X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kvalitetsspil til iPad?


Svar
RJKRJKSkrevet 05/07-12 18:34, rettet 05/07-12 18:35 
Jeg har nu haft en iPad i omkring et år, og til dato er jeg ikke faldet over et eneste eksklusivt fuldblods kvalitetsspil, som jeg ville bruge min tid på. Findes de overhovedet, og hvilke er det?

Jeg kan læse anmeldelser, men de synes generelt at falde over sig selv i et forsøg på at fortælle, hvor fantastisk meget tid jeg kan bruge på et givent spil, for hvor få penge. Men jeg er altså ikke interesseret i bare at fordrive min tid, og jeg er ligeglad med om det er billigt. Det siger mig heller intet, at man kan spille noget der ligner en bleg kopi af Uncharted eller GTA. Så kan jeg ligeså godt spille den ægte vare. I øvrigt al ære og respekt for små og eksperimenterende titler, men det er ikke dém, jeg efterlyser her.

Så det jeg taler om er gode, fuldendte spiloplevelser, som jeg ville forvente af gode fuldpris spil til pc/konsoller. Altså ikke små gimmick-spil eller uendelige tidsrøvende puzzlere og den slags. Jeg taler om spil, som jeg ikke kan spille i bedre versioner på andre platforme. Og jeg taler om spil der har en naturlig effektiv styring, og ikke er belastet af at være mere eller mindre uspilleligt, fordi der ikke er traditionelle sticks eller knapper på maskinen. Spil som jeg vil sætte mig ned seriøst for at spille, og ikke bare billigt tidsfordriv.

Så findes de overhovedet, og hvilke er det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HulleHulleSkrevet 05/07-12 18:52, rettet 05/07-12 18:53 
Næh, det tror jeg ikke :) Måske Ghost Trick kunne snige sig ind, det kunne jeg forestille mig fungerer fint på Ipad, og så er det sammenlagt billigere end DS udgaven.. Men det er jo ikke eksklusivt.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
millenniummillenniumSkrevet 05/07-12 19:10 
Jo. Infinity Blade synes jeg er godt. Det har høj produktionsværdi og konceptet er præcist skræddersyet touch-styring. Et spil som giver ingen mening at lave til konsoller. Jeg spiller det ret meget i short bursts og bliver i perioder ret hooked.

Jeg synes også andenrangspil af koncepter fra konsoller er møg kedelige og passer ikke til iPad styringen, Men Infinity Blade er sit eget spil.
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 06/07-12 03:39, rettet 06/07-12 03:41 
Der findes ikke nogen spil til formatet, som opfylder de kriterier du opsætter, Rune.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 06/07-12 06:25, rettet 06/07-12 06:35 
Helt eksklusivt er det ikke, da det trods alt er en konvertering af et arcadespil, men ellers vil jeg sige at Jubeat Plus er en meget god kandidat. En tablet er nok den eneste platform, hvor det er muligt at lave det spil i en hjemmeversion, kvaliteten er høj og det ville aldrig fungere med en controller.

Arcadeversionen af Jubeat:
http://www.youtube.com/watch?v=VtTJuIvuEM8&feature=youtube_gdata_player

Jubeat Plus til iPad:
http://www.youtube.com/watch?v=5xPYP2q4C08&feature=youtube_gdata_player

Er man til Bemani-spil, så er det absolut værd at gøre de krumspring, der skal til for at få spillet downloadet fra den japanske app store.
JmogJmogSkrevet 06/07-12 06:40 
Det var satans. Siden jeg hentede det i sin tid har Konami dælme lavet en vestlig version ved navn Jukebeat. Universal App endda, så den virker både til iPhone og iPad. Skal have noget søvn nu, men senere i dag vil jeg lige tjekke hvordan sangudvalget er. Forhåbentlig er de gakkede japanske technonumre og popsange stadig med.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/07-12 08:50 
Ja, det er lidt som om der er to ender af spektret når det kommer til iPad spil.
Det er enten sådan noget som Gameloft's knock-off af Assassin's Creed og GTA, eller også er det Facebook-agtige RPGer hvor man ender med at skulle betale rigtige penge for ingame-currency for at komme videre.

Det kan være en jungle at finde spil der ligger midt imellem og som er gode, men jeg kan anbefale at prøve Beat Sneak, Smash Cops, Extraction og Pinball Arcade. Sidsnævnte findes også XBLA, men da Microsoft er 1000 år om at cert-godkende spil er det en bedre pakke man får på iOS, hvor man nemt kan få nye baner.
SonicSonicSkrevet 06/07-12 09:07 
Nævner lige et par titler jeg har på min egen iPad.

Telltales Hector spil (der er 3 i serien) er fantastiske. Humoren i de spil er alle pengene værd.
http://itunes.apple.com/us/app/hector-badge-of-carnage-ep1/id351646413?mt=8

Robokill er et helt fint "adventure" agtigt spil også.
http://itunes.apple.com/us/app/robokill-rescue-titan-prime/id399166482?mt=8

Superbrothers: Sword and Sorcery er et helt fantastisk adventure.
http://itunes.apple.com/us/app/superbrothers-sword-sworcery/id424912055?mt=8

Junk Jack er noget 16-bit minecraft agtigt i 2D. Det er ret godt.
http://itunes.apple.com/us/app/junk-jack/id436555490?mt=8

Puzzle Quest 2 er også en tidsrøver.
http://itunes.apple.com/us/app/puzzle-quest-2/id398687544?mt=8

Machinarium er også en sjov puzzle/adventure.
http://itunes.apple.com/dk/app/machinarium/id459189186?mt=8

Gears er en underholdende action puzzle.
http://itunes.apple.com/us/app/gears/id399409305?mt=8

Lightopus er også ret underholdende.
http://itunes.apple.com/us/app/lightopus/id501334567?mt=8
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 06/07-12 09:29 
Bede-x>
Der findes ikke nogen spil til formatet, som opfylder de kriterier du opsætter, Rune.

Jeg ved ikke om mit indlæg måske kom til at lyde som om, at jeg kun ønskede at se på $100m produktioner. Det var ikke min mening. Jeg gider ikke Gamelofts discount-udgaver af store produktioner, men der er jo masser af genrer og spiltyper, hvor kvalitetsspil kan laves for relativt små beløb, og som derfor sagtens burde kunne realiseres på disse platforme.

Jeg forstår egentligt ikke, hvorfor der ikke er store mængder af fantastiske strategispil, SRPG'er, RPG'er og adventures. Eller helt nye genrer. Jeg kan godt se et kæmpe potentiale i platformen, og mange snakker om denne store revolutionen indenfor mediet, men jeg kan simpelthen ikke se hvilke spil det er, som skulle leve op til dette. Der er alt for mange sølle b-produktioner, dårlige konverteringer og små gimmick-spil, som for mig at se er irrelevante, når man kan spille noget bedre.

Men måske er det som Wii igen? Det var jo også en enorm succes, selvom der i lange tider vel højest var nogle få egentlige kvalitetsspil. Men jeg synes der er den forskel, at der ved Wii var en stor kritik af spiludbuddet - det oplever jeg slet ikke i samme grad på de mobile platforme. Det synes nærmere at blive beskrevet som et slaraffenland af interessante spil.

Det er bare min egen lille teori, men det er som om det faktum, at spillene er meget billige, har skabt en eller anden massepsykose, hvor man synes et spil er godt, fordi man nærmest får det forærende. Men et spil bliver jo hverken bedre eller værre, afhængig af sin pris. Jeg vil da meget hellere spille et godt spil til 200 kroner i 10 timer, end spille et middelmådigt spil til 6 kroner i 10 timer. Min tid er da langt vigtigere end penge. Det er som om de mobile platforme har skabt en helt ny definition af, hvor lidt der skal til for at kalde et spil godt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 06/07-12 09:40 
RJK>
Jeg gider ikke Gamelofts discount-udgaver af store produktioner

+1 fra mig.

De iPad spil jeg bruger mest tid på er:

Infinity Blade
Groove Coaster
Simpsons Tapped Out
Sentinel 3
Bit.Trip:beat

Jeg har også Superbrothers: Sword & Sworcery, men er aldrig kommet i gang med det.

De er alle unikt produceret til iPad og er gode med touch styring.
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 06/07-12 11:39 
RJK>Jeg forstår egentligt ikke, hvorfor der ikke er store mængder af fantastiske strategispil, SRPG'er, RPG'er og adventures.

Det er fordi den slags kræver omkostninger, der ligger over de fleste iOS produktioner eller også at sådanne allerede er dækket ind på andre platforme. I sagens natur efterlader det ofte ports som det bedste på formatet og dem er du ikke interesseret i. De bedste eksklusive spil i ovennævnte genre område er på ingen måde fantastiske, som i 9/10 på P:R skalaen(hvilket der i grunden ikke er nogen spil på formatet som er). Så enten må du gå på kompromis og spille spil som også er ude på andre formater eller sænke niveauet. De bedste er nok*:

Kingdom Rush og Sentinel 3: Decideret gode spil der sagtens kan måle sig med Ninja Town, Lock’s Quest eller tilsvarende på traditionelle håndholdte formater. De holder sig inden for genrens rammer og lever således i kraft af deres balancering. Sentinel går dog en farlig linje på kanten af in-app purchase modellen og den er mærkbar i spillet, særligt i den første kampagne.

Samurai Bloodshow(har ikke spillet forsættelsen), Anomaly: Warzone Earth og Legendary Wars må være dem man kigger nærmere på i anden omgang. Tror dog ikke at jeg vil anbefale dig nogen af dem, da jeg ikke erindrer, at du nogensinde har udtrykt positiv interesse for genren, med Lock’s Quest som eneste undtalelse. Men det kan jo være at der er andre, som kan få noget ud af anbefalingerne.

Højkvalitets SRPG’er er der ikke nogen af. Ravenmark er nok det tætteste, du kommer på på din søgen:

Kvalitetsspil til iPad?

Det tåler ikke sammenligning med Tactics Ogre eller Disgaea, men er udmærket for genre interesserede og så er det et af de få spil jeg nævner, som vist stadig er eksklusivt.

Eufloria og Superbrothers: S & S EP bør også nævnes et eller andet sted og det bliver så her.

RPG’er på formatet er ikke værd at bruge tid på, med mindre du gerne vil se din elskede Chrono Trigger smadret til ukendelighed af en ringe konvertering ;)

RJK>Jeg kan godt se et kæmpe potentiale i platformen, og mange snakker om denne store revolutionen indenfor mediet, men jeg kan simpelthen ikke se hvilke spil det er, som skulle leve op til dette.

Det må være distributionsmodellen de så refererer til, for spillene er ikke revolutioner og det er måske også lige vel meget at forlange. Der kan til gengæld være en del kreativitet i de mindre titler, som du sorterede fra i første post og manglende polering, interface problemer og lave budgetter er ikke det samme som at sige, at spillene er uinteressante.

RJK>Men et spil bliver jo hverken bedre eller værre, afhængig af sin pris.

Hehe, skrev faktisk det samme andetsteds for ikke så længe siden. Retfærdigvis bør det så nævnes, at det problem ikke kun opstår inden for mobile platforme. Man kan også snildt se spil til traditionelle platforme blive vurderet lidt højere, hvis de er budget titler, som om spillenes iboende kvalitet ændrer sig, hvis man skruer på prisen :)

*Ingen af dem opfylder alle de kriterier der opsættes i din første post.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 06/07-12 12:15 
RJK>
Jeg forstår egentligt ikke, hvorfor der ikke er store mængder af fantastiske strategispil, SRPG'er, RPG'er og adventures. Eller helt nye genrer. Jeg kan godt se et kæmpe potentiale i platformen, og mange snakker om denne store revolutionen indenfor mediet, men jeg kan simpelthen ikke se hvilke spil det er, som skulle leve op til dette. Der er alt for mange sølle b-produktioner, dårlige konverteringer og små gimmick-spil, som for mig at se er irrelevante, når man kan spille noget bedre.

Problemet er, og det er jo ingen hemmelighed, at alle der laver spil til iPadPhone gør det som en del af et money scheme. Du tjener penge på spil der er hurtigt udviklet, bygger på kendte velfungerende formler, og som formår at agere tidsfordriv i større grad end underholdning.
De visionære indie-udviklere er på PC, de visionære AAA-udviklere er på PS3 og X360, og de visionære småstudier er på DS osv. Nu hvor alle de håndholdte systemer er blevet opgraderet til 3D-konsoller (3DS og Vita), er der måske nogle af sidstnævnte der begynder at flyde over på Apples platform?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 06/07-12 12:56 
Sumez>
Problemet er, og det er jo ingen hemmelighed, at alle der laver spil til iPadPhone gør det som en del af et money scheme.

Ahr, den er da lige lidt grov den sætning der. Mig og min makker udvikler ihvertfald ikke vores spil som del af nogen form for money scheme. Kan ske mange af de store selskaber gør det, men vi valgte platformen, fordi det er en platform der er nogenlunde "let" at gribe an, fordi det er "mindre" besværligt at få adgang til, og fordi de fleste vi gerne vil vise det til har en iPhone. Så man kan ikke bare redde alle over en kam på den måde ;) Men jeg forstår hvad du mener.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 06/07-12 13:12, rettet 06/07-12 13:13 
Bede-x>
Det er fordi den slags kræver omkostninger, der ligger over de fleste iOS produktioner

Jeg kan se at vi er relativt enige om situationens tilstand, men det rejser jo da nogle spørgsmål. Primært: hvorfor er det egentligt sådan?

Ikke at jeg lige har tallene, men antallet af solgte enheder for fx iPad og iPhone er vel snildt sammenligneligt med de mest udbredte spilplatforme, hvis det ikke langt overgår dem. Hvis man ser på antallet af folk der spiller på disse maskiner, og hvor mange spil der sælges, så er det jo også enormt.

Så konklusionen må vel være, at der ikke er nogen logisk grund til, at der ikke KUNNE være masser af kvalitetsspil til platformen? Altså, der kunne vel teoretisk laves en lige så god forretning på at lave disse til de mobile platforme, som til de traditionelle platforme, men alligevel sker det åbenbart ikke.

Er vi ude i, at det simpelthen bare er så meget en bedre forretning at lave små ligegyldige spil, at når først en udvikler/udgiver slår over på dette spor, så fravælger de at lave traditionelle kvalitetsspil? Eller er det nærmere et spørgsmål om tilvænning og udvikling, for både udviklerne, udgiverne og målgrupperne?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 06/07-12 13:51, rettet 06/07-12 13:56 
RJK>
Jeg kan se at vi er relativt enige om situationens tilstand, men det rejser jo da nogle spørgsmål. Primært: hvorfor er det egentligt sådan?

(..)
RJK>Altså, der kunne vel teoretisk laves en lige så god forretning på at lave disse til de mobile platforme, som til de traditionelle platforme, men alligevel sker det åbenbart ikke.

Jeg tror det skyldes at udviklerne for det meste er delt i to grupper, som opererer med to forskellige - og for dem hver især - fint fungerende forretningsmodeller. På den ene side garage, indie og casual udviklerne som er for begrænset af størrelse, budgetter eller motivation til at skabe det, du efterlyser og på den anden store udviklere som betjener sig af subsidiær modellen, hvor et spil financeres og har sin primær indtjening på andre platforme. Hvorfor udgives der ikke mængder af eksklusive blockbusters på Steam? Fordi det bedre kan betale sig at lave dem først til konsollerne(måske PC), senere porte dem og sælge dem igen i et Steam tilbud. Og så kan man jo porte dem igen efter det og sælge dem på mobile platforme til endnu mindre. Jeg tror det giver bedre mening for store publishers, da man så rammer markedet flere gange med det samme og til forskellige målgrupper og prisniveauer.

Problemet er bare at den tilgangsvinkel ofte skader spillet med et uegnet interface på iOS. Det er så et kompromis man er villig til at indgå, når indgangsomkostningerne er lave og så længe brugerne er ligeglade. Så der er allerede en fin forretningsmodel for den type udvikler, hvor man kan genbruge det samme flere gange.

En ting jeg dog studsede over var Epics kommentar for en uges tid siden, hvor de udtalte at ift. hvor meget der var investeret, var Infinity Blade mere profitabelt, end noget andet de havde lavet. Men om det så kan få andre til at lave eksklusive produktioner af en vis størrelse tvivler jeg på. Hvorfor ikke bare genudgive det, man allerede har lavet?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 06/07-12 13:58 
Sonic>
Så man kan ikke bare redde alle over en kam på den måde ;) Men jeg forstår hvad du mener.

Det var selvfølgelig blot en grov generalisering. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 06/07-12 14:45 
Hero Academy - det er høj, høj kvalitet og giver en i mine øjne fuldendt spiloplevelse. Det er dog (stort set) ren multiplay, men matchmaking fungerer fint.

Det er turbaseret strategi, og dybden er virkelig høj. Det er et spil der kan holde ens interesse i meget lang tid. Med alle de racer der er kommet med nu, er det heller ikke længere et lille spil. Det tager lang tid at lære alle racerne at kende, og at spille godt med/mod dem.

Det er lavet af Robot Entertainment der også har erfaring med AAA-titler, og det kan man godt mærke på produktionskvaliteten.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Bede-xBede-xSkrevet 06/07-12 14:59 
Chrono>
Hero Academy - det er høj, høj kvalitet og giver en i mine øjne fuldendt spiloplevelse. Det er dog (stort set) ren multiplay, men matchmaking fungerer fint.

Jeg er enig i at det er godt, men det opfylder ikke kravet om, at det skal føles som et fuldblods fuldpris PC/konsolspil og så er det heller ikke eksklusivt, da det er på vej til Android og PC.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 06/07-12 16:38 
Darkbeat>
og Pinball Arcade. Sidsnævnte findes også XBLA, men da Microsoft er 1000 år om at cert-godkende spil er det en bedre pakke man får på iOS, hvor man nemt kan få nye baner.

Lever nok ikke lige op til kriteriet om ikke at være en dårligere udgave. Grafisk er det smukt, men der er ingen tvivl om at et pinballspil i touchform altid vil tabe til en udgave med knapper. Jeg har netop ikke villet smide penge efter det fordi det kommer til PS3/Vita (crossplay, yay!) i næste uge på EU PSN Tore.
ChronoChronoSkrevet 06/07-12 18:00 
Bede-x>
Jeg er enig i at det er godt, men det opfylder ikke kravet om, at det skal føles som et fuldblods fuldpris PC/konsolspil og så er det heller ikke eksklusivt, da det er på vej til Android og PC.

Jeg har svært ved at se et argument for at det ikke skulle være på niveau med et Pc/konsol-spil. Der er bare ikke nogle tilsvarende titler at sammenligne med. Det andet krav er lidt dumt at stille til et spil for at det skal være godt - alle spil burde brede sig ud over flere platformer, og give alle mulighed for at være med.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 06/07-12 18:08 
Når jeg snakkede om eksklusivitet, så mente jeg selvfølgelig bare (igen), at jeg ikke ønskede spil, som jeg kunne spille i bedre versioner til andre platforme. Hvis iPad-versionen er den bedste eller ligeså god som andre platforme, har jeg ikke noget problemet med det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 06/07-12 18:19 
Ok, så skulle det krav i al fald være sikret for Hero Academy.

Vil tilføje, at hvis det vi søger er en stærk singleplay-oplevelse som f.eks. sådan noget som Valkyria Chronicles så dur det selvfølgelig ikke.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
happyEDhappyEDSkrevet 06/07-12 19:44 
Eliss (lækker enkel)
triple town (anderledes puzzel jeg ikke har set før)
New star soccer
tilt to live
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
WehnerWehnerSkrevet 06/07-12 20:10 
RJK>
Men måske er det som Wii igen? Det var jo også en enorm succes, selvom der i lange tider vel højest var nogle få egentlige kvalitetsspil. Men jeg synes der er den forskel, at der ved Wii var en stor kritik af spiludbuddet - det oplever jeg slet ikke i samme grad på de mobile platforme. Det synes nærmere at blive beskrevet som et slaraffenland af interessante spil.

Jeg oplever meget den spilmæssige del af iPad som en ny Wii. Hvis man skærer ind til benet: En konsol der leverer spil til ikke-gamere.

Kan tydeligt huske hvor benovede mine kollegaer, der aldrig har været vant til at spille spil, var, da Wii udkom. Det er der jo ikke noget galt i, men efter et års tid eller to, så stod alle deres Wii's jo ikke længere fremme i stuen, og i dag tales der aldrig mere Wii-bowling til frokosten (og det er der bestemt heller ikke noget galt i!).

En berøringsfølsom skærm vurderer jeg ikke som værende på niveau med en controller til at interagere med (de fleste) spil - selvom nogle specifikke spil naturligvis fungerer bedst med berøringsskærm. Jeg er næsten sikker på, at det er en af grundene til, at vi mangler AAA-titler på tabletterne. Det, og så selvfølgelig at det lader til, at pøbelen er superglad for de spil, der tilbydes nu.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JuggernautJuggernautSkrevet 15/09-12 22:57 
Jeg er gået i gang med Undercroft. Et ret så gennemført old school RPG i stil med Eye Of The Beholder, Dungeon Master mm. Det er iøvrigt gratis, så ingen undskyldning for at misse det.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/09-12 09:30 
Er iPadens problem ikke lidt (ift. spil) at den kommer til at ligge så mærkeligt mellem smartphones og Konsol/PC?

Smartphones er selvfølgelig mobile, og har derfor en kæmpe fordel ift. de mindre og de asynkrone spil.
Konsol og PC har ordentlige input muligheder.
Så det vil sige, at for at et spil skal være "bedst" på iPad, skal touchskærmen være uundværlig OG det skal fordre at man sidder ned derhjemme. Der er få ikke-casual spil, der kan løfte den opgave.
Umiddelbart ser jeg Plants vs. Zombies, som det eneste spil jeg kender, hvor jeg decideret vil sige at den bedste udgave er på iPad.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig