X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Om at øve sig i SHMUPs


Svar
SvovlSvovlSkrevet 18/07-12 10:27 
Efter at have brugt de fleste af mine sparepenge på et Progear board, har jeg besluttet at jeg hellere også må blive god (eller ihvertfald hæderlig) til spillet.

Jeg har derfor været igang med at søge efter information om spillet, men også om hvordan folk spiller/træner SHMUPs generelt.

På SHMUPs forummet faldt jeg over et dokument hvor en franskmand beskriver, hvordan han trænede sig op til at score 547 millioner point i DoDonPachi.
Dokumentet er skrevet som en guide til hvordan man træner SHMUPs generelt, med DoDonPachi som eksempel.
Hans post er her: http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=5&t=34497

Direkte link til dokumentet her: http://goo.gl/Fi2zE

Kernen i hans teknik, og hvad der måske er en smule kontroversielt, er at bruge saved states i MAME så man kan spille den samme lille sekvens igen, og igen, og igen. Han foreslår at få fat i en superplay video og så simpelthen imitere denne fuldstændigt ved at dekomponere den bid for bid. I hans argument ligger defor også at det er fuldstændigt spild af tid at øve sig på en arkademaskine, og traditionelt spil skal udelukkende bruges når man forsøger at sætte rekord.

Jeg forsøgte dette igår, med MAME på een skærm og en Superplay video af Progear på den anden. Det er faktisk ret effektivt! Det gik op for mig at det at øve sig i at spille en SHMUP pludseligt bliver meget lig at øve sig i at spille et stykke musik (en analogi han også bruger). Man øver små bidder igen og igen, og forsøger i første omgang at imitere en indspilning. Fremvisningen af værket er så når man sætter sig over til arkademaskinen og forsøger at lave en 1cc eller slå sin rekord.
Derudover oplevede jeg at det at øve sig i at spille blev langt mindre frustrerende på denne måde. (Dog blev jeg også en smule svimmel af hele tiden at spille den samme bid igen og igen)

Er der nogen af jer der har forsøgt jer med denne eller en lignende teknik?
Er der nogen af jer der har stærke meninger for og imod dette?
Hvordan øver I jer i at spille SHUMPS?
Og kender I til andre gode skriverier om det at blive god til SHMUPs?
SumezSumezSkrevet 18/07-12 12:10, rettet 18/07-12 12:13 
Jeg har læst Prometheus' guide-ting før, og den er virkelig godt skrevet, men jeg synes den springer lidt hurtigt over de grundlæggende tekniker. Han snakker langt mere om generelle idéer og procedurer mht. selve træningen, som f.eks. det med at benytte MAME. Man skal nok også huske på at målet med hans guide er træning på verdensplan. Han er en af de bedste i verden til DDP, og målet med hans træning er at få en verdensrekord, ikke bare at "blive godt til shmups".

Lige netop Progear er også et af de shmups jeg selv har trænet mest, og jeg synes det hjælper at have spillet originalt og stå og spille det på sit kabinet, man lever sig ganske enkelt mere ind i det. Den eneste bagside her er at mit kabinet "kun" har Sanwa JLF-sticks, jeg spiller shoot'em ups meget bedre med et Seimitsu-stick, har jeg sidenhen fundet ud af.

Mht. Progear og de fleste andre Cave-spil skal man også huske på at der er to sider af sagen, scoring og overlevelse, hvilket i Progear's tilfælde heldigvis ofte hænger sammen. Ved at aktivere de store diamant-chains når en stor byge af kugler hagler imod en, kan man cancelle størstedelen af de værste skudmønstre. Dette er for mit vedkommende helt nødvendigt for overhovedet at kunne overleve på stage 4, der scroller opad.
Helt generelt træner jeg dog overlevelse sideløbende med scoring, men sjældent samtidig. Når jeg træner scoring, bliver jeg ved med at nulstille spillet hver gang jeg misser en stor score-mulighed, og når jeg træner overlevelse handler det naturligvis udelukkende om at beholde sine ekstraliv. Til scoring benytter jeg også superplay-videoer, man kan lære meget af dem, og selvom Progears scoringsystem er ganske simpelt, forstod jeg det ikke helt før jeg så det på video.

De fleste vil nok anbefale at man fokuserer på at nå slutbossen på en credit før man begynder at træne scoring, og det kan jeg godt se logikken i. Jeg synes dog at en stor del af det, der virkelig gør Progear -sjovt- at spille, netop er scoresystemet, så jeg kan godt lide at træne scoring selvom jeg er så langt væk fra overhovedet at komme med på nogen international highscoreliste at det næsten gør ondt. Uanset hvad burde man altid blive en smule bedre til at overleve på en bane jo flere gange man spiller den, så den mest grundlæggende regel hedder naturligvis spil meget og spil længe. Det kan være svært nogensinde at blive rigtig god til et shoot'em up når man, som mig, gerne vil spille et nyt spil hele tiden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SvovlSvovlSkrevet 18/07-12 14:05, rettet 18/07-12 14:05 
Sumez>
Lige netop Progear er også et af de shmups jeg selv har trænet mest, og jeg synes det hjælper at have spillet originalt og stå og spille det på sit kabinet, man lever sig ganske enkelt mere ind i det.

Jeg er enig i at det er to helt forskellige ting at øve med MAME og spille spillet "som man skal".
Jeg kan godt lide at æde mig ind på spillet lidt af gangen, bliver rigtigt godt til første bane, så gå videre til næste osv. Det egner MAME metoden sig godt til.

Sumez>
Den eneste bagside her er at mit kabinet "kun" har Sanwa JLF-sticks, jeg spiller shoot'em ups meget bedre med et Seimitsu-stick, har jeg sidenhen fundet ud af.

Enig!

Sumez>
så jeg kan godt lide at træne scoring selvom jeg er så langt væk fra overhovedet at komme med på nogen international highscoreliste at det næsten gør ondt

Har du en high-score jeg kan lade mig intimidere af? Jeg antager du spiller jap versionen?

Sumez>
Det kan være svært nogensinde at blive rigtig god til et shoot'em up når man, som mig, gerne vil spille et nyt spil hele tiden.

Der sætter jeg stor på at spille et spil af gangen, dog betyder det ikke at jeg bliver rigtigt god til dem heller :-)
SumezSumezSkrevet 18/07-12 14:07, rettet 18/07-12 14:08 
Svovl>
Har du en high-score jeg kan lade mig intimidere af? Jeg antager du spiller jap versionen?

Jeg tror jeg ligger på små 6 millioner, så nej :P
Og jep, det er Jap, jeg har, inkl. børn der råber i introen osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 25/06-14 18:26, rettet 28/06-14 09:46 
Er igennem den seneste tid begyndt at hygge mig lidt mere med Raptor-genren (Nogle kalder dem SHMUPS), og er uendelig n00b på området. P.t. er det mest Psyvariar jeg leger med, eftersom lvl systemet tiltaler mig meget. Findes der andre spil med samme lvl system, i stedet for man skal samler upgrades op?

Om at øve sig i SHMUPs
Spiller nu: Animal Soccer World
SonicSonicSkrevet 25/06-14 19:35 
Undskyld, hvad er Raptor-genren for noget? Har jeg aldrig hørt om :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/06-14 19:42 
Det er bare m1chelsen der er vanskelig fordi vi har drillet ham med Raptor :D Det ER SHMUPS han mener :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SonicSonicSkrevet 25/06-14 19:49 
Ah right :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-14 19:58 
Jeg kan godt huske at have spillet Raptor: Call of the Shadows kortvarigt engang for hundrede år siden. Hvis det ikke var Apogee, der havde udgivet det, ville jeg aldrig have hørt om det. Så vidt jeg husker, er det ikke fuldstændig elendigt, men det er på ingen måde godt nok til at lægge navn til en hel genre. Der er uhyggeligt mange andre shmups, jeg hellere vil bruge tid på :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 25/06-14 21:20 
Jeg tør ikke skrive hvad jeg mener om den slags m1chelsen er ude i, men MEGET forkert er det ;-)
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 25/06-14 21:26 
m1chelsen>
Er igennem den seneste tid begyndt at hygge mig lidt mere med Raptor-genren (Nogle kalder dem SHMUPS), og er uendelig n00b på området. P.t. er det mest Psyvariar jeg leger med, eftersom lvl systemet tiltaler mig meget. Findes der andre spil med samme lvl system, i stedet for man skal samler upgrades op?

Jeg tænker lidt noget Darius måske?
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 25/06-14 21:26, rettet 25/06-14 21:27 
Jeg har ikke helt styr på Psyvariar men menes der et spil hvor man ikke lvl op men bare skifter skud, eller er det point systemet selvom det lyder forkert ;D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 25/06-14 21:27 
neros>
Jeg tør ikke skrive hvad jeg mener om den slags m1chelsen er ude i, men MEGET forkert er det ;-)

Psyvariar er da ikke så skidt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/06-14 21:28 
Tænker på det med Raptor-genren ;-)
Bashful Neophyte
--Skrevet 25/06-14 21:34 
Det jeg mener er spil, hvor det giver xp at nakke fjender, hvilket fører til at man stiger lvl. For hver gang man stiger lvl bliver ens skud vildere og vildere :D

Neros, nu er frøet plantet, og fremover er jeg sikker på at du vil bruge dette udtryk i stedet for ;D
Spiller nu: Animal Soccer World
KroeboCopKroeboCopSkrevet 25/06-14 21:34, rettet 25/06-14 21:35 
Darius igen ;=)

Edit:
Dog ikke ved at skyde fjender, men at tage Power-ups.
Hoid to colony C05 where the computer is...
--Skrevet 25/06-14 21:35 
KroeboCop>
m1chelsen>
Er igennem den seneste tid begyndt at hygge mig lidt mere med Raptor-genren (Nogle kalder dem SHMUPS), og er uendelig n00b på området. P.t. er det mest Psyvariar jeg leger med, eftersom lvl systemet tiltaler mig meget. Findes der andre spil med samme lvl system, i stedet for man skal samler upgrades op?

Jeg tænker lidt noget Darius måske?

Ja okay. Det må jeg lige se nærmere på. Har Darius Twin (SFC) som jeg lige må kigge nærmere på snart.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/06-14 21:35 
Mars Matrix er måske noget for dig så? Dét og Giga Wing var de to første SHMUPS der virkelig fangede mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
spectrespectreSkrevet 25/06-14 21:48 
Jeg mener man er fuldt powered up i Radiant Silvergun til ST-V / Sega Saturn, og så kan man skifte frit mellem 3 forskellige shot typer.

Mener også man kan vælge en "style" i Dodonpachi Resurrection og Dodonpachi Saidaioujou, så man er fuldt powered up fra start og ikke skal samle powerups op. Resurrection på Novice er MEGET overkommelig for en noob.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
nerosnerosSkrevet 25/06-14 21:53 
m1chelsen>
Det jeg mener er spil, hvor det giver xp at nakke fjender, hvilket fører til at man stiger lvl. For hver gang man stiger lvl bliver ens skud vildere og vildere :D

Hmm..Det kan jeg ikke lige komme på jeg kender noget til. Tror mest jeg spiller den slags med alm power ups og nogenlunde overskueligt pointsystem. Blazing Star har et dejligt system prøv det :-)

Faktisk tiltaler Ranking systemer mig en smule da man så bliver nødt til at indgå et kompromis med spillet. Det er ondt og grufuldt på den fede måde :D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 25/06-14 21:54 
1up>
Mener også man kan vælge en "style" i Dodonpachi Resurrection og Dodonpachi Saidaioujou, så man er fuldt powered up fra start og ikke skal samle powerups op. Resurrection på Novice er MEGET overkommelig for en noob.

Det er rigtigt. Dodonpachi Saidaioujou er super fedt faktisk.
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 25/06-14 22:18 
Konsolkongen>
Mars Matrix er måske noget for dig så? Dét og Giga Wing var de to første SHMUPS der virkelig fangede mig :)

Enig! To guldklumper på et format.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/06-14 00:37 
I Radiant Silvergun bliver de forskellige skud level up :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 26/06-14 07:21 
I Dogyuun er der heller ingen rigtig level up i skudene.. Tror man, indtil man prøver two player mode!
Bashful Neophyte
--Skrevet 26/06-14 07:25 
En eller anden dag, gad jeg godt købe Radiant Silvergun til min ST-V. Hvordan ser det ud med Terra Diver, er det fornuftigt? Det virker umiddelbart til at koste en del mindre.

So far er det dog primært de billige spil inden for raptor genren jeg har anskaffet mig, da jeg syens det giver mest valuta for pengene :) De fleste af dem jeg har, har har kostet under 100 kr, så pludseligt at betale 500+ for et spil, selvom jeg er mega grøn på området virker voldsomt :D

Glæder mig dog til at prøve Psyvariar i 2player til SSKT, hvis nogle er game :D
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 26/06-14 08:14 
Har du din stv med tiltil SSKT?
Jeg kan godt have Terra Diver med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/06-14 09:20 
neros>
Blazing Star har et dejligt system prøv det :-)


Det er ikke helt lige til, hvis man vil have den høje score, det kræver man ved hvornår man skal tage de der vinger og når man tager dem skal man holde "fire" nede. Godt der er Youtube så :=)

Her er bare lige lidt af hvordan, en god hjælp.
Stage 1:
https://www.youtube.com/watch?v=0t7jeIk-OzQ
Stage 2:
https://www.youtube.com/watch?v=BFndWMqYfzc
Stage 3:
https://www.youtube.com/watch?v=bGPXMF4dYv4

Et af de bedste Shmups ever!
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 26/06-14 09:44, rettet 26/06-14 09:46 
Ah ja det er rigtig nok det med vingerne er ikke helt lige til, og det tog da også lidt tid at lære det ;-) Mig bekendt skal man vente med at tage vingerne indtil de skifter farve til rød.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 26/06-14 09:48 
m1chelsen>
So far er det dog primært de billige spil inden for raptor genren jeg har anskaffet mig, da jeg syens det giver mest valuta for pengene :) De fleste af dem jeg har, har har kostet under 100 kr, så pludseligt at betale 500+ for et spil, selvom jeg er mega grøn på området virker voldsomt :D

Jeg betaler gerne 2000kr.
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 26/06-14 10:04, rettet 26/06-14 10:05 
^ Interesseret i Tatsujin Oh? :D

Edit: Pis, jeg kan ikke engang skrive det uden at få lyst til at spille det..
j/k
nerosnerosSkrevet 26/06-14 10:38, rettet 26/06-14 10:41 
Haha..! :D

Hvis jeg lige havde 2000kr så ja! Men det har jeg ikke. Den næste tid står den på lidt billigere PCB'er ;-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 26/06-14 10:41 
Kender jeg godt :(
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 26/06-14 11:37 
neros>
Haha..! :D

Hvis jeg lige havde 2000kr så ja! Men det har jeg ikke. Den næste tid står den på lidt billigere PCB'er ;-)

Jeg kan også stadig sende EDF fra Jaleco din vej for mindre, eller bytte såfremt du har gjort op hvad du kunne være interesseret i at afhænde ;-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 26/06-14 11:39 
EDF! EDF! EDF!

Eh.. Nåh, forkerte spil.
j/k
--Skrevet 26/06-14 12:45 
Sumez>
Har du din stv med tiltil SSKT?
Jeg kan godt have Terra Diver med.

Det kommer an på hvordan jeg fragter mig selv hen til mødestedet, hvorfra jeg teamer op med TeddyBoyBlue. Hvis det er offentlug transport, magter jeg ikke at slæbe ST-V'en med, når jeg i forvejen snupper F3'en og PS2'en med :) skaffer jeg kørelejlighed hele vejen, kunne det fint være en mulighed.
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 26/06-14 13:28 
amnesia>
Jeg kan også stadig sende EDF fra Jaleco din vej for mindre, eller bytte såfremt du har gjort op hvad du kunne være interesseret i at afhænde ;-)

Det lyder meget fristende skal lige se på økonomien først så.
Bashful Neophyte
--Skrevet 28/06-14 11:13 
Når der kommer alt for mange skud på skærmen, og jeg skal placere mig imellem disse, kan det være svært at "finjustere" med en PS2 controller :D Findes der et godt PS2 stick, som er til at betale sig fra?
Spiller nu: Animal Soccer World
amnesiaamnesiaSkrevet 28/06-14 11:31 
Namco SLEH-0004 er en klassiker som ikke behøves koste det vilde.
Græsset ER grønnere på den anden side!
amnesiaamnesiaSkrevet 28/06-14 11:33 
Alternativt har jeg et Street Fighter 15th Anniversary Arcade Stick til PS2/Xbox up for trade :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig