X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)


Svar
--Skrevet 09/07-12 07:19, rettet 09/07-12 07:25 
Hej med jer.

Har aldrig haft en NeoGeo, men har læst en del om at den skulle være en lækker maskine. Mit kendskab til maskinen er ikke voldsom, så det kan godt tænkes at der kommer nogle "dumme spørgsmål".

Så vidt jeg kunne finde ud af, findes de som arcade maskiner kaldt MVS, og som hjemmekonsoller kaldet AES. AES maskinen, samt spillene, er mange gange dyrere... Se hele indlægget
Spiller nu: Animal Soccer World
177 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
--Skrevet 09/07-12 07:19, rettet 09/07-12 07:25 
Hej med jer.

Har aldrig haft en NeoGeo, men har læst en del om at den skulle være en lækker maskine. Mit kendskab til maskinen er ikke voldsom, så det kan godt tænkes at der kommer nogle "dumme spørgsmål".

Så vidt jeg kunne finde ud af, findes de som arcade maskiner kaldt MVS, og som hjemmekonsoller kaldet AES. AES maskinen, samt spillene, er mange gange dyrere, og man kan derfor med fordel selv bygge et MVS bundkort om til en hjemmekonsol.

Jeg har fundet denne guide på nettet: http://www.jamma-nation-x.com/jammax/files/cmvsmv1c.pdf

Virker denne guide til at være måden at gå efter?

Da jeg er studerende, bliver jeg nød til at gøre det så billigt som muligt. Jeg kunne derfor godt tænke mig hvis nogle som måske selv har været i gang med sådan et projekt, kan give mig et overslag over hvad det cirka vil koste, så jeg ikke roder mig ud i noget med en halvfærdig maskine. Dette skulle gerne være en liste med ALT, inkl 1 billig spil til at teste, og et joystik af en art, som passer til :)

Når det kommer til at bygge sådanne ting, så vil jeg ikke mene at det er noget problem, hverken med lodning, læse diagrammer eller den slags. Har desuden en far som har arbejdet med elektronik de sidste 40 år, hvis jeg skulle få brug for dette :)

Så vidt jeg kan forstå findes der en del forskellige MVS bundkort, med forskellige antal slots. Ligeledes findes der nogle med joystik-stik, og nogle uden? Umiddelbart tænkte jeg at gå efter det billigste, dog MED disse porte. Hvad koster sådan et billig MVS kort?

Jeg kunne forstå at man kunne bruge en "supergun". Er denne device noget som laver billed signalet om fra "arcademode" til TV mode? Men man kunne ligeledes selv bygge noget, så denne supergun var overflødig? Her vil jeg igen gå efter den billigste løsning. Som sagt, kan jeg sagtens læse et diagram, og lodde ting sammen :)

Alt dette er skrevet direkte fra hoften, hvilket kan resultere i at det står i en rodet rækkefølge. Håber det er til at læse :)


Edit: Tilføjer lige flere guide links:

http://www.engadget.com/2006/11/28/how-to-consolize-an-arcade-game/
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 09/07-12 09:02, rettet 09/07-12 09:51 
Medmindre du er vildt bange for at lodde (og det er man jo ikke, hvis man går i gang med sådan et projekt), ser jeg ingen grund til at gå efter de udgaver, der har indbyggede controllerporte.
Du skal alligevel lodde op og ned ad Jamma-connectoren, så der har du i forvejen pins til hver enkelt knap til dit sitck og dine knapper, på samme måde som de indbyggede controllerport giver. Og det er også billigere at købe kvalitets-arcadedele til at bygge et stick af, end at købe et originalt Neo-Geo stick. :)

Et MVS board koster nok ca. 500kr, men afhænger selvfølgelig af hvilken model man går efter. Du kan sagtens få nogle større udgaver der er dyre, men omvendt kan man også tit finde folk der sælger de "smarte" udgaver til fornuftige priser.
Hvis dit mål er at lave en "konsol", ville det nok være bedst at gå efter en af de små 1-slot modeller.

En supergun er, ja, ca. det du faktisk allerede er ved at gå i gang med at lave på din MVS, der er ikke stor forskel på en "consolized MVS" og en "supergun". Forskellen er selvfølgelig at førstnævnte er "indbygget" i din MVS, hvor sidstnævnte er en plug'n'play-løsning til alle arcade-boards.

Bemærk at de fleste guides, inkl. den du linker ovenfor, har en masse rod om hvordan du skal konvertere signalet fra RGB-format til amerikansk TV-format, component eller lignende. Dette er naturligvis ikke nødvendigt da du bor i Europa, og stor set alle fjernsynsapparater her æder RGB helt fint (dog kun de lidt "nyere" der kan tage en frekvens på ca. 60hz). Men du skal nok regne med at gøre det muligt at dæmpe signalet lidt, det er altid en god idé med individuelle potmetre til det røde, grønne og blå videosignal, hver især.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 09/07-12 15:27 
Tak for svaret!

Tænkte at de ville være at foretrække hvis jeg anskaffede et board med joystik porte med det samme, da jeg formoder at det er nogle specielle stik, som er svære / dyre at skaffe? Men i teorien kan jeg vel bruge alle typer stik, så længe der er forbindelser nok. Dog kunne det være fedt med det rette stik, i tilfælde af jeg en gang fik et rigtig Neo Geo AES stik :)

Jeg har fundet 2 boards på gul og gratis. Det ene er til 400 kr, og er 4 slots, det andet er en stor samlepakke med spil og alt, til 1200.

http://www.guloggratis.dk/spillemaskine/annonce/15958718-4-slot-neo-geo-board
http://www.guloggratis.dk/spillemaskine/annonce/15872447-div-neo-geo-mvs-grej

Umiddelbart synes jeg pakken til 1200 ser interessant ud, dog vil jeg helst hvis muligt finde et board med 1 slot.

Som skrevet tidligere, er jeg også interesseret i at gøre det så billigt som muligt, og vil helst ikke fristes til at købe en stor pakke, med alverdens spil osv. Mit konsolbudget er ved at være brugt :P

Vil det sige at man umiddelbart kan hive et RGB signal ud af et MVS board?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 09/07-12 16:00 
m1chelsen>
Dog kunne det være fedt med det rette stik, i tilfælde af jeg en gang fik et rigtig Neo Geo AES stik :)

Dem kan man også nemt selv lave, det er et standard D-sub stik, der kan købes for småpenge i en elektronikbutik, og de er stort set wiret direkte til JAMMA-connectoren.

Jeg har fundet 2 boards på gul og gratis. Det ene er til 400 kr, og er 4 slots, det andet er en stor samlepakke med spil og alt, til 1200.

Det ligner Silverstar (herinde fra)'s spil? Er det mon hans annonce? :)

Det er virkelig billigt for en 4-slot (jeg fik min endnu billigere, men det er heller ikke noget pejlemærke :)). Jeg vil mene at hvis man går efter en multislot, er 4-slotten den bedste man kan få. En 6-slot er samme størrelse og har flere slots, men der er rigtig tit flere slots der ikke virker ordenligt, eller spil der fejler når der er mange spil i på en gang pga boardet ikke får nok strøm, osv.

Vil det sige at man umiddelbart kan hive et RGB signal ud af et MVS board?

Ja, det er i princippet plug-n-play, men vær opmærksom på at det er et meget kraftigt signal, der sendes.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 09/07-12 16:39 
Ja okay, så er jeg mere rolig vedr. de stik. Mener bare at huske at det var bøvlet at finde det rette DIN stik, da jeg byggede et RGB kabel til min MD1, da de var C formet, i stedet for U formet. Troede at det var lidt af det samme med dette.

Vedr. det 4 slots board, så tænkte jeg at det nok var lidt overkill, i forhold til at bygge den som hjemmekonsol. Men igen, så kan det ende med at det er sådan et jeg køber i sidste ende, hvis jeg ikke finder et 1 / 2 slots til billige penge. Har oprettet en bytteannonce i byttetråden, så giver den lige noget tid, og ser om jeg kan bytte mig til et kort.

Det lyder da rart med at man umiddelbart kan hive RGB ud af boardet :)

Tror egentlig jeg glæder mig mest til at bygge trækabinettet til det :D
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 09/07-12 16:49 
Bare køb en:
http://www.analogueinteractive.com/productintro1.php
Bashful Neophyte
--Skrevet 09/07-12 16:54 
Har godt set dem. De er gudesmukke, men koster kassen. Når det så er sagt, vil jeg også opleve glæden ved at bygge en selv :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 09/07-12 21:27 
Vedr. dette board: http://www.guloggratis.dk/spillemaskine/anno...4-slot-neo-geo-board

Hvis jeg tjekker op på denne tabel: http://www.hardmvs.com/html/PCBcompare.htm

Under "Harness Type" bruger dette board MVS, hvorimod 1 slots boards kører med Jamma.

Er det et problem, i forhold til at consolize den?
Spiller nu: Animal Soccer World
silverstarsilverstarSkrevet 09/07-12 21:32, rettet 09/07-12 21:38 
Sumez>
...
Det ligner Silverstar (herinde fra)'s spil? Er det mon hans annonce? :)
...

Ikke min annonce :-)

Med mindre du er helt hooked på at lave et superkompakt consolized system (1-slot), så vil jeg anbefale enten 2- eller 4-slot boards. De er driftsikre og god value-for-money. 6-slot boards er generelt dyrere og som Sumez skriver er de mindre driftsikre og stiller højere krav til din PSU (strømslugere)

Hvis du regner med at køre med enten en supergun, eller måske bygge din egen consolized MVS, så vil jeg anbefale at købe et board med joystick-porte. Det er generelt ikke dyrere, og det er lettere at arbejde med. Så kan du starte ud med at købe et AES-stick eller en NeoGeoCD joypad, som kan sluttes direkte til systemet.
Du kan altid udbygge senere og lave dit eget arcade-joystick, det er ikke fordi DB-15 stikkene er dyre, men det er en del lettere at gå direkte til med on-board porte :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 10/07-12 01:33, rettet 10/07-12 01:37 
m1chelsen>
Under "Harness Type" bruger dette board MVS, hvorimod 1 slots boards kører med Jamma.

Er det et problem, i forhold til at consolize den?

Nej, overhovedet ikke.
Det er et problem, hvis du har et standard jamma-kabinet, eller en supergun, men MVS'ens "særlige" pinout ligger ekstremt tæt på normal JAMMA-standard, den eneste væsentlige forskel er at MVS'en sender et stereo lyd-signal ud gennem den pin der på normale JAMMA-boards bruges som negativ pol til lydsignalet, så hvis man ikke passer på, kan man ødelægge sine højttalere (tror jeg). Jeg har selv lavet en lille kontakt på mit kabinet, der skifter mellem JAMMA og MVS mode. :)

Mht. at consolize skal du bare være klar over hvilket pinout du har. Dem med "MVS pinout" er dem der har stereo-lyd, så på lige det punkt vinder de egentlig point over de andre. Jeg ved ikke lige hvor mange spil der reelt gør brug af det.


edit: Begge MVS-pinouts (jamma og mvs) skiller sig naturligvis også ud ved at have 4 knapper i stedet for 3, men det er en meget normal tilføjelse, og de pins der bruges til dem er ubrugt i forhold til JAMMA-standarden, så det er ofte disse der bruges til den slags. MVS-standarden har også to pins der kan wires til at skifte (frem og tilbage) mellem de forskellige spil i et multi-slot board. Disse knapper bruger også to ubrugte JAMMA-pins.

En venlig PDF:
http://hardmvs.com/manuals/Jamma2NeoGeo4SlotPinout.pdf
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 11/07-12 15:59 
Overvejede at bygge mit eget arcade stick, i forbindelse med projektet.

I den forbindelse fandt jeg siden arcadeaction.dk, hvor man kan købe selve joysticket og knapper.

For at lave en jeg kan bruge til dette, skal jeg vel bruge følgenden:

Joystick
6 knapper: A, B, C, D, Start, Select

Er dette korrekt forstået?

Og ellers er det vel blot at anskaffe et 15 polet joystick-stik + et kabel med 15 ledere? Nogle som kender et sted hvor jeg kan købe disse?

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på, i forbindelse med hvis jeg selv bygger et arcadestick, eller er det lige ud af landevejen?

Så at de havde knapper til 5 kr, og et joystick til 50 kr. Så det virker til at blive en billig løsning.

Hvis jeg bestiller derinde fra, er der så noget jeg skal bestille med til mit MVS board?

Evt et Jamma harness, knapper elelr andet?

Tak for den fine hjælp indtil videre. Det sætter jeg stor pris på!
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 11/07-12 17:52 
Det er supermeget lige ud ad landevejen at bygge sit eget arkadestick, hvis man kan lodde og bygge kasser.

Meeen hvis du bygger dit eget stick, bør du nok også fokusere på at købe kvalitetsdele. Altså i stedet for at købe et discount-stick til 50 kr, så køb et Sanwa JLF eller Seimitsu LS til ca. 120 kr, og i stedet før at købe discount-knapper til 5kr stykker, så køb Sanwa OBSF-knapper til ca. 15kr stykket. Prisforskellen er ikke abnorm, og det er det værd, det er det bedste penge kan købe indenfor arcade-controls.

Og ja, til Neo-Geo behov skal du i hvert fald bruge 4 normale knapper, plus en start-knap.
Derudover er det måske meget godt at mappe en knap til at "putte penge i", hvis du ikke regner med udelukkende at køre på Free Play, men denne kan du evt. også placere direkte på "konsollen" alt afhængig af dine egne præferencer.
Det samme gælder "select"-knappen til at vælge spil, det er kun relevant hvis du køber en multislot, og hvorvidt du vil have denne (eller disse, det er kun den ene der er nødvendigt at wire, men hvis man har mere end 2 spil i, er det meget rart at kunne skifte både frem og tilbage) på selve joysticket eller på maskinen er igen op til dig selv. :)

På mit eget kabinet har jeg wiret "skift spil" frem og tilbage til hhv. venstre og højre på P1's joystick, det fungerer fint da knapperne ikke har nogen funktion når først et spil er i gang. (jeg har en knap til at slå det fra da visse spil bruger de pins til andre formål, men det er ikke relevant når dit mål er en consolized MVS)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 11/07-12 17:54 
Et Jamma-harness er godt at have, men til at lave en consolized MVS er det ikke nødvendigt da du kan lodde direkte på boardets connector. Det er nok et spørgsmål om hvad du selv synes er lettest at holde styr på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 11/07-12 23:03 
Grunden til det med det harness, var mest fordi jeg overvejede om det ville være nemmere, når man skulle rode i maskinen. Jeg tænkte at det nok var en idé ikke at lodde på selve boardet. Hvis jeg køber en Jamma harnes, og et 4 slot mvs board, så er samtlige ledninger vel korrekt monteret på stikket som bliver monteret på boardet (undtagens differencen imellem Jamma og MVS), så jeg kan lodde de andre ender fast, der hvor de nu skal hen?

Når det kommer til stumperne til joysticket, kan jeg godt følge dig, dog bliver prisen som minimum 3 dobbeltet ved at gå efter disse mærker. Jeg er nød til at acceptere at jeg vil gå efter den billige løsning, hvilket også er grunden til at jeg er mere eller mindre ligeglad med hvilket spil jeg får med i starten, da det kun skal bruges til at teste at det hele virker. Jeg kan altid efterfølgende gå ud og købe spil, og skifte dele ud.

Ligeledes overvejende jeg om det ville blive noget rod at montere knapperne til joystiket, i en trækasse (fx 9mm MDF plade) eftersom de skal klikkes fast i en tykkelse af 2-5 mm. De billige knapper bliver skruet fast, og kan derfor klare en tykkere plade. Eller tager jeg fejl?

Hvilken dansk forhandler vil i anbefale at købe stumperne ved?

Har indtil videre fundet Arcadeshoppen og Arcadeaction. Deres priser er nogenlunde ens.
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 11/07-12 23:45 
Den eneste danske butik jeg har købt fra er http://arcadeshoppen.dk/
Jeg har selv gode erfaringer med http://www.arcadeshop.de/ og http://www.gremlinsolutions.co.uk/ indenfor EU.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 12/07-12 10:13 
Jeg ville nøjes med bare et JAMMA-stik i stedet for et helt harness...
Hvad vil du iøvrigt gi for en 4-slot? 500kr plus forsendelse?
Jeg har een; den virker perfekt...og hvis du er hurtig smider jeg en hjemmebrændt UniBios (v2.3; seneste gratis version) og et brugt JAMMA-stik med oven i hatten...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 12/07-12 11:35 
Elgen

Jeg har lige fået lagt et 4 slots board til side, hos en fra G&G, som jeg køber om en uges tid. Men ellers tak for tilbuddet ;) - Hvis der skulle komme noget uforudset i vejen med handlen, vil jeg dog lige huske på at du har et til salg :)

Som du skriver giver det mening at bruge et stik, i stedet for en komplet harness. I den forbindelse skal jeg bestille et stik med når jeg køber ind til min arcade controller.

Er der en der kan svare mig på HVILEN jeg skal bestille med? Som jeg kan se det, findes de i alt lige fra 20 - 72 pins.
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/07-12 11:43, rettet 12/07-12 11:45 
JAMMA er 56pins; 28 på hver side af printet };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 12/07-12 11:50 
- og MVS er iøvrigt det samme. MVS ER bare Jamma-med de småændringer jeg nævner ovenfor.

Elgen, måske kunne vi være interesseret i din 4-slot i forbindelse med en forening jeg er ved at involvere mig i, jeg kan lige melde tilbage i næste uge, hvis det er, og m1chelsen ikke pludselig får brug for den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 12/07-12 12:14 
Super. Så er der i hvert fald lige bestil lidt dele.

Fik bestil:

3 stk. Silver button a Kr.5,20
10 stk. PCB Feet a Kr.1,40
1 stk. Zippy Joystick, Black a Kr.39,20
6 stk. Arcade Button Black Kr.7,60
1 stk. Connectors 56-point a Kr.20,00
1 stk. Power Button a Kr.8,00
3 stk. Miniature Push Button, Black a Kr.3,20

De har 20% rabat hos arcadeshoppen p.t.

Jeg køber btw det 4 slots board + spillet King of Fighters 95 for 550, så det regner jeg med er en okay pris. Hvad jeg har set af videoer på youtube, ser jeg dog mest frem til at spille noget Metal Slug. Det ser vældig sjovt ud!

Glæder mig som et barn der skal til at bygge en stor Lego bil... Det bliver godt! :D

Igen... Mange tak for hjælpen! Det er helt kanon! ;)
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/07-12 12:21 
@Sumez: Forening? Fortæl! Fortæl! };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 12/07-12 14:01 
Jeg bliver selv sat ind i det på tirsdag eller onsdag når jeg kommer tilbage fra Sverige, så skal jeg nok sørge for at hverve dig ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 12/07-12 18:37 
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20744

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20748

Er disse stik de rette at bruge ifm. arcadestiket?

Hvis ja, er der så han eller hun stik på MVS PCB´et?

Jeg kan se at disse 15 pol stik findes både med 2 og 3 rækker. Hvilke huse passer til disse stik?

Dette? https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H11108
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/07-12 18:55, rettet 12/07-12 18:59 
Det er hanstik (2rækkers) der sidder på MVS-boardet, så du skal bruge hunstik...
Og ja, det er de "halvbrede" huse du linker til der passer til.
De smalle er til 3rækkers (dem man også bruger til SVGA) };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 12/07-12 20:35 
Jeg har tænkt mig ligeledes at smide et hanstik i selve arcadesticket, så jeg helt kan fjerne kablet, og så ellers lave et kabel med hunstik i begge ender, til at forbinde MVS og arcadesticket.

I den forbindelse skal jeg lige finde ud af om jeg får brug for alle 15 ledere, eller jeg kan bruge et kabel med færre ledere, hvis nogle af pins´ne ikke bliver brugt.

Som minimum (vil gerne have joystick, 4 knapper + start + "penge knap"), og så skal jeg vel bruge 10 ledere + ground? Jeg går ud fra der er 4 kontakter i et joystik (op, ned, højre, venstre)?

Er det korrekt forstået?

Er der noget jeg skal være opmærksom på ved sådan et kabel, eller kan jeg bruge hvilket som helst kabel med 11 ledere+?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 12/07-12 20:59, rettet 12/07-12 20:59 
Det er korrekt at der er 4 kontakter i et joystick...dem der hedder 8-way er blot fordi restrictoren tillader at to kontakter der støder op til hinanden kan aktiveres samtidig (man kan 'rykke skråt').
Jeg har i mine egen custom arcadesticks IKKE common ground, da jeg vil kunne bruge dem til hvad som helst (bruger dem pt til SuperGun/Arcade, X360, Dreamcast, Saturn og PSX/PS2), men det er jo individuelt hvad man vil ha'...tror de fleste har common ground, og jeg har i hvert aldrig mødt et arcadeboard (JAMMA eller ej) der ikke havde...
Mht ledning kan du bruge nærmest hvad som helst...spændingen er 5V og er der løber næsten ingen strøm når kontakterne er sluttet.

Det eneste du skal være opmærksom på, er forsyningsledningerne til selve boardet (5V, GND, 12V, -5V (bruger MVS overhovedet 12V og -5V???))...de må IKKE være for tynde.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 12/07-12 21:06 
Ja okay, det er super!

Men så kan jeg jo fint bestille dette: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H33023

Det er på 10 meter, og har 21 ledere. Det var ligeledes billigere, end at købe det i metermål. Vil alligevel gerne have en 3-4 m kabel til mit arcadestick.
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 12/07-12 21:07, rettet 12/07-12 21:08 
m1chelsen>
Jeg har tænkt mig ligeledes at smide et hanstik i selve arcadesticket, så jeg helt kan fjerne kablet, og så ellers lave et kabel med hunstik i begge ender, til at forbinde MVS og arcadesticket.

Jeg købte et superbilligt færdigt kabel i Brinck med han i den ene ende og hun i den anden ("forlængerkabel"), det var vist billigere end at lave det selv. :)

Brinck er en del af Elextra, så mon ikke de har det derinde et sted.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 12/07-12 21:22 
Umiddelbart ser det ud til at de har nøjagtig det samme. Når jeg åbner Elextra´s hjemmeside, flyttede min indkøbskurv automatisk over :P Kan dog ikke finde det kabel du omtaler, så må nok holde mig til det andet :( Vilel ellers være lækkert med et færdigt forlængerkabel, men et 10m kabel m. 21 ledere for 35 kr. er til at overkomme :)
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 12/07-12 21:47 
Jeg er næsten sikker på at Brinck har ting i butikken der ikke er på den side, men det hjælper dig nok ikke, når du er i Jylland :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-12 08:12 
Elgen>
(bruger MVS overhovedet 12V og -5V???)

Den bruger 12V til lydforstærkeren. Ellers er det 100% 5V. Så jeg har kun købt en 5V-brødkasse til min egen CMVS :)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 13/07-12 13:23 
Så blev kassen til det kommende arcadestick bygget:

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

Ligeledes fik jeg en mail fra Arcadeshoppen, om at pakken var afsendt :D FRYD!
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 13/07-12 13:35 
Hold da op, det var hurtigt og dygtigt! Jeg havde engang planlagt at lave mit eget stik, men det blev aldrig gjort da jeg ikke havde nogen anelse om hvordan jeg skulle bære mig ad med at bygge en kasse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 13/07-12 14:43 
Når man køber knapper (har bestilt disse: http://arcadeshoppen.dk/Knapper/Arcade%20Buttons/Arcade%20Button%20Black), hvad kan det så være at der står hole size: 28-32 mm? Er der nogen fidus ved at lave hullet større end de 28mm?
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-12 15:23 
Jeg købte et færdig arkade stick... da jeg få ondt i hovedet af at lære "arcade verden" at kende.. men fedt at der er folk her på siden der hjælper :)

Blev stolt af mit hjemme mame produkt, havde troet hele hytten ville brænde ned, før jeg kom igang med det :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 13/07-12 15:28 
Hvad er fidusen ved en Unibios?

Er det blot at man slipper for at have en coin-knap?

Kan man evt. købe sådan en unibios i DK?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 13/07-12 17:01 
};-P

UniBios
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-12 17:51 
m1chelsen>
Når man køber knapper (har bestilt disse: http://arcadeshoppen.dk/Knapper/Arcade%20Buttons/Arcade%20Button%20Black), hvad kan det så være at der står hole size: 28-32 mm? Er der nogen fidus ved at lave hullet større end de 28mm?

Det er fordi, de holdes fast af en krave, som skrues på fra bagsiden. Gevindet er 28mm bredt, og kraven har ikke nok at holde fast i, hvis hullet er bredere end 32mm. Men... du skulle have hørt efter, hvad Sumez sagde:

Sumez>
Meeen hvis du bygger dit eget stick, bør du nok også fokusere på at købe kvalitetsdele. Altså i stedet for at købe et discount-stick til 50 kr, så køb et Sanwa JLF eller Seimitsu LS til ca. 120 kr, og i stedet før at købe discount-knapper til 5kr stykker, så køb Sanwa OBSF-knapper til ca. 15kr stykket. Prisforskellen er ikke abnorm, og det er det værd, det er det bedste penge kan købe indenfor arcade-controls.

Hvis du sender de der knapper og Zippy stick'et tilbage og hiver nogle Sanwa OBSF-30 og et Seimitsu LS-32 hjem i stedet vil dine fingre være dig evigt taknemmelige :)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 13/07-12 17:59 
Elgen

Tak fordi du googlede det for mig, det var pænt af dig ;)


KillerBean2

Ja okay, det tænkte jeg nok. Forstod bare ikke lige hvilken grund man overhovedet ville have til at lave hullet 32, hvis det passer perfekt med 28mm.

Som skrevet, har jeg fuld forståelse for at garvede arcadegamere vil have det bedste :) Men jeg har bare valgt at ville gøre det så billigt som muligt. Hvis jeg skulle købe ind med "de rigtige dele" ville det koste 3 gange så meget. Det samme med selve kassen til arcadesticket. Jeg stak hovedet forbi mine forældres garage, og byggede det af stumper vi havde liggende, selvom jeg hellere ville havde haft det i noget pænere træ, osv. Igen fokuserer jeg på at holde prisen i bund på dette område.

Men når det så er sagt, så kunne jeg godt fristes til på et tidspunkt at bygge et lækkert stik, med gode dele, og flot træ. Det er nu så hyggeligt at bygge selv :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 14/07-12 08:35, rettet 15/07-12 08:11 
Lige nogle flere n00b spørgsmål:

Kan forstå på det hele at nogle som har bygget en CMVS kører med 5V strømforsyning.
Hvordan fungerer det i forhold til at lydforstærkeren bruger 12V? Undlader man at gøre brug af denne forstærker eller laver man de 5V om til 12V? Vil gerne kunne holde den udelukkende til 5V hvis det er muligt?

Hvor mange A skal PSUen kunne give? Jeg har læst mig til at 1 + 2 slot bruger cirka 3A. Hvad med 4 slot?

Har set andre CMVS´ere, som har monteret phonostik til lyd-out. Er der nogen speciel grund til det, frem for at trække lyden igennem scartstikket og ud igennem TV´et?

I forbindelse med det RGB kabel jeg vil bygge til maskinen, har jeg bestilt et 8 polet DIN stik med, som jeg vil bruge i maskinen (Scart i TV enden). Hvor mange ledere skal der bruges i et MVS RGB kabel (inkl. lyd)?

Rød + Blå + Gul har alle hver deres ground. Er det okay at slå disse sammen til en fælles ground, i form af skærmningen på kablet?

Fra Brink har jeg bl.a. bestil batteri holder + batteri. Batterierne var alle 3V, men med forskellige mAh. Jeg bestilet bare dens tørste mAh (500). Er det godkendt?

Jeg har lige bestilt følgende fra Brinck:

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

For at skaffe noget kabel, bestilte jeg et 10m scartkabel med. Jeg håber på at der er ledere nok i dette kabel, til at jeg kan bruge det til arcadesticket.

Mener at mit TV er 50Hz. (Forholdsvis billigt FullHD Philips 42" LCD). Giver det problemer med at få et stabilt billede, ift. det signal MVS´en udsender?
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 14/07-12 22:38 
I dag kom postmanden med dele til mig, så i den forbindelse fik jeg forberedt kassen til delene.

Jeg fik ligeledes købt maling i dag, og bestilt flere små el-dele jeg stadig mangler.

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 15/07-12 08:00 
Hehe, var det ikke KB2 der i sin tid mente at "kronemuffe" da måtte betyde "extra godt knald"? };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 15/07-12 08:09 
Elgen>
Hehe, var det ikke KB2 der i sin tid mente at "kronemuffe" da måtte betyde "extra godt knald"? };-P

Det skal jeg ikke kunne sige, men hvis det er tilfældet må man sige at 19 kr. er givet godt ud :P
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-12 11:18, rettet 15/07-12 12:43 
m1chelsen>
Kan forstå på det hele at nogle som har bygget en CMVS kører med 5V strømforsyning.
Hvordan fungerer det i forhold til at lydforstærkeren bruger 12V? Undlader man at gøre brug af denne forstærker eller laver man de 5V om til 12V? Vil gerne kunne holde den udelukkende til 5V hvis det er muligt?

De har bare undladt at bruge forstærkeren. Den er jo beregnet på at skulle drive et sæt 8 Ohm højttalere, så det er alligevel en smule tosset at bruge den som småsignaludgang. Det er dog rart at kunne sætte 12V på pin 8 i scart-stikket, så jeg har også købt en lille charge-pump converter til min CMVS :)

m1chelsen>
Hvor mange A skal PSUen kunne give? Jeg har læst mig til at 1 + 2 slot bruger cirka 3A. Hvad med 4 slot?

Godt spørgsmål. Jeg har prøvet at søge lidt, men jeg kan kun finde brugermanualer til de store boards, ingen servicemanualer :/

m1chelsen>
Har set andre CMVS´ere, som har monteret phonostik til lyd-out. Er der nogen speciel grund til det, frem for at trække lyden igennem scartstikket og ud igennem TV´et?

Så man kan sætte lyden til et ordentligt anlæg. Højttalerne i et fladskærms-TV er for det meste noget usselt prut.

m1chelsen>
I forbindelse med det RGB kabel jeg vil bygge til maskinen, har jeg bestilt et 8 polet DIN stik med, som jeg vil bruge i maskinen (Scart i TV enden). Hvor mange ledere skal der bruges i et MVS RGB kabel (inkl. lyd)?

Rød, Grøn, Blå, GND, lyd-L, lyd-R, 4:3-switch (kræver 12V), RGB-switch, Sync/Comp Video.
9 stk., hvis du vil have 4:3-switch'en med. Så hvis du bruger stikkets skærm til GND, passer det med 8 pins.

m1chelsen>
Rød + Blå + Gul har alle hver deres ground. Er det okay at slå disse sammen til en fælles ground, i form af skærmningen på kablet?

Rød + Blå + Grøn ;)

Men ja, der er ikke noget i vejen for at slå alle stelforbindelserne sammen i én.

m1chelsen>
Fra Brink har jeg bl.a. bestil batteri holder + batteri. Batterierne var alle 3V, men med forskellige mAh. Jeg bestilet bare dens tørste mAh (500). Er det godkendt?

Hvis bare spændingen passer, skulle det være fint nok. mAh er et udtryk for, hvor længe batteriet holder sin evne til at levere strøm, så jo større et tal, jo bedre.

m1chelsen>
Mener at mit TV er 50Hz. (Forholdsvis billigt FullHD Philips 42" LCD). Giver det problemer med at få et stabilt billede, ift. det signal MVS´en udsender?

Hvis det ligner lort er det sikkert ikke de 60Hz, der er synderen. Der er så mange andre ting, der er virkelig røv ved et LCD-TV :(

Elgen>
Hehe, var det ikke KB2 der i sin tid mente at "kronemuffe" da måtte betyde "extra godt knald"? };-P

Næhhh nej, det var skam Alf81, der fyrede dén af :D
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 15/07-12 13:18, rettet 15/07-12 14:04 
Tak for svaret ;)

Vedr. de 12V, vil de så sige, at jeg helt kan undlade at forsyne MVS boardet med disse, og udelukkende køre på 5V (Hvis jeg ikke bruger lydforstærkeren)?

Vedr. RGB kablet, kan jeg lokke dit til at uddybe:

"Det er dog rart at kunne sætte 12V på pin 8 i scart-stikket, så jeg har også købt en lille charge-pump converter til min CMVS :)"

Er det sådan at du kan få TVet til at skifte til MVS´es automatisk, når du tænder for MVS´en? Elelr til at skifte til fx Widescreen automatisk? Ville det virke uden, hvis blot man selv skifter manuelt over til Scartindgangen, og manuelt skifter imellem 4:3, 16:9, osv via TV´ets fjernbetjening?

Mange tak!
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-12 14:02, rettet 15/07-12 15:32 
m1chelsen>
Vedr. de 12V, vil de så sige, at jeg helt kan undlade at forsyne MVS boardet med disse, og udelukkende køre på 5V (Hvis jeg ikke bruger lydforstærkeren)?

Jep. Det skulle jeg i hvert fald mene. Men jeg har kun undersøgt mit eget board, et MV-1FZ. Så jeg er ikke 100 på, om det er anderledes med de store slagskibsmodeller.

m1chelsen>
Vedr. RGB kablet, kan jeg lokke dit tila t uddybe:

"Det er dog rart at kunne sætte 12V på pin 8 i scart-stikket, så jeg har også købt en lille charge-pump converter til min CMVS :)"

Jeg har tænkt mig at bruge en lille charge-pump DC/DC converter til at pumpe en smule 5V op til 12V. Den kan ikke levere alverden af strøm, men jeg skal også kun bruge spændingen på 12V på pin 8 på scart-stikket. Det sikrer at TV'et automatisk skifter til AV i 4:3-format, når man tænder for MVS'en. I hvert fald når man sætter den til et CRT.. som man jo bør ;)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 15/07-12 14:07 
Tak for svaret. Jeg redigerede lige mit spørgsmål, men du svarede fint på det selvom du postede inden jeg fik det rettet færdigt ;)
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 15/07-12 15:17 
Vedr. CRT vs. LCD/LED/andre-former-for-moderne-trylleskærme, så ser arcade bare bedst ud på CRT...længere er den bare ikke };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 15/07-12 22:05 
Elgen>
Vedr. CRT vs. LCD/LED/andre-former-for-moderne-trylleskærme, så ser arcade bare bedst ud på CRT...længere er den bare ikke };-P

CRT er desvære bare så pokkers store :(
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-12 22:36 
Man lægger kun mærke til det, når man skal flytte dem, eller hvis man er af hunkøn :D
AV Intelligent Terminal
177 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig