X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)


Svar
--Skrevet 09/07-12 07:19, rettet 09/07-12 07:25 
Hej med jer.

Har aldrig haft en NeoGeo, men har læst en del om at den skulle være en lækker maskine. Mit kendskab til maskinen er ikke voldsom, så det kan godt tænkes at der kommer nogle "dumme spørgsmål".

Så vidt jeg kunne finde ud af, findes de som arcade maskiner kaldt MVS, og som hjemmekonsoller kaldet AES. AES maskinen, samt spillene, er mange gange dyrere... Se hele indlægget
Spiller nu: Animal Soccer World
177 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 29/07-12 21:58, rettet 29/07-12 21:58 
Ja, service switch er til at teste at maskinen fungerer osv. uden at medregne det i arkadehallens omsætning (via en tæller man kan wire til pin 8/J. Test switch går ind i test mode, som er den menu med indstillinger, jeg snakkede om. Den vil du ikke undvære. Især hvis du lige pludselig får fingrene i et spil med sværhedsgraden sat alt for lav eller høj, eller blåt blod.

Og ja, select up og down er blot et spørgsmål om hvilken retning man skifter spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 30/07-12 14:30 
Så er alle kabler trukket og stikkene er monteret.

Det eneste jeg mangler nu, er at ohm´e forbindelserne, så jeg er sikker på jeg ikke har dummet mig et sted, og ellers at få bygget en PSU, og få den monteret. I øvrigt krydser jeg fingre for at boarded overhovedet virker... har ikke haft sat strøm til endnu.

Ellers er det kun detaljer med lidt skrift, eller hvad jeg nu finder på.

Sumez: Jeg fik de 2 knapper bag konsollen koblet til henholdsvis at skifte spil (select up) og test-knappen. Jeg har så brugt select knappen på arcadesticket til møntindkast player1 :)

Håber på lige at få den testet her inden ret længe (får muligvis først tid onsdag), og krydser fingre for at hele lortet virker som det skal :) Derefter skal jeg have fat i et Metal Slug spil (kan de virkelig ikke fåes billigere end 4-500 kr?)

Endnu engang MANGE TAK til dem af jer der har læst med i denne tråd, og hjulpet mig på vej. Det har betydet utrolig meget, og gjort det hele en del nemmere!
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 30/07-12 14:43, rettet 30/07-12 14:44 
m1chelsen>
Derefter skal jeg have fat i et Metal Slug spil (kan de virkelig ikke fåes billigere end 4-500 kr?)

Jeg er ret sikker på at jeg ikke gav mere end 100-150kr for mit, men der er vist gået ret meget inflation i MVS-priserne siden. Jeg gav dog også højst 2-300 kr for Metal Slug 3 så sent som sidste år (fra japansk forhandler), og kan ikke forestille mig 1'eren være så meget mere eftertragtet.

Neo-geo.com vurderer et MS1 cart til $30-55 for en japansk udgave. Ved ikke hvor up-to-date de er, men den pris lyder ganske overkommelig.

m1chelsen>
- Jeg skal ligeledes lodde et par modstande på RBG udgangen. Skal jeg da smide en 150ohm eller 75ohm´s modstand i serie med hver af disse 3 (rød, grøn, blå) forbindelser?

Jeg ville bruge en variabel modstand her, så kan du justere farverne efter hvad der ser bedst ud til spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 02/08-12 15:01 
Så er alt det ydre faktisk færdigt. I aften vil jeg nørde med at måle strømforbrug, samt gå i gang med at bygge en strømforsyning med min farmand :)

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)
Spiller nu: Animal Soccer World
ProzelProzelSkrevet 02/08-12 15:10 
Det ser satme i orden ud. Jeg forventer en video af dyret når det hele kører ;)
ElgenElgenSkrevet 02/08-12 15:10 
Respekt };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 03/08-12 17:33 
I forbindelse med at vi rodede lidt med maskinen i går, kom der et spørgsmål op. I RGB kablet, som jeg har lavet, har jeg brugt "video ground" som ground i kablet, og forbundet det til alle de ground´s der er i scartskikket. Er dette en okay løsning, i forhold til at audio L + R på den måde også bruger videoground, eller skal jeg bruge den "normale ground" fra MVS´en + Video ground?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/08-12 22:56 
Jeg plejer at bruge seperat ground til audio og så en anden ground til alt video inkl skærmning i kablet og pin 21 (metal chassiet i stikket). Ved ikke hvor stor forskel det gør, men jeg kan fortælle at det er sådan det gøres i alle de dyre high-end Scart kabler jeg har slagtet igennem tiderne.

Det burde ikke gøre nogen mærkbar forskel (hvis nogen overhovedet) at du ændrer det. Så længe du har Ground til pin 4, 5, 9, 13, 17, 18 og 21 er det fint.

http://mastersystem.dk/modding/pinouts/scart.png
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 05/08-12 09:29 
Det scartkabel jeg har brugt i forbindelse med kablet, er sådan et billigt scartkabel med alle 21 ledere. Ikke noget voldsomt.

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

Jeg fulgte oprindeligt denne her, men har sidenhen loddet det om, så jeg bruger videoground fra PCBet, og forbinder det til: 4, 5, 9, 13, 17, 18 og 21.

I virkeligheden burde jeg måske hellere forbinde videoground til 5, 9, 13, 17, 18 og 21, og så "normal ground" til scart pin 4?
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/08-12 11:22 
Jeg målte lige efter på mit eget MVS board. Video GND lader ikke til at være galvanisk adskilt på nogen måde (i hvert fald ikke på mit MV-1FZ). Den er bare forbundet direkte til de otte andre GND. Så det er fuldstændig hip som hap, hvordan du forbinder det ;)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 05/08-12 11:29 
Okay... Er næsten sikker på at jeg ohmede om der var forbindelse (og det var der ikke :/) imellem videoground og ground på mit 4 slot, men vil lige tjekke op på det, så melder jeg tilbage. Bliver dog sikkert først i løbet af i morgen eller tirsdag. Kan godt være jeg husker forkert...
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-12 15:43 
Det var heller ikke nogen forskel på mit 4 slot board :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 06/08-12 15:45 
Der er heller ingen forskel på mine 4 sluts };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 06/08-12 16:01 
Okay, det er sikkert min hukommelse der er gået sig en tur :P Men vil det så sige at det er ligemeget hvilken ground jeg bruger?
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/08-12 17:10 
Jep :)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 06/08-12 22:05 
Så har vi haft boardet tændt. Der er gang i det, og der kommer billede + lyd igennem. Dog ruller billedet, hvilket kunne se ud til at der er problemer med liniesynkroniseringen.

Det er testet på et 50hz CRT tv.

Nogle idéer til hvad det kunne skyldes?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 06/08-12 22:09 
Nu siger du 50hz CRT tv? Er tv'et ikke i stand til at vise 60hz billeder? I så fald vil det være en åbenlys forklaring. :)

Et andet kunne være at det ikke modtager sync-signalet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 06/08-12 22:16 
Det er et ca 10 år gammelt Philips widescreen TV. Vil det sige at sådan en MVS kræver 60 hz? Mit fladskærmstv derhjemme er også kun 50hz :/
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 06/08-12 22:22 
Det har jeg meget svært ved at forestille mig at det er. :)
Jeg har også svært ved at forestille mig at et CRT-tv, der kun er 10 år gammelt ikke kan vise 60hz. Prøv at tage et PS2-spil med 60hz funktion (f.eks. Shadow of the Colossus, som jeg så du hev frem i din video), og se om ikke det kan køre i 60hz på tv'et.

En MVS kører i 60hz ja, eller noget der ligger meget tæt på (det er vist noget med at afvigelsen kan skabe problemer med visse fladskærms-fjernsyn?).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/08-12 22:24 
tror ikke din mvs virker...gi' den til mig :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 06/08-12 22:30 
Er hjemem hos mine forældre og lege med MVS´en, så har hverken PS2 eller noget med.
Har målt spændingen over 5V benet som bliver smidt i TVét, og den ender på 2.1V, så den skulle være okay.
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 06/08-12 22:48, rettet 06/08-12 22:49 
Man kan sagtens være uheldig at ens fjernsyn ikke kan vise et specifikt arcadespil via en SuperGun (som du jo essentielt har bygget)...Der er ikke så meget at gøre ved det, andet end at prøve et andet fjernsyn.

Jeg har arcadeboards der virker fint på nogle af mine fjernsyn, men ikke på andre og omvendt...de fleste virke dog på alle...(det skal lige siges at jeg kun har CRT-fjernsyn, da alle fladskærme har væmmelige grimme billeder };-P)

På en rigtig arcadeskærm (og nogle RGB-computermonitore) kan man manuelt trimme v- og/eller h-sync raten...så derfor var producenterne af arcadeboards og bootlegs af samme ikke så nøjeregnende med om de lige passede til en standard...men næsten alle arcadeboards ligger dog i en omegn af 60hz...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 06/08-12 23:32 
Tak for svarene. Det viste sig dog at det blot var mig der havde været idiot igen. Jeg havde loddet sync på ben 19 på scartstikket i stedet for 20. Nu er billedet rigtig flot, dog halter lyden gevaldigt efter.

Men dejligt at have liv i maskinen :D!!!

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 06/08-12 23:48 
Hehe, begik samme fejl da jeg lavede min egen SuperGun...};-P
Hvad mener du præcis med at "lyden halter efter"...er den ude af sync med billedet?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 07/08-12 08:33 
Lyden er _MEGET_ svag. Selvom jeg næsten har skruet TV´s lydstyrke i top + PCB´ets, så er det temmelig lavt. Desuden hakker lyden af og til.

Kunne det tyde på noget stelproblem?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 07/08-12 08:50 
Endte du med at ha' 12V tilsluttet, eller har du kun 5V og GND?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 07/08-12 08:54 
Den bliver også forsynet med 12V.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 07/08-12 08:55 
Kørende med 1 spil, snupper den cirka 2,4A på 5V, og 100mA på 12V.
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 07/08-12 09:01, rettet 07/08-12 09:10 
Trækker du lyden fra JAMMA-stikket eller fra jackstikket? Ellers prøv at sætte hovedtelefoner til jackstikket og se hvordan lydniveauet er der...bare for at isoleret problemet en smule...

EDIT: Kan iøvrigt se, at du har et billede af et JAMMA-stik længere oppe i tråden...du ved godt at MVS er stereo ik'? Så du skal bare wire højre til højre og ventre til venstre på hhv. JAMMA og SCART...

Du må IKKE wire pin L på JAMMA til speaker ground (pin 4) på SCART...speaker ground (4) på SCART skal wires til GROUND lige som alle de andre ground

JAMMA vs MVS
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 07/08-12 09:14 
Bare lige for at udelade den mulighed... Der er et potmeter til justering af volume på selve boardet, du skal nok lige være sikker på at det ikke er skruet helt ned, før du prøver at finde fejlen andre steder. :)
Rent bortset fra det, lyder det meget som samme problem jeg har med min ene supergun lige for tiden, havde faktisk overvejet at fejlfinde på den netop her i aften.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 07/08-12 09:19 
Det regnede jeg egentlig med var indeholdt i dette udsagn };-P
m1chelsen>...Selvom jeg næsten har skruet TV´s lydstyrke i top + PCB´ets...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 07/08-12 09:26 
Ups! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 07/08-12 18:55 
Har wired speaker left og Right (MVS) til hhv L og R på Scart. Men jeg må lige teste om det fungerer bedre med lyden igennem hovedtelefoner. Det bliver dog ikke en gang før sidst på ugen.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 12/08-12 08:15 
Nogle som ligger inde med noget af følgende, til en skilling (Ellers som kender billige sider i DK / EU):

Multicart (gerne med så mange spil som muligt)
Kasser til spil (Shockboxes, passende papkasser, eller lign.)
En unibios

Skal lige nævnes at jeg nok først køber ind til den første. Konsolbudgettet har det med at gå sig en tur hurtigt...
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/08-12 10:04 
Multicarts er ulovlige piratkopier (for langt de flestest vedkommende), det ved du godt ik'?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 12/08-12 10:21 
Elgen>
Multicarts er ulovlige piratkopier (for langt de flestest vedkommende), det ved du godt ik'?

Var ikke lige klar over at de var ulovlige, da jeg mener at have set hjemmesider hvor de blev solgt uden at det blev lagt skjul på at de indeholdte 150 spil eller lign. Hvis disse vitterlig er ulovlige, bedes i se bort fra denne del, da jeg self ikke vil bryde lovgivningen :)

Hvordan finder jeg ud af HVILKE der er lovlige, og hvilke der ikke er?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 12/08-12 10:56, rettet 12/08-12 10:57 
Der er naturligvis ikke lavet cartridges indeholdende 150 spil, det ville være jordens dårligste forretning for alle involverede, og teknisk umuligt dengang mange af (alle?) de indeholdte spil udkom. :)

Spil der er produceret af SNK, og ikke en eller anden bootlegger er lovlige. Som med alle andre cartridge-baserede spilplatforme hvor der eksisterer eftertragtede spil i den dyre ende, er der naturligvis mange bootlegs i omløb på MVS-markedet, og selvom det vel er lovligt nok at købe sådan et i god tro (?), er det ikke så fedt for en samler at få den slags i samlingen, og man kan jo risikere at sælgeren heller ikke ved om hans spil er originalt.
Vi har en tråd et sted på P:R dedikeret til identificering af bootlegs.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 12/08-12 11:52 
Ja okay. Synes bare det lød rimelig smart (set i spiløjemed, ikke i samlerøjemed) at have en masse spil samlet på 1 cartridge.

Men lige igen, for at få det skåret ud i pap. Disse multicards, er de ulovlige som i du-kommer-i-fængsel-/-får-bøder-/-skal-betale-erstatning-ulovlige, eller er disse blot ikke velsete hos samlere? Fordi jeg må da indrømme at jeg sagtens kan se fidusen i sådan et cardridge i ren og skær spilsammenhæng. Derfor er det vigtigt for mig at vide :)

Et sidespring: Vil det btw sige at alt der har med Mame at gøre ligeledes er ulovligt?
Spiller nu: Animal Soccer World
KTCKTCSkrevet 12/08-12 12:07 
Jeg vil anbefale dig at læse følgende sider på P:R, som besvarer meget eller alt hvad du spørger om:

http://www.playright.dk/forum/faq/66-piratproblematik
http://www.playright.dk/forum/faq/67-regler
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 12/08-12 12:15 
Det er grå zone! med rom mame osv... Det handler mere om moral end ulovligt ! Spørg du sega/nintendo/snk så siger de ja, men gør intet ved det! husk på deres spil er op til mere end 20 år gammel!

Men efter de har lagt retro spil til DL på wii, så kan det godt være de se det som tabt...og vil gå efter de store fisk? (som henter "ulovligt") ;)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 12/08-12 12:17 
Okay, fair nok...

Se gerne bort fra mit multicard spg.

Men vedr de 2 andre, så ønsker jeg stadig svar :)

Kasser til spil (Shockboxes, passende papkasser, eller lign.) - nogle som har sådan en håndfuld i overskud?
En unibios - nogle som har sådan en bandit liggende (vel og mærke hvis den ikke også er ulovlig?)
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 12/08-12 12:20 
Kigget lige igemmen reglerne..

Vi må godt snakke om det ikk? Bare link site og så vider bliver uden om snakken? for det er skam sjovt at vide hvor folks moral ligger henne ;)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 12/08-12 12:23 
Sumez>
Der er naturligvis ikke lavet cartridges indeholdende 150 spil, det ville være jordens dårligste forretning for alle involverede, og teknisk umuligt dengang mange af (alle?) de indeholdte spil udkom. :)

Spil der er produceret af SNK, og ikke en eller anden bootlegger er lovlige. Som med alle andre cartridge-baserede spilplatforme hvor der eksisterer eftertragtede spil i den dyre ende, er der naturligvis mange bootlegs i omløb på MVS-markedet, og selvom det vel er lovligt nok at købe sådan et i god tro (?), er det ikke så fedt for en samler at få den slags i samlingen, og man kan jo risikere at sælgeren heller ikke ved om hans spil er originalt.
Vi har en tråd et sted på P:R dedikeret til identificering af bootlegs.

Søgte btw lige på bootleg på forumet, og fandt en tråd "Gives væk: et par bootlegs..." du skriver at du gerne vil have dem :D Kunne ikke lade være at trække på smilebåndet :D :D :D
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 12/08-12 12:26 
FAIL! :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 12/08-12 13:11 
Meget off-topic, men den tråd handler ikke om spill, men om hardware-bootlegs, hvilket i min verden er en kuriøsitet i sig selv, der findes nogle virkelig absurde NES-kloner derude, og så vidt jeg husker var dem i tråden et ret godt eksempel. :P

En anden detalje ved dem er at de ofte bruger den der NES-on-a-chip løsning, og kan bl.a. bruges til at casemodde om til en afsindigt lille Famicom. (NES-chippen er faktisk lovlig, da den ikke kopierer noget af Nintendos originale hardware direkte - de medfølgende spil er selvfølgelig ikke, selvom butikker som Føtex og Bilka flere gange har ført dem)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 12/08-12 13:26 
Sumez>
Meget off-topic, men den tråd handler ikke om spill, men om hardware-bootlegs, hvilket i min verden er en kuriøsitet i sig selv, der findes nogle virkelig absurde NES-kloner derude, og så vidt jeg husker var dem i tråden et ret godt eksempel. :P

En anden detalje ved dem er at de ofte bruger den der NES-on-a-chip løsning, og kan bl.a. bruges til at casemodde om til en afsindigt lille Famicom. (NES-chippen er faktisk lovlig, da den ikke kopierer noget af Nintendos originale hardware direkte - de medfølgende spil er selvfølgelig ikke, selvom butikker som Føtex og Bilka flere gange har ført dem)

Det skulle nu heller ikke opfattes som at "være efter dig", men mere som et sjovt sammentræf ;) Tror det afspejler meget godt at der er tale om en grå zone som CS er inde på. Personligt ville jeg fx rent moralsk sagtens kunne forsvare over for mig selv at have en piratkopi af et 20 år gammelt spil. Men ja, det er en ligegyldig snak, som ikke hører til her :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 18/08-12 21:33 
Lige en lille update:

Har lige talt med min kære fader, og han har modtaget alle vareprøverne, og har bygget en opstilling op til strømforsyningen. Den er dog p.t. ustabil når den bliver belastet for meget, så han leger videre med det. Jeg har tjekket at der er god plads i kassen, så hvad det angår kommer det til at gå efter planen.

Som det ser ud nu, venter jeg derfor på at få en opringning, som gerne skulle lyde at han har bygget en PSU til mig, og så skal jeg ellers blot skrue den fast i maskinen.

Ligeledes mangler jeg at få kigget AV kablet efter, da lyden jo var lidt underlig lav.

Overvejer desuden om jeg skal bygge en lysdiode ind i fronten af maskinen, så den lyser når den er tændt, elelr om det blot vil ødelægge det ellers rene sort / hvid look.
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 19/08-12 17:23 
Lysdioder der angiver at systemet er tændt er _altid_ en god idé :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 19/08-12 20:14, rettet 19/08-12 20:15 
Ja, det savner jeg i hvert fald lidt på min AV Famicom :-)

.. Men man må lide lidt, for et super RGB billede ;-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-12 14:36 
amnesia>
.. Men man må lide lidt, for et super RGB billede ;-)

Tihi fnis ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
177 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig