X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mega Drive/Genesis perler


Svar
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 09:34 
Blev lige overrasket af denne Screwattack præsentation af 'Adventures of Batman and Robin' til Genesis: http://www.gametrailers.com/videos/74af0v/screwattack-s-video-game-vault-adventures-of-batman-and-robin

Det spil ser jo fuldstændig vildt ud, kandiderer lige nu til at være det flotteste jeg har set på maskinen og jeg anede ikke det eksisterede...

Det er lige før man bliver nødt til at spørge sig selv, hvad har jeg ellers misset på Genesis?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/07-12 10:34 
dRxL>
Det spil ser jo fuldstændig vildt ud, kandiderer lige nu til at være det flotteste jeg har set på maskinen og jeg anede ikke det eksisterede...

Og musikken er skrevet af Jesper Kyd. Åndsvagt flot spil, ja. Har heller ikke lige verdens laveste sværhedsgrad :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 21/07-12 11:44, rettet 21/07-12 11:45 
SNES-spillet er også superflot (tror faktisk blandt de flotteste spil på maskinen), men det har aldrig sagt mig så meget, da det ligner en typisk brawler (selvom folk også tit roser det), men det her spil ser jo så meget vildere ud! Jeg har set screenshots af det mange gange før, men det ser væsentlig meget bedre ud "in action".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 12:26, rettet 21/07-12 13:27 
Ved at læse lidt op om spillet på wikipedia opdager jeg at jeg faktisk har set lidt af det før, da Per S viste mig Bat-Wing og Batmobile sekvenserne fra MegaCD versionen, som ligeledes var meget imponerende. Det har dog været ca. 10 år siden til et af de første konsoltræf i København (sandsynligvis det andet), så jeg undskylder mig selv at jeg halvt havde glemt det.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Adventures_of_Batman_%26_Robin_%28video_game%29#Sega_Mega_CD_version

Edit: og så alligevel ikke, selvom det er samme udvikler bag MegaCD og genesis versionerne, så består førstnævnte åbenbart kun af flyve og køre sekvenser mens sidstnævnte har alt muligt godt.

Youtube longplay af mega cd versionen
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 14:53, rettet 21/07-12 15:03 
Har nu set dette longplay (1 af 4) http://www.youtube.com/watch?v=kGnvH8Yb4S4 igennem på youtube, og spillet er uden tvivl det teknisk mest imponerende jeg har set på Genesis/MegaDrive.
Det er dog også tydeligt at spillet består af stærke enkeltdele der hænger dårligt sammen.
Musikken er god og intens, men passer dårligt til Batman og er ikke særligt velintegreret i spillet. Nok lidt for hektisk til hvad der foregår på skærmen og varierer ikke særligt meget fra det hårdtpumpede intense. At dømme ud fra det longplay jeg har set er der meget tynd sammenhæng mellem de forskellige sekvenser, hvor overgangen oftest bare markeres med fade-til-sort og så hurtigt videre. Det største problem jeg ser er dog at det er gjort alt, alt for langtrukkent med alt for lange mellemsekvenser hvor man tæver monotont løs på de samme popcorn fjender. Gameplayet er også for unuanceret, og alt hvad man møder i spillet skal groft sagt håndteres på den samme måde.

Jeg tænkte faktisk at man kunne bruge dette spil i sammenligning med Gunstar Heroes til at undervise spildesignere hvor vigtigt det er med variation og at få et spils del-elementer til at gå op i en højere enhed.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/07-12 15:00 
dRxL>
Nok lidt for hektisk til hvad der foregår på skærmen

Spil spillet og sig det igen.
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 15:51, rettet 21/07-12 15:57 
Har nu kigget lidt på følgende liste over teknisk imponerende titler, hvor hverken Shinobi III eller "The Adventures of Batman osv." er nævnt, men Panorama Cotton og Ranger-X er i hvert fald 2 titler jeg skal have kigget nærmere på.

http://www.racketboy.com/retro/sega/genesis/best-sega-genesis-graphics-sound

Har også lige skimmet følgende top 100 genesis spil igennem og jeg skal da lige have kigget på
Sub Terrania*
Flink
Quackshot*
Pulseman
Ristar*

* <-- betyder at jeg kendte til deres eksistens, men blev fristet til at give dem en chance til.

edit: glemte at sætte link til liste nr. to ind, her: http://www.retro-sanctuary.com/Top-100-Megadrive-Games-Page-1.html
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 21/07-12 15:52 
Det ser godt nok imponerende ud det Batman-spil. Jeg har aldrig ejet en Genesis/Megadrive, men de er jo ikke ligefrem svære at finde på brugtmarkedet og der er da vist også en del titler på Nintendos virtual console. Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvad der ellers er af gode eksklusive titler til maskinen, som er værd at spille i dag.
ProzelProzelSkrevet 21/07-12 16:01 
Jeg har heller ikke en Mega Drive selv, men jeg har prøvet Castlevania: The New Generation (Bloodlines i USA) og Probotector (Kontra: Hard Corps) og begge var super fede spil, bare ærgeligt at de er halv dyre på ebay. :/
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 16:28 
Og så faldt jeg over denne automatiserede farveanalyse af genesis spil for at se om nogen af dem viste mere end 64 farver i et enkelt skærmbillede: http://www.youtube.com/watch?v=Z9rjwECf2wQ
Det viser sig at svaret er ja, og at det opnås ved at swappe palletten mens billedet er ved at blive tegnet. Effekten virker altså kun med en opdeling mellem øverste og nederste del af billedet. Vandet i anden bane af Sonic 2 nævnes som eksempel.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 21/07-12 17:00, rettet 21/07-12 17:05 
dRxL>
Sub Terrania*
Flink
Quackshot*
Pulseman
Ristar*

* <-- betyder at jeg kendte til deres eksistens, men blev fristet til at give dem en chance til.


Sub Terrania og Quackshot ser begge ret sjove ud, men førstnævnte er for frustrerende til at være sjovt efter 2. bane (idéen er ellers rigtig god, synes jeg), og Quckshot er bare for nemt, uinspireret og kort.
Flink har jeg også haft lidt udkig efter, det et af de spil hvor Henk Nieborgs stil virkelig skinner igennem. Men spørgsmålet er om selve spillet i sig selv er noget værd, eller om det er ligeså repetitivt som Lomax. Mener jeg spurgte ind til netop det spil hos KB2 til sidste SSKT, da jeg tænkte han sikkert havde det. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 17:30 
Sumez>
Flink har jeg også haft lidt udkig efter, det et af de spil hvor Henk Nieborgs stil virkelig skinner igennem. Men spørgsmålet er om selve spillet i sig selv er noget værd, eller om det er ligeså repetitivt som Lomax.

Her er en gennemgang af MegaCD versionen der fristede mig på mere: http://www.youtube.com/watch?v=oQy52HWk8TU

Der er også et longplay af hele spillet at finde på youtube.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 21/07-12 20:24 
Flink, det havde jeg aldrig hørt om før. Det er dælme flot! Ser heller ikke kedeligt ud, hvis man er til platformere (hvilket jeg er).
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 21:29 
Jmog>
Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvad der ellers er af gode eksklusive titler til maskinen, som er værd at spille i dag.

Glemte lige dette her er lidt lister fra mig:

Fantastiske spil:
Shinobi III: The Ninja Master
Gunstar Heroes


Gode spil jeg har spillet:
Wonder Boy in Monster World
Mickey Mania (bedre end super SNES versionen)


Udmærkede spil jeg har spillet:
Castlevania Bloodlines/New Generation
Sonic the Hedgehog 2


Spil jeg subjektivt synes er gode, men som jeg antager ikke appellerer bredt:
Gain Ground
Jewel Master


Spil jeg har hørt godt om men ikke selv spillet (nok):
Contra: Hard Corps/Probotector
Alien Soldier
Shining Force 2
Phantasy Star IV og II
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 21/07-12 22:34 
Mange tak for alle de gode tips!

De eneste af dem som jeg har spillet er Shinobi III (tror det var treeren, men det er mange år siden) som jeg har gode minder om. Det må findes igen. Går i øjeblikket og venter på at Shinobi til 3DS ankommer, så det kan da fungere som en kickstart af retrotrippet.

Castlevania Bloodlines gennemførte jeg for et par år siden. Flot, udfordrende og fremfor alt et rigtig sjovt spil.

Mickey-spillene har jeg af uransagelige årsager aldrig spillet. Det må der gøres noget ved!
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 22:37 
Jmog>
Mickey-spillene har jeg af uransagelige årsager aldrig spillet. Det må der gøres noget ved!

Mickey Mania er en rigtig god, flot og stemningsfuld platformer, chancerne er gode for at du vil elske det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 21/07-12 23:33, rettet 21/07-12 23:33 
Rolling Thunder 2 er også rigtig, rigtig fedt.
En personling favorit er også Burning Force
dRxLdRxLSkrevet 21/07-12 23:41 
Her er en rimeligt udførlig, men måske lidt for inklusiv, liste af oversete Mega Drive perler til inspiration : http://www.racketboy.com/retro/the-best-sega-genesis-games-hidden-gem
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 22/07-12 12:52 
dRxL>
Jmog>
Mickey-spillene har jeg af uransagelige årsager aldrig spillet. Det må der gøres noget ved!

Mickey Mania er en rigtig god, flot og stemningsfuld platformer, chancerne er gode for at du vil elske det.

Jeg ved at dRxL er en stor fortaler for Mickey Mania til SegaCD eller MegaDrive, så håber ikke jeg fornærmer ham for hårdt, når jeg anbefaler PS1-udgaven af spillet. Den hedder Mickey Mania, og retter op på alle de småting der var i vejen med SNES-udgaven af spillet, og gør det væsentlig mere spilbar.
Så vidt kan formude ud fra dRxL's udtalelser er MD-udgaven også mere spilbar, så det er nok bare udviklerne der har kaget i koden til SNES-spillet, men i samme ombæring byder PS1-udgaven også på flere grafiske forbedringer, og naturligvis en bedre lydside. Den eneste bagside må være cd-formatet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 22/07-12 12:56 
Det overrasker mig at den liste linket ovenfor nævner spil som Ristar, Dynamite Headdy og Rocket Knight, som jeg troede var nogle af MegaDrivens toptitler, der skal åbenbart ikke meget til. :)
Mega Man Wily Wars er heller ikke ligefrem ukendte spil, men at de findes i en god port til MegaDrive er besynderligt oversigt, ligesom prisskiltet også er ubehøvlet højt.


Target Earth har jeg haft i et års tid, og købte det da jeg pludselig fik lyst til at spille mechspil, det må være mit "nyeste" MegaDrive-spil, men har endnu ikke fået spillet det. Jeg havde det med til sidste SSKT, men der var vist ikke nogen MegaDrive til stede. Det må vi få spillet her til september.

Var Elemental Master ikke det spil jeg så T.L.O. tror jeg det var, sidde og spille på et tidspunkt, og som så virkelig godt ud? Jeg havde aldrig hørt om det før.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 22/07-12 13:01 
Grind Stormer synes jeg helt klart burde nævnes, det er det tætteste man kommer på bullet hell på MegaDrive, det presser virkelig maskinen til sit yderste, og er både sjovt og hamrende svært, Toaplan når de var bedst.

http://www.youtube.com/watch?v=pmu8pEooO4o
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/07-12 13:01 
Har lige fået fat i pulseman fra japan... nu må pakken godt komme :)
Der er lidt mega man over det... (har ikke spillet det)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 22/07-12 13:07, rettet 22/07-12 13:08 
Pulseman ser godt nok sjovt ud! Tror aldrig jeg har set "in action" før. Og hold da fest det er smådyrt.
edit: ok, åbenbart ikke i EU-udgaven
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/07-12 13:14, rettet 22/07-12 13:14 
Det findes ikke en EU. er det den på nettet/ebay så er det en reproduktion af spillet :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 22/07-12 13:15 
Ok, det forklarer at ingen gider købe den :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/07-12 18:10 
Sumez>
Ok, det forklarer at ingen gider købe den :P

Hvordan åbner man et japansk spil? hvor sidder skruen?
(så jeg kan kigge og spillet er ægte når det kommer)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-12 18:19 
ChronoSousa>
hvor sidder skruen?

De sidder under et klistermærke, desværre :/
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/07-12 18:56 
>< det er sku da smart sega!
Er der nogle tips? som i bruger? eller stoler i bare på jeres kopi?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-12 19:47 
Stoler på dem. Jeg har aldrig hørt om vellignende piratkopi til lige netop den platform. Det skyldes nok mest, at MD'en endnu ikke rigtig er blevet ramt af den tosseinflation, SNES'en har været plaget af i et godt stykke tid. Det kan ikke rigtig betale sig for de lyssky møgdyr at gøre noget ud af det.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/07-12 20:20 
der er en franskmand på ebay som sælger pulseman mega man og flere og kalder dem ikke reproduction :/
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/07-12 20:22 
:/

her er han
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Alf81Alf81Skrevet 23/07-12 20:58 
KillerBean2>
Stoler på dem. Jeg har aldrig hørt om vellignende piratkopi til lige netop den platform.

Der er faktisk en del. Især med de "sjældne" og eftertragtede titler. Har selv set ret gode Snow Bros. og Alien Soldier efterligninger.
Ting om dét og pis.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/07-12 21:11 
;D
Alf81Alf81Skrevet 23/07-12 21:24 
?
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-12 21:35 
Crap, så er MD'en også blevet ramt :(

Men der er jo også en god håndfuld af de japanske udgivelser, som er råddent dyre, så det burde ikke være nogen overraskelse for mig. Men for €%€# da, hvor er det træls!

On-topic: Det kribler virkelig i mig for at skrive en lang liste med alle de titler til MD'en, der får mig til at gå i selvsving. Men der er kun tre dage til at min sommerferie begynder, så jeg kører på de allersidste nødreserver både mentalt og fysisk. Jeg venter lige til jeg har lidt mere krudt at gi' af.
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 23/07-12 21:37, rettet 23/07-12 21:40 
Jeg har også været ved at lave en liste flere gange, men orker simpelthen ikke :/

EDIT:

Hvilket egentlig er en skam, for er ret overrasket over folks uvidenhed ang. den maskine. Især når man tænker over hvor vi "er".
Ting om dét og pis.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/07-12 21:43 
ja som zelda klon (SOLEIL) :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-12 21:49, rettet 23/07-12 21:51 
Alf81>
EDIT:

Hvilket egentlig er en skam, for er ret overrasket over folks uvidenhed ang. den maskine. Især når man tænker over hvor vi "er".

Det er også noget af det, der gør, at jeg har lidt svært ved at vurdere, hvilke titler jeg skal fremhæve. Jeg vil jo gerne bruge energien på de "gemte/glemte" perler, men jeg har virkelig svært ved at danne mig et billede af, hvilke titler der er alment kendte og hvilke, folk ikke har hørt om.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 24/07-12 08:13 
Du kan jo tage udgangspunkt i, var det ikke din egen udgangsvinkel? fra den tilsvarende SNES-tråd, hvor alt andet end Mario, Zelda og Metroid var af interesse.
Dvs. alt andet end Sonic, Shinobi og Gunstar Heroes, I guess.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 24/07-12 16:24 
Jeg ville gerne have den Battle Mania 2 der, men gider ikke betale så meget for en reproduktion.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig