X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SD-kort spørgsmål


Svar
nerosnerosSkrevet 13/08-12 21:51 
Jeg tænker det ville være en god ide at få et SD kort til min kommende Macbook Air. Det er da en ret fed måde at lagre noget på. Mit spørgsmål går ud på om der er noget man skal tage sig i agt for, og kan alle SD kort bruges til Mac?

Har set dem helt op til 128GB og de fåes sikkert også større! Det er ret lækkert :-)
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 13/08-12 22:33 
Det vigtigste er vel, at sørge for at du har et kort der har en høj læse og skrive hastighed. Alle billige SD-kort, er ikke særlig hurtige, og derfor ikke optimale at bruge som et ekstra drev. Mit indtryk er også, at når du går op og køber de største af de største kort, så er de også ret langsomme. Der er en grund til, at SSD-drev (også de sticks Apple benytter) er så store, og det er simpelthen at det kræver en del at få rigtig hurtig flash. Du kan selvfølgelig aldrig få hurtigere end USB3 på de nye Airs, men jeg tror heller ikke det er til at få kort der er så hurtige, så du vil ikke opleve at det kører særlig stærkt.

Derudover er SD-kort heller ikke på samme måde designet til, at blive skrevet på lige så hidsigt som en SSD. Mit indtryk er at de hurtigt går i boks hvis de bliver skrevet til jævnligt, så jeg vil anbefale at du bruger den til ekstra lagring, som du ser på sjældent og ikke som en reel ekstra disk.

Så vidt jeg ved, er der lavet nogle kort (eller også er de stadig på Kickstarter-stadiet), som er helt flush med din Air. Det er selvfølgelig ret lækkert.
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 13/08-12 23:17 
la0s>
Så vidt jeg ved, er der lavet nogle kort (eller også er de stadig på Kickstarter-stadiet), som er helt flush med din Air. Det er selvfølgelig ret lækkert.

Ok mange tak for info lidt ærgelige nyheder godt nok men jeg håber de der nye kort bliver til noget det lyder spændende!

Det gør egentlig ikke så meget at det går lidt langsomt jeg kan jo bare bruge et SD-kort til lagring af ting jeg ikke bruger så tit måske, men nu må vi se.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/08-12 23:48 
la0s>
Du kan selvfølgelig aldrig få hurtigere end USB3 på de nye Airs, men jeg tror heller ikke det er til at få kort der er så hurtige, så du vil ikke opleve at det kører særlig stærkt.

Når der engang kommer UHS-II kort, vil de have en teoretisk max hastighed på ca. 300MB/s. Det er lige så meget som en hidsig SATA II SSD. UHS-I kortene er også okay hurtige. Man kan få dem med hastigheder på ca. 90MB/s (både læse og skriv). Det svarer til hastigheden på en standart mekanisk laptop harddisk med lave omdrejninger. Det vil jeg mene, er til at leve med :)

Det kræver så nok bare, at kortlæseren på Mac'en understøtter både SDXC og UHS-I. Det ved jeg ikke, om den gør?
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 14/08-12 00:51 
KillerBean2>
Det kræver så nok bare, at kortlæseren på Mac'en understøtter både SDXC og UHS-I. Det ved jeg ikke, om den gør?

Hmm det lyder slet ikke dårligt med de kort, men jeg ved ikke hvad sådan en Mac understøtter af forskellige kort?
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 14/08-12 08:20, rettet 14/08-12 08:22 
Which SD card formats work in the SD card slot?

Cards that conform to the SD 1.x, 2.x, and 3.x standards should work. The SD card slot can use cards that are Standard SD (Secure Digital) 4 MB to 2 GB, SDHC (Secure Digital High Capacity) 4 GB to 32 GB, and SDXC (Secure Digital Extended Capacity) 4G B to 2 TB. MMC can also be used in this slot. MiniSD, MicroSD, and higher density formats like MiniSDHC and MicroSDHC can also work with the use of "passive" adapters that conform to the width and thickness specifications listed above.

Hvis det er den nye MacBook Air du får, så skulle du ikke have problemer.

Meget mere info her
nerosnerosSkrevet 14/08-12 09:01 
Fedt jeg vil helt sikkert få brug for sådan en kort i maskinen godt at se Apple har gjort noget ud af ideen med de SD kort.

Ja det er den helt nye af slagsen håber de ringer i dag og siger de har fået den på lager igen da den var udsolgt i butikken da jeg kontaktede dem første gang :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 14/08-12 09:04 
Har du overvejet at købe direkte fra Apple?

Det har jeg kun gode erfaringer med og de er pt. på lager :)
nerosnerosSkrevet 14/08-12 09:10, rettet 14/08-12 09:11 
Tjah det har jeg faktisk, men min kæreste havde voldsomme problemer for nogle år tilbage med at få hjælp da hendes skærm hylede!! En bug nogle af de første Macbook Pro's havde! Så jeg synes det var bedst med en fysisk butik i stedet denne gang. Jeg køber den i Eplehuset. Får en fin rabat med Applecare og et gratis Mountain Lion :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 14/08-12 09:14, rettet 14/08-12 09:19 
OK :)

Er Mountain Lion opgradering ikke gratis (eller pre-installed) for alle der køber en ny Mac nu?

EDIT: Jo :)
nerosnerosSkrevet 14/08-12 09:32 
Aha! Jeg troede lige jeg fik en særlig behandling fordi jeg var så sød, men ok det gælder alle åbenbart :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 14/08-12 09:47 
Sælgere.... ;)
nerosnerosSkrevet 14/08-12 10:14 
..og købere som mig ;-)
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/12-14 17:31 
Jeg mangler en adapter til mit Micro SD kort. Nogle der ved om der er nogle butikker der sælger dem løse?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KTCKTCSkrevet 15/12-14 17:34 
Du må få en af mig :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/12-14 18:02 
Mega sejt, tak! :=) Sender lige en PMer dig lige :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig