48 
Konsolkongen>
Hvis du har en Action Replay kan du få Maui Mallard til at køre i 60Hz. Tilsyneladende uden problemer.

Sært. Så kunne det da godt tyde på, at spillet var tiltænkt udgivelse i flere regioner, da det blev udviklet.

Jeg får lyst til at undersøge lidt nærmere, hvordan de regionslåste spil håndterer undersøgelsen af konsollens tilhørsforhold. Hvis både Maui Mallard og Sonic 3 har skjulte 60Hz egenskaber, må der sgu også være andre. Det må fanme være muligt at modificere sig ud af den slags :D

Seriøst, det må være muligt at lave en "ægte" mod-chip til MegaDriven. Altså, en chip som detekterer, når spillet forsøger at læse konsollens region, og efterfølgende overskriver konsollens svar med sit eget.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/10-12 22:23 
KillerBean2>
Jeg får lyst til at undersøge lidt nærmere, hvordan de regionslåste spil håndterer undersøgelsen af konsollens tilhørsforhold. Hvis både Maui Mallard og Sonic 3 har skjulte 60Hz egenskaber, må der sgu også være andre. Det må fanme være muligt at modificere sig ud af den slags :D

Hvordan får du PAL Sonic 3 til at køre 60Hz?

Seriøst, det må være muligt at lave en "ægte" mod-chip til MegaDriven. Altså, en chip som detekterer, når spillet forsøger at læse konsollens region, og efterfølgende overskriver konsollens svar med sit eget.

Det kan man sikkert, men det er nok de færreste der har spekuleret i det når det er så nemt at regionsmodde maskinerne :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 22:48 
Konsolkongen>
Hvordan får du PAL Sonic 3 til at køre 60Hz?

Ved at sætte det i S&K :)

Jeg prøvede lige at lege lidt med min Action Replay. Men jeg har EU-udgaven. Den giver mig kun "USA" og "JPN" at vælge imellem, hvilket er ret ubrugeligt.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/10-12 22:50 
Så er det vel Sonic & Knuckles der bestemmer hastigheden?

Det er en kode du skal indtaste på Action Replay'en.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 22:59, rettet 08/10-12 23:00 
Konsolkongen>
Så er det vel Sonic & Knuckles der bestemmer hastigheden?

Jep, men S&K kan tilsyneladende godt tilpasse sig både 50Hz og 60Hz. Og Sonic 3 følger bare trop.

Konsolkongen>
Det er en kode du skal indtaste på Action Replay'en.

Jeg har en Action Replay 2. Den har regionsvalg som en del af hovedmenuen.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/10-12 23:00 
Hmm det hedder måske Game Genie på Everdrive? Det er vel det samme fis?

Anyway kan du prøve EAAT-BL1T ?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-12 23:16 
Konsolkongen>
Hmm det hedder måske Game Genie på Everdrive? Det er vel det samme fis?

Don't know. Jeg ved bare, at på min Action Replay vælger man regionsfusk i en menu. Der er ingen koder til den slags.

Konsolkongen>
Anyway kan du prøve EAAT-BL1T ?

Action Replay'en bruger hex-koder, så det nytter nok ikke rigtig noget.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-12 15:33 
Anede ikke, at der var en Game Genie indbygget i min EverDrive. Nu prøvede jeg lige EAAT-BL1T på et par spil.

Du har ret. Det virker på Maui Mallard. Spillet kører 60Hz-optimeret (med den korrekte hastighed) uden problemer.

Jeg prøvede også koden på Aladdin. Den fjerner fint nok regionstjekket, men spillet kører stadigvæk 50Hz-optimeret :(

Jeg tror desværre, det skyder min drøm om en modchip i sænk. Hvis man skal tvinge spillene til at køre 60Hz-optimeret, skal man nok desværre ind og pille forskellige steder i RAM'en alt efter hvilket spil, der er tale om.
Det gør en universal chip-løsning stort set umulig. Øv...

Det varer nok ikke længe før en god portion af min MegaDrive-samling må lade livet.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-12 15:37 
Jeg anede ikke at Aladdin var 50Hz optimeret. Jeg gætter på at musikken kører for hurtigt i 60Hz?
Jeg har tilfældigvis JAP versionen selv, så det er heldigt nok :)

Jeg fandt GG koden på siden her da jeg selv søgte på løsninger for et stykke tid siden.
http://www.angelfire.com/games2/codehut/RegionalBypassGG.txt
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-12 15:40, rettet 09/10-12 15:41 
Konsolkongen>
Jeg gætter på at musikken kører for hurtigt i 60Hz?

Ikke kun musikken. Hele spillet er på E.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-12 15:46, rettet 09/10-12 15:48 
Haha okay :)

Men jeg gættede på musikken da det er ret normalt at den i licencerede spil var optimeret til 50Hz. F.eks. har alle de Capcom Disney-spil til NES jeg har prøvet optimeret musik i PAL-versionerne.

Det gir mening når musikken skal lyde som de kendte sange, men fuck hvor er det træls når man er så anal som vi er. Spillet kører jo stadig de der ~17% for langsomt. Så det er enten korrekt spilhastighed og for hurtig musik, eller for langsom spilhastighed og korrekt musik. Godt der findes US og JAP versioner af det meste :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-12 16:31, rettet 09/10-12 16:33 
Er også ret glad for, at jeg har Bare Knuckle III og Super Shinobi II i forvejen. Så skal jeg ikke ikke starte heeeelt forfra med min samling... Men det er fanme tæt på.

Og så er der sikkert nogen, som synes det er hjernedødt at gå så meget op i at skulle spille sine spil i 60Hz. Men personligt mener jeg efterhånden, det er direkte broken at spille ting i 50Hz. Specielt fordi det fucker grafikken fuldstændigt op, når den bliver mast sammen på den måde. Alt det, der skulle forestille at være kvadrater, bliver pludselig til rektangler, og det er da ret så dumt at se på.

Er der forresten nogen der ved, om alle ikke-regionslåste spil kører korrekt i 60Hz?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-12 17:30, rettet 09/10-12 17:39 
KillerBean2>
Er også ret glad for, at jeg har Bare Knuckle III og Super Shinobi II i forvejen. Så skal jeg ikke ikke starte heeeelt forfra med min samling... Men det er fanme tæt på.

Og så er der sikkert nogen, som synes det er hjernedødt at gå så meget op i at skulle spille sine spil i 60Hz. Men personligt mener jeg efterhånden, det er direkte broken at spille ting i 50Hz. Specielt fordi det fucker grafikken fuldstændigt op, når den bliver mast sammen på den måde. Alt det, der skulle forestille at være kvadrater, bliver pludselig til rektangler, og det er da ret så dumt at se på.

Næ, man kan spille rigtigt eller man kan lade være :) Jeg går så vidt muligt efter de bedste versioner af spillene, men f.eks. Allan Soldier har jeg ikke tænkt mig at købe i JAP lige foreløbig. Det var dyrt nok i EU og JAP versionen koster næsten dobbelt så meget. Jeg har det fint nok med at spille JAP-rommen på Everdrive så længe jeg ejer spillet i forvejen.

Er der forresten nogen der ved, om alle ikke-regionslåste spil kører korrekt i 60Hz?

Nope, er der ved at danne sig et mønster?

EDIT: Hvad fanden sker der for alt det reproduction shit på eBay? :(
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=alien+soldier+megadrive&_sacat=0&_from=R40
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/10-12 13:38 
Hmmm, det er måske ikke helt umuligt at lave den chip alligevel. Den skal "bare" indeholde en database over de forskellige spil og de koder, som kræves for at tvinge dem i 60Hz mode. Det bliver godt nok noget af et arbejde at få lortet til at virke, og det er slet ikke sikkert, at resultatet bliver mere elegant at se på end en alm. Game Genie.

Jeg må vel bare gå igang med det og så se, hvor lang tid der går, før det driver mig til vanvid :D
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig