X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Savnes: 2D platform


Svar
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 08:57 
Jeg savner efterhånden den klassisk inspirerede form for 2D platform-spil. Lidt ærgerligt at Nintendos New Super Mario bros nærmest har monopol på genren, og at resten af markedet er så optaget af 3D miljøer.

Giana Sisters DS var ikke et mesterværk og level-design, men med sin stramme styring og behagelige paste var det et spil jeg nød at gennemføre. Desværre var det også en reminder... Se hele indlægget
The medium is the message.
65 emne(r).
1 2 > »

Svar
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 08:57 
Jeg savner efterhånden den klassisk inspirerede form for 2D platform-spil. Lidt ærgerligt at Nintendos New Super Mario bros nærmest har monopol på genren, og at resten af markedet er så optaget af 3D miljøer.

Giana Sisters DS var ikke et mesterværk og level-design, men med sin stramme styring og behagelige paste var det et spil jeg nød at gennemføre. Desværre var det også en reminder om en genre der nærmest er gået tabt i nutiden. Jeg sukker efter Epic Mickey 2 til 3DS fordi det så eksplicit er baseret på Castle of Illusions.

Jeg ved der findes en del run-and-gun i 2D, men det er ikke min kop the. Et 2D platform behøver ikke være hurtigt, men kræver indlæring, motorik og en slow paste fysik, så man eks. kan styre avataren i luften. Og så er genren IMO perfekte til mobile konsoller.

Kan i evt. dele nogle erfaringer med skjulte 2D platform-perler?
The medium is the message.
WikzoWikzoSkrevet 26/06-12 09:07, rettet 26/06-12 09:08 
De er på ingen måde skjulte, men både Super Meat Boy og Rayman Origins er i mine øjne nogle af de allerbedste platform-spil nogensinde - ja, måske endda bedre end de gamle Mario-spil.

Af lidt mere utraditionelle platformere må jeg lige nævne Perspective, som er et universitetsprojekt fra DigiPen (som bl.a. udvikledede Narbacular Drop, der sidenhen blev opkøbt af Valve og endte ud som Portal).

Perspective - en blanding af 2D og 3D på en helt ny måde
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 09:18, rettet 26/06-12 09:19 
Det er rigtigt. Rayman Origins havde jeg kortvarig glemt. Det er også fantastisk. SuperMeatBoy har jeg endnu ikke prøvet. Det virker lidt for ... innovativt for min smag. Men det er især 2D platformspil, der kan få mig til at hive min NDS frem lidt oftere*

*ikke sjofelt ment.
The medium is the message.
Alf81Alf81Skrevet 26/06-12 09:20, rettet 26/06-12 09:26 
De varmeste anbefalinger til Rayman Origins. Selvom der godt nok er en smule 'n' gun i Mutant Mudds (eShop), så er det bestemt også et burst værd!
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 26/06-12 09:46, rettet 26/06-12 09:47 
Ja, Rayman Origins, så er det vist også understreget nok. :)
Super Meat Boy er et rigtig godt spil, men det er et arcade-agtigt spil baseret på hurtige reflekser og superhurtige "jumping puzzles". Nogen af banerne i Rayman Origins minder faktisk om det, især hvis man vil fange kisterne eller have højeste score, men helt generelt er SMB ikke et platformsspil i den klassiske forstand.

Nogen der har prøvet WayForward's Mighty Switch Force? Det og Shantae-spillet som også er på 3DS/DSi eShop skulle være ganske gode platformsspil. Jeg blev dog overordenligt skuffet af deres Alien-spil (som vist alligevel ikke kan klassificeres som platform, styringen minder mere om Blackthorne eller Flashback).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 26/06-12 09:51 
For fuck sake, ja! Mighty Switch Force og Shantae!
Ting om dét og pis.
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 09:54, rettet 26/06-12 09:55 
Rayman origins synes jeg har to lag:
1) Klassisk overlevelse, hvis man blot vil gennemføre banen.
2) Indlæring af flowet, hvis man vil have alle bonusser.

Rayman er meget flow-baseret hvor Rayman skal gennem en indstuderet sekvens af udfordringer, for at få alle skattene med. Man behøver ikke, men det tilfører lidt til holdbarheden.

Men det ville glæde mig, hvis der blev lavet noget mere Ghost'n'Goblins og Black Tiger lignende til NDS og 3DS.

Black Tiger
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 09:57 
Mighty Switch Force ... det ser fedt ud, men jeg håber ikke dette er in-game musikken... :-D

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/06-12 09:58, rettet 26/06-12 09:59 
Det er netop "de to lag", der gør Rayman Origins til et rigtig godt spil. Hvis det blot var ét af de to, ville spillet ikke være særlig interessant. :)

Der ER iøvrigt lavet er Ghosts'n'Goblins til PSP. Jeg synes dog slet ikke det er på højde med de ældre spil i serien.
Black Tiger har jeg på arcade-PCB, det er et rigtig sjovt spil, og i den billigere ende. :) Hvis det er den slags gameplay, der interesserer dig, så liger Castlevania-spillene jo ikke så langt fra. Ærgerligt de har været gået helt i stå siden Order of Ecclesia, der samtidig nok er det bedste (YMMV) af de håndholdte CV-spil.

Iøvrigt er musikken fra den Mighty Switch Force-trailer da fantastisk :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 26/06-12 10:01 
Hvad med Kirby's Episke Garn? Det skulle også være et ganske godt spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 26/06-12 10:34 
Og hvis man nu tager fat i Wii, så synes jeg i dén grad også man bør nævne Wario Land Shake. Det er ret undervurderet, efter min mening.
Ting om dét og pis.
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 10:52, rettet 26/06-12 10:52 
Kirby Yarn og Wario Shake m.m. er glimrende spil, men igen: De har den velkendte, bløde NIntendo-feel, og jeg savner noget mere "rustik" retro-feel. Og så kan man heller ikke få dem på handheld konsoller.

Det kan godt være jeg skal kigge i eShoppen, istedet for de fysiske butikker.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/06-12 11:05 
Wario Land 4 til GBA minder enormt meget om Wario Shake.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 26/06-12 12:58 
Indie-spillet VVVVVV bør også nævnes. Er for nyligt blevet udgivet til DS, men vil klart foretrække det på computer.

millennium>
SuperMeatBoy har jeg endnu ikke prøvet. Det virker lidt for ... innovativt for min smag.

Tværtimod går Super Meat Boy tilbage til de gode, gamle dage med ekstremt simpelt, men vanedannende jump- og wall jump-gameplay. Spillet er svært. men ikke på nogen dårlig måde, da banerne er meget korte, og det tager ingen tid at restarte efter en død.
Alf81Alf81Skrevet 26/06-12 13:11, rettet 26/06-12 13:11 
League of Evil (ikke 2eren) er også værd at nævne. Det er langt bedre end Super Meat Boy, men meget i samme stil. Det er til IOS værk og ting.
Ting om dét og pis.
Bede-xBede-xSkrevet 26/06-12 14:42, rettet 26/06-12 19:48 
millennium>
Desværre var det også en reminder om en genre der nærmest er gået tabt i nutiden.

Sludder*, med mindre du kun tænker retail(eller produktioner der ikke er garage/indie), hvor det er begrænset, hvor meget der kommer. Ellers er det fordi du ikke kigger bredt nok eller ikke spiller på de platforme, hvor der kommer spil i gernen, hvortil man kun kan sige: Udvid din spil horisont.

Produktionerne er for det meste små i dag og det er selvfølgelig ærgeligt, men der kommer alligevel en del, det er værd at bruge tid på. Her et par eksempler fra toppen af hovedet, som jeg som genre elsker har fået noget ud af:

Tales From Space: Mutant Blobs Attack(Vita)
’Splosion Man(360)
Mrs. Splosion Man(360/PC snart)
Apple Jack(360)
Apple Jack 2(360/PC snart)
Super Meat Boy(PC/360): Et spil fans af genren skal give en chance.
N+(360 og DS/PSP I en anden svagere udgave, samt en gratis PC version).
Lasercat(PC/360): Det er hurtigt overstået, men bringer gode Manic Miner/Magic Knight minder tilbage.
Oozi spillene(360): Indrømmet, de er ret lav kvalitets og jeg husker dem mest for den fine 16-bit æstetik: http://www.youtube.com/watch?v=AuoFvDqHUjw Er det ikke nydeligt?
Donkey Kong Country Returns(Wii)
Platformance spillene(360): Ultra korte, men de når meget på få minutter: http://www.youtube.com/watch?v=WLbNAkJpFWE
Mos Speedrun(iOS)
Aban Hawkings & the 1000 Spikes(360 + ny version til Wii/3DS snart): http://www.youtube.com/watch?v=NeZfCd_-ok4
Volchaos(360)
Lyle in Cube Sector(PC): Det er ikke først gang jeg nævner det, men det fortjener at blive nævnt igen. Metroidvania hvor kastemekanikken fra Mario 2 tages til næste niveau. Det er gratis og godt, selv om det hugger lidt elementer fra andre spil. Spil det: http://www.sitesled.com/members/bogo/lyle.html
Sonic 4 episoderne(diverse)
The Tempura of the Dead(360): Action platformer. http://www.youtube.com/watch?v=HDzrP9EmoFM
Sonic Generations(diverse): Noget af spillet er sidescrollende.
Storm in a Teacup(PC/iOS): Utraditionelt pga. svævende styring.
Wonder Boy spillene er lige blevet genudgivet(+ MW IV som ikke tidligere er kommet på engelsk og har nogle platforms elementer)

Der er også en masse spil som ligger lige uden for den klassiske genre betegnelse og mere i puzzle platformer/Metroidvania kategorien: Fez(360) Braid(diverse) Blocks that Matter(PC/360), Limbo(diverse), Monster Tale(DS), Cave Story(diverse), Shadow Complex(360), Offspring Fling!(PC), A Boy and His Blob(Wii) VVVVVV(PC/3DS). Det er sikkert ikke hvad du søger, men flere af dem har platforms elementer ofte kombineret med andet. Tag fx VVVVVV som benytter sig af Metal Storm lignende spil mekanik, hvor man kan bevæge sig mellem gulv og loft. Anderledes og alligevel tæt nok på, mens skabelonen er velkendt fra første halvdel af firserne.

Så er der autorunner subgenren med spil som Canabalt(C64/IP/PC/PSP), The Impossible Game(360/PC/PSP), Bit. Trip(diverse) og den slags.

Jeg har ikke spillet de følgende:

Adventure Island: The Beginning(Wii)
Chronos Twins(DS/Wii)
Kirby’s Adventure(Wii)
Tales From Space: About a Blob(PS3)
War of the Worlds(360): Er sikkert velfortjent lavt vurderet og demoen var ikke god. Stemningen gav alligevel indtrykket af noget som en fan af narrative platformers bør prøve.

Et par kommende interessante spil i genren:

Deadlight(360): Ser ud til at ligge sig op af Another World/Flashback og andre cinematiske platformers og det ser usædvanligt lovende ud: http://www.youtube.com/watch?v=50nHNs7QarA
Spelunky(360 og anden gratis version til PC): Yep, det kunne meget vel blive årets bedste spil i genren: http://www.youtube.com/watch?v=rprWoV38j2U
La-Mulana(PC): Der kommer måske ingen Wii version af remaken I denne omgang. Fedt ser det dog ud: http://www.youtube.com/watch?v=I7tNLlvr320

Med lidt tid kan man sagtens finde mange flere. PC’en især har en del mindre spil(Freeware/Desura/andetsteds), som bør opsøges efter det ovenstående. Genren er på ingen måde forsvundet. Den er bare ofte henvist til mini produktioner.

* Vi skal ikke så mange år tilbage, før jeg havde det på samme måde i hvertfald så langt som angår hjemmemaskinere.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 26/06-12 16:13 
Jeg ser mange stationære konsoller, men ikke så meget handheld. ;-)

Synes dog WayForward er værd at hylde, for deres stædighed og hang til retro-spil i nye rammer.
Deres A Boy and His Blob var mildest talt elskværdigt. Deres Bloodrayne Betrayal var dog for kedeligt i længden og havde en lidt løs fysik.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/06-12 16:51 
millennium>
Jeg ser mange stationære konsoller, men ikke så meget handheld. ;-)

Hvor langt tilbage vil du gå? Alt på DS/3DS/PSP/Vita? X antal år?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 26/06-12 17:48 
millennium>
Jeg ser mange stationære konsoller, men ikke så meget handheld. ;-)

Skulle det kun være til håndholdt?

Ikke fordi der ikke er nogen til de håndholdte systemer, men det er da lidt fjollet at erklære at erklære genren forsvundet fordi de eksisterer på andre systemer, end man ønsker beskæftige sig med.

De nuværende systemer(Vita/3DS/mobile) er for unge til at have opbygget et tilstrækkeligt bibliotek eller har upassende kontrol, men er det DS/PSP/GBA du vil have, er der en del..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 27/06-12 08:41, rettet 27/06-12 08:41 
Handheld er IMO den mest oplagte platform til 2D platformere. Dels fordi en NDS ikke har musklerne til rive rundt med detaljeret 3D grafik, og dels fordi den lille skærm alligevel har en begrænset immersiv effekt.

Men hvis jeg skimmer butikkernes udvalg af NDS og 3DS spil, så er det domineret af puzzles, hjernespil, RPGs, racerspil, sportspil, og dårlige Disney licensspil lavet for at snyde børnene. Kun en lille håndfuld platformere, mest fra Nintendos familie.

Kig på Coolshops udsalg af NDS spil: https://www.coolshop.dk/catalog?term=&category=106&category=119&category=134&amount=0-100&sort=bestseller&instock=yes&utm_source=onsite&utm_medium=widget&utm_campaign=megasale

Som sagt; Jeg skal nok til at kigge mere i eShoppen, men 2D platformer er jo ikke raketvidenskab, og der er for langt i mellem dem. Giv mig Black Tiger og Bionic Commando på NDS. Så holder jeg kæft. :)

Tak for tipsene, iøvrigt. Shantae synes jeg dog er ret dyrt (næsten 100,-) men Mighty Switch Force nupper jeg formentlig.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/06-12 08:47, rettet 27/06-12 08:47 
millennium>
Handheld er IMO den mest oplagte platform til 2D platformere. Dels fordi en NDS ikke har musklerne til rive rundt med detaljeret 3D grafik, og dels fordi den lille skærm alligevel har en begrænset immersiv effekt.

Det er årsagen til at genren mest understøttes på håndholdte - ikke en grund til at frasortere de titler der udkommer til de andre systemer! :)

Men som jeg spørger ovenfor - det er mit indtryk at du efterlyser platformsspil fra nyere tid? Så har du en "aldersgrænse", eller er du interesseret i "alt" på DS og PSP?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/06-12 09:03 
Sumez>
Det er årsagen til at genren mest understøttes på håndholdte - ikke en grund til at frasortere de titler der udkommer til de andre systemer! :)

Det gør jeg heller ikke - men det er så pokkers svært at slæbe rundt på en PS3 og et 42" TV i rygsækken. :-D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/06-12 09:20 
Sumez>
Hvor langt tilbage vil du gå? Alt på DS/3DS/PSP/Vita? X antal år?

Sumez>
Men som jeg spørger ovenfor - det er mit indtryk at du efterlyser platformsspil fra nyere tid? Så har du en "aldersgrænse", eller er du interesseret i "alt" på DS og PSP?

bump..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/06-12 10:03 
Ja, nyere tid. Ikke de gamle retro-samlinger.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/06-12 10:06 
Ok whatever, jeg har ingen anelse om hvad du leder efter. :) Er Castlevania-spillene og Mega Man ZX på DS "retro-opsamlinger" eller "nyere tid"?
Hvis vi går 6-7 år tilbage i tiden er der jo et vildt godt udbud af platformsspil på alle platforme, går vi kun 1-2 år tilbage, er der ikke meget mere end det der allerede er blevet nævnt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/06-12 10:22, rettet 27/06-12 10:23 
Nye spil og fremtidige spil. Mere af den her slags....

(hmmm. Mutant Muds)

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/06-12 10:23 
Jeg tror vist bare jeg opgiver mit forsøg på at finde ud af hvad du mener med "nye spil" :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/06-12 10:30, rettet 27/06-12 10:31 
Ok ok jeg køber Mutant Mudds og Might Switch Force. ... og så vil jeg gerne have at wayforward laver flere 2D platformere til hand helds i fremtiden. "Nye spil!"

Tak ;-D

EDIT: Og så vil jeg prøve at støve Donkey Kong Jungle Climber op et sted.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 29/06-12 09:32, rettet 29/06-12 10:32 
Jeg fik hentet Mighty Switch Force i går (nu hvor det er på tilbud, for 36kr) og må sige: Det er PRÆCIST hvad jeg savner på min 3DS. Simpelt for en 5årig, vanedannende for en 35årig.

Det har fysikken og tempoet som en klassisk platformer. 3D effekten er blot lidt krydderi - af den gode slags.

Kan KLART anbefales.
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 29/06-12 10:20 
Tak for tippet med MSF millenium. Følger ikke så meget med på eShop releases og havde ikke set at der var et nyt Wayforward spil ude. Nupper det nu :)
3of193of19Skrevet 30/06-12 00:16 
Jeg får lidt flashbacks til Super Magnetic Neo og Ikaruga af at spille Mighty Switch Force. Platform skifteriet minder lidt om mekanismerne i de spil, og det er kun en god ting!
SumezSumezSkrevet 02/07-12 12:10, rettet 02/07-12 12:14 
Nu overså du jo Mighty Switch Force tidligere, så vil lige henvise til den nye DS-tråd igen, denne gang med fokus på platformsspillet Monster Tale som jeg lige har skrevet om, mon ikke det er noget der også vil falde i din smag? :)

http://www.playright.dk/forum/emne/34245-en-hyldest-til-ds-og-skjulte-perler#574465
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 03/07-12 11:07 
Havde egenligt regnet med at det ville blive et af årets bedste spil og det ser ud til at Spelunky lever op til forventningerne:

Eurogamer 10/10
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 03/07-12 11:53, rettet 03/07-12 12:02 
Hold da op. Det må være væsentlig meget bedre end PC-udgaven så!

Altså, det er et sjovt spil, men det jeg har spillet lå ikke i nærheden af 10/10. Men fedt at Derek har fået succes med det her, man kan kun være misundelig.

Co-op lyder som en vildt god idé, det må vi prøve til SSKT9.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/07-12 12:02 
Så må jeg vente på 3DS udgaven. :)
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 05/07-12 10:22 
Sumez>
Hold da op. Det må være væsentlig meget bedre end PC-udgaven så!

Altså, det er et sjovt spil, men det jeg har spillet lå ikke i nærheden af 10/10. Men fedt at Derek har fået succes med det her, man kan kun være misundelig.

Co-op lyder som en vildt god idé, det må vi prøve til SSKT9.

Hvor meget har du spillet det? Jeg synes XBLA-udgaven ligger meget tæt op af, selvom lidt af charmen måske er røget med den grafiske stil - det spiller dog stort set på samme måde. Charmen ved originalen var at blive ved og ved med at dø og finde nye små detaljer - selvom der er nye ting i XBLA-versionen, så ærgrer det mig lidt at jeg ikke kan opleve det hele på ny.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 05/07-12 11:48, rettet 05/07-12 11:48 
Jeg har spillet det ret meget. Men ikke nok til at komme videre end til tredje "verden".

Jeg kan rigtig godt lide udfordringen i spillet, og det ville slet ikke være det samme uden, men jeg synes det har nogle balanceproblemer, og styringen er tit ret besværlig og uforudsigelig, hvilket er med til ofte at gøre spillet mere frustrerende end det er sjovt.
Eurogamer-anmeldelsen nævner at styringen er helt perfekt, så hvis den er forbedret i forhold til PC, er det et rigtig stort plus.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 05/07-12 13:11 
Jeg tror at balanceproblemerne (uden at vide hvad du mener specifikt) er i ånd med opbygningen af Rogue-likes. Jeg husker ikke styringen som værende besvær, men jeg har nok lidt sværere ved at styre spiller med stick'en på Xbox Controlleren, efter at have været vant til det andet.

Ikke desto mindre, så kan jeg klart anbefale det. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 05/07-12 13:57 
Herold>
Jeg tror at balanceproblemerne (uden at vide hvad du mener specifikt) er i ånd med opbygningen af Rogue-likes.

Jeg kan heller ikke se hvordan en ægte roguelike nogensinde kunne fortjene 10/10 :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 05/07-12 14:06 
Hvis det er den bedste roguelike ever? :D

Lige dér, er det vel smag og behag. Jeg elsker det skidt, men mest i spil som Binding of Isaac og Spelunky - andre titler, der er klart mere ubarmhjertige, er jeg ikke så vild med.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 05/07-12 16:34, rettet 05/07-12 16:34 
Jeg vil mene at "den bedste roguelike ever" forstår at balancere sin randomisering i en grad der aldrig får spillet til at virke unfair. Større "tilfældige" udfordringer burde altid resultere i større "tilfældige" belønninger, hvor det i Spelunky tit er nærmest omvendt.
Jeg ved godt hvis man følger rogue-modellen 100% er det nærmest en del af definitionen at man kan være uheldig at havne i helt umulige situationer, men gør man det, mener jeg også man spænder ben for sig selv, hvis man prøver at lave et godt spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 05/07-12 17:22 
Jeg kan godt se din pointe, er så vidt muligt enig, men jeg tror i høj grad at genren i sig selv, handler om at det nemt kan blive sygt udfordrende baseret på et uheldigt rul med terningerne, men samtidigt virker det også den anden vej. I binding of Isaac kan man fx. være uheldig kun at finde dårlige ting, men af og til kommer der en kombination af items, der går op i en højere enhed - og der er også strategi i at forsøge at fremprovokere disse ting. Så vidt jeg ved, så er det endda en almindelig strategi at starte et spil forfra, hvis tilfældighederne i starten ikke er godartede nok.

Så ja, det er ikke et godt balanceret spil som sådan, men det er heller ikke noget genren ligefrem er defineret af. Jeg synes det er lidt af charmen ved det - er der spil, der gør det anderledes?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 11/08-12 00:21, rettet 11/08-12 00:52 
Vel ok at poste kommende platformere her :)

Synes Völgarr the Viking virker helt vildt lovende - meget 1992-16-bit-agtigt. Bare navnet* råber jo 90'er-sjov :) Men gameplayet virker også cool. Det bliver action-platform med både nærkampsvåben, distancevåben og fede items.

Det udvikles af folk, der har god erfaring med genren (bl.a. lead designeren på Shinobi til 3DS). "Kun" pc til at starte med, men de vil meget gerne have det på Ouya, XBLA, 3DS e-shop m.m.

Film (gameplay fra ca. 2:15 inde, baggrundene er midlertidige):
https://www.youtube.com/watch?v=srvkmN_8Dv4

* Og det her (fra en kickstarter reward)!:
Savnes: 2D platform
millenniummillenniumSkrevet 11/08-12 07:20 
Det ser fedt ud. Jeg ser ret meget Rastan i det, blot med mere tempo.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 09/12-12 13:57 
Puppeteer ser ikke alene sjovt ud, det er også et af de pæneste kommende spil IMO:
http://us.playstation.com/games-and-media/games/puppeteer-ps3.html

Kommer til PS3 næste år, og udvikles af SCE Japan Studio.
SumezSumezSkrevet 10/12-12 10:01 
Det ser ellers meget vestligt ud i stilen, men kunne blive en sjov lille positiv overraskelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 10/12-12 10:13 
Vel ikke det store problem, at det ser vestligt ud og udvikles af japanere, eller det vestlige udtryk i det hele taget, afhængigt af hvad du mener :)

Bortset fra det, er der også en god slat østeuropæisk i stilen.
SumezSumezSkrevet 10/12-12 10:50 
Har ikke sagt at det er et problem, er bare overrasket. :)
Det var nu heller ikke den grundlæggende visuelle stil jeg tænkte på, så meget som det mere gameplay-orienterede, med meget dybde i billedet (i stedet for den klassiske direkte-fra-siden), og en styring der lader til at være meget præget af "realistisk" fysik, a la LittleBigPlanet, modsat klassisk Mario-styring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 10/12-12 14:15 
Ok, det var fordi, når du formulere det "blive en sjov lille positiv overraskelse" i forlængelse af det med at du synes det ser vestligt ud, kan det virke lidt som om, du ser et eller flere problemer, men at spillet kan overraske på trods af disse. Men det var så åbenbart fordi, du skrev lidt kortfattet, at den betydning kom frem :)
SumezSumezSkrevet 10/12-12 15:01 
Altså, umiddelbart er der jo intet der tyder på at spillet bliver noget særligt, så jeg venter da personligt til at jeg har prøvet det, eller hørt hands-on erfaringer, før jeg gør mig nogle forventninger. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
65 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig