X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan reagerer familie / venner osv på jeres samleri :D?


Svar
--Skrevet 08/08-12 08:38 
Efterhånden har jeg ofte hørt fra min kæreste at hun ikke forstår min hobby. Ofte er det også svært at forklare, specielt når der kommer en kommentar så som: "Hvorfor køber du spil, som du ikke bruger?" Når jeg så forklarer at jeg har en glæde i sig selv ved at eje dem, og kunne se dem i alfabetisk orden på min hylde, kan hun slet ikke følge mig. Når jeg først begynder at tale om vigtigheden i at have den originale emballage (som hun ser som unødvendig fyld) giver det slet ikke mening :P

Har ingen venner med samme konsolhobby. De venner jeg har synes dels at det er nørdet, og dels at det er vildt nok.

Hvad med jer? Har i en god måde at forklare jeres samleri på, så "normale" kan forstå det :P?
Spiller nu: Animal Soccer World
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/08-12 08:51 
Mit samleri begrænser sig til de spil som jeg rent faktisk har lyst til at spille - dem er der heldigvis nok af. Jeg har svært ved at retfærdiggøre over for mig selv, at jeg skal bruge penge på noget, der alligevel bare skal stå på en hylde, uden jeg rører det, men det kan være det ændre sig når jeg får flere penge mellem hænderne, engang om 40 år :)

At der står 650 spil på hylden i vores soveværelse, tager min kæreste meget roligt, men hun har også selv lidt af en CD-samling stående. Jeg har aldrig skulle forklare samleriet rationelt over for nogen, men jeg går også ret stille med dørene. Umiddelbart er mit bedste ræsonnement at det er fantastisk at have et komplet spilbibliotek man kan forlyste sig med, når det nu netop er det underholdningsmedie man finder mest interessent.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
millenniummillenniumSkrevet 08/08-12 09:11, rettet 08/08-12 09:11 
Jeg begrænser mit samleri - med forbehold. Hvis jeg har normale retail spil fra nyere tid, gider jeg kun gemme dem, hvis jeg med sikkerhed vil spille dem. Jeg er ofte nede og bytte/sælge spil. I kælderen har jeg dog en papkasse fyldt med gamle Sierra Quest-spil og Lucas Games sjov. Ikke noget jeg har stående fremme. Omvendt har jeg dog en lille svaghed for særlige Limitied Editions, som står lidt fremme i hjemmet. Ellers er der intet som er synligt på hylderne.

Begrænsningerne hænger nok sammen med, at vi flere gange har ryddet op i vores hjem, fordi vi har en svaghed til at fylde det med alt muligt L.... som vi ikke bruger.

Hvad hun siger til mig spil-samling? Lad mig sige det på denne måde: Da jeg købte Batman Arkhem Cty Special Edition med håndmalet Batman figur, sagde hun "Kan du ikke bare give figuren til vores søn?" .... øh NEJ!

En gang undlod jeg bevidst at købe DJ Hero på tilbud, fordi jeg vidst hvilket ansigt jeg ville møde, hvis jeg kom hjem med den. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 08/08-12 09:58, rettet 08/08-12 10:01 
Min kæreste har det i princippet fint med det, selvom hun heller ikke forstår det.
Hun synes ikke det er pænt at have en masse forskellige covers i forskellige farver stående fremme i stuen, men det kan jeg sagtens forholde mig til, og er temmelig enig. Hun har også selv en kæmpe DVD-samling, som hun ikke er vild med at have stående fremme på samme måde.
Mine spil står gemt i et mindre rum, hvilket jeg også er tilfreds med, at overplastre sin stue med spil fra alle generationer svarer lidt til et teenageværelse overplastret med plakater, synes jeg. :) Jeg har også købt skabsdøre til mit tv-møbel så de konsoller der ikke er i brug, ikke står fremme. Man kan sagtens have en pæn stue, selvom man har en hobby. At jeg så aldrig har fået færdiggjort mit setup helt som jeg ønsker er en anden side af sagen.

Jeg har selvfølgelig heller ikke samme behov for at købe spil jeg ikke gider spille. Når det tit går sådan alligevel er det primært et spørgsmål om mangel på tid. :) Jeg køber kun spil jeg er oprigtigt interesseret i. Jeg forstår heller ikke hvorfor man gider købe et spil velvidende at man aldrig kommer til at spille det. :P


Jeg har heller ikke nogen i min omgangskreds med lignende interesser, så står ligeledes meget alene med det. Det er derfor jeg helst ikke går af vejen for at dukke op til konsoltræf, da jeg ellers _aldrig_ har noget enticement for at spille diverse spil fra samlingen i selskab med andre.
Men de fleste venner og bekendte synes generelt det er fedt nok med en masse originale spil, og jeg kender heller ikke nogen der ikke synes det er sejt med en rigtig arkademaskine.
Jeg har generelt langt sværere ved at få folk til at forstå at der ikke er tale om nogen "retro"-craze eller nostalgi-faktor, men at spil fra 90'erne objektivt set kan være mindst ligeså gode (og ofte bedre) end nye spil som Fifa 12 og Call of Duty 4.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/08-12 10:09 
Sumez>
Min kæreste har det i princippet fint med det, selvom hun heller ikke forstår det.
Hun synes ikke det er pænt at have en masse forskellige covers i forskellige farver stående fremme i stuen, men det kan jeg sagtens forholde mig til, og er temmelig enig. Hun har også selv en kæmpe DVD-samling, som hun ikke er vild med at have stående fremme på samme måde.
Mine spil står gemt i et mindre rum, hvilket jeg også er tilfreds med, at overplastre sin stue med spil fra alle generationer svarer lidt til et teenageværelse overplastret med plakater, synes jeg. :) Jeg har også købt skabsdøre til mit tv-møbel så de konsoller der ikke er i brug, ikke står fremme. Man kan sagtens have en pæn stue, selvom man har en hobby. At jeg så aldrig har fået færdiggjort mit setup helt som jeg ønsker er en anden side af sagen.

Sådan er det også hjemme hos os, og det synes jeg umiddelbart også er pænest. Alt spilrelateret er pakket væk i en skuffe, eller forvist til soveværelset, hvor der dog hænger fem billeder med covers fra Lucasarts klassiske point and click adventures (som dog lige så godt kunne være filmplakater - det er meget få der tror det har noget med computerspil at gøre når de ser dem). Den eneste grund til at der står en Xbox 360, Playstation 3, Gamecube og Playstation 2 fremme, er fordi jeg ikke er blevet færdig med tv-møblet endnu, men planen er at de skal gemmes lidt mere væk.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 08/08-12 10:19 
Man elsker det!

Ingen problemer her..Dog er der i visse kræse nogen der mener computerspil kun er for børn, men de mangler vist at blive oplyst!!
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 08/08-12 10:40 
Ingen problemer her med min bedre halvdel, så længe det holdes på mit kontor/gameroom, så er der frit lejde i forhold til anskaffelser og anvendelse af forskellige elektroniske underholdningsmaskiner. Det eneste der befinder sig i stuen er min PS3, så der kan afvikles nogen film der ligger på optiske medier.

Arkademaskinerne er folk som regel meget betaget af og interesserede i at prøve og det virker heller ikke til at folk har noget direkte imod alle spillene til diverse platforme, men modsat er det heller ikke noget folk viser den store interesse i. De fleste spørger som regel også ind til hvorfor det ene fjernsyn ligger på siden ;-)

I mit nye rum, i det hus vi snart flytter ind i, er planen at gemme spillene væk i karlekammerskabe/garderobeskabe - så de er ude af plain sight. Både for at gøre det hele knap så rodet at se på og for at slippe for at skulle støve en masse af. Jeg har ikke noget behov for at vise en masse frem, men vil gerne have det hele let tilgængeligt og alligevel gemt lidt væk bag låger. Mine arkadeboards vil dog stadig blive installeret på væghylder, da det ikke er hensigtsmæssigt at have skabe til at huse dem inkl. de plader de fleste er monteret på.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 08/08-12 11:43 
Jeg ville ønske jeg havde halvt så meget plads som amnesia har :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 08/08-12 12:23 
Hvordan reagerer familie / venner osv på jeres samleri :D?

Det er det eneste man kan se i vores hjem der er gaming relateret. Resten er pakket væk i et skab, og kan findes frem hvis det skal bruges. Jeg køber heller ikke spil som jeg aldrig kommer til at spille. Jeg har solgt en del som jeg har fortrudt (Dreamcast), så den skal indkøbes igen på et tidspunkt + de spil som jeg har lyst til at spille. Forstår godt samler-mani, og det fede i at have en komplet samling, så man kan få lidt anerkendelse når man viser det frem, men jeg synes det ligner pis når folk har det hele på display i hele stuen. Min New Astro City er lidt en torn i øjet i vores hjem (min holdning), men det er mest fordi den fylder så meget. Arbejds PC og XBOX 360 setup, står i garderoben, og forstyrrer ikke umiddelbart billedet i hjemmet som arcade maskinen, så det har jeg det lidt bedre med.

Kæresten har det fint med min lille samling. Hun er glad for Puzzle Bubble på arcade maskinen, og elsker at spille Super Mario Allstars på SNES og Crash Bandicoot på Playstation.

Får dog nogle sjove kommentarer fra venner og bekendte når de lige ser min New Astro City stå i det ene hjørne. Kvinderne siger for det meste, "Får han virkeligt lov til at have det monster stående der?", mens fyrene siger, "WOW!!!, den er fed. Hvilke spil kan man spille på den?". Bedsteforældrene troede det var en gambling maskine i stil med enarmede tyveknægte.

Glæder mig til det bliver tid til at købe hus, så jeg kan flytte mine ting ind i et dedikeret gameroom, og udvide samlingen med lidt flere setups.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
JuggernautJuggernautSkrevet 08/08-12 12:54 
Hvad koster fragten for det kabinet til Næstved? ;)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/08-12 17:33, rettet 08/08-12 17:33 
Jeg leder efter en ny lejlighed, så jeg kan lave mig at rum kun til gaming... Jeg gider ikke ha det i stuen mere. Jeg glæder mig helt vild til at bygge det rum op fra bunden. Problemet er bare at jeg går altid all in, når jeg går i gang med noget...så jeg skal ha' sat mange penge af til det.... Jeg kan også mærke jeg skal til at slappe af, med mit spil indkøb... jeg bruger for mange penge lige nu på det :/

Jeg får sgu altid et godt kick, når et RARE spil rammer min postkasse... :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 08/08-12 21:12 
Glæder mig nu til den dag vi køber hus (der går lige nogle år endnu), hvor jeg kan bygge et gamerroom, så jeg slipper 100pct for at tage hensyn til hvad hun synes om at der står det ene og det andet fremme, eller at det ene klædeskab er fyldt op med gøgl. Jeg ville elske at have sådan et rum!

Vedr. det med at købe spil jeg aldrig får brug for, så skal der lige nævnes at det som regl kun er hvis jeg falder over enten billige spil (som jeg formoder at de enten holder værdien, eller stiger), eller hvis det er spil som jeg specielt gerne vil have. Det kunne fx være det Shadow of the Colossus jeg lige har fået. Jeg ville dog ALDRIG begynde at spille det igennem på min PS2, når jeg kan få det i HD til PS3.

Men ja, kan godt forstå det underlige i at købe spil "bare for at have dem", selvom jeg må sige at jeg får en elelr anden tilfredsstillelse af at se min samling gro.

Tror det kan sammenlignes meget godt med folk der samler på andre "ubrugelige" ting (mht spil som man køber men ikke spiller) så som frimærker, mønter, what ever.

1up - Herligt med sådan en maskine stående fremme! :O
Spiller nu: Animal Soccer World
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig