X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spec Ops: The Line


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/09-12 12:56 
Jeg har egentlig gerne ville lave en tråd længe om Spec Ops: The Line da det for mit vedkommende er et af dette års største overraskelser.

Udefra ligner det en generisk 3rd person shooter med et "badass militær tema" i stil med Call of Duty, men der er mere end dét i spillet.

Jeg vil helst ikke spoile noget for nogen, men blot nævne at jeg syntes man skal spille det, for jeg vil syntes selv at man kan definere det som værende et "AAA art game".

Når man har gennemført det bør man høre Gamespots spoilercast om spillet hvor en af spillets skribenter er med og siger nogen ting om spillet som er virkelig blæste på den gode måde.

http://www.gamespot.com/features/gamespot-gameplay-special-edition-spoilercast-spec-ops-the-line-6386587/

Hvis nogen har spillet det er jeg rigtig interesseret i at høre hvad i syntes om det, evt via spoilertags.
la0sla0sSkrevet 10/09-12 21:04 
Jeg har spillet det, og var ganske begejstret for spillet. Som rent gameplay er det ordinært, men historien er virkelig interessant, og jeg synes det er fedt som udviklerne har prøvet på at få spil og historie til at blive noget der minder om en helhed.

Generelt er der rigtig mange fine øjeblikke i det, både historiemæssigt og også rent scriptede events

SPOILER-TEKST:
Eksempelvis da man første gang dræber amerikanske soldater. Ens kammeraters reaktion er virkelig fed, og man oplever for første gang at den her oplevelse bliver anderledes.

Derudover er det virkelig rart endeligt at få lov at spille en karakter, hvor det at man dræber i hundrede vis, faktisk har en effekt på ens psyke, at de med andre ord behandler den dissonans, der altid er i spil. Ligeledes er det et godt greb, at ens hold tvivler på de beslutninger ens karakter tager, der er selvfølgelig den bagside, at beslutningerne bliver taget i cutscenes som regel, og ikke af spilleren, men den pris der betales af alle, synes jeg er en befrielse at se.

Et element der generede mig en del var, at de takedowns man laver, foregår meget meget voldeligt allerede fra starten af. Jeg synes der burde have været mere modvilje, og knap så meget splatter-macho over det. Jeg er klar over at de bliver mere smadrede, jo længere man kommer, men det kunne måske have startet på 1 og taget den til 10, fremfor at starte på 5, så at sige. Det er en detalje, men sådan en som desværre bliver hængende.

Under alle omstændigheder er det her et spil, der faktisk påvirkede mig. Jeg vil ikke være så banal at sige, at jeg begyndte at tænke på at krig er skidt, det behøver jeg ikke spil til, men man blev sat i en anden humørtilstand efter at have spillet det.

Der er masser at diskutere, jeg synes måske Apocalypse Now-inspirationen er for tydelig, hvilket tit sker i spil, som om man endnu ikke kan forstå hvor langt man skal lade sig inspirere, og hvornår det bliver kopi. Jeg synes de valg der tages for én er tvivlsomme til tider (fosforfesten), men kan godt se argumentet for.

Skal lige op i omdrejninger, ville gerne have snakket om det, da spillet var helt friskt... men fedt endelig at kunne snakke om det.
Hvad sker der?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/09-12 22:05 
Prøv at give podcasten et lyt for den kommer med nogen meget interessante perspektiver...

SPOILER-TEKST:
f.eks. starter de nævnte takedowns professionelle og hurtige, men bliver mere brutale som spillet skrider frem. Her er det også værd at overveje de valg du træffer som spiller i spillet. Foruden den første tutorial i takedowns, er du på intet tidspunkt tvunget til at bruge dem. Der er ingen form for belønning ved at udføre dem i form af achivements og unlockables som der er for f.eks. at skyde fjender med rifler, bruge granater eller få kills via eksplosive tønder i området.... Når du vælger at dræbe en såret modstander ved at knuse hans kranie med din riffel er det udelukkende dit valg som spiller. Dette syntes jeg er in interessant vinkel, for som spillere er vi vandt til at følge de instruktioner der står på skærmen og hvis der står man kan trykke på en knap for at udføre en execution, så gør vi det.

Jeg kan ikke lade være med at føle at det simple gameplay understreger spillets pointe, da det er så vandte rammer for spil inden for genren at man med det samme føler sig hjemme. Det er måske lidt et cop-out at påstå at et "dårligt" gameplay design "var med vilje", men med en så stærk historie ryggen føler jeg at det er sådan.

Mht. historien er det også en interessant drejning at det viser sig at du er skurken. Hvis man er lidt opmærksom på sine omgivelser og lytter til de ting som folk siger undervejs finder man ud af at man er invasionsstyrken. Én ting er at CIA prøver at slette beviserne på hændelserne i Dubai, men de kunne aldrig have klaret det hvis det ikke var for din overnaturlige evne til at dræbe tusindevis af soldater.
la0sla0sSkrevet 10/09-12 23:35 
Lige en kort én, inden jeg dratter om. Jeg skal nok lytte til podcasten. Jeg kan anbefale at lede i/på critical-distance.com, for en masse artikler om det.

SPOILER-TEKST:
Jeg synes faktisk, at de take-downs er alt for brutale fra start. Hvis de havde karakter af mercy killings, eller noget mere nedtonet ville det være mindre skærende. Dertil synes jeg også, at det første holy fuck-moment over at man skyder sine egne, undermineres ved at man også her kan lave de her supervoldelige take-downs. Havde det mere været noget med ambivalens, og gru over ens egen handling (se væk, "fuck no"), eller desperation så var jeg helt med.

I øvrigt er det også interessant, at jo mere fucked man bliver, jo mere afspejles det også i verden. Øjne på plakater følger én, ting på vægge er væk mår man ser tilbage osv. Det at bruge en utroværdig fortæller er interessant, og forholdsvis vellykket.

Jeg synes det er et ok argument at kaste på bordet, det med gameplay-intention-historie, om det holder vand kan jeg ikke overskue, men det er nok ikke forkert at de har været bevidste om det. Spillet er jo heller ikke dårligt, og nogle af de scriptede events er ret flotte.

Drat om!
Hvad sker der?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/09-12 00:20, rettet 11/09-12 00:32 
SPOILER-TEKST:
Igen tror jeg at det er tænkt som et valg man gør sig som spiller. Det står frit for én at vælge blot at skyde dem en ekstra gang hvis de stadig er i live, men ja... De virker unødigt brutale. Radio DJ'en kommentere også på det på et tidspunkt.

Jeg havde slet ikke opdaget det med at øjne følger én på plakater, men jeg har lagt mærke til at Konrad's ansigt dukker op i baggrunden flere gange i spillet:

http://i47.tinypic.com/hsjbyf.jpg
http://i46.tinypic.com/1jrjt3.jpg

Der er også et sted på første bane i spillet hvor man ser det. Det bliver nævnt på podcasten hvor forfatteren fortæller om en virkelig syret realitet af hovedpersonens eksistens og hvorfor man spiller helikopterbanen to gange. Så vidt jeg kan forstå er det dog blot én tolkning af spillet og det kan opfattes som man vil.
la0sla0sSkrevet 11/09-12 09:07 
SPOILER-TEKST:
Ja det er et valg, men resultatet af det valg er stadig ude af trit med de reaktioner min karakter udviser i cutscenes, på samme sted i spillet. Jeg er klar over at det er en lille ting, men jeg synes ikke de har argumenterne til at overbevise mig om, at der ikke kunne være gjort mere her. Men lad det nu ligge, jeg synes det er interessant at det udvikler sig, og at det er noget spillet tolker på. (Hov det slår mig, at takedowns kan være "nødvendige", hvis du slår en modstander ned så dør han ikke, og så skal du enten skyde eller lave takedown, og der er det vel hip som hap, plus billigere at lave takedown).

Jeg har læst i et interview, at forfatteren/designerens intention var at insinuere at man dør, men at det kan tolkes på flere måder. Skal jeg være hård, synes jeg det er direkte banalt med den slags greb med at man spiller videre mens man er død. Den slags ting kan man antyde, men jeg synes det er langt mere raffineret hvis den tvetydighed og upålidelighed, samt selvfølgelig allestedsnærværende tilstand af at er fucked, følger én i spillet. Vægten, også i den ganske fine epilog, mangler, synes jeg, hvis resten er limbo. Ligesom gruen og hovedpersonens ødelagte psyke er langt mere interessant hvis det er virkeligt.

Faktisk blev jeg lidt skuffet over at læse det, fordi døden er så definitiv, og det andet; den mentale instabilitet, er langt mere flydende og dermed også gør at der kan stilles spørgsmål til alt.

Anyway... det er jo også kun et plus at man kan snakke om et spil på den her måde!

Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 11/09-12 09:25 
Lader til at spillet er faldet hurtigt i pris:
http://www.zavvi.com/elysium.search?search=spec+ops

Glæder mig til at spille det, så jeg kan læse alle Jeres fornuftigt udnyttede spoiler-tags :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/09-12 11:56, rettet 11/09-12 12:01 
SPOILER-TEKST:
Ja, det med at deres intention er at man skal forestille at være død går også lidt imod en anden ting de har sagt, nemlig at når spillet fader til hvidt, så hallucinere Walker. Det er virkelig interessant at gennemspille spillet igen og så ligge mærke til de steder hvor det sker og hvor det ikke sker.

Det er også her jeg syntes det er på sin plads at rose spillets længde. Moderne skydespil er godt nok korte i forhold til slut 90'erne, men det gør mig faktisk ikke noget mere. Især fordi at et spil med visuelle tricks som dette, hurtig kunne ende ud i situationer hvor det blev voldsomt genbrugt. F.eks. i situationen hvor man bliver angrebet af en heavy i et mørkt rum med blinkende lys, hvor han skifter plads med de mannequin figurer der er i rummet. Det er et virkeligt fedt trick, men kun et trick der egner sig til at blive vist én gang.

Faktisk var jeg klar til at sige at multiplayer i spillet også var lavet dårligt med vilje, men udvikleren har selv sagt at det er noget lort fordi udgiveren tvang dem til at lave det, da det er en obligatorisk checkbox man åbentbart SKAL udfylde når man laver et spil nu om dage. Det er dog fedt at det endelig er kommet ud, da det har været under udvikling meget længe

@Sumez: Ja, der er det heldigt at det ligner et spil i en genre som er så overcrowded at det falder hurtigt i pris. Jeg tror også at man vil kunne finde brugte kopier ret billigt, da den del af gamer befolkningen der kun køber skydespil for at spille multiplayer nok har fået sig en slem overraskelse med Spec Ops: The Line

Til dem der er interesserede i PC versionen, så sælger Shopto.net download codes til steam til omkring 130 kr.
SumezSumezSkrevet 11/09-12 12:35 
Darkbeat>
Jeg tror også at man vil kunne finde brugte kopier ret billigt, da den del af gamer befolkningen der kun køber skydespil for at spille multiplayer nok har fået sig en slem overraskelse med Spec Ops: The Line

Det er også den type, der spiller ét spil, så når de ikke gider Spec Ops længere, sælger de det og køber Nogle-andre-formentlig-sorte Ops i stedet. :) Jeg holder øje med Blockbuster i hvert fald.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 11/09-12 13:08 
@Darkbeat
SPOILER-TEKST:
Jeg mener faktisk at efter at man dør, så fader ting ud i sort, og at udvikleren har sagt at det er et tegn på, at man er død.

Jeg mener at der med det flammende tårn, der fader det til sååårt.

Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/09-12 13:47, rettet 11/09-12 13:58 
Hmm, nu bliver jeg sgu nysgerrig. Jeg er lige gået igang med Crysis 2, men har temmelig svært ved at blive bidt af det. En FPS med en god historie lyder ret så forfriskende, så måske skulle jeg bare stille Crysis 2 på hylden og rende en tur i Games Top :)

EDIT: Det bliver så nok alligevel først om et års tid eller to, når man kan få det til menneskepenge :/
AV Intelligent Terminal
HankyHankySkrevet 11/09-12 14:00 
Du kunne ellers roligt ligge Crysis 2 fra dig :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/09-12 14:05, rettet 11/09-12 14:16 
Det sker nok også alligevel snart. Har et bjerg af andre PC-spil, som jeg ikke har fået spillet endnu, stående. Ting som Fallout 3, Starcraft II og GTAIV(som jeg dog frygter lidt) virker lidt mere lokkende :D

Det er i hvert fald helt sikkert, at jeg genopliver denne tråd, når The Line engang er røget ned omegnen af 150 bobs. FPS'er hvor der er kælet for singleplayer-oplevelsen, kan jeg simpelthen ikke stå for. Multiplayer kan godt være skide sjovt, men det har aldrig været noget, der kunne sælge mig et spil.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 11/09-12 14:46, rettet 11/09-12 14:47 
KillerBean2>
EDIT: Det bliver så nok alligevel først om et års tid eller to, når man kan få det til menneskepenge :/
KillerBean2>
Det er i hvert fald helt sikkert, at jeg genopliver denne tråd, når The Line engang er røget ned omegnen af 150 bobs.



Sumez>
Lader til at spillet er faldet hurtigt i pris:
http://www.zavvi.com/elysium.search?search=spec+ops

Darkbeat>
Til dem der er interesserede i PC versionen, så sælger Shopto.net download codes til steam til omkring 130 kr.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/09-12 15:08 
;)

Download codes kan rende mig noget så grusomt. Disc or nothing.

Hvis Zavvi dopper prisen en smule yderligere, kan det godt være, jeg hopper på. Men ellers kan jeg sagtens vente på, at det havner i tilbudsbøtterne i de lokale butikker. Jeg har ikke travlt :)
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/09-12 15:25 
Jeg er gået sådan helt digital når det kommer til PC... Det er ikke et "rigtigt" format for mig i forhold til konsoller, selvom de samme spil både ser bedre ud og kører bedre og alt muligt. Konsolkongen syntes også jeg er alt for moderne med den slags :D
la0sla0sSkrevet 11/09-12 22:35, rettet 11/09-12 22:38 
Selvom folk selvfølgelig bare skal købe det de vil købe, er det måske lidt ærgerligt hvis den her type spil ender som bargain-ware. Jeg vil gerne se mere af det her.

Men klart, navnet skræmmer/skæmmer en del, og spillet er ret så let og run of the mill, så man kan nemt lade det slippe. Men det er unikt i tone, udsigelse og fortælleambition er ret så unikt. Jeg vil sige, at hvis man går op i hvor spil kan bevæge sig hen, som underholdningsmedie med noget på hjerte, er det her et af årets mest interessante spil.

Det skal måske også siges at spillet er et poleret 6/10, som shooter. Altså det kører fint, men uden den store udfordring.

Semi-spoiler:

Bare husk at blive hængende til den spilbare epilog, hvor man kan gøre dystert til heeeelt sort.
Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/02-15 20:05 
la0s>
Altså det kører fint, men uden den store udfordring.

Jeg er vist bare utroligt elendig til den her type spil. Jeg døde afsindigt mange gange. Der var endda en enkelt gang, hvor spillet var provokerende nok til at spørge mig, om jeg havde lyst til at nedsætte sværhedsgraden.

Min mus og mit tastatur er heller ikke ligefrem beregnet på gaming, men jeg synes alligevel, jeg lige ofte nok greb mig selv i at hamre løs på mellemrumstasten og råbe: "Så du duk dig dog din fede spasser!". Jeg skal dog helt ærligt ikke kunne sige, om det er styringen, der er lidt broken i PC-udgaven, eller om det bare er mig, der fatter nul og nix af 3rd person shooters. Når jeg tænker over det, kan jeg heller ikke huske, at have spillet mange andre af slagsen.

Men når jeg så har fået lukket det galde ud, kan jeg kun sige: Fedt spil! :)

Jeg spillede det lige efter at have spillet Bioshock: Infinite, så jeg var i forvejen lidt tunet ind på det med en historie, der fucker med dit hoved på den fede måde. To meget forskellige spil, men også meget ens på mange punkter. Begge har en virkelig tilfredsstillende slutning, som fejer al forvirring til side, men samtidig åbner op for en god sund portion fortolkning.

SPOILER-TEKST:
Jeg lagde slet ikke mærke til det med takedowns. Brugte dem også kun 2-3 gange udover den ene gang, hvor det var en QTE.
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 20/02-15 20:31 
En lille genistreg er de beskeder der står på loadeskærmene. De får en helt anden mening efter man har gennemført spillet.
JmogJmogSkrevet 20/02-15 20:32 
Mht styring, så tror jeg aldrig jeg har prøvet en third person shooter med mus og keyboard. Hvis du har mulighed for det, så prøv engang med controller.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 20/02-15 20:51 
Jeg kan ikke engang huske om jeg spillede med controller eller mus og keyboard.
Døde dog også et "par gange" undervejs... Især ved en sekvens hvor man skal sprinte mere eller mindre konstant.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/02-15 20:53 
Jmog>
Hvis du har mulighed for det, så prøv engang med controller.

Spec Ops: The Line
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 20/02-15 21:46 
Altså, spillet ER trods alt designet til controller :-)

Der er også en grund til at third person spil historisk har været væsentligt mindre udbredte på PC end konsol. De egner sig langt mere til joypad.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/02-15 22:51 
Jeg har intet imod controllere, så længe de kun er prydet med et d-pad og lidt knapper. Men for katan da, hvor jeg hader thumbsticks. Hvis én eller anden venlig sjæl flåde samtlige thumbsticks ud af alle controllere, som var udstyret med det djævelskab, og samlede dem i en stor bunke, ville jeg give dem et ordentligt skvæt benzin og en fakkel.
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 21/02-15 07:43 
Rolig nu :P Du er totalt retrogamer med D-pad og alt det der og det vil ingen tage fra dig :P Men spil som Tomb Raider + diverse bilspil, egner sig perfekt (og overlegent) til analog controls IMO. Der er rigtig meget godt at hente i thumbsticks.

Men jeg er helt enig i, at fx FPS spil egner sig bedre til PC.
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 21/02-15 07:50 
I mit hoved er der to spil jeg skal købe på PS3 før jeg afslutter det konsol-kapitel: Stick of Truth og Spec Ops :)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/02-15 11:36, rettet 21/02-15 12:28 
m1chelsen>
Rolig nu :P

Min humor gør sig ikke super godt på skrift :)

m1chelsen>
Du er totalt retrogamer med D-pad og alt det der og det vil ingen tage fra dig :P

Nahh, jeg har det fint med nymodens spil. Det skal bare helst foregå på min PC med mus + tastatur. Hovedsageligt pga. den tendens, der startede med den første XBOX og er blevet altdominerende i den nuværende generation. Hardware, der er lige så sexet som en krydsning mellem Margaret Thatcher og Marianne Jelved. Thumbsticks har tilsyneladende bare været en følgesygdom.

m1chelsen>
Men spil som Tomb Raider + diverse bilspil, egner sig perfekt (og overlegent) til analog controls IMO.

En mus er jo også analog :)

Men ja, 3rd person -spil er som regel designet til at skulle spilles med en analog controller, det nægter jeg ikke. Jeg ville bare ønske, det ikke var sådan. Og bilspil skal da spilles med rat og pedaler :D

m1chelsen>
Der er rigtig meget godt at hente i thumbsticks.

Uden tvivl, men de bliver aldrig(?) gode venner med mine tommelfingre. Jeg har ikke rigtig fulgt med i udviklingen, men jeg går ud fra, at deres "force feedback" stadigvæk bare udgøres af en slatten fjeder? Hvis der på et tidspunkt kommer et smartere design, som giver en bedre fornemmelse af kontrol, kan det godt være, jeg bliver mere venlig stemt ;)
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/02-15 15:04 
Hvis der ikke er en form for aim-assist, så sutter jeg virkelig også mås med controller.
Enten er følsomheden der hvor det tager en halv time at flytte sit sigte med en sniper, eller også flyver det en meter til hver side hvis man kommer til at kigge på højre thumbstick - og justerer jeg på det, så fungerer det når jeg sigter, men er smadret til alm. kamerakontrol :P

I nogle enkelte third-person-rooty-tooty-point-and-shooty spil, har jeg startet med controller, men oftest kylet den på skrivebordet og skiftet til musen, lige så snart det drejede sig om skydevåben der ikke blot kørte efter peg-og-skyd princippet.
Kan dog ikke huske om det var tilfældet med dette spil. Jeg tævede det igennem i én sitting, så jeg var lidt træt da jeg nåede til vejs ende, klokken lort. :)

KillerBean2>
Min humor gør sig ikke super godt på skrift :)

Jeg kunne ellers lige se og høre det for mig. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Trydie76Trydie76Skrevet 21/02-15 16:19 
Fed spil, har anbefalet den til 1 for ikke så lang tid siden:)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig