X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PC tilbage som den dominerende platform?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 26/06-12 10:59 
Så dette link med visualisering af nogle interessante tendenser: http://ignitegt.com/2011/09/pc-vs-console/ignitegt-pc-gaming-vs-console-gaming1/

Umiddelbart har jeg svært ved at tro på det, og ville nok snarere satse på tablets og telefoner som fremtidens største omsætningsgenerator. Hvad tænker I?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 26/06-12 11:55, rettet 26/06-12 12:04 
De tal ser ud til kun at være for USA, men hvis vi sammenligner med USA-tal for Android og iOS i 2011 (tal i milliarder), så er der et stykke vej for de mobile platforme, selvom omsætningen stiger mere per år end for pc og konsoller:

Pc: $11,575
Konsoller: $8,009
iOS + Android: $1,900 (estimeret i nov. 2011 - bedste tal jeg hurtigt kunne finde).

Kilde på de mobile tal:
http://www.androidauthority.com/android-ios-mobile-gaming-revenue-reaches-1-9-billion-beats-sony-nintendo-31824/
SeventhSunSeventhSunSkrevet 26/06-12 12:23 
Den graf virker ikke sådan særlig gennemarbejdet - og også temmelig gammel :-)

Men den overordnede tendens er jeg 100% enig i.
Bortset fra at jeg lige nu sidder og forsøger at få gennemført Skyward Sword, så er det længe siden at jeg har spillet et konsolspil, decideret set frem til en udgivelse, eller lige frem købt et fra nyt.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 26/06-12 13:12 
Nogen der har dokumentation der passer med de tal for pc-spils omsætning? Det virker meget suspekt.

Tallene for konsolspilsalget passer nogenlunde med at være det rene fysiske salg for konsolspil i USA, altså uden de digitalt distribuerede spil (Xbox Live, PS Store etc.) og andre ting man ofte medregner til konsolsalget (fx hardware men også abonnementer etc.).

Tallene for pc-spilsalget er til gengæld cirka 20 gange for høje, hvis man også her kun regner fysisk salg. Selvom man medregner digitalt distribuerede spil, så er tallene alt, alt for høje ud fra mit vidende.

Jeg ved ikke om den lille stjerne skal forståes sådan, men hvis man her også medregner MMO-abonnementer, spil på Facebook, browser-spil, websites med casual-spil, gevinst-spil og reklameindtægter fra disse, så kan man nok komme derop.

Men så er resten af sammenligningerne da groft vildledende. Hele dét segment - som så må udgøre hovedparten af pc-tallene - har jo ikke noget at gøre med processor-kraft, hd-grafik eller hvor meget konsoller går i stykker. Det har intet med "pc-spil vs. konsolspil" at gøre. Det er groft sagt hele browser-segmentet, som jo ligeså godt kan afvikles på en mobiltelefon, tablet eller for den sags skyld en konsol.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dpldplSkrevet 26/06-12 19:28 
Altså jeg er personlig gået mere over til PC ja, men det kun fordi jeg træt af de konsoller vi har nu (Har nævnt før jeg synes de er forældet).

Også når man kigger på de ting der valgt at nævnes, jeg kan ikke se nogen af dem snakker til fordel for hvad der siges. I startet tæller de jo alt med, hvad er på PC, personlig synes jeg ikke facebook spil og så videre, tæller med i min ide om gaming. Hvorimod MMO er helt fint at tælle med.
Og jeg tvivler stærk på de tal er 100%, da ikke alle steder der kommer frem med deres tal, f.eks siger valve aldrig hvor meget der solgt på steam.

Sammenligning af GPU i PC og kosoller. Det kan jeg ikke lige se point i, overhovedt.

Tiden brugt, vis det igen er facebook spil også videre tælles med, jamen så er det da logisk PC vinder.
Pris forskel, 7$ kan vel kun være et indie spil. Ved 360 virker som XBLA spil slet ikke regnes med, da mindste pris er 30$.

Så kommer vi til fejl på maskiner, hvorfor er PC slet ikke nævnt her. PC er ikke fejl fri og der ske der rigeligt med hardware fejl der(Mit grafikkort er halv dødt lige nu) og endnu flere software fejl.

Rest synes jeg ikke siger ret meget om PC imod konsol. Også det sidste er nok største gang bullshit jeg nogensinde har set. Vi snakker om et de største spil der er, som også er en mega stor indenfor Esport samt fra Blizzard imod et EA spil om amerikansk football(Ikke engang NFL), Sgu da logisk hvilket der sælger bedst. I det mindste skulle de sammenligne med spil der er lige stor, selvom jeg tvivler på noget slåer diablo 3 eller skulle de sammenligne et multiplatform spil.

Til sidst så virker det til være lavet er en amerikaner, hvilket er et sted hvor PC faktisk ikke er særlig populær. Europa er jo stor når det kommer til PC gaming, hvilket kan ses på spil som Witcher 2. Hurtig gik på næste stor MMO Guild wars 2 med google trends viser faktisk norden i top 4 for i år (US er ikke engang i top 10 listen)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
scavengerscavengerSkrevet 26/06-12 19:39 
Det kan da ikke være "PC tilbage som den dominerende platform?".
Det kan da aldrig være andet end "Er PC ved at være den dominerende platform?"
Og det håber jeg personligt ALDRIG sker, for jeg spiller i hvert fald IKKE på PC!
Nemo me impune lacessit
TheDukeTheDukeSkrevet 26/06-12 21:48, rettet 26/06-12 21:50 
Tallene virker ikke helt gennemarbejdede, men der kan vel ikke herske nogen tvivl om at PC er den platform der er i førerpositionen når det gælder kreavtivitet og videreudvikling af spilmediet, og har haft den position i flere år.

Der kommer flere sjove, eksperimenterende titler til PC på en måned, end der gør til konsollerne i en hel hardwaregeneration.
happyEDhappyEDSkrevet 27/06-12 20:09 
PC også mig masser af gratis og billige spil for ikke at tale om mange "indie spil" hurtigere adgang til spillende, syntes både xbox og ps3 brugerflade er utrolig tunge.

Så vejere mit brug af LOL også godt til PC.

SPil som LOL, WOW , diablo, og FPS spil, har så mange brugere.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
HeroldHeroldSkrevet 27/06-12 21:39 
Jeg tror også at indiespillene trækker et stort læs her. Platformen er umådeligt populær fordi det er nemt at få sit spil ud.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/06-12 03:26, rettet 28/06-12 03:28 
Der sker en masse spændende ting på PC fronten, især med Free to Play spil, der gør at jeg går lidt og godt kunne tænke mig en igen. Jeg har en aldrene iMac nu som lider under at man ikke kan opgradere graffikkortet.

Som det er nu ser de fleste multiplatformspil bedst ud på PC, hvis man vel og mærke har en PC der er nogenlunde fornuftig og det er nok derfor man efterhånden ser så mange PC fanboys rundt om på nettet i fora og på youtube.
la0sla0sSkrevet 28/06-12 19:41 
Jeg har ikke nogen hest i det her løb, men jeg tror det modsatte er at konsollerne aldrig blev den dominerende platform, som det så ud til et eller andet sted i den periode der hed PS2/XBOX til Wii/PS3/X360. Markedet så jo ud til at ville blive den helt store dominerende platform for udviklere og udgivere. Jeg tror stadig at en boks under fjernsynet vil være én af de vigtigste platforme til spil, men ikke den største.

Det er interessant, at man mere og mere læser på nettet, at udviklere der tidligere tvivlede på PCen som en fornuftig platform rent økonomisk, nu lader til at anse den for mindst ligeså profitabel som konsollerne.

For firmaer som Sony og Microsoft har det i hvert fald ikke vist sig at være en særlig god forretning at lave de mest hardcore spillemaskiner. Selvom 360eren måske tjener penge nu, efter at have været båret af tab, så er det uvist om der har været en særlig god indtjening på det hele. Jeg tror det ikke, og det er vel også derfor at der har været en sådan lang ventetid på en efterfølger. Derudover er mit sparsomme indtryk, at i hvert fald Microsoft ligesom Nintendo dropper at være med i grafik kapløbet med PCen. Det er i sig selv en indrømmelse af at det økonomisk ikke er muligt, at lave en god forretning på at lave det vildeste. Det er vel også et klogt valg, der er flere penge i at ligge lidt tilbage i feltet, men indrømmelsen betyder jo også at hvis man vil have det "ultimative", så er en konsol ikke på noget tidspunkt en mulighed.

Derudover er det vel rent økonomisk ret tydeligt at i høj grad konsollerne og i mindre grad PCen er blevet disrupted af smartphones og tablets (i realiteten egentlig kun iOS). Det er dér fremtiden i høj grad vil være.

Og lad mig lige slå fast, at jeg er ret så ligeglad med den ultimative grafik osv., jeg spiller ikke rigtig PC, men jeg synes det er tydeligt at selvom konsollerne har en markant plads, så bliver de ikke de dominerende spiller. Det så sådan ud men skete ikke, og jeg tror ikke det kommer til at se sådan ud igen... desværre måske, men måske kan der så innoveres lidt mere.
Hvad sker der?
DarkenDarkenSkrevet 28/06-12 21:41 
Apropo spændende spil. Ville have skrevet det her, men synes det fortjente sit eget topic.
Gameglobe fra Square-Enix og et firma der hedder Big Point.

Link...
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Bede-xBede-xSkrevet 21/02-14 12:17, rettet 21/02-14 13:21 
Jeg vælger lige at svare Konsolkongen her på noget fra Ground Zeroes tråden, fordi det passer bedre ind i trådens rammer. Godt nok ligger det lidt væk fra første indlægs udgangspunkt i statistikker, men skal PC'en have en chance for at blive mere dominerende og eventuelt også kunne agere konsol på sigt, er elementer som strømlining og brugervenlighed noget der skal adresseres.

Konsolkongen>
Bagudkompabiliteten er i hvert fald alt andet end fejlfri på PC.
(..)
Desværre er det med mods bøvlet, og i mange tilfælde fik de spillene til at crashe.
(..)
PC er en pain in the ass sammenlignet med konsollerne.
(..)
Vi har haft diskussionen før, men det virker som om du har svært ved at acceptere at ikke alle finder de PC eksklusive genrer spændende, eller at ikke alle falder på halen over Indie spil x.

Det ligger i bæstets natur, at hvor der er vilje, er der vej. Ingen benægter det og ingen prøver at sælge det, som noget det ikke er. Så langt som at forbedre platformens markedsposition yderligere angår, er det noget, der er nødt til at blive taget hånd om, hvilket Steam og de kommende Steam maskiner har gjort til en af brikkerne i et naturligvis større puslespil. Vi er enige om, at en PC kan være en pain in the ass sammenlignet med konsollerne og jeg tror ikke nogen herinde vil respektere folk mindre, hvis de fravælger platformen på det grundlag, fordi det ubenægteligt er et væsentligt aspekt ved så åben en platform.

Der er i midlertidig en anden side af mønten. Hvor det kan være ubeskriveligt frustrerende, når noget ikke fungerer efter skaberens hensigt og mål, kan det være ligeledes frustrerende når det ikke fungerer efter brugerens. De to ting går hånd i hånd på en åben platform på godt og ondt. Irritationen over at skulle dreje på hjulene i Sonic Generations eller Assassin's Creed 4, reflekteres i den anden retning, når jeg endelig går i gang og afvikler dem med 60fps. Og hvor jeg på en lukket platform, nok aldrig ville værdsætte original spillet det udsprang fra, kan sådan noget som Arma II mutere og blive til noget, jeg kan værdsætte på en åben. Yep, det er træls når der skal arbejdes for at få et gammelt spil til at køre, men alternativet i PS4/One, hvor der er ingen gamle spil der virker, har sine egne ulemper.

Mine kommentarer retter sig primært mod at kunne se begge sider. Er der nogen som enkelte gange skriver fx. at digital distribution er noget pis, mobile spil er værdiløse*, moderne gaming sucks eller PC gaming er for besværligt, får det tit lov til at stå, men hvis det bliver et skadeligt mantra, hvor man kontinuerligt kun ser den ene side af en sag, er det værd at gå i brechen for at påtale og forhindre at den slags slår rod for mange steder. Den ene side kan sagtens respektere at PC'en fravælges, fordi åbenheden skader brugeroplevelsen, men kan den anden side respektere at selvsamme åbenhed er definerende for det platformen tilfører spilmediet, i stedet for at forsøge at presse den ind i en eller anden form for spilkulturel kassetænkning, hvor kun firkanter har værdi?

*Ikke at benægte at de befinder sig på et stejlt vinklet skråplan :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 21/02-14 13:01 
Jeg vil næsten sige, at det at PS4/Xbox One ikke kan afvikles gamle spil, ikke falder ind under vendingen "har sine egne ulemper" - de er slet ikke i stand til det. :D

Jeg synes på ingen måde at PC er/kan være en pain in the ass sammenlignet med konsollerne. Jeg har haft meget få problemer, hvis jeg da overhovedet har haft nogen, så det skal være med samme hat på som før. "Det er et problem, fordi der kan være problem" - men der er ikke nødvendigvis et problem.

Et eller andet sted er jeg ligeglad. Jeg køber som regel én af hver maskine, fordi det i sidste ende er spillene jeg har maskinerne for.

Jeg kan bare godt lide spil, ok?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 21/02-14 13:37 
Jeg kan bare godt lide spil, ok?

Altså, hvis du ikke samtidigt troller og opfører dig som en elitist, så går du glip af en stor del af det at være gamer i dag.
j/k
HeroldHeroldSkrevet 21/02-14 14:20 
Glorious PC master race!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/02-14 15:25 
Jeg tror egentlig at jeg er ganske enig med Herold her.
Ejer både en PS3, X360 og en anstændig PC (som nogen måske vil mene står i skammekrog i min stue) - og på sigt kommer der vist også til at stå en Pee Ess FOAR, Eggsbawks Juan og muligvis en Wii U ved mit TV.

Med undtagelse af SSFIVAE, så består mine PS3 spil udelukkende af exclusives.
X360 samlingen blev påbegyndt inden jeg byggede min PC, og var længe min eneste maskine fra den generation.. Det til trods, så har jeg mere end dobbelt så mange spil på PC'en allerede (Steam og div. bundles er lidt nogle lede lorte med deres tilbud nogle gange).
Dels fordi multiplatform titlerne oftest er både pænere og kører bedre derpå, men ofte har spillet også bare været meget billigere. - med Cawwadoody serien som en af de få undtagelser, men den er vist også mere almen kendt som konsolshooter.

- Hvis et spil er uspilleligt eller blot langt dårligere at spille med mus+kb, så har jeg altid min wired 360 controller ved hånden... Selvom den stadig føles lidt forkert uden bulen fra battery compartment. :(


slk486>
Jeg kan bare godt lide spil, ok?

Altså, hvis du ikke samtidigt troller og opfører dig som en elitist, så går du glip af en stor del af det at være gamer i dag.

Hvad nu hvis jeg tager en paryk på, og tygger lidt i en controller?
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 21/02-14 15:29 
anstændig PC (som nogen måske vil mene står i skammekrog i min stue)

Nej da. Det er en Ouya, for dem der har råd til noget ordentligt.
j/k
jaesjaesSkrevet 21/02-14 15:39, rettet 21/02-14 23:33 
Jeg er lidt omvendt her - jeg spiller primært på pc for de spiltyper, der kommer meget få af på konsol. For mig er det en "supplement-platform". Er man til adventure, strategi/sims/management, klassiske vestlige RPG'er, historiedrevne spil der falder lidt uden for de traditionelle kategorier og indiespil udover platformspil, er en pc næsten et must (Mac og Linux er vist dog ved at være et ok alternativ i visse genrer, og PS3/4 og Vita hæderlige til indie, men personligt gider jeg ikke den lille skærm i de fleste spil).

EDIT: Gik vist lidt stærkt - Vita m.m. tilføjet. Men den er jo også nem at overse *badumtrist*
EDIT2: For satan da - Vita, uden s. Den konsol gider bare ikke med i mit indlæg :D
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/02-14 16:57 
slk486>
[Nej da. Det er en Ouya, for dem der har råd til noget ordentligt.

Jeg mente den fysiske placering af min PC! :P
Ville alligevel være lidt sejt hvis den kun fyldte som en Ouya, frem for den store røde Geth Prime lookalike der står ved mit skrivebord og lyser.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 21/02-14 19:23 
Spændt på hvor seje (eller useje) de nye SteamBoxes bliver. Så kan PC en i stuen i det mindste blive lidt æstetisk.
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 22/02-14 04:34, rettet 22/02-14 04:41 
De ser temmelig kiksede ud indtil videre:

http://www.theverge.com/2014/1/7/5282566/spec-sheet-steam-machine-first-13-ces-2014

Men skal de på sigt tiltale andre end bare core gamers, må der være en producent der forsøger at løse det problem.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 22/02-14 09:38 
Med hensyn til argumentet om, at PC er mere besværlig end konsollerne, så synes jeg bestemt dette har ændret sig markant, specielt igennem den sidste konsolgeneration.

PC er blevet mere gamer-venlig, specielt hvis man ser på, hvor mange spil der har fuld controller understøttelse, og med Steams Big Picture mode, kan man i mange tilfælde helt undgå at skulle røre tastatur eller mus for at spille sine spil.

Konsollerne har fået en masse "skavanker", som man bare er nødt til at leve med. Her vil jeg specielt fremhæve Xbox 360, hvor dashboardet er blevet en frustrerende langsom rodebutik, stopfyldt med reklamer, som erstatter det interessante indhold, der var engang. Som det er nu, er det svært at blive ved med at argumentere over for sig selv, hvorfor man skal forny sit Gold Live abonnement.
Online passes, On-disc DLC, evige opdateringer, tvungne installationer, og en generel afhængighed af et system, som kan blive lukket i morgen, hvorefter ens spil er værdiløse. Og dette er ikke bare en fremtidig bekymring, for her snakker jeg om, hvordan EA bare lukker deres servere til ret nye spil, og hvordan Microsoft uden videre dropper Xbox Live på den første Xbox.
Og så er det fadæserne med ustabil hardware, hackede leaderboards og databaser, og den elendige håndtering af dette. Lagerplads er ofte også en dyr fornøjelse på visse konsoller, hvor man på PC bare smider en harddisk mere i maskinen. Og på PC har man i det mindste altid en forhåbning om, at nogen finder workaround-løsninger på eventuelle problemer, hvilket er muligt på en åben platform.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/02-14 10:47 
Jeg syntes efterhånden Steam har sat sig så markant på markedet for mit vedkommende at jeg næsten ikke gidder have et spil hvis det ikke er på Steam.

Steam kører hele tiden og installere automatisk updates og hver gang jeg skal bruge Origin, Uplay eller andet halløj syntes jeg altid jeg skal igennem flere forskellige patch processer af klient og software.

Når det er sagt så er en Steam box spild af penge. Det er et ambitiøst projekt, men hvis du ikke kører Windows har du kun adgang til de ca. 300 spil der er understøttet af Linux hvor 90% af dem er af Ouya kvalitet.
slk486slk486Skrevet 22/02-14 11:07 
Man kan godt køre Windows på Steam boxene :)
j/k
KTCKTCSkrevet 22/02-14 11:08 
Jeg tror til gengæld, at det der streaming halløj, hvor man kan spille de krævende titler på sit tv igennem en lille diskret boks, mens den store "grimme" computer står og pruster i et andet rum, kan blive populært, hvis det virker godt. Så kan man jo spille Windows titler, selv om boksen kører Linux :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/02-14 12:24 
KTC>
Konsollerne har fået en masse "skavanker", som man bare er nødt til at leve med. Her vil jeg specielt fremhæve Xbox 360, hvor dashboardet er blevet en frustrerende langsom rodebutik, stopfyldt med reklamer, som erstatter det interessante indhold, der var engang.

Enig!
På X360 er det blevet til en omgang langsomt rod.
På min PS3 synes jeg altid at XMB har været en underlig og ulogisk oplevelse - men det kan være det er logisk i Japan. :P

Synes også jeg har utrolig få issues med min PC.
Det eneste deciderede problem jeg har haft, var ved opstart efter jeg havde skiftet CPU køler, og glemt at justere det acceptable antal omdrejninger ved opstart.

Vil skyde på det tog mig to minutter at ændre i BIOS settings - som i øvrigt også er blevet langt nemmere at fedte med for det almindelige dødelige mennesker. :)


@Bo

Jeg kan komme i tanke om et plus ved Origin!
In-game browseren er mindre lortet end den man har ved Steam Overlay.
Sådan lidt ala IE5 vs IE7 :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 22/02-14 15:44, rettet 22/02-14 15:45 
Darkbeat>
Når det er sagt så er en Steam box spild af penge. Det er et ambitiøst projekt, men hvis du ikke kører Windows har du kun adgang til de ca. 300 spil der er understøttet af Linux hvor 90% af dem er af Ouya kvalitet.

Man kunne også se det som, at den launcher med 300 spil, hvilket er den største launch ever :) Der skal nok komme masser af spil i årene efter - Steam er for stort for udviklerne til at blive ignoreret. Selvfølgelig kun hvis SteamBox bliver en moderat succes som minimum, men kan ikke forestille mig andet.

Det unikke ved SteamBox IMO er controlleren. DET kan være det store incitament for folk til at købe den, modsat bare at smide en computer til et tv. Det gode og unikke ved konsoller er jo bl.a. den ensartede hardware, og hvis controlleren bliver god, slipper man for at sidde med mus og tastatur i sofaen, hvilket er noget rod. Og kan derudover bruge den til alt fra platformere til strategispil.

EDIT: Mht. det med Ouya, så er det vel en "lille" overdrivelse - der er vel ikke ret mange direkte skodspil på Steam sammenlignet med Ouya :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/02-14 16:13 
Ja, det er måske lidt en overdrivelse, men der er rigtig mange spil som jeg ville savne hvis jeg kun kørte Linux eller Steam OS :)

Her er kataloget af dem på Steam.

http://store.steampowered.com/browse/linux/
jaesjaesSkrevet 22/02-14 16:22 
Ja, det ville jeg bestemt også. Ser dog ud til, at en del er begyndt at konvertere deres spil til Linux. Dog er det mest indie-udviklere, jeg har set nævne det, men der har også været et par AAA-spil i mellem.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/03-14 12:43, rettet 18/03-14 12:43 
Dynasty Warriors 8 kommer på PC i Japan og Asien. Der var en meget vokal Asiat i Facebook tråden om det, der syntes at det fanmer var snyd.

PC tilbage som den dominerende platform?

PC tilbage som den dominerende platform?

Jeg kan sagtens forstå ham. Da jeg var en fattig teenager der kun havde en PC så stjal jeg da også alt hvad remmer og tøjler kunne holde fra forskellige torrent sites. Jeg tror der er mange der har det lidt på samme måde som flere af brugerne har det med emulatorere herinde: At det ikke gælder, ikke er rigtigt og nærmest tyveri.

Nu er jeg blevet så gammel og magelig og med indkomst nok til at jeg køber mine spil på PC da det er nemmere igennem Steam og de bliver vedligeholdt af patches automatisk osv. men det ligger stadig lidt i mig at det ikke er "rigtigt" at have PC versionen af et spil, selvom det er fysisk. Det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke foretrækker at spille nogen spil på PC hvis de kører bedre osv, men stadigvæk...
WehnerWehnerSkrevet 18/03-14 12:58 
Glorious pc gaming Chinese master race. I feel unfair.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 18/03-14 14:03 
Jeg er stadig overbevist om at Steambox som det er nu, kun er en forløber for at Valve smider deres egen konsol på markedet på sigt. Lige nu skaber de hype og interesse, samt et marked for det, hvor folk gør deres spil klar til at kunne afvikles på en Linux-platform som SteamOS. Når der så er et bagkatalog af spilbare titler, kører de deres egen maskine i stilling. Det bliver den bedste konsollaunch nogensinde, da der allerede vil være et hav af gode titler på maskinen. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 18/03-14 16:44 
GOG vil os':

"We're initially going to be launching our Linux support on GOG.com with the full GOG.com treatment for Ubuntu and Mint. That means that right now, we're hammering away at testing games on a variety of configurations, training up our teams on Linux-speak, and generally getting geared up for a big kick-off in the fall with at least 100 Linux games ready for you to play. This is, of course, going to include games that we sell which already have Linux clients, but we'll also be bringing Linux gamers a variety of classics that are, for the first time, officially supported and maintained by a storefront like ours."
http://www.gog.com/news/gogcom_soon_on_more_platforms
slk486slk486Skrevet 18/03-14 17:54 
GOG har ikke et interface som BPM og er slet ikke gearet til at overtage konsolpositionen, så det er en helt anden boldgade.
j/k
jaesjaesSkrevet 18/03-14 19:17 
Det var Linux som platform, jeg kommenterede på :)
slk486slk486Skrevet 18/03-14 21:23 
Ah ja :)
j/k
jaesjaesSkrevet 22/01-17 23:41, rettet 23/01-17 15:33 
Lidt nye stats jeg faldt over.

Om spil-pc'er og -hardware: "Market has breached the $30 billion mark for the first time."
https://www.jonpeddie.com/press-releases/details/pc-gaming-hardware-market-minting-billions

Software:
(Kun download-salg - jvf. lidt hurtig research så er fysiske salg ca. 75% af markedet for konsoller og knap 5% for pc, så resultatet er ca. 26,5 milliarder dollars vs ca. 37,5 milliarder dollars)

PC tilbage som den dominerende platform?
http://www.digitaltrends.com/gaming/pc-market-grew-in-2016-led-by-mobile-and-pc-gaming/
DarkbeatDarkbeatSkrevet 23/01-17 06:14 
De dér Steam boxe tog for øvrigt ikke rigtigt om sig, som man regnede med for noget tid siden. Det er også sådan et half-step at man lige så godt kan købe en normal PC og smide til HDMI på sit TV hvis man kun vil spille på den.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig