X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Større spilproduktioner der forsøger at rykke mediet fremad


Svar
jaesjaesSkrevet 06/07-12 13:57, rettet 06/07-12 17:24 
Hvis spilmediet skal fortsætte med at være relevant og flytte sig, skal der udvikles spil, som tør andet end at polere på fortiden - ikke noget nyt i det, vi har talt om det jævnligt.

Og der sker da også en del, men det meste er indiespil og andre mindre produktioner. Men jeg vil argumentere for, at det er (næsten) ligeså vigtigt, at de store udviklere følger med. Og hér synes jeg, det ser lidt gråt ud, med lidt regn på visse områder - hvilket heller ikke er nyt, men jeg synes alligevel, det kunne være interessant at få det ned på papir (skærm?).

Ud fra hukommelsen, og med hjælp fra Gamerankings.com, starter jeg en liste over de lidt større produktioner, hvor udviklerne (og ikke mindst udgiverne) har forsøgt at rykke mediet fremad. Det handler ikke kun om innovation - at hapse stafetten fra andre spil kan være ligeså vigtigt, hvis forbedringerne er markante. Det handler heller ikke nødvendigvis om kvalitet - for hver succes, har der tit været mindst ét eksperiment, hvor udviklerne har haft hjertet de rigtige steder, men ikke formået at køre den helt hjem (hvilket jo slet ikke behøver være deres egen skyld).

Tænker vi kunne sige spil fra 2007 til nu - den fjerne fortid er ikke så relevant lige i denne sammenhæng. Jeg har ikke prøvet alle spillene, så kan være nogle er i hegnet, og kender naturligvis ikke til alle spil, der er udkommet, så måske er der andre spil, der tidligere har gjort noget tilsvarende og i samme omfang... Så fyld meget gerne på, og vi behøver naturligvis ikke være enige, så lad os bare diskutere lidt, hvis det er ;)

STALKER (2007)
Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure (2007)
Portal (2007)
Super Mario Galaxy (2007)
Left 4 Dead (2008)
LittleBigPlanet (2008)
Far Cry 2 (2008)
Borderlands (2009)
Silent Hill: Shattered Memories (2009)
Red Faction: Guerrilla (2009)
Heavy Rain (2010)
L.A. Noire (2011)
dpldplSkrevet 06/07-12 15:21 
Guild wars 2, SWTOR og Tera hører enlig hjem på den list også. MMO er nok den mest ringe genre der er nu, når det kommer til noget der rykker mediet fremad. SWTOR fordi den enlig prøve skubbe historie en del og Tera fordi dens kombat jo er noget helt nyt. Men problemet med resten af de 2 spil for mig, er så at efter de 2 ting jeg nævnte er vi tilbage til samme standard som WoW satte 7 år tilbage. Så de skubber bare ikke genre nok i sidste ende.

GW2:
* Personlig historie med valgmuligheder (Der en historie per race)
* Kombat er blevet ændret
* Ingen holy trinity,
* Ingen Gear Threadmill
* Quest system der uden kill steal, som let for folk til arbejde sammen.(Og meget mere til her)
* De valgt gå Buy to play + cash shop i en tid hvor flest andre stor spil vælger B2P med P2P. (Jaja der en del F2P nu. Flest af dem startet som B2P med P2P)

Men stadig 2 måneder til spillet er udkommer og jeg kun spillet deres beta´er, men de har holdt hvad Arenanet har lovet efter min menig.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
TheDukeTheDukeSkrevet 06/07-12 15:35 
Demon's Souls (2009)

Fordi de turde lave et spil der var så benhårdt i en tid hvor stort set alle mainstreamspil var pisselette, men også for deres redefinition af hvordan man kan bruge multiplayer.
millenniummillenniumSkrevet 06/07-12 15:39 
Hele Metal Gear Solid i sin essens. Fordi det ikke handlede om at dræbe modstandere, men at undgå dem - hvis man kan.
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 06/07-12 15:48 
Men det er jo ikke fra 2007 og frem :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 07/07-12 09:42, rettet 07/07-12 09:47 
Nå ja. Missede det.

Orv forresten. Det der NDS spil hvor man skal finde bogstaver ved at ændre perspektivet. Det var 100% innovativt. Hvad hed det nu...?
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 07/07-12 12:57 
Fint med lidt bud. Overvejede også SW og DS. Hvis DS skal være værdig i den sammenhæng, må det så være på online-delen, det andet er jo ikke rigtigt et skridt fremad :)
TheDukeTheDukeSkrevet 07/07-12 22:10 
jaes>
det andet er jo ikke rigtigt et skridt fremad :)

Det syntes jeg det er. Endda mere end hvad de gjorde med multiplayer er.
jaesjaesSkrevet 07/07-12 23:03 
At lave noget svært som "i gamle dage" er måske modigt, men det ER jo allerede prøvet, ja, i gamle dage, og gøres stadig indmellem, så per definition kan det da ikke være at flytte mediet frem. Det kan højst være noget med at forsøge at genindføre gamle dyder :)
millenniummillenniumSkrevet 08/07-12 17:08, rettet 08/07-12 17:09 
Looksleys Line Up ... Det var dét jeg mente. Det er måske ikke en stor titel, men jeg ville ønske teknikken fungerede bedre, for jeg blev rent faktisk ret addicted.

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 09/07-12 12:01 
jaes>
At lave noget svært som "i gamle dage" er måske modigt, men det ER jo allerede prøvet, ja, i gamle dage, og gøres stadig indmellem, så per definition kan det da ikke være at flytte mediet frem. Det kan højst være noget med at forsøge at genindføre gamle dyder :)

Jeg synes ikke bare man kan smide Demon's Souls "sværhedsgrad" ind i "old school"-kategorien, selvom mange gør det.
For det første er spillet i sig selv ikke særlig konsekvent, som mange tolker det. Du har uendelige respawns, og mister faktisk intet af at dø, udover de souls du ikke har "banket" sidst du nåede et checkpoint.
Det er bare spillets opbygning, der gør at du ikke kan komme videre i spillet, medmindre du formår at mestre hver enkelt segment indtil næste checkpoint (bonfires i Dark, bosser og genveje i Demon's), og det er rigtigt at dette element tager os tilbage til "dengang" et fejltrin i et spil ikke blot betød at man blev taget ti sekunder tilbage på banen, men alt det der faktisk GØR spillet udfordrende, synes jeg er meget nutidigt.
Kampsystemet er benhårdt og meget i ånd med det mange "action-RPG'er" forsøger at gøre i dag, men er efter min mening det første spil hvor det virkelig er opnået, uden det resulterer i tilfældigt hack'n'slash-gameplay a la Elder Scrolls-spillene, hvor enhver "udfordring" kan overkommes ved at have nok potions med. Der er ingen spil før DS der har haft et lignende udfordrende-men-fair sværdkampssystem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 09/07-12 13:19 
Hvad med Catherine?
Selvom det måske ud fra en japansk standard ikke er så outreret, som det er for os europæere. :)

Link...
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 10/07-12 21:38, rettet 10/07-12 21:38 
Sumez:
Det kan sagtens være, du og TheDuke har ret, har ikke spillet det. På TheDukes beskrivelse lød det bare på mig som om, at de bare lånte fra fortiden :)
millenniummillenniumSkrevet 13/07-12 12:43 
Jeg er gået i gang med Dead Space Extraction til Wii, og synes virkelig det fortjener et klap på skulderen for at udvikle genren. Det er railshooter reinvented som er trukket væk fra arcade shooterens larmende korttidsfornøjelse, til et mere indlevelse og dramaturgisk velfunderet spil. Men det kører stadig på skinner og ruten er lagt.

Nå ja - så ser det pisse flot ud af et Wii spil.

Unikke Wii spil som dette er ofte lidt mere innovative og tænker i andre baner, fordi konceptet er bygget op omkring Wii remotens outrerede styring. Det er særligt på PC, PS3 og x360 at genrene cementerer og alle spil ligner kloner af hinanden IMO.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig