X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ouya - ny, åben konsol


Svar
jaesjaesSkrevet 07/07-12 16:16 
En pæn slat erfarne folk* arbejder på at få en ny konsol på markedet. Formålet er bl.a. at sælge en billig konsol ($99, nok uden controllers), alle i princippet kan og må udvikle og udgive til. Fx har konsollen en dobbeltrolle som udvikler-kit.

Spillene blive free-to-play, hvilket ikke behøver blive et problem (det er jo lidt et fy-ord for tiden). Når man spiller demoer og bagefter l... Se hele indlægget
284 emne(r).
1 2 3 4 5 6 > »

Svar
jaesjaesSkrevet 07/07-12 16:16 
En pæn slat erfarne folk* arbejder på at få en ny konsol på markedet. Formålet er bl.a. at sælge en billig konsol ($99, nok uden controllers), alle i princippet kan og må udvikle og udgive til. Fx har konsollen en dobbeltrolle som udvikler-kit.

Spillene blive free-to-play, hvilket ikke behøver blive et problem (det er jo lidt et fy-ord for tiden). Når man spiller demoer og bagefter lukker op for resten af spillet ved at betale, er det vel også en slags free-to-play.

...Men det hele kan selvfølgelig også ende med at blive Phantom 2.

* Firmaet er stiftet af Julie Uhrman, tidligere IGN-chef. Derudover er bl.a. Ed Fries med som rådgiver; han er medstifter af Xbox-projektet i sin tid, og tidligere VP i Microsoft.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:TdXvvBOCJfcJ:angel.co/ouya+&cd=6&hl=en&ct=clnk&gl=uk

Ouya - ny, åben konsol
Ouya - ny, åben konsol
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/07-12 17:08 
Ja hvorfor ikke. Indie spil er vokset til en ret solid størrelse efterhånden og en dedikeret konsol til indie er da interessant... Især til 99 dollars. Er spændt på at se hvordan controlleren kommer til at se ud.
WikzoWikzoSkrevet 07/07-12 17:33 
Det minder mig lidt om nD, som er en håndholdt spillekonsol fra skaberen af det famøse "bob's game". Tanken er, at hardwaren er ekstrem billig, og at man kan spille indie-spil på den (deraf navnet).

Der har dog ikke været opdateringer fra projektet i nogen tid.

Ouya - ny, åben konsol

nD - en håndholdt open-source konsol
TheDukeTheDukeSkrevet 07/07-12 19:48 
Den ide er dødfødt. Der er ikke plads på markedet til en konsol til.
SumezSumezSkrevet 10/07-12 19:34, rettet 10/07-12 19:35 
Jeg er også bange for at den er dødfødt, især når man tænker på hvordan det gik Phantom.
Jeg kan dog rigtig godt lide idéen! Især hvis de frigiver den med nogle rigtig gode SDK'er til flere forskellige populære sprog (lige fra C++ og Java til Ruby on Rails - og C# hvis det er muligt, det var det jo for Unity) kan jeg helt sikkert godt se appealet. Den risikerer bare i stor at appellere mere til amatørudviklerne end "gamerne", hvis den ikke får nogen store AAA-produktioner.

ps, linket i første indlæg virker vist ikke, det er bare en loginskærm.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 10/07-12 21:32 
Det virker hos mig, men siden ser lidt anderledes ud så har måske været under ombygning.

Der er kommet et nyt konceptbillede af en controller, ligner et typisk gamepad. Kan jo håbe det betyder at det følger med. I hvert fald rart at se, at de tager fysisk kontrol alvorligt.

Tror godt konceptet kunne fungere i praksis. Udover prisen og åbenheden, kører den Android, som en del allerede er bekendt med, og måske kan tiltrække noget crossover-udvikling.
SumezSumezSkrevet 10/07-12 23:38 
Ja det virker igen nu. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 11/07-12 04:49, rettet 11/07-12 05:01 
Jeg synes, det er et passende tidspunkt at udfordre lukketheden omkring stuealterets platforme igen, så selv om jeg ikke tror en meter på Ouya og der måske kommer andre bedre måder at gøre det på, vil jeg godt være med til at sende et signal. Støttede med 119$.

At det så ikke får nogen effekt og det er penge lige ud af vinduet, er noget helt andet ;)

Kickstarter
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 11/07-12 08:09 
Ja det lugter af scam. F.eks. hvordan skal det løbe rundt med en åben konsol der skal kunne sælges for under $100? Enten er den ekstremt low-spec eller så skal hardwaren's omkostninger finansieres via afgifter eller licenser, men det kan jeg ikke få til at passe med en åben platform.
SumezSumezSkrevet 11/07-12 09:48 
Du skal nok ikke regne med en konsol der hardwaremæssigt konkurrerer med PS4 og Xbox720, det synes jeg er selvsagt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 11/07-12 10:21, rettet 11/07-12 10:21 
Eller bare noget i denne generation - med mindre det først kommer om 2+ år.
jaesjaesSkrevet 11/07-12 12:58, rettet 11/07-12 13:07 
Finansieret som det hurtigste projekt på KS til at nå $1 million, nu på $2,44 millioner med ca. 28 dage tilbage - der er åbenbart mange, der kan lide idéen :)

Specs ser ud til blive nogenlunde som en nyere tablet (tjek KS-sitet) - fint til mig, da grafikken på iPad m.m. jo kan klare selv 3D-grafik ganske fint.

Mojangs spil kommer med god sandsynlighed på konsollen. Godt for signalværdien mht. at skaffe gode indie-udviklere:

"Mojang has committed that Minecraft (and their other games) will be on OUYA -- but only if we prove that we can make a great product (that’s our job) AND enough people want their games (that’s your job). Show them with your numbers that you want Minecraft on OUYA!"
SeventhSunSeventhSunSkrevet 11/07-12 13:30 
Ben Kuchera som Penny Arcade har hyret ind til "The Penny Arcade Report" har nogle knapt så positive tanker om projektet: http://twitter.com/BenKuchera

F.eks:

Ouya's definition of free to play is that games have demos and developers can set their own price. That's not what free to play means.

Industrial design isn't finished. They have "begun work" on UI and software. Begun work. They are working on testing the hardware.

People are going to plug this thing in expecting the future of gaming based on the coverage, and be greeted with ugly clones of Angry Birds.

There is a reason every video and screenshot is carefully designed to NOT show a d-pad. Think about that for a bit.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Bede-xBede-xSkrevet 11/07-12 13:50 
Der er vel heller ikke nogen med fornuft, der tror på deres evner til at føre projektet ud i livet baseret på det foreliggende materiale?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 11/07-12 13:52 
Forretningsplan: tag pengene og løb :D
SumezSumezSkrevet 11/07-12 14:00, rettet 11/07-12 14:00 
SeventhSun>
People are going to plug this thing in expecting the future of gaming based on the coverage, and be greeted with ugly clones of Angry Birds.

Spot on :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 11/07-12 14:02, rettet 11/07-12 14:07 
Bede-x:
Så er jeg åbenbart en retarderet kegle :)

Hvorfor skulle det ikke være muligt? Det er folk en med en velskrevet historie mht. at fuldføre gaming-relaterede projekter. Det er jo klart, de ikke kan gå i minutiøse detaljer i en pitch. Det er ikke anderledes end med Tim Schafer eller Brian Fargo; man må gå ud fra, at de kan deres pis...

Misser du, at de har finansieret det meste af forproduktionen selv, og KS-pengene mest skal lægges hos hardware-producenterne? Det er vel en slags avanceret forudbestilling det her :)

EDIT: De 20.000+ der har mere end fordoblet det beløb, Ouya-folkene beder om, er åbenbart også uden fornuft :P
JmogJmogSkrevet 11/07-12 14:30 
119 sendt i støtte - jeg er optimistisk.

Jeg tvivler på maskinen vil få en udbredelse der vil kunne konkurrere med regulære konsoller, men jeg ser et potetntiale for at den kan blive den ultimative niche-maskine, hvilket helt sikkert vil tiltrække nogle kreative indies. Jeg kan huske et par håndholdte konsoller (GPX32 hed den vidst), som aldrig fik nogen stor udbredelse, men som havde et meget levende community som skabte flere spændende spil af høj kaliber. Jeg håber på Ouya bliver stuekonsol-ækvivalenten til det.

Om ikke andet, hvis bare maskinen bliver lavet, så får jeg da en USB controller ud af det, som jeg altid vil kunne bruge på min PC, hvis jeg vil sidde i sofaen og spille PC-spil på TV'et.
Bede-xBede-xSkrevet 13/07-12 02:57, rettet 13/07-12 03:12 
jaes>Så er jeg åbenbart en retarderet kegle :)

Det er selvfølgelig ikke personligt ment, men ja, jeg synes det er naivt, ud fra hvad de indtil videre har fremvist.

jaes>Hvorfor skulle det ikke være muligt?

Lad os kigge på hvad det er de vil?

It's time to upend console gaming
(..)
OUYA: The revolution will be televised

http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console?ref=live

Og din egen bemærkning:

jaes>Det er jo klart, de ikke kan gå i minutiøse detaljer i en pitch.

De skal have de første maskiner ud om OTTE måneder! De kan ikke fremvise en reel controller, et bare nogenlunde færdigt operativ system eller demo spil på prototype hardware. Og Nej, Canabalt på stock Android hardware er ikke tilstrækkeligt i den sammenhæng. Det kan køre på en Commodore 64(og er i øvrigt også udgivet til denne).

Hvor i alverden i deres stærkt begrænsede pitch finder du tilstrækkeligt med beviser for at de har kapitalen, rækkevidden, distributionspartnere osv. der er nødvendige for at kunne "upend" og revolutionere konsolbranchen? Med kun otte måneder til de første maskiner når tidlige slutbrugere skulle man tro, at de havde mere end en sød pitch og store ord at fremvise.

Lad os se lidt på de ord:

Although Uhrman has secured funding from many private investors, Ouya is attempting to make a splash with a campaign on the crowd-funding website Kickstarter. It has set a lofty goal of just shy of one million dollars, which it says will be spent on the development of the hardware and software, producing the first Ouya machines and funding the development of early games.

http://www.wired.com/gamelife/2012/07/ouya/

Det er positivt at de har noget funding, men fra hvem og hvor meget? At de skal bruge Kickstarter funding til at lave de første maskiner og de tidlige spil er ikke noget der indgyder tillid. Nogle få millioner er imponerende af en Kickstarter. Til sammenligning:

Microsoft is gearing up for a massive marketing push to launch Kinect -- a controller-free Wii-killer for the Xbox -- and blow away the competition come Christmas.
Backed by a HALF-BILLION-DOLLAR budget, the tech giant is rolling out a major movie-style marketing blitz aimed at driving its motion-sensing device to the top of holiday wish lists.

(fremhævelsen er min):

http://www.nypost.com/p/news/business/microsoft_move_3gVmAyryJuD6px1dV7LeDP?CMP=OTC-rss&FEEDNAME=

A hundred million dollars is a lot of money — especially when you’re burning it all in one big marketing blitz. But Sega, which has put aside just that amount for the Sept. 9 launch of its new Internet-ready gaming machine, Dreamcast, has dreamed up lots of nifty ways to spend it.

http://www.salon.com/1999/08/25/sega_dreamcast/

Flere ord:

Uhrman thinks the major publishers will come on board, though, because Ouya gives them easy access to an open digital distribution environment without the danger of lowering the value of their games. Unlike mobile phones and tablet platforms, she said, publishers will be able to sell downloadable titles on Ouya for $60, and it'll be accepted by gamers, because it's a television-based game that's leveraging a real controller and everything that comes along with it.

http://arstechnica.com/gaming/2012/07/99-ouya-wants-to-bust-down-console-gamings-walled-gardens/

Selv om man kan forvente at træerne gror ind i skyerne hos PR folk før en konsoludgivelse, må det være rimeligt at forstille sig, at der i det mindste er bare antydningen af virkelighed i ordene, hvis man ikke skal latterliggøre udtalelserne. At forvente at store publishers står på spring til at støtte det her med 60 dollar udgivelser, har kun marginalt større chance for at ske, end at jorden går under i morgen. De laver ikke engang udgivelser af den slags til iOS eller Android endnu, hvis nogensinde.

Lad os så sige at det mod forventning lykkedes at overkomme de mange udfordringer og realisere projektet, hvad gør de så første gang en konkurrent(Apple, Google, Microsoft, anden) beslutter sig for at lukke det her hul i markedet? Kickstarter de så igen for at få kapital til at konkurrere? Ja, så skal de nok overgå Kickstarter rekorden med en hel del mere, end de har gjort indtil videre :)

Best case scenario er at de får lavet et smalt oplag af konsoller, måske med forsinkelser, og at de så løber tør for ressourcer eller bliver kvast/opslugt i konkurrence fra andre. Kunne den omtale idéen har formået at få så forplante sig videre, ville det måske alligevel være det hele værd. Worst case er at de har gabt over mere end de kunne sluge, omtalen dør ud og folk aldrig ser hardware eller anden kompensation for deres tiltro til Kickstarteren.
Skulle deres "revolution" mod alt forventning ske, er det ikke på grundlag af hvad de har fremvist indtil videre, men på noget som kommer senere.

Jeg gad rigtigt godt, jeg tog fejl, for idéen er der ikke noget galt med og jeg kunne også godt forstille mig, at vi ville se en device der kan køre apps på tv inden længe. Jeg tror bare ikke på, at det bliver Ouya som løber med det marked, for det har de ikke givet mig nogen grund til.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
la0sla0sSkrevet 13/07-12 16:10 
Er sagen ikke også, athvis rygterne taler sandt, så bliver apps tilgængelige på AppleTV, og så har man faktisk en $99 konsol. Sådan cirka i hvert fald, og med et ret stort spil bibliotek.

Det er allerede ret tæt på med AirPlay. De mangler bare en controller.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 14/07-12 14:46, rettet 14/07-12 18:19 
Bede-x:
Ved godt det ikke er personligt ment. Men min optimisme skyldes nu heller ikke naivitet :)

Forskellen på dig, og de mange som er mere positive(inkl. mig selv), er nok mest, at vi er positive pga. deres overordnede udtalelser og folkenes baggrund - vi behøver ikke detaljer for at være positive og, i manges tilfælde, at støtte økonomisk.

Der kan være en milliard grunde til, at de ikke er længere før de starter deres KS*, og de er jo meget ærlige i forhold til, at de kun tror og håber at de kan tiltrække både store og små udviklere. Det jeg og andre er optimistiske over er, at det har potentialet til at blive en indie-konsol - jeg er personligt totalt ligeglad med om der kommer AAA-titler på, faktisk så jeg helst, at det ikke blev tilfældet, men så kan man jo ikke have åbenheden samtidig, så det er et minus jeg må leve med.

Det eneste jeg er en smule skeptisk over er, hvorfor de overhovedet bruger KS - en million er ikke meget i denne sammenhæng, og man skulle tro de kunne få investorer. Essensen kan dog være, at de gerne vil have fuld kontrol over rettigheder osv.

Det du skriver om, hvor mange penge de store konsol-firmaer lægger kan jeg ikke se relevansen af i denne sammenhæng. Store marketing-budgetter giver ikke rigtigt mening i forhold til Ouya.

* Generelt skal du huske på, at de bliver nødt til at være ude i god tid fordi tingene tager lang tid i forhold til at få aftaler i stand - nok hovedsageligt derfor, de ikke har en færdig prototype af konsollen såvel som controlleren.

EDIT: At de ikke fremlægger beviser for nogle af deres påstande, kan der jo også være flere grunde til - fx NDA. Desuden handler Kickstarter meget om tillid... Deres karrierer er ødelagte, hvis de ikke leverer tæt på hvad de lover, og sådan en som Brian Fargo har udtalt, at han er totalt nervøs og presset for at levere et godt spil. Scam og lette udveje giver ikke så meget mening på Kickstarter, når der er tale om etablerede navne.
la0sla0sSkrevet 14/07-12 15:15 
Jeg synes nu man bør se på det her meget skeptisk, jeg ville personligt være nervøs for at smide penge efter det her. Ikke mindst så synes jeg virkelig det er relevant og spørge, hvordan de vil få en appstore op at køre? Når man vil lave sådan et produkt her, så er det simpelthen ikke hardware der er udfordringen, det er at lave en god online-service. Når man ser de udfordringer som Nintendo, Sony, Microsoft og Apple samt de forskellige Android Marketplaces har haft, så vil jeg mene at det ikke er så ligetil end bare at pille skærmen af en Android tablet og smide det i en eller anden boks.

Der er ekstremt meget infrastruktur der skal op at køre for at få noget der ikke bare bliver en god boks til MAME-emulering osv. Og med den fragmentering der er på Android, tror jeg det er en udfordring at få udviklere til at udvikle til lige præcis den her ting, men ja håbet er lysegrønt... og måske naivt?
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 14/07-12 16:10, rettet 14/07-12 16:38 
Ingen siger jo heller, at det er nemt :)

Nu vil jeg ikke beskylde nogen for at være naive, men som en slags respons på jeres brug af ordet, så synes jeg 100% det er mere naivt at tro, at så erfarne og kompetente folk sætter deres karriere på spil, end at være positiv omkring projektet :)

Men prøv så at se det på denne måde: Kunne de poste deres tidlige udgaver af softwaren og diagrammer af hardware? Ja. Giver det mening, når det stadig er under udvikling? Her vil jeg så sige, det kommer an på flere ting, nogle af områderne kan vi ikke engang udtale os om ordentligt endnu.

Ang. en app-store er det en del uden for min viden, men kan da vurdere så meget, at de ikke nødvendigvis starter fra grunden. Dels kan de jo trække på andres erfaringer, ikke mindst Googles (mon ikke Google direkte er samarbejdspartner, det er jo et kæmpe potentielt scoop for Google, hvis Ouya bliver en succes), og dels er der kommet ret avanceret webbutik-software efterhånden, som de formenlig kan tage udgangspunkt i.
la0sla0sSkrevet 14/07-12 20:12 
Det var heller ikke rettet mod dig jaes sådan specifikt. Men jeg synes bare, at folk fylder en del tomme felter ud med håb, frem for realisme.

Eksempelvis tror jeg ikke man smadrer nogen karriere ved at lancere den her maskine, og jeg falder ikke bagover ved de navne der står bag. Det er folk med erfaring, men altså heller ikke sværvægtere vil jeg mene. Det betyder ikke at de ikke kan gøre det, men jeg kan ikke se hvordan deres track record ligefrem viser at den med sikkerhed går hjem.

For lige at tage den med Appstore. Det er sindssygt svært, og det er det allervigtigste for at konsollen bliver en succes. Google har jo ikke ligefrem ramt rent i første hug, ikke mindst når man påtænker at Amazons marketplace, har været en forholdsvis stor konkurrent på samme platform. Apple er uden tvivl dem der har haft størst succes med det, eller rettere de har haft mega succes, men selv for dem er der fuck ups, som den nylige med In-App purchases. Kort og godt, det er ikke bare lige til, det er et mega stort arbejde. Der udover tror jeg, at Google er skideligeglad. Jeg tror ikke Ouya, kommer til at flytter særlig meget der. Google fokuserer pt. på deres Nexus serie, og prøver vel på at få samlet hele det superfragmenterede Android-landskab.

Derudover kan jeg ikke se hvilke store udviklere der skal komme, det er altså begrænset, i hvert fald i forhold til iOS, hvor store spil der kommer til Android. Jeg har meget svært ved at se, hvorfor Ouya skulle ændre på det? Og alt det med Mojang, viser jo også bare, at de stadig har en masse at bevise.

Jeg hørte i dag også Hypercritical podcastet, hvor Siracusa kom ind på Ouya, og han kanaliserede i en passage Horace Dediu fra asymco.com, som snakker meget om disruption og den slags af eksisterende markeder. Hvad han lige sagde var interessant, noget i stil med: man disrupter ikke et marked ved at lave en ny slags af det samme gammel, konsolmarkedet er allerede disruptet og det blev det af mobile/iOS og i mindre grad Android.

Så når de taler om disruption klinger det hult. Det betyder ikke at der kan være en plads til maskinen, men jeg synes heller ikke at det er åbenlyst at den mangler? Og igen, Apple mangler nærmest bare en controller, så har de samme konsol.

Jeg ved ikke lige hvor meget jeg ellers har at tilføje, men det er da fint nok hvis så mange mennesker gerne vil have maskinen.

Nåja.. en biting. Er det ikke modstridigt af helvede til, at pushe den til udviklere, og så i nærmest samme åndedræt fortæller om at den kan rootes? Er det ikke at sige, bare kom, vi skal nok lade crackerne få frit løb?
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 14/07-12 20:21 
I øvrigt-i øvrigt. Er der ikke en problem i, at alle de spil der er til Android osv. er designede (det må man da håbe) til touch-input og den slags. Det vil sige, at udover at skulle udvikle til en opløsning mere (den er jo ikke så speciel), så skal man også designe spillet til en controller. Det er jo alt andet lige en fragmentering mere.

Når de også snakker omkring revolutionen på "mobile", og om at bringe det tilbage, er det så ikke netop det faktum at det _er_ mobile, som er en del af successen, og at det ikke bare kan oversættes til TV'et, ligesom mange af de spil er designet til små bursts af 5 mins gameplay, og ikke så meget længere sessions?
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 15/07-12 10:58 
Se

Brok
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 15/07-12 11:43 
Det er ikke brok, det er alm. sund fornuft.
la0sla0sSkrevet 15/07-12 12:31 
Har du læst hvad jeg har skrevet?
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 15/07-12 12:57 
Ja da.
jaesjaesSkrevet 15/07-12 19:43, rettet 16/07-12 11:24 
la0s:
Til info har jeg ikke læst dit Eurogamer-link - har læst en del af kritikken rundt omkring, så vil ikke bruge mere tid på det, da det ikke er så nødvendigt længere. Vil i stedet fokusere på, hvad du selv skriver.

la0s>
Men jeg synes bare, at folk fylder en del tomme felter ud med håb, frem for realisme.

Kan primært tale for mig selv lige omkring dette - det er ikke fordi, jeg ikke kigger på Ouya uden den kritiske monokel, jeg ser blot flere positive end negative nedslag, og de fleste af de mindre attraktive af dem har udgangspunkt i, at vi ikke ved tilstrækkeligt. Naturligvis en alarmklokke i sig selv, men lægger man alm. fornuft, logik og en vis erfaring med spilmediet sammen, så synes jeg ikke, der er grund til at gå i hyper-skeptiker-mode.

Eksempelvis tror jeg ikke man smadrer nogen karriere ved at lancere den her maskine, og jeg falder ikke bagover ved de navne der står bag. Det er folk med erfaring, men altså heller ikke sværvægtere vil jeg mene. Det betyder ikke at de ikke kan gøre det, men jeg kan ikke se hvordan deres track record ligefrem viser at den med sikkerhed går hjem.

- Medskaberen af Xbox.
- En person med bred og lang erfaring i spilmediet, og indehaver af flere betydningsfulde chefposter i branchen, flere med millionløn i dollars.
- Grundlæggeren af et af de mest succesfulde designfirmaer i verden.

Det synes jeg nu er betydningsfulde folk. Når jeg taler om at smadre karrierer, så mener jeg, igen, at de fleste af deres ord skal de kunne bevise med projektet. Det er ikke nok bare at lancere konsollen, den skal være nogenlunde som de lover. Og her kan det være farligt for deres fremtid, hvis de ikke tager det her seriøst og har hjertet det rigtige sted.

Der udover tror jeg, at Google er skideligeglad. Jeg tror ikke Ouya, kommer til at flytter særlig meget der. Google fokuserer pt. på deres Nexus serie, og prøver vel på at få samlet hele det superfragmenterede Android-landskab.

Google har så mange penge, at det vil give mening for dem at ofre nogle få millioner til et projekt, der har potentiale til at gøre deres styresystem stort som spilplatform - noget de ikke har fuld succes med nu. Desuden er Google kendt for at bruge pæne summer på at eksperimentere og brede sig over mange forretningsområder, så jeg tror bestemt ikke, de er ligeglade med Ouya.

Derudover kan jeg ikke se hvilke store udviklere der skal komme, det er altså begrænset, i hvert fald i forhold til iOS, hvor store spil der kommer til Android. Jeg har meget svært ved at se, hvorfor Ouya skulle ændre på det? Og alt det med Mojang, viser jo også bare, at de stadig har en masse at bevise.

Små og middelstore vil også være nok, som jeg ser det. Hvis Ouya bliver populært, vil det vel automatisk få udviklere til at spidse ører. Man skal heller ikke glemme, at Ouyas controller både er et relativt traditionelt gamepad og et touchpad - godt for eventuel crossover-udvikling mellem Ouya og smartphones og tablets.

Det betyder ikke at der kan være en plads til maskinen, men jeg synes heller ikke at det er åbenlyst at den mangler? Og igen, Apple mangler nærmest bare en controller, så har de samme konsol.

Der mangler en konsol for små udviklere, hvor det er let og billigt at udgive spil, og hvor de kan bevare langt det meste af deres kreative frihed.

Hvad Apple gør er vel ikke så relevant i forhold til Ouya, om ikke andet kan det da kun skabe sund konkurrence.

Nåja.. en biting. Er det ikke modstridigt af helvede til, at pushe den til udviklere, og så i nærmest samme åndedræt fortæller om at den kan rootes? Er det ikke at sige, bare kom, vi skal nok lade crackerne få frit løb?

Sådan kan man godt se det. Jeg tror, de gør det for ikke at udstille sig selv som dobbeltmoralske, når de taler om åbenhed. De vil nok gerne fremstå som kompromisløse.

EDIT: Der er åbenbart noget misinformation i omløb - Ed Fries og Yves Béhar er "kun" samarbejdspartnere.
Bede-xBede-xSkrevet 17/07-12 19:48, rettet 17/07-12 19:50 
Nu kunne vi selvfølgelig begynde at kigge på fejlslagne konsoller, som har haft folk med erfaring bag sig, men jeg tror ikke det vil føre til mere enighed, Jaes. Fra mit synspunkt er de milevidt fra at have fremvist nok til at overbevise om, at de kan leve op til deres store ord. Jeg bliver ved med at få Ny Alliance flashbacks hele tiden, når jeg hører dem udtale sig :)

I stedet for at diskutere hvor realistiske deres målsætninger er ud fra det fremviste, kunne vi måske kigge på specifikke ting omkring konsollen, der undrer mig. Jeg forstår ikke helt deres "åbenhedsbegreb". Det er en åben maskine, som man kan gøre hvad man vil med og udsende de spil man har lyst til. Betyder det at man kan lave fx pornografiske spil? Og hvad med deres DRM, hvordan fungerer det, for det lyder på Eurogamer som om den "åbne" konsol har super streng DRM:

Uhrman explained, "OUYA will be just as secure as any other Android-powered device. In fact, because all the paid content will require authentication with OUYA's servers, we have an added layer of security.

http://www.eurogamer.net/articles/2012-07-16-ouya-responds-to-skepticism

Det samme med deres "curation" af butikken:

Ouya says it will curate games in its storefront, in which case, maybe it won't be quite as open as some think.

http://www.1up.com/news/ouya-fails-inspire-confidence

Hvor meget kontrol har de tænkt sig at udøve? Hvis de da overhovedet selv ved det..

Den form for kommunikation de ligger for dagen bør de nok overveje at få styr på meget hurtigt. De skal være meget klarere og skarpere i deres udmeldinger, for det er svært at forstå hvad de rent faktisk mener. Ligesom når de siger at Minecraft kommer til maskinen i deres Kickstarter video og Mojang så efterfølgende siger, at der ikke er nogen garanti for at spillet kommer. Det sejler.

Nå, men de har i det mindste fremvist en liste over udviklere til maskinen:

https://docs.google.com/document/pub?id=1XS0nQa3bujrymR2EyNBD7R3CmtU2L1k8BbP3EDBDKWA

Og ja, den er ligeså rodet som resten af projektet :)

jaes>
EDIT: Der er åbenbart noget misinformation i omløb - Ed Fries og Yves Béhar er "kun" samarbejdspartnere.

Det tør siges :) Det undrede mig lige fra starten af, hvorfor Fries ikke var en del af Kickstarter videoen og teksten.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
delindedelindeSkrevet 18/07-12 12:16 
Rigtig god diskussion, som lægmand(men trofæhore) suger jeg til mig af dette. Har alligevel et par indspark; min vinkel til at man har valgt at bruge KS som medie er måske lige så meget for at lodde stemningen som at indsamle penge? Jeg forestiller mig at det kræver noget mere end 5 millioner dollars for at lancere en ny konsol, især hvis de 4,5 millioner går til at betale for den hardware, som folk har betalt for i deres pledge(har selv doneret 150, for konsol, forsendelse samt ekstra controller)? Under alle omstændigheder må der være nogle aktører med langt mere end fem millioner, der holder bussen kørende.

En anden ting er Minecraft. Som de skriver på Kickstart, så afhænger Minecraft på OUYA åbenbart af, at tilstrækkeligt mange personer tilkendegiver deres interesse for dette. Man kan vel ret beset sige, at næsten 40.000 personer og fem gange den første fastsatte sum må være en form for tilkendegivelse, men stadig har vi intet hørt fra Mojang eller OUYA selv. Nogen ide om hvordan dette kan tolkes, jeg ville have gættet på at man ville være helt oppe i det røde felt over succesen på KS.
Spiller nu: Joe Danger, LittleBigPlanet 2, Fallout: New Vegas
SumezSumezSkrevet 18/07-12 13:25 
Du kan få Minecraft på alle andre platforme, så er det ikke stort set irrelevant, alligevel? :) Jeg kan godt forstå at Eurogamer fremhæver det i deres argumentation for hvorvor Ouya virker utroværdig, men for forbrugerne er det vel forhåbentlig ikke noget trækplaster.
Minecraft er iøvrigt en java-applet, understøtter Android-systemer ikke automatisk den slags, hvad enten Mojang vil det eller ej?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 19/07-12 03:22, rettet 19/07-12 03:29 
delinde>
men stadig har vi intet hørt fra Mojang eller OUYA selv.

Ifølge 1UP som var linket ovenover har Mojang været ude og sige, at der ikke er nogen garanti for at Minecraft kommer til maskinen, selv om de påstod det i videoen(omkring 2:10), mens de skrev andet i teksten hos Kickstarter:

http://www.youtube.com/watch?v=RUiQFAC-61k&feature=youtube_gdata_player

Mojang has separately confirmed it is no guarantee that Minecraft is coming to the system, making the way the game is used to promote the funding very questionable.

Nyt Engadget interview med Julie Uhrman hvor hun kommenterer åbenheden på shoppen:

Will there be any app curation or approval process? Can anyone push any game or app to the console?

Yes, there will be approval and curation – as is standard on other Android platforms today.

http://www.engadget.com/2012/07/17/interview-ouya-ceo-julie-uhrman/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 19/07-12 04:46 
Jeg skal have én, spørgsmålet er bare om det skal være til $225 eller $699...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 20/07-12 15:25, rettet 20/07-12 17:50 
Bede-x:
Vi er delvist enig omkring kommunikationen - den har ikke været katastrofal IMO, men bestemt dårlig på visse områder.

Der er kommet lidt ny info, som måske kan berolige skeptikerne lidt:
http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console/posts/269612

- Jeg kender ham ikke, men de har annonceret, at Muffi Ghadial er generalen bag hardware og software. Han skulle have haft nogenlunde samme rolle på nogle (alle?) Kindle-tablets, så han må jo have god erfaring med at lave noget billigt og til tiden.

Og første eksklusive spil er også nævnt i en nyere opdatering. En episodisk prequel til det kommende Human Element (en stor produktion til bl.a. de næste konsoller). Der vises dog ikke grafik, og der nævnes heller ikke noget om gameplay.

EDIT: Jeg har set videoen også, mht. Human Element, selvom det ikke lød sådan :)
jaesjaesSkrevet 20/07-12 15:33, rettet 20/07-12 17:42 
delinde>
Rigtig god diskussion, som lægmand(men trofæhore) suger jeg til mig af dette. Har alligevel et par indspark; min vinkel til at man har valgt at bruge KS som medie er måske lige så meget for at lodde stemningen som at indsamle penge? Jeg forestiller mig at det kræver noget mere end 5 millioner dollars for at lancere en ny konsol, især hvis de 4,5 millioner går til at betale for den hardware, som folk har betalt for i deres pledge(har selv doneret 150, for konsol, forsendelse samt ekstra controller)? Under alle omstændigheder må der være nogle aktører med langt mere end fem millioner, der holder bussen kørende.

De har haft private investorer indtil nu (fx en af personerne bag digg.com), men skulle bruge KS til bl.a. at skaffe den sidste kapital.

Det er også vigtigt at understrege, at alt deres hardware, på nær controlleren, i følge dem selv, er meget standard. Deres prototype kører fx på et helt alm. Tegra3-board, så udviklingen kræver betydeligt færre ressourcer end fx hos de traditionelle konsolfirmaer.
Bede-xBede-xSkrevet 20/07-12 15:47, rettet 20/07-12 15:49 
jaes>
Og første eksklusive spil er også nævnt i en nyere opdatering.

Måske vi bør poste de opdateringer de kommer med i deres Kickstarter kampagne? Her er den seneste om Human Element:

We'd like to introduce you to Robert Bowling, president of the game developer Robotoki, and an early backer of our Kickstarter. You might recognize Robert from his work with the Call of Duty franchise.

Earlier today, from his Twitter account (@fourzerotwo), Robert hinted that he had some news.

Well here it is: OUYA gamers will get FIRST access to the ravaged world of his post-zombie-apocalyptic game, Human Element.

Robotoki is the first studio to commit to building a game exclusively for OUYA: an episodic prequel that will set the stage for his eventual release of Human Element in 2015.

Welcome to OUYA, Robert!

Julie

Check out Robert's exclusive OUYA - Human Element video and photo below!

Ouya - ny, åben konsol

http://www.youtube.com/watch?v=2MWwCH4lQhM
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 27/07-12 00:43 
Fedt konsollen bliver lille:

"I don't know what others are doing in the future, but we have made a deliberate attempt to go away from current shapes...our console is quite small, around the size of a Rubik's cube, and so it will easily fit anywhere in a room, or be easy to throw in a backpack."
http://kotaku.com/5927754/the-man-who-is-literally-shaping-the-ouya-device-is-answering-your-questions-now
SumezSumezSkrevet 27/07-12 08:15 
Det bliver den ny PC Engine :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 31/07-12 12:16, rettet 31/07-12 12:23 
Flere gode nyheder jeg lige er faldet over:

Square Enix har annonceret, at de vil udvikle/udgive spil til Ouya - Final Fantasy III udkommer til launch i en optimeret udgave, og flere spil er på vej:
http://squareportal.net/2012/07/31/final-fantasy-iii-is-coming-for-ouya/

OnLive kommer til Ouya (de satser på fra launch):
http://www.eurogamer.net/articles/2012-07-27-onlive-signs-deal-with-ouya

Et billede af controlleren (prototype, lyder til at være en næsten færdig udgave, fra ovenstående link):
Ouya - ny, åben konsol
ProzelProzelSkrevet 31/07-12 14:38 
Controlleren er virkelig grim, og ser liiige "flad" nok ud, men jeg tør ikke bedømme for meget. FFIII lyder fedt, men ved mindre de gør de muligt at købe fysiske spil, så bliver det et nej tak herfra.
3of193of19Skrevet 31/07-12 18:40 
En af de ting der er svære for små publishers er jo NETOP fysiske medier. Så jeg tror næppe at man vil kunne smutte ned i Gamestop og købe SD kort med OUYA spil på.
KilroyKilroySkrevet 31/07-12 22:09 
Prozel>
FFIII lyder fedt.

Det kræver sikkert heller ikke de store ressourcer fra SEs side, eftersom det formentligt bare er Android-versionen der skal have joypad-support.
Kilroy Was Here
JmogJmogSkrevet 01/08-12 11:21 
Tja "optimeret udgave" vil nok være mere end bare joypad support.
SumezSumezSkrevet 01/08-12 11:26 
Det kommer an på om de mener "optimeret" i forhold til den eksisterende Android-udgave, eller i forhold til Famicom-udgaven...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KilroyKilroySkrevet 01/08-12 14:10 
Jmog>
Tja "optimeret udgave" vil nok være mere end bare joypad support.

Med det hårde arbejde SE indtil videre har lagt i deres ports til Android/iOS, ville jeg ikke regne med noget særligt af en Ouya-version. Bortset fra at den vil koste i omegnen af 100 kroner.
Kilroy Was Here
Bede-xBede-xSkrevet 02/08-12 01:08 
At SE overhovedet kommenterer Ouya'en ser jeg som meget positivt ift. maskinens chance for at blive til noget. Den bliver også nævnt i den nye Giana Sisters Kickstarter, hvor en Ouya udgave er et stretch goal på 300000$.

Den ottene update er forresten kommet fra dem, hvor de snakker om Vevo og limited konsol + controller, hvis man hæver sin backing til 140$:

Ouya - ny, åben konsol

Ouya - ny, åben konsol

http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console/posts/279159?ref=email&show_token=02a9e00a82ed9022
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
happyEDhappyEDSkrevet 26/12-12 17:49 
Nogen der har forudbestilt?
Jeg er rimelig spændt lige nu hvad det bliver til med den.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
HeroldHeroldSkrevet 26/12-12 18:07 
Jeps. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
284 emne(r).
1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig