X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sound Shapes


Svar Sortering
Bede-xBede-xSkrevet 07/08-12 15:45 
Nu hvor udgivelsen er op over er det vist på tide med en dedikeret tråd til Sound Shapes, en musik platformer til PS3/Vita. Det er et af de der spil, hvor man får begge versioner, når man køber det. I sit ringhjørne har det Jonathan Mak og Shaw-Han Liem og yderligere musik og grafik leveres af andre semi-kendisser(Deadmau5, Beck m.fl.).

Link der demonstrerer spillets editor:

http://www.youtube.com/watch?v=Tdm2n_w9BzI
Og noget gameplay:

http://www.youtube.com/watch?v=gE609GKtYJQ

Det kommer på PSN d. 15/8 herhjemme.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 07/08-12 17:31 
Mit problem med de fleste musik-spil* er, at musikken og gameplayet sjældent smelter sammen ordentligt, og den "Interaktive musik" ender med mest at være en gimmick. Fx Bit.Trip-spillene og Rez. Og musik-elementet i Sound Shapes virker da også hovedsageligt som en gimmick på mig, ud fra gameplay-videoer. Synd, for det er en genre med potentiale :)

* Ikke at forveksle med instrument-spil :)
Bede-xBede-xSkrevet 07/08-12 19:03, rettet 07/08-12 19:04 
Selv hvis musik integrationen bare er en gimmick, behøver det ikke forhindre spillet i at fungere som en platformer, men det ville være at fortrække hvis begge elementer var integreret og på naturlig måde havde indvirkning på hinanden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 07/08-12 19:20, rettet 07/08-12 19:21 
Launch trailer og PR fluff....

Superbrothers & co.
Bede-xBede-xSkrevet 07/08-12 19:24 
Fed trailer. Jeg er totalt solgt :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 07/08-12 21:46 
Bede-x>
Selv hvis musik integrationen bare er en gimmick, behøver det ikke forhindre spillet i at fungere som en platformer (...)

Klart, men jeg synes heller ikke, det virker som om, platformer-delen kan stå alene særlig godt ;)
BeanoBeanoSkrevet 09/08-12 10:02 
Gamespot:
http://www.gamespot.com/sound-shapes/reviews/sound-shapes-review-6391004/

IGN:
http://www.ign.com/articles/2012/08/08/sound-shapes-review
Bede-xBede-xSkrevet 09/08-12 11:14 
Gamespots video review sælger det godt. Den måde fjender/objekter bevæger sig rundt til musikken på ser ikke gimmick-agtigt ud, selv om man sagtens kunne forstille sig noget mere avanceret, hvis man er Jaes-krævende :)

Personligt mener jeg at det ser fremragende ud.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 09/08-12 11:49 
Lidt fjollet at blive tøsefornærmet fordi vi har forskellig tilgang og smag ;)
Bede-xBede-xSkrevet 09/08-12 17:03, rettet 09/08-12 17:12 
Det er jeg skam heller ikke :)

Jeg forstår fint, hvor du vil hen og kan godt se, at der ligger et potentielt bedre eller mere nyskabende koncept i den retning. Det sagt, hvis vi lige bevæger os lidt væk fra Sound Shapes - om ikke andet så til det udkommer - og ud i et bredere genre perspektiv, hvordan ser du så på andre platformers der, om kun glimtvis, benytter samme design? Jeg er nysgerrig, fordi baner der er opbygget efter principperne tit skiller sig ud fra de mere almindelige af slagsen og er sådan noget, man husker på en positiv måde. Og derfor mener jeg ikke "gimmick" er passende, da jeg mere vil associere det med sådan noget, som at kunne skære buske over med touchskærmen i Uncharted: Golden Abyss. Altså noget der ligeså vel kunne være udeladt uden betydning for helheden.

Et par eksempler:

Fez: http://www.youtube.com/watch?v=vjej-yuJPnI

Mario: http://www.youtube.com/watch?v=qWPTQO-Ig3w

Vil du mene, at man sagtens kunne udelade den Sound Shapes lignende lyd integration, uden påvirkning af helheden i de pågældende baner? Eller er det mere, at du ikke ser det som om, at designet er stærkt nok til at bære et helt spil og at Sound Shapes burde have taget konceptet en tand videre? Det sidste kan jeg godt følge, mens jeg ville have det noget sværere med det første :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 10/08-12 13:22 
Det virker som to forskellige situationer, du stiller op. Jeg kan ikke komme på nogle spil med baner a la det fra Fez og Mario. Men ud fra dine links, så virker musikken og gameplayet ikke integreret som sådan. Hvis banerne skiller sig ud fra resten af spillet, må de skulle ses som lidt krydderi, og kan vel derfor i sagens natur ikke være gimmicks.

Mht. Sound Shapes, så ja, så synes jeg, de burde have taget konceptet lidt videre. Musik-konceptet virker i øvrigt lidt mindre gimmick-agtigt ud fra Gamespot-anmeldelsen.
BeanoBeanoSkrevet 10/08-12 16:00 
Håber de kommer med level kits på samme måde som LBP så assets i community levels løbende bliver udvidet. Glæder mig til at lege med den del også :)
Bede-xBede-xSkrevet 16/08-12 06:10, rettet 16/08-12 06:17 
jaes>Det virker som to forskellige situationer, du stiller op.

Huh? Altså det ene er et fuldt spil bygget op på nogle principper, det andet er en del af et spil, bygget
op på samme principper. Men det fremgår jo tydeligt..

jaes>Men ud fra dine links, så virker musikken og gameplayet ikke integreret som sådan.

Jo, på samme måde som også Sound Shapes benytter sig af det flere steder: At der er fjender/platforme/objekter
hvis bevægelse følger rytme/beat i musikken.

Er det sådan du ikke har spillet baner af den type før og derfor har svært ved at se nogen videre sammenhæng
mellem gameplay og lyd, så prøv i stedet at observer spiller adfærd i filmene. Se fx Fez filmen fra 1.55-2.20 og bemærk hvad der sker, fra spilleren rammer den første røde platform. Da platformene skifter og forsvinder fra fjerde til første taktslag vælger spilleren naturligt nok at følge den rytme, da han ellers vil falde ned. At det er det der forgår og som dikterer hans adfærd, er ikke kun understreget af, at han ikke har andre muligheder for at komme op. Det vises også ved, at han FORSAT følger den adfærd, da han først konfronteres med andre muligheder ved den sidste af de røde platforme, hvor han modsat ethvert instinkt til bare at hoppe direkte op på den sikre blå platform - som er fast og ikke følger musikken - bliver stående og følger samme rytme i hans hop som hidtil*.

Sammenlign evt med en lignende situation i Mega Man II, hvor platformene ikke følger baggrunds lyden, men blot en fast sekvens, der påbegyndes, når spilleren når til et vist punkt på banen. Se 1.35-2.00:

http://www.youtube.com/watch?v=Gfv3gejLTOU

Forskellen på de to eksempler er, at en Mega Man spiller vil hoppe i sikkerhed, så hurtigt som muligt, mens Fez spilleren venter mod alt logik ved det sidste hop og det er en adfærdsforskel der dikteres af måden lyden er integreret på.

Omend en lille detalje er det for mig et fint eksempel på, hvorfor der netop ikke er tale om gimmick integration i Fez. Dermed selvfølgelig ikke sagt at den slags kan understøtte og bære et helt spil :)

*Uden at vide hvordan han tænker, ser det faktisk ud til at han tager sig selv i at stå stille i 3 1/2 taktslag og så indser "hvad pokker står jeg stille for?".
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 16/08-12 10:37, rettet 16/08-12 10:40 
Fik spillet PS3 udgave i går (det første album og to baner fra Superbrothers albummet) og der virker ganske udmærket og sjovt at spille men der skal vist en patch eller to til før det er som det burde være - specielt på PS3, Vita udgaven virker bedre. Tearing i menuer, små men generende pauser mens man spiller og cloud sync virkede ikke, ingen friends filter i leader boards, etc. Man kan sætte baner i kø via community sitet (som i LBP2), men der er ingen kø eller playlist inde i spillet :O
jaesjaesSkrevet 17/08-12 13:06 
Bede-x:
Der er åbenbart forskel på, hvor integreret musik og gameplay skal være før, vi synes man kan kalde gameplayet musisk :)

Det med at bruge lyd som hints til, hvornår man skal hoppe på platforme, undgå forhindringer, eller lignende gameplay, er brugt i andre spil, uden at det var musikken som gav hintet. Så ja, du er da ikke forkert på den, når du siger, at der er en sammenhæng mellem musik og gameplay i Fez-eksemplet (og i mindre grad i Mario-eksemplet). For mig er der bare mere tale om krydderi end en dyb og interessant kobling mellem gameplay og musik. Og læg mærke til, at jeg netop ikke kaldte det gimmicks i de to eksempler - hvis spillene hovedsagelig var opbygget som de viste baner, ville jeg kalde det gimmicks :)

At jeg omtaler banerne i Fez og Mario som anderledes situationer, skyldes så den lidt dybere sammenhæng mellem musik og gameplay i Sound Shapes, kombineret med at hele spillet er opbygget sådan.
DunwichDunwichSkrevet 19/08-12 07:54 
Er kommet til at købe Sound Shapes, i den tro at det var et godt platform spil. Det ér et platform spil, men det er bare ikke særlig godt. Det føles meget automatisk og forudbestemt når man spiller det, og det virker altsammen som om det meget hellere vil være et forsøg på kunst, end et spil der skal spilles.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig