X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Peter Molyneuxs/22Cans næste spil og eksperimenter


Svar
jaesjaesSkrevet 28/08-12 11:54, rettet 28/08-12 11:55 
Da 22Cans, Peter Molyneuxs nye firma, griber deres næste spil an på en ret interessant måde, og da selve spillet også virker interessant, så synes det bør have sin egen tråd. Molyneux-bitching er fint, men KUN hvis det er relevant for tråden ;P

Kort hvad jeg selv ved om det hele:

- Spillet udkommer om et par år, og målet er at lavet noget der ligger tættere på en hobby end et spil - altså noget man kan blive ved med at spille og finde nye sider af. De er bl.a. inspireret af filosofien bag Minecraft, men det betyder ikke, at det overhovedet bliver noget i samme dur.
- Til dette har Peter Molyneux samlet et team, der ikke kun består af spiludviklere men også psykologer, arkitekter, ikke-gamere m.m.
- Som led i spillets produktion laver de 22 eksperimenter (der er åbenbart noget mystisk ved tallet 22). Disse tager udgangspunkt i en app til iOS, Android, pc og Mac, der så løbende bliver opdateret/udvidet. Eksperimenterne dækker bredt - der er både noget der minder om spil, til bare et enkelt spørgsmål man skal besvare. Eksperimenterne udkommer med maks. et par måneders mellemrum.
- Første eksperiment lander i september (forskudt til pc og Mac) og hedder Curiosity: What’s Inside the Cube. Alle der downloader appen, hakker ganske enkelt løs på en stor sort firkant, der er konstrueret af mange små firkanter, og den der slår den sidste lille firkant af, ser hvad der er inde i den store firkant - og det er, ifølge Molyneux, selvfølgelig noget livsændrende :) Det ser ud til at de alm. mejsler er gratis, men man kan så vælge at købe mejsler, der slår flere firkanter af (der er et begrænset antal til salg). Den billigste koster 5 pence og er 10 gange mere kraftfuld end standard-mejslen, den dyreste koster £50.000 og er 100.000 gange mere kraftfuld (og der er kun én af dem).

Let the discussion/bitching/vomiting begin!

http://www.facebook.com/22Cans
SumezSumezSkrevet 28/08-12 12:42, rettet 28/08-12 12:44 
Det lød spændende lige indtil du kom til den del der afslørede at "eksperimentet" var et studie i den værste skyggeside af Zyngas forretningsmodel. Føjbad siger jeg bare.
Det minder lidt den på P:R så populære scene fra The Dark Knight, hvor jokeren giver hver båd muligheden for at springe den anden i stykker, og for at bevise at der er håb for menneskeheden, skal spillet selvfølgelig "gennemføres" uden at nogen køber £50.000-mejslen. Desværre er virkeligheden ikke som på film.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 28/08-12 22:54 
Jeg er ikke helt med. Taler du om at dlc til £50.000 er noget bæ, eller at eksperimentet kun er en succes, hvis den dyre mejsel ikke købes?

Men uanset, så synes jeg at der er andet end selve mejslen der er vigtige pointer ved eksperimentet, og sådan set uanset hvordan det kommer til at gå i praksis.
SumezSumezSkrevet 28/08-12 22:56 
Selvfølgelig vil dlc til £50.000, eller for den sags skyld dlc til 5 pence, der ikke tilføjer noget til spillet, men blot fungerer som en "snydekode", altid være bæ. Jeg kan ikke respektere den forretningsform, og vil aldrig komme til det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 28/08-12 23:04 
Dlc til 50k er naturligvis en del af eksperimentet ;) Desuden har Molyneux allerede mere eller mindre bekræftet det - kan ikke huske deltaljerne udover at han ikke regner med at nogle vil købe det.
SumezSumezSkrevet 28/08-12 23:04 
Nå, så er det ok...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/08-12 00:02, rettet 29/08-12 00:05 
Der er ingen grund til at være spydig lige pludselig, bare fordi vi ikke har samme holdning :)

Nej, åbenbart er det ikke ok for dig. Men min holdning er så, at man jo ikke behøver købe noget. Og bare det at vi diskuterer det - ja, så er vi jo en del af eksperimentet, og Moly-drengen ville gnide sine hænder hvis han læste PR.

Men generelt hører jeg til den lejr, der mener, at det ligeså meget er forbrugeren selv der styrer brugen af dlc - stemmer med pengene og brok i de rigtige kanaler. Når det så er et eksperiment, ser jeg indnu mindre grund til at blive muggen over dlc, der tydeligvis er skabt for at provokere og få folk til diskutere og tage stilling... Og når du siger at dlc i spillet ingen funktion har, så kan det vist også diskuteres - du kan trods alt slå mere af firkanten. Ja, det er latterligt, men nu er det som sagt ikke et helt normalt spil. Og det er da ikke værre end at kunne købe en dlc-hat.

EDIT: Der manglede lige et 'købe'.
SumezSumezSkrevet 29/08-12 07:58, rettet 29/08-12 08:01 
Jeg har på intet tidspunkt sagt at det ikke har nogen funktion, jeg har sagt at det ikke tilføjer noget til spillet. Jeg håber for guds skyld at

For at vende tilbage til min forrige sammenligning, er det så også ok når jokeren fanger to grupper mennesker i to både, for at se om den ene gruppe springer den anden i luften, når det bare er et eksperiment, og folk bare kan lade være med at trykke på knappen, hvis de ikke gider? Nej, den køber jeg ikke.
Der er muligt at penge ikke er sammenligneligt med menneskeliv, og virkeligheden ikke er sammenligneligt med en film, men når vi snakker beløber op til £50.000 (og selv 5-pence mejslen løber garanteret op når man lægger alle købene sammen), er det sgu ligefør det er. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 31/08-12 12:01 
Der mangler noget af en sætning i første afsnit - men ved så ikke om det var vigtigt :)
dRxLdRxLSkrevet 04/09-12 07:49 
Sumez rage-ranter. Dele af sætningerne antænder sig selv spontant ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 04/09-12 08:15 
Og du troller på livet løs, så er alt ved det sædvanlige ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 04/09-12 08:30 
Beklager hvis det blev taget hårdt. Det var nærmest kærligt ment.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/09-12 13:06 
Så han laver et "eksperiment", hvor han prostituerer sig selv i et forsøg på at bevise, at der (sandsynligvis) ikke er nogen, der gider kneppe ham.

Det lyder sgu mere som et statement end som et egentligt eksperiment. Kan ikke helt se, hvordan den slags skulle kunne bidrage til et spils kvaliteter :/
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 04/09-12 23:40 
Tror du skal læse lidt op på konceptet :P
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/09-12 14:54 
Det ville jeg også gerne, hvis det ikke lige var fordi du havde smidt et link til Facebook :)

Jeg kan godt se, at det er et "eksperiment", når man laver en £50k win button som DLC. Men det undersøger vel bare, hvor meget spilindustriens brugere har taget skade, og siger ikke en skid om, hvordan man laver et godt spil?
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 05/09-12 16:06 
Jeg synes KB2 rammer meget godt plet med sin beskrivelse.

Hvor jeg før har udtrykt min entusiasme for Molyneux, må jeg nu konstatere at han er blevet en af de efterhånden mange garvede udviklere der er begyndt at kaste deres kærlighed på free-2-play og dermed udnyttelse af forbrugeren.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 05/09-12 16:41 
Jeg forstår ikke hvad meningen er med eksperimentet. Har EA og andre ikke allerede bevist at man kan få forbrugerne til at betale for unlocks og skydekoder?
SumezSumezSkrevet 05/09-12 17:37, rettet 05/09-12 17:38 
Echelon VI>
Jeg synes KB2 rammer meget godt plet med sin beskrivelse.

Ja, han formåede at skrive præcis mine tanker uden at fremstå som "rage-ranting" :P Jeg kan slet ikke se noget sympatisk eller progressivt ved denne tilgangsvinkel.

Forskellen er måske også at han ikke gider blande sig i hvorvidt spilfirmaerne prostituerer sig selv, hvor jeg personligt ikke kan lade være med at skamme mig lidt over menneskeracen. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 05/09-12 17:38 
Echelon VI>
Hvor jeg før har udtrykt min entusiasme for Molyneux, må jeg nu konstatere at han er blevet en af de efterhånden mange garvede udviklere der er begyndt at kaste deres kærlighed på free-2-play og dermed udnyttelse af forbrugeren.

F2P er sq da ikke lig med udnyttelse af noget som helst, hvor får du lige det fra?
Forbrugeren får gratis adgang til spillet, og kan derefter beslutte sig for om det er noget vedkommende er villig til at smide nogle penge efter.

Sæt det op imod det traditionelle system, hvor man skal være virkelig heldig hvis man kan finde en demo at prøve inden man betaler sine 500-ikke-refunderbare-kr. ved kasse 1.

F2P er et glimrende koncept når det bliver udført korrekt. Hvis det bare bliver implementeret som Pay-2-Win, så holder folk sig som regel væk.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/09-12 17:49 
TheDuke>
Sæt det op imod det traditionelle system, hvor man skal være virkelig heldig hvis man kan finde en demo at prøve inden man betaler sine 500-ikke-refunderbare-kr. ved kasse 1.

Jeg venter som regel bare et års tid eller en håndfuld med at købe det :)
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 05/09-12 17:56 
Men det behøver du jo netop ikke at gøre med et F2P spil. Du kan spille det på udgivelsesdagen uden at betale en krone.
jaesjaesSkrevet 05/09-12 18:24, rettet 05/09-12 18:44 
KillerBean2>
Det ville jeg også gerne, hvis det ikke lige var fordi du havde smidt et link til Facebook :)

Ja, det er hårdt selv at finde information :) Jeg havde mit fra forskellige kilder, og langede jer så Facebook-linket, fordi man kan følge med i udgivelser/info der, da info netop er lidt tyndt og spredt :)

Jeg kan godt se, at det er et "eksperiment", når man laver en £50k win button som DLC. Men det undersøger vel bare, hvor meget spilindustriens brugere har taget skade, og siger ikke en skid om, hvordan man laver et godt spil?

Men hvis du læste mere, ville du vide, at DLC kun er ét aspekt af eksperimentet. Fx har de tænkt sig at holde skarpt øje med, hvordan folk spreder viden fra spillet via sociale medier osv. Klart, DLC er vigtigt og derfor jeg nævnte det, men der er altså flere sider til eksperimentet. Og man skal jo heller ikke glemme, at de 22 små eksperimenter tilsammen vil ende med at danne et billede, formentlig en slags meta-eksperiment.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/09-12 18:47 
jaes>
Men hvis du læste mere, ville du vide, at DLC kun er ét aspekt af eksperimentet.

Men det er stadigvæk et unødvendigt aspekt. De kunne lige så godt have udeladt det. Jeg synes det virker som mangel på fokus. Hvis man, udover det vigtige, tilføjer ligegyldige ting, bare fordi man gerne vil virke klog og snedig, synes jeg sgu ikke rigtig, man har hjertet med i projektet til at begynde med :/
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 05/09-12 19:17, rettet 05/09-12 19:21 
TheDuke>
F2P er et glimrende koncept når det bliver udført korrekt. Hvis det bare bliver implementeret som Pay-2-Win, så holder folk sig som regel væk.

Jeg synes der er mange gode eksempler på at pay-2-win ikke afholder folk fra at betale masser af knaster. Jeg kan i flæng nævne Smurf Village, Tiny Tower, Jewel Blitz!, Angry Birds, etc.

Der er eksempler på F2P gjort på den rigtige måde, og der er selvfølgelig heller ikke lighedstegn mellem udnyttelse og modellen.

Lige netop brugen af konceptet i 22Cans første spil er den værste form for F2P: Spillet er opbygget efter at du skal købe ting så spillet går i bare et nogenlunde tempo; ellers går det dræbende langsomt (som eksempelvis Tiny Tower og dets kopier). Når man samtidig kombinerer dette med et fængende gameplay (ikke nødvendigvis i Curiositys tilfælde) hvor spilleren bliver disciplineret til at satse stort for at vinde stort, synes jeg vi nærmer os udnyttelse. Det er et koncept som minder en del om diverse former for hazardspil. Men come on, "Folk bestemmer jo sådan set selv", hører jeg mange sige, og selvom jeg synes det kan diskuteres når sådanne koncepter bringes i spil (tøhø), er det under alle omstændigheder tendenser jeg finder meget lidt interessant og bestemt ikke noget der fremmer mediet på nogen måde.

Det kan gøres rigtigt ja, men det bliver bare alt for ofte brugt forkert...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 05/09-12 22:06, rettet 05/09-12 22:07 
KillerBean2>
Men det er stadigvæk et unødvendigt aspekt. De kunne lige så godt have udeladt det. Jeg synes det virker som mangel på fokus. Hvis man, udover det vigtige, tilføjer ligegyldige ting, bare fordi man gerne vil virke klog og snedig, synes jeg sgu ikke rigtig, man har hjertet med i projektet til at begynde med :/

Når nu eksperimentet hedder 'nysgerrighed', synes jeg, det giver rigtig god mening at sætte tingene lidt i spil - "hvor langt vil folk gå for at vide hvad der er inde i kassen" osv. Så synes bestemt ikke det er ligegyldigt.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/09-12 22:58 
Så kunne de i det mindste lave det, så man kun fik det vilde værktøj, hvis man fik en sindssygt høj score i et eller andet sideløbende mini-spil, som var råddent svært. Hvis man bare kan kyle penge efter lortet i stedet for at gøre en rigtig indsats, undersøger man jo bare, hvor hjernedøde spillerne evt. måtte være. Jeg synes ikke rigtig, det siger noget om deres "offervilje" :(
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 06/09-12 00:47 
Jeg talte ikke om offervilje, men hvor stor nysgerrigheden måtte være. Det er lidt det samme som de virkelige maskiner (har glemt navnet), hvor man kan betale for en indpakket gave, og så kan det være godt eller noget skrammel. Bare i stor målestok. Og ja, en del folk med mange penge er hjernedøde, hvis man ser på det fra visse vinkler :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/09-12 12:35 
"Hvor langt vil du gå" Kan jeg altså ikke tolke som andet end offervilje. Når det så ikke er andet end penge, man ofrer, virker det bare så usselt og ligegyldigt.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 06/09-12 17:55, rettet 06/09-12 18:16 
Det er da en form for offervilje, men set i lyset af, hvad det er styret af, virker betegnelsen malplaceret. Men bare vi er enige om termernes betydning i denne sammenhæng, er det også fint nok, jeg er ikke flueknepper.

Men vi bliver nok ikke enige om, det er ligegyldigt eller ej. Virker lidt som om mange tænder af på alt der indeholder DLC. Synes der er flere sider til DLC-elementet i det her tilfælde.

EDIT: Sidste afsnit kom måske til at lyde lidt arrogant, så har rumsteret i det :)
SumezSumezSkrevet 06/09-12 18:30 
jaes>
Virker lidt som om mange tænder af på alt der indeholder DLC. Synes der er flere sider til DLC-elementet i det her tilfælde.

Hm, nej, tværtimod. DLC kan bruges til mange fede ting, men det her er jo et ærke-eksempel på den værste form for DLC overhovedet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 06/09-12 23:28 
Ikke hvis det er et eksperiment, og eksperimentet giver mening. Og det synes jeg det gør.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/09-12 00:50 
Ja, det er pointen. Ironisk DLC.
SumezSumezSkrevet 07/09-12 08:17 
Ironisk prostitution er stadig prostitution.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 07/09-12 11:39 
Hvis man har en neutral position mht. udfaldet af et eksperiment, både økonomisk i forbindelse med forbrugernes handlingsmønstre, kan der vel i sagens natur ikke være tale om prostitution. Så er man snarere observant/forsker. For mig er det tydeligt, at det er den rolle 22Cans har. De har også sagt noget lignende selv.
SumezSumezSkrevet 07/09-12 11:53 
Selvom en luder ikke nyder at udføre hendes arbejde, er hun (eller han) vel stadig glad for de penge hun får for det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 07/09-12 19:16 
Jeg synes ellers det taler meget godt for det eksperimentelle, at der kun er ét enkelt stykke til salg. Var det for pengene, havde de jo ikke nøjes med bare ét. De kunne sikkert sælge 100.000 af det til 1 Euro, hvilket ville være langt mere profitabelt. Jeg kan ikke se at det er luderi, når der er tale om ét stykke som en del af noget større, vi endnu ikke ved hvad er.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 07/09-12 23:50 
Sumez>
Selvom en luder ikke nyder at udføre hendes arbejde, er hun (eller han) vel stadig glad for de penge hun får for det. :)

De regner slet ikke med at tjene noget på Curiosity:
http://www.eurogamer.net/articles/2012-07-06-USD50-000-dlc-nothing-to-be-ashamed-of
ChronoChronoSkrevet 26/05-13 16:29 
Det inderste lag i Curiosity er nået - det vil være væk indenfor en time eller to. Spændende hvad det er for en life-changing overraskelse der er inden i. Jeg smadrer løs på den i al fald :-D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-13 16:48 
Ja det bliver spændende nok hvad for en omgang varm luft der dukker op. Manden kan ikke lave spil i hvert fald :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
varmtvandvarmtvandSkrevet 26/05-13 17:25 
Tak for tippet! Fedt at være med til sidst når man har siddet og hakket tidligere. Jeg vandt desværre ikke :(
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
BeanoBeanoSkrevet 26/05-13 17:36 
Konsolkongen>
Ja det bliver spændende nok hvad for en omgang varm luft der dukker op. Manden kan ikke lave spil i hvert fald :)

Han er fuld af bæ. Hvorfor tror du firmaet hedder 22Cans? :D
ChronoChronoSkrevet 26/05-13 17:38 
Det blev heller ikke mig. Molynoux har tweetet at vinderen er fra UK.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 26/05-13 18:43 
Her er vinder-videoen, og det er faktisk en temmelig fed præmie!

http://www.youtube.com/watch?v=Qhzb9OUWrXU

Vinderen blev en Bryan Henderson fra Edinburgh. Han bliver en slags overgud i spillet, og vil skulle bestemme reglerne for alle andre spillere. Han får også en procentdel af indtægterne!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 26/05-13 19:16 
varmtvand>
Tak for tippet! Fedt at være med til sidst når man har siddet og hakket tidligere. Jeg vandt desværre ikke :(

Jeg kan ikke helt finde ud af det, hvad afgjorde "vinderen"? Den der har "hakket" mest, eller bare den der tog den sidste bid?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 26/05-13 19:26 
Den der snuppede sidste bid.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig